موضوعات داغ

فرمول یک مجارستان 2022؛ از فاجعه تعیین خط تا برد مجارستان

عکس مطلب اول

مکس ورشتپن در حالیکه یک تعیین خط ناامید کننده را تجربه کرد و از رده 10 استارت زد توانست رده نخست مجارستان را از آن خود نماید.

مکس ورشتپن توانست با شایستگی تمام با توجه به موتور نویی که داشت و همچنین اشتباه استراتژیستهای تیم فراری، به سکوی نخست مجارستان 2022 دست یابد. لوئیس همیلتون و جورج راسل برای دومین هقته متوالی به دو سکوی دوم و سوم رسیدند. فراری ناکام بزرگ این گرندپری لقب گرفت.

گروه تحریریه موتور اسپورت سایت خودروبانک با ابراز تاسف و همدردی و همچنین عرض تسلیت به مناسبت درگذشت تعدادی از هموطنان عزیزمان به دلیل جاری شدن سیل در شهرهای مختلف کشورمان، آرزومند است تا شاهد وقوع چنین حوادثی در ایران عزیزمان نباشیم. امید آنکه از تخصص‌ها در پیشگیری، کنترل و مدیریت بحران بهره ببریم. روحشان شاد و از خداوند بزرگ برای بازماندگان طلب صبر داریم.

در جریان رقابت تعیین خط در روز گذشته مرسدس با هنرنمایی راننده جوان خود جورج راسل به عنوان رده اول خط استارت مسابقه یا همان پول پوزیشن دست یافت. لوئیس همیلتون به دلیل مشکلی که در سیستم DRS مرسدس بوجود آمد نتوانست بهتر از رده هفتم در خط استارت را بدست آورد. اما شگفتی بیشتر ناکامی دو خودروی ردبول بود که در دو دور متوالی اتفاق افتاد. ابتدا در دور دوم سرجیو پرز مکزیکی به دلیل عبور از محدوده پیست زمانش توسط ناظرین پاک شد و در آخرین تلاشی که داشت با گیر افتادن در ترافیک خودروهای داخل پیست از جمله کوین مگنوسن نتوانست به دور سوم راه پیدا نماید و در رده 11 به کار خود پایان داد. در دور نهایی مکس ورشتپن قهرمان جهان در فصل پیش در تلاش اول به دلیل اینکه در پیج 2 لاستیکهای خود را قفل کرد زمان خوبی ثبت نکرد و دور را از دست داد. او در تلاش دوم با یک مشکل فنی در موتور خودرو مواجه شد و نتوانست زمان خوبی را ثبت نماید و به همین دلیل هم در رده دهم به کار خود پایان داد. از ابتدای فصل تا کنون این بدترین نتیجه ممکن در خط استارت برای تیم ردبول بود. بر همین اساس تیم ردبول شبانه موتور و سیستم اگزوز هر دو خودرو را تعویض کرد اما این تعویض مشمول دریافت جریمه نشد. تیم آلفاتائوری هم پاور یونیت خودروی پیر گسلی را بطور کامل عوض کرده است منتهی با این تفاوت که به او جریمه تعلق گرفت و مسابقه را از پیت لین آغاز کرد.

با توجه به مطالب فوق خط استارت مسابقه تغییر اندکی در انتهای گرید پیدا کرد:

جایگاه رانندگان در خط استارت فرمول یک مجارستان 2022

رده

شماره

راننده

تیم

زمان

1

63

جورج راسل

مرسدس

1:17.377

2

55

کارلوس ساینز

فراری

1:17.421

3

16

شارل لکلرک

فراری

1:17.567

4

4

لندو نوریس

مکلارن

1:17.769

5

31

استبان اوکون

آلپین

1:18.018

6

14

فرناندو آلونسو

آلپین

1:18.078

7

44

لوئیس همیلتون

مرسدس

1:18.142

8

77

والتری بوتاس

آلفا رومئو

1:18.157

9

3

دنیل ریکاردو

مکلارن

1:18.379

10

1

مکس ورشتپن

ردبول

1:18.823

11

11

سرجیو پرز

ردبول

1:18.516

12

24

ژو گوانیو

آلفا رومئو

1:18.573

13

20

کوین مگنوسن

هاس

1:18.825

14

18

لنس استرول

استون مارتین

1:19.137

15

47

میک شوماخر

هاس

1:19.202

16

22

یوکی سونودا

آلفاتائوری

1:19.240

17

23

الکساندر آلبون

ویلیامز

1:19.256

18

5

سباستین فتل

استون مارتین

1:19.273

19

6

نیکولاس لطیفی

ویلیامز

1:19.570

پیت‌لین

10

پیر گسلی

آلفاتائوری

1:19.527

استارت فرمول یک مجارستان 2022

استارت

راسل از دو طرف تحت فشار دو راننده تیم فراری قرار داشت، رده دوم کارلوس ساینز و در رده سوم شارل لکلرک.

