موضوعات داغ

چرا ماشین در سربالایی کم میاورد

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

معمولا افراد وقتی در ثبت نام ایران خودرو به خودروی دلخواه‌شان می‌رسند، تصمیم می‌گیرند با این خودرو به سفر بروند. مقصد برخی از افراد جاده‌های کوهستانی است و از رانندگی در پیچ و خم جاده لذت می‌برند، اما چه اتفاقی میوفتد اگر ناگهان ماشین شما در سربالایی‌ها کم بیاورد و دیگر کشش بالا رفتن را نداشته باشد؟ اگر در وسط جاده مانده‌اید و دیگر خودروی شما بالا نرفت باید چه کنید؟ علت کم آوردن ماشین در سربالایی چیست؟ در این مقاله از خودرو بانک به بررسی علل کم آوردن ماشین در سربالایی‌ها پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

۱. فیلتر هوا را تعویض کنید تا در سربالایی کم نیاورید

یکی از عواملی که باعث کاهش شتاب خودرو می‌شود، بسته بودن راه تنفسی خودرو است. خراب شدن فیلتر هوا باعث می‌شود که هوا به موتور نرسد و موتور نتواند به خوبی وظیفه‌اش را انجام دهد و شتاب خودرو کاهش پیدا می‌کند. خراب شدن و یا کثیف شدن فیلتر هوا به‌جز کاهش شتاب خودرو در سربالایی‌ها باعث افزایش مصرف سوخت و روشن شدن چراغ چک خودرو هم می‌شود، این علائم می‌توانند شما را راهنمایی کنند که این اتفاق‌ها، از فیلتر هوا نشات می‌گیرند. برای جلوگیری از این اتفاقات و عدم بروز مشکلات فنی خودرو، کارشناسان خودرو پیشنهاد می‌کنند که هر ۵ هزار کیلومتر، فیلتر هوا را تعویض کنید.

۲. برای کم نیاوردن در سربالایی‌ها شمع‌های خودرو را بررسی کنید

یکی از اجزای اساسی خودرو که در انفجار داخل موتور خودرو نقش اساسی دارد، شمع‌ها هستند و چون شمع‌ها در معرض حرارت و انفجار قرار دارند، سریع مستهلک می‌شوند و باید آن‌ها را تعویض کنید تا از شتاب خودرو کم نشود.

۳. موتور را با روغن خوب تغذیه کنید

روغن موتور وظیفهٔ تغذیه موتور، روان کاری و خنک کردن قطعات موتور را بر عهده دارد. اگر از روغن کم کیفیت استفاده کنید و یا روغن موتور را دیر به دیر تعویض کنید، باعث می‌شود موتور داغ شود و نتواند به‌خوبی به وظیفهٔ خودش عمل کند. برای حفظ سلامت خودرو و جلوگیری از این اتفاقات، بهتر است پس از طی مسافت مشخص، روغن موتور را با یک روغن موتور با کیفیت تعویض کنید.

۴. تعویض فیلتر روغن موتور را از قلم نیاندازید

هر وقت روغن موتور خودرو را تعویض کردید، حتما فیلتر روغن را هم عوض کنید. فیلتر روغن وظیفهٔ تصفیهٔ روغن موتور را دارد. اگر فیلتر روغن کثیف شده باشد، عملکرد روغن موتور و در نتیجه عملکرد موتور ماشین تحت تاثیر قرار می‌گیرد و شتاب خودرو کاهش پیدا می‌کند.

از سوخت باکیفیت استفاده کنید

۵. باک خودرو را با سوخت باکیفیت پر کنید

در صورت انفجار در موتور ماشین، نیرو محرکهٔ لازم برای حرکت ماشین به وجود می‌آید. برای ایجاد این نیروی محرکه، باید سوخت با هوا مخلوط و مشتعل شود. اگر بنزین بی‌کیفیت باشد، قدرت انفجار کمتر می‌شود و با کاهش قدرت انفجار، شتاب خودرو هم کاهش پیدا می‌کند و ماشین در سر بالایی کم می‌آورد.

۶. پمپاژ سوخت را کنترل کنید

اگر پمپ بنزین ماشین شما دچار ایراد شود، دیگر بنزین نمی‌تواند به‌اندازه کافی به محفظهٔ احتراق موتور منتقل شود و اگر این بنزین به محفظه نرسد، شتاب خودرو کاهش پیدا می‌کند. برای جلوگیری از این اتفاق، کارشناسان پیشنهاد می‌کنند هیچ وقت نگذارید باک خودروی شما خالی از بنزین شود و با باک خالی رانندگی کنید، حداقل بیشتر از یک چهارم باک را پر نگهدارید.

معیوب شدن کاتالیست

۷. گازهای حاصل از سوخت به‌درستی تخلیه نمی‌شوند

یکی دیگر از عواملی که باعث می‌شود شتاب خودرو در سربالایی کم شود و ماشین کم بیاورد، عدم تخلیه گازهای حاصل از سوخت بنزین است. گازهای حاصل از سوخت باید به‌طور کامل تخلیه شوند. کاتالیست یک مبدل است که از خروج گازهای سمی به بیرون جلوگیری می‌کند. کاتالیست موجب تصویهٔ گازهای خروجی ماشین می‌شود تا از آسیب بیشتر به محیط زیست جلوگیری کند. اگر کاتالیست خراب شود و باعث حبس گازهای تولیدی شود، شتاب ماشین کاهش پیدا می‌کند. برای رفع مشکل کافیست مبدل کاتالیست را تمیز و یا تعویض کنید.

۸. گرفتگی انژکتور باعث کاهش شتاب خودرو می‌شود

انژکتور موتور وظیفهٔ پاشیدن سوخت را بر عهده دارد، با گذشت زمان امکان مستهلک شدن این قطعه وجود دارد. اگر انژکتور نتواند وظیفه‌اش را به خوبی انجام دهد و یا اگر دهانهٔ انژکتور گرفتگی داشته‌باشد، سوخت به میزان کافی وارد محفظهٔ احتراق نمی‌شود و احتراق با قدرت کافی صورت نمی‌گیرد و شتاب خودرو کاهش پیدا می‌کند.

۹. به کمک سوپاپ‌های فرسوده بروید

با گذر زمان و استفاