موضوعات داغ

شک و شبهه در اخذ نمایندگی رسمی از شرکت‌های مادر

عکس مطلب اول
به نقل از دنیای اقتصاد، مرکز اصناف ایران بهمن‌ماه سال گذشته طی بخشنامه‌ای به نمایندگی شرکت‌های خارجی و عاملیت‌های فروش خودروهای وارداتی، برای اخذ نمایندگی رسمی از شرکت مادر فرصتی شش ماهه داد اما بسیاری از کمپانی‌های مادر از ارائه نمایندگی سرباز می‌زنند.

هر چند مرکز اصناف در شرایط فعلی تنها به ابلاغ بخشنامه در این زمینه اکتفا کرده، اما بسیاری از وارد‌کنندگان با توجه به مدت اعتبار مجوز فعالیت خود که بیشتر آنها از اعتباری پنج‌ساله برخوردار است معتقدند که ممنوعیت ثبت سفارش مستلزم تغییر مقررات واردات خودرو و همچنین دستورالعمل نحوه صدور گواهی فعالیت نمایندگی‌ها و عاملیت‌های فروش است و تنها با بخشنامه نمی‌توان مجوز قانونی وارد‌کنندگان را باطل کرد. اما در شرایطی که نمایندگی‌های رسمی در دوران تحریم مجبور به واردات خودرو از کشورهای ثالث بودند که وزارت صنعت، معدن و تجارت همراه با توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها شرکت‌های مذکور را تشویق به اخذ نمایندگی از شرکت‌های مادر کرد. مسوولان این وزارتخانه بارها در اظهارات خود تاکید کردند که در راستای ساماندهی بازار وارداتی‌ها، شرکت‌های وارد کننده باید به سمت اخذ نمایندگی از شرکت‌های مادر سوق پیدا کنند. هر چند شرکت‌های مذکور حتی تا پیش از لغو تحریم‌ها به‌دنبال اخذ نمایندگی رسمی بودند، اما ظاهرا شرکت‌های مادر عجله‌ای برای ارائه نمایندگی به ایرانی‌ها ندارند. سند این گفته نیز به شرکت‌هایی بازمی‌گردد که سال‌ها است از کشور ثالث به دلیل تحریم‌ها اقدام به واردات خودروهایی از برندهای مطرح اروپایی می‌کنند، اما هنوز در لیست انتظار دریافت مجوز از کمپانی مادر قرار دارند.

حال این سوال مطرح است که چرا شرکت‌های اصلی از ارائه مجوز نمایندگی رسمی سر باز می‌زند. در این زمینه برخی از دست‌اندرکاران واردات خودرو به کشور معتقدند که یکی از دغدغه‌های شرکت‌های یاد شده به مراودات بانکی بازمی گردد چرا که با وجود لغو تحریم‌ها این مراودات همچنان با چالش‌هایی روبه‌رو است؛ بنابراین نقل و انتقالات پولی یکی از موانعی است که کمپانی‌های مادر با آن مواجه هستند، اما مورد دیگری که مانع از ورود شرکت‌های مادر به کشور می‌شود، عدم‌اطمینان آنها از لغو تحریم‌ها توسط ایالات‌متحده آمریکا است. در این زمینه چندی پیش نیز روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی ادعا کرد که شرکت‌های اروپایی به خاطر ترس از تحریم‌های آمریکا با ایران وارد معامله نمی‌شوند. این روزنامه در گزارش خود تاکید کرده بود که سه ماه پس از برداشتن بسیاری از تحریم‌ها، شرکت‌های اروپایی هنوز قادر نیستند در حوزه‌های مختلف با شرکت‌های ایرانی قرارداد امضا کنند. هر چند وزیر خارجه آمریکا چندی پیش عنوان کرده بود که تلاش دارد گروه‌های خارجی مایل به سرمایه‌گذاری در ایران را از بلاتکلیفی در بیاورد، اما مشخص نبودن سازو کارها و همچنین مقررات پیچیده در ایران تاکنون نتوانسته شرکت‌های خارجی را تشویق به سرمایه‌گذاری در ایران کند؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد که شرکت‌های بزرگ خودروساز نیز از این امر مستثنی نباشند و در انتظار شفافیت بیشتر هستند، اما مشکل سوم ظاهرا به رقابت‌ ناسالم برخی از شرکت‌های وارد کننده خودرو در ایران برای اخذ نمایندگی باز‌می‌گردد. برخی اخبار حکایت از آن دارد که در کنار پراکندگی پیشنهادهای برخی شرکت‌های ایرانی برای اخذ مجوز نمایندگی رسمی، فعالیت‌های غیر‌تجاری و زد وبندهایی نیز در این زمینه صورت می‌گیرد که مانع از ارائه نمایندگی به شرکت‌های داخلی می‌شود. در هر صورت آنچه مشخص است کمپانی‌های مادر هم‌اکنون با انبوهی از پیشنهادهای اخذ نمایندگی رسمی برای بازار ایران مواجه هستند که انتخاب آنها در کوتاه‌مدت غیرممکن به‌نظر می‌رسد.

شک و شبهه در ارائه نمایندگی
همان‌طور که پیش‌تر گفته شد در حالی کمپانی‌های مادر مشغول بررسی شرایط شرکت‌های ایرانی برای ارائه مجوز نمایندگی هستند که وزارت صنعت، معدن و تجارت اصرار زیادی بر اخذ نمایندگی از شرکت‌های مادر تا 6 ماه دیگر دارد. در این میان به‌نظر نمی‌رسد که برخی از این شرکت‌ها بتوانند در مدت زمان تعیین شده مجوز نمایندگی خود را از شرکت مادر اخذ کنند. آن‌گونه که برخی از فعالان حوزه واردات خودرو می‌گویند، برخی از کمپانی‌های مادر تصمیمی برای اعطای مجوز نمایندگی خود تا سال 2018 به شرکت‌های ایرانی ندارند. بنابراین در صورت افزایش سختگیری دولت و تاخیر کمپانی‌های مادر در اعطای مجوز نمایندگی، فعالیت بسیاری از نمایندگی‌های ثالث که هم‌اکنون در بازار ایران فعالیت دارند متوقف می‌شود. این در حالی است که به گفته رئیس انجمن واردکنندگان خودرو تنها تعداد معدودی از نمایندگی‌های واردکننده خودرو دارای مجوز رسمی از شرکت مادر هستند وتعداد زیادی نیز مشغول مذاکره در این زمینه هستند.

فرهاد احتشام‌زاد در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» ارائه مجوز از سوی کمپانی‌های مادر به شرکت‌های ایرانی را در سه حالت بررسی می‌کند. اولین حالت اینکه شرکت مادر از وجود نمایندگی خود در ایران مطلع است و با فرض دانستن رفع موانع در ایران حضور پیدا می‌کند؛ اما با سنجش بازار این موضوع را عملیاتی می‌کند. دومین حالت اینکه شرکت مادر از وجود نمایندگی خود در ایران اطلاع دارد اما برنامه‌ای برای حضور در بازار ایران ندارد که این موضوع می‌تواند به‌دلایل مختلفی چون مباحث سیاسی، استراتژی بازار این شرکت‌ها و نگرانی از بازارهای دیگر باشد.

حالت سوم نیز شرکت مادر اطلاعی از وجود نمایندگی خود در ایران ندارد؛ بنابراین دو تصمیم می‌تواند اتخاذ کند اینکه براساس استراتژی حضور در بازارش تصمیم به اعطای نمایندگی به شرکت قبلی بگیرد یا اینکه قصد داشته باشد به شرکت جدیدی نمایندگی خود را اعطا کند. در همین زمینه، فربد زاوه، کارشناس خودرو نیز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به اینکه برخی شرکت‌ها در شرایط کنونی هیچ‌گونه استراتژی به منظور حضور در بازار ایران ندارند، می‌گوید: دلایل شرکت مادر در عدم اخذ نمایندگی به شرکت‌های ایرانی به‌دلیل مسائل بانکی به خصوص در حوزه نقل و انتقال پول است؛ بنابراین تا زمانی که فضای کسب‌و‌کار در کشور تسهیل نشود و شرکت‌ها نسبت به امن بودن فضا مطمئن نشوند، اخذ نمایندگی برخی شرکت‌ها جنبه عملی به خود نخواهد گرفت. زاوه با بیان اینکه برخی کمپانی‌های مادر تا سه سال‌ آینده تصمیم به ارائه نمایندگی در ایران ندارند، عنوان می‌کند: افزایش رقابت میان شرکت‌های ایرانی برای اخذ نمایندگی نیز موضوعی اثرگذار است. بسیاری از نمایندگی‌های واردکننده خودرو، از چند ماه پیش به تکاپو افتاده‌اند تا با جلب رضایت شرکت‌های مادر، فعالیت خود را به عنوان نماینده واردکننده محصولات آنها، رسمی کنند. چنین رقابت‌هایی نیز نقش جدی در تصمیم کمپانی‌های مادر دارد.