به دو راننده فراری که ماشین بسیار خوبی هم داشتند لندو نوریس را هم در رده 4 اضافه می‌کنیم که او هم از قضا راننده بسیار خوبی در استارت است. پشت اینها دو خودروی آلپین قرار دارد که یکی از آنها فرناندو آلونسو دارای دو قهرمانی جهان در فرمول یک، با استارتهای فوق العاده و دیگری استبان اوکون برنده گرندپری مجارستان در فصل 2021 است که به لطف دفاع سخت هم تیمی اسپانیایی‌اش در مقابل لوئیس همیلتون، توانست به سکوی نخست برسد و از گردش روزگار لوئیس همیلتون هم در رده 7 پشت این دو نفر ایستاده بود.

5 چراغ قرمز خاموش شد و ماشینها به حرکت درآمدند، راسل با یک شروع بسیار خوب هر دو فراری را بست و اجازه عبور نداد. همیلتون توانست از هر دو آلپین عبور نماید و به نوریس رسید. دور دوم شرایط خودروی ایمنی مجازی فعال شد. مقداری از قطعات فیبر کرین جدا شده از خودروها که در استارت با یکدیگر برخورد داشتند در مسیر مسابقه باقی مانده بود. که بلافاصله برطرف شد و دور سوم به شرایط عادی بازگشت. دنیل ریکاردو بعد از استارت رده خود را از دست داد و به رده 11 سقوط کرد. مگنوسن به رده 10 رسیده بود. فاصله راسل با ساینز که در 1:23 دور می‌زد در حدود 2 ثانیه بود در شرایطی که او سریعترین دور ار هم به نام خود ثبت کرد. مکس ورشتپن یک سبقت دیدنی پیش از پیچ 4 از آلونسو گرفت و به رده 7 رسید. قطعات به جا مانده در پیست حاصل برخورد آلکس آلبون و سباستین فتل بود که تحت بررسی داوران قرار گرفت. راسل ، ورشتپن، نوریس و پرز با لاستیک سافت استارت زدند در حالیکه سایرین بر روی مدیوم بودند. مکس موفق شد تا از آلپین دوم هم عبور نماید و حالا به لوئیس همیلتون نزدیک می‌شد. او با داشتن DRS از اوکون به راحتی در مستقیمی اصلی از او سبقت گرفت.

عبور همیلتون از نوریس - فرمول یک مجارستان 2022
پرز هم از آلونسو عبور کرد و در دور 9 به اوکون رسید. او هم بمانند هم تیمی‌اش از اوکون عبور کرد. راسل فاصله را تا 2.5 ثانیه توانسته بود افزایش دهد. در انتهای دور 10 این همیلتون بود که به DRS نوریس رسیده بود و آماده بود تا از او عبور نماید و البته ورشتپن هم وارد این مهمانی شد. در ابتدای دور 12 همیلتون و ورشتپن از نوریس عبور کردند. همیلتون توانست فاصله خود را با مکس به بیش از 1 ثانیه برساند در نتیجه DRS از دست رفت این در حالی بود که پرز هم از نوریس رد کرد و به مکس رسید. دور 14 لاستیک مرسدس پیشتاز کم‌کم در حال از دست دادن کارایی بود و ساینز به او نزدیک می‌شد. نوریس اولین خودروی با لاستیک سافت بود که به پیت رفت. مک‌لارن حاضر به ریسک بیشتر نشد. ریکاردو هم موفق شده بود تا اینجا رده نهم خود را بازپس گیرد. راسل در ابتدای دور 17 به پیت آمد و لاستیک تعویض کرد و مکس ورشتپن هم این حرکت را انجام داد. راسل در رده 6 به پیست بازگشت و ورشتپن در رده 8.

ساینز هم دور 18 لاستیک مدیوم خود را تعویض کرد و پشت اوکون وارد پیست شد. او برای رسیدن به راسل، اوکون را پیش رو داشت.

تعویض لاستیک راسل - فرمول یک مجارستان 2022
دور 19 لکلرک پیشتاز بود و همیلتون با 11 ثانیخ اختلاف در رده 2 و راسل هم با مدیوم نو با 7.5 ثانیه در رده 3 قرار داشتند. ابتدای دور 20 همیلتون هم به پیت وارد شد. او در رده 7 به پیست بازگشت. مکس ورشتپن موفق شد تا همیلتون را اندرکات نماید و همیلتون پشت او قرار گرفت و او هم در همین حین توانست از آلونسو عبور نماید.

ناندو به پیت رفت و با هارد بازگشت. مکس از اوکون عبور کرد و دوباره همیلتون پشت یک آلپین قرار گرفت. راسل هم با تعویض لاستیک لکلرک دوباره پیشتاز شد و لکلرک هم توانست جلوی ساینز قرار گیرد.

سریعترین زمان در دور 24 به نام لکلرک ثبت شد. خروج بد اوکون از پیت باعث شد تا ریکاردو هم زمان بتواند در پیچ 3 از هر دو آلپین عبور نماید. لنس استرول هم با لاستیک مدیوم به این مهمانی وارد شد و امکان این را داشت تا از آنها عبور نماید.

سبقت ریکاردو از آلپین‌ها - فرمول یک مجارستان 2022
دور 26 لکلرک در حال کم کردن فاصله با راسل بود و توانست DRS او را بدست آورد. در مستقیمی اصلی دور 27 به او نزدیک شد اما این نزدیکی کافی نبود تا از مرسدس عبور نماید. دور بعد فشار لکلرک بیشتر شد و باز هم نتوانست تا از راسل عبور نماید. او در فاصله زیر 0.5 ثانیه با مرسدس حرکت می‌کرد. دور 29 حمله سوم شارل ناموفق بود. راسل دفاع و فرار، لکلرک حمله و تعقیب. دور 30 با زهم فراری ناکام ماند. این دفاع یادآور دفاع جانانه آلونسو در سال گذشته مقابل همیلتون را کاملا تداعی می‌کرد.اما دور 31 یک لحظه غفلت راسل کافی بود تا لکلرک از بیرون کار را تمام کند و از جورج جوان عبور نماید. او که داخل را بسته بود تصور چنین اختلاف سرعتی از فراری را نداشت و لکلرک هم به خوبی پیش از پیچ 1 توانست پیشتازی را بدست آورد. حالا ساینز و مکس ورشتپن بودند که به راسل نزدیک می‌شدند. دور 34 ساینز به نزدیکی راسل رسید و برای دور بعدی DRS او را در اختیار داشت.

سبقت لکلرک از راسل - فرمول یک مجارستان 2022
یوکی سونودا که در انتهای رده در حال مسابقه بود در پیچ 6 به دور خود چرخید و برای چند لحظه پرجم زرد به نمایش درآمد. پس از عبور استرول از آلیپن‌ها این بار نوبت به فتل رسید تا بعد از عبور از ناندو آرام آرام خود را به اوکون نزدیک کند. او در رده 11 قرار داشت و لاستیک نرمتری برای حمله در اختیارش بود. سانیز همچنان نتوانسته بود تا از راسل عبور نماید در عوض این مکس ورشتپن بود که به نزدیکی او رسید و آماده می‌شد تا اولین حمله را در دور 39 انجام دهد. با توجه به اینکه فراری لاستیک نوی سافت برای ادامه نداشت و مرسدس امکان استفاده مجدد از لاستیک مدیوم را داشت، بسیار شرایط دشواری برای استراتژیستهای ایتالیایی ایجاد شده بود. مکس ورشتپن دور 39 به پیت وارد شد و با مدیوم نو به پیست بازگشت. فتل هم موفق شد تا از اوکون عبور نماید و به رده 10 برسد. لکلرک بلافاصله به ردبول جواب داد و لکلرک را به پیت فراخواند و با لاستیک هارد به پیست بازگشت. راسل هم با لاستیک مدیوم نوی بعدی دوباره در رده 6 وارد پیست شد. ساینز، همیلتون، لکلرک، پرز، ورشتپن و راسل از 1 تا 6 در دور 41 رقابت را هیجان انگیزتر از قبل ادامه می‌دادند و البته بسیار غیر قابل پیش بینی. تا اینکه مکس به شارل رسید و از او عبور کرد. سبقت بسیار راحتی برای ردبول از داخل پیچ 1 و فراری رده را از دست داد. راسل در دور 42 از پرز عبور کرد و حمله ناموفقی به ورشتپن داشت.