نظرات کاربران

18 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/3/12
تمام دنیا حق دارند به ایران اعتماد نداشته باشند.....
تنها شریک های خودروساز ما هم همون چینی ها و فرانسوی ها و تا چند سال دیگه شاید روسی ها باشند....
امریکایی و ژاپنی هم که فقط برای عرب ها و اروپایی ها و امریکایی ها هستن...
اونوقت اینجا هم زوتی و سوتی و جک و جونور و رنو و پژو....
تعطیل کنید این کشور رو بره پی کارش بخدا
1395/3/12
جک و جونور خیلی خووووب اومدی
1395/3/12
ای دهنت طلا مهدی حرف دل منو زدی اخه تا کی ملت ما نباید سوار تویوتا بشن و شورولت و سوار رنو و پژو بشن تا کی
1395/3/13
وقتی امثال شما گل به خودی میزنن همین میشه دیگه ! خودت واسه کشورت چیکار کردی ؟! یه الانترا منطقه آزاد خریدی 45 تومن کم مونده ملیتت رو کره ای معرفی کنی!شدی مبلغ شرکتی که حتی حاضر نیست با پول بهمون سرویس بده و بخاطرش به هموطنای خودت توهین میکنی ! تا خودمون به خودمون احترام نذاریم بقیه هم این کارو نمیکنن.
1395/3/13
سر ویران خودرو سلامت ....
1395/3/13
البته مهدی جان این جا انداختی که شرکت مادر میبینه تعرفه واردات و عوارض و ... بیشتر از قیمت خودرو در میاد.ینی شرکت با این همه دم و دستگاه و مهندسی و کارگر و .... به اندازه اینا سود نمیکنن.واسه همین میگن خب مگه ما چیز خلیم ماشین رو بدیم بهشون.نماد کشور اسلامیه اینجا
1395/3/12
متاسفانه شرکت های مادر می دانند به هر حال بازار ایران از نمایندگی های دیگر(خلیج فارس) تامین می شود پس عجله ای برای این کار ندارند و ضررش را مصرف کننده بیچاره می کند
1395/3/12
تنها شرکت خودروسازی خارجی که در ایران نماندگی داره ومن می شناسم وقت ام جی بقیه رو ........خدا بده برکت
1395/3/13
آرین موتور نمایندگی رسمی میتسوبیشی در ایران هست . در سایت خودر میتسوبیشی نام ارین موتور به عنوان نمایندگی رسمیشون ذکر شده است .
1395/3/13
دی اس هم نمایندگی رسمی هست که تو سایت خود دی اس نمایندگی ایران ثبت شده
1395/3/14
آرین موتور نمایندگی رسمی میتسوبیشی در ایران و می تونی اسمشو تو سایت هم ببینی حتی خیلی از افرادی که تو نمایندگی های ارین موتور کار می کنن توی ژاپن دوره دیدن و فوق العاده ماهر هستن ,تمام قطعات هم مستقیما از ژاپن تامین می شه برای همینه که هزینه سرویس های میتسوبیشی فوق العاده کمتر از بقیس و تمام لوازم جانبی اریجینال برای خودرو ها مخصوصا برای لنسر در نمایندگی با قیمت مناسب موجوده.
1395/3/12
بابا این هیوندای و کیا پس کی می خوان نماینده گی رسمی بگیرن مشتریهاشون فقط دست دوم عرب سوار میشن بس دیگه
1395/3/12
مگه رنو گاری نمایندگی داره که کیا داشته باشه!!!!
1395/3/14
جناب مایکل
شما که رگ گردن ات میزنه بیرون وقتی میگن بالای چشم ماشین کره ای ابرو,نگین خودرو نماینده رسمی هست و تشریف ببرید سایت کمپانی رنو متوجه این مطلب میشید.در حقه بازی شرکت های کره ای هیچ شکی نیست
1395/3/12
آقا پس این نمایندگی ها که ماشین های خارجی را می فروشن و سود بسیار زیادی به جیب می زنن و ارز مبادله ای را از دولت می گرفتن و با ارز آزاد با مردم حساب می کردن، نماینده کجا و کدوم شرکت هستن؟ هر چند وقت یکبار هم جشنواره فروش راه میندازن و به وعده و عیدهاشون هم عمل نمی کنن؟
1395/3/13
محمد جان کاملآ درست گفته،متاسفانه فقط یک واردکننده از طرف شرکت مادر مجوز قانونی داره و اونهم مدیا موتورز کیش وارد کننده محصولات mg است.
1395/3/13
هیچ وقت هم این اتفاق نمیفته ک مثلا فلان شرکت و فلان شرکت ک الان ادعای نمایندگی کمپانی X رو دارن بیان و از شرکت مادر مجوز بگیرن ! قیمت تمام شده و سودی ک این نمایندگی ها باید دریافت کنن بسیار بسیار کمتر میشه تا الان ک از یه شرکت ثالث نمیاندگی رو میگیرن در اصل فقط عاملیت فروش رو میگیرن و قیمت ها هم برای هیچ کس مشخص نیست و هرچقد دلشون میخواد تعیین قیمت میکنن و با تاخیر و بدتر از همه بدونه قطعات یدکی خودروهارو میفروشن
1395/3/13
بقول مثل معروف اونوری ها، بین سنگ و جای سخت گیر کردن است. از طرفی کسایی که اینور مجوز دارن مورد تایید تولیدکننده نیستند تا برند و بسپرند دست این جور قماش. از طرف دیگر هم خود این نمایندگی قلابی ها حاضر نیستند در چهارچوب و محدودیت قوانین خودروساز کار کنند. این یعنی سود معقول و سرویس واقعی دادن. ارائه خدمات و استانداردهای بین‌المللی و مشتری مداری... خوب بنده خدا ها کهیر می‌زنند همه جور سکته و درد بیدرمون میگیرند.

در نبود نمایندگی واقعی من پیشنهاد می کنم به هر ایرانی اجازه بدهند هر دو یا سه سال یک خودرو با هر تعرفه مصوبی که وجود دارد وارد کند. حمایت از تولید ملی حالا هرچند چرند باز یک حرفی، دیگه حمایت از واردکننده که نباید داشته باشیم