سبقت ورشتپن از لکلرک - فرمول یک مجارستان 2022
این در حالی بود که مکس پیش از پیج 14 اسپین شد و رده را از دست داد و لکلرک دوباره به رده 3 برگشت. او دوباره به فاصله DRS لکلرک رسید و مهیای عبور در دور 44 از لکلرک بود. مکس یا 1:22.128 سریعترین زمان ممکن تا اینجا را نیز به نام خود نوشت. موناکویی تمام تلاشش را برای فرار از راننده هلندی ردبول بکار بسته بود و دور 45 آغاز شد. و به راحتی پیش از پیج 2 از داخل مکس از شارل عبور کرد و دوباره به رده 3 رسید. اینبار پرز بود که زمان را کاهش داد و تک امتیاز را در اختیار گرفت. دور 46 بود که مکس در رادیوی تیمی اعلام بارش ملایم کرد. فطرات آب هم بر روی دوربینها تلویزیونی قابل مشاهده بودند. ابتدای دور 48 ساینز به پیت وارد شد و همیلتون پیشتاز مسابقه شد.

اسپین ورشتپن - فرمول یک مجارستان 2022
او در رده 5 در کنار مگنوسن رده 17 به پیست بازگشت. استرول هم در پیچ 2 در حالی که قصد عبور از ریکاردو را داشت با یک برخورد بسیار ظریف به دور خود چرخید و 2 رده را از دست داد.

دور 49 راسل به فاصله 1.5 ثانیه‌ای از لکلرک رسید و در حال کاهش فاصله بود .استرول مجدد به ریکاردو رسید و برای تصاحب رده 11 با او وارد نبرد شد. در همین حین هم اعلام شد که ریکاردو بدلیل برخورد با او 5 ثانیه جریمه دریافت کرده است. همیلتون به پیت رفت و در دور 53 در حدود 10 ثانیه پشت ساینز قرار گرفت. راسل بشدت به لکلرک حمله می‌کرد و ورشتپن با 7 ثانیه اختلاف در جلوی همه دور می‌زد. دور 54 بالاخره راسل سبقت را تکمیل کرد و رده 2 را از او گرفت. همیلتون در دور 54 موفق شد سریعترین دور را به نام خود ثبت کند. او فاصله با ساینز را به 7 ثانیه کاهش داد. ساینز هم بر روی سافت دور می‌زد و با راسل 2 ثانیه فاصله داشت.

برخورد استرول و ریکاردو - فرمول یک مجارستان 2022
1:21.560 زمان سریع دیگری بود که همیلتون کسب کرد. او در دور 57 با ساینز 5 ثانیه فاصله داشت. و باز هم زمان را به 1:21.386 کاهش داد. 12 دور تا پایاین مسابقه باقی بود و همیلتون با لاستیک 8 دور کار کرده در حال نزدیک شدن به ساینز با لاستیک 13 دور عمر بود. 2 ثانیه دیگر این فاصله کاهش پیدا کرد و از اینجا ساینز به خوبی او را در آینه می‌دید. دور 61 همیلتون به DRS سانیز رسید. دور 62 همیلتون بسیار به ساینز نزدیک شد اما اقدامی نکرد. سرعت بسیار زیاد همیلتون در دور 63 باعث شد تا همیلتون بسادگی از ساینز عبور نماید و به سکوی سوم رسید. او از راسل هم سریعتر بود. او کاملا امکان عبور از راسل را هم داشت ولی با داشتن DRS او اقدامی برای عبور نکرد. دور 66 همیلتون از راسل رد شد و به سکوی دوم رسید. فراری با انتخاب اشتباه استراتژِی لاستیک براحتی سکوهای این مسابقه را از دست دادند. تنها 5 دور تا انتهای مسابقه باقی بود.

سبقت راسل از لکلرک - فرمول یک مجارستان 2022
لکلرک در رده 6 و ساینز در رده 4. مکس ورشتپن ناکامی تعیین خط را بخوبی جبران کرد و به سکوی اول رسید.ه بود. همیلتون با 10 ثانیه فاصله در رده دوم و راسل هم رده سوم را کاملا در اختیار داشت. در کنار این دورهای باقی مانده یک اتفاق هیجان انگیز دیکر هم در راه بود. همه منتظر بارش باران بودند. دور 68 والتری بوتاس از مسابقه خارج شد و اعلام خودروی ایمنی مجازی شد. دور 69 همچنان شرایط خودروی ایمنی برقرار بود و یک شرایط مطمئن برای کسب سکوی ردبول و مرسدس‌ها. پیش از اتمام دور 69 شرایط ایمنی تمام شد اما باران هم شروع شد. کوچکترین اشتباه در این باران باعث از دست رفتن مسابقه دردور آخر می‌شد. مکس و رشتپن برنده دور سیزدهم در مجارستان فصل 2022 شد. لوئیس همیلتون دوم شد و جورج راسل هم به سکوی سوم رسید. تا رده 8 در این مسابقه توسط پیشتازان لپ شدند.

جدول رده‌بندی رانندگان – مسابقه فرمول یک مجارستان 2022

رده

شماره

راننده

تیم

تعداد دور

زمان

امتیاز

1

1

مکس ورشتپن

ردبول

70

1:39:35.912

25

2

44

لوئیس همیلتون

مرسدس

70

7.834+

19

3

63

جورج راسل

مرسدس

70

12.337+

15

4

55

کارلوس ساینز

فراری

70

14.579+

12

5

11

سرجیو پرز

ردبول

70

15.688+

10

6

16

شارل لکلرک

فراری

70

16.047+

8

7

4

لندو نوریس

مکلارن

70

78.300+

6

8

14

فرناندو آلونسو

آلپین

69

+1 دور

4

9

31

استبان اوکون

آلپین

69

+1 دور

2

10

5

سباستین فتل

استون مارتین

69

+1 دور

1

11

18

لنس استرول

استون مارتین

69

+1 دور

0

12

10

پیر گسلی

آلفاتائوری

69

+1 دور

0

13

24

ژو گوانیو

آلفا رومئو

69

+1 دور

0

14

47

میک شوماخر

هاس

69

+1 دور

0

15

3

دنیل ریکاردو

مکلارن

69

+1 دور

0

16

20

کوین مگنوسن

هاس

69

+1 دور

0

17

23

الکساندر آلبون

ویلیامز

69

+1 دور

0

18

6

نیکولاس لطیفی

ویلیامز

69

+1 دور

0

19

22

یوکی سونودا

آلفاتائوری

68

+2 دور

0

20

77

والتری بوتاس

آلفا رومئو

65

DNF

0

جدول رده‌بندی رانندگان – فصل 2022

رده

راننده

ملیت

تیم

امتیاز

1

مکس ورشتپن

هلند

ردبول

258

3

شارل لکلرک

موناکو

فراری

178

2

سرجیو پرز

مکزیک

ردبول

173

4

جورج راسل

انگلستان

مرسدس

158

5

کارلوس ساینز

اسپانیا

فراری

156

6

لوئیس همیلتون

انگلستان

مرسدس

146

7

لندو نوریس

انگلستان

مکلارن

76

8

استبان اوکون

فرانسه

آلپین

58

9

والتری بوتاس

فنلاند

آلفا رومئو

46

10

فرناندو آلونسو

اسپانیا

آلپین

41

11

کوین مگنوسن

دانمارک

هاس

22

12

دنیل ریکاردو

استرالیا

مکلارن

19

13

پیر گسلی

فرانسه

آلفاتائوری

16

14

سباستین فتل

آلمان

استون مارتین

16

15

میک شوماخر

آلمان

هاس

12

16

یوکی سونودا

ژاپن

آلفاتائوری

11

17

ژو گوانیو

چین

آلفا رومئو

5

18

لنس استرول

کانادا

استون مارتین

4

19

الکساندر آلبون

تایلند

ویلیامز

3

20

نیکولاس لطیفی

کانادا

ویلیامز

0

21

نیکو هالکنبرگ

آلمان

استون مارتین

0

جدول رده‌بندی سازندگان – فصل 2022

رده

تیم

امتیاز

1

ردبول

431

2

فراری

334

3

مرسدس

304

4

آلپین

99

5

مکلارن

95

6

آلفا رومئو

51

7

هاس

34

8

آلفاتائوری

27

9

استون مارتین

20

10

ویلیامز

3

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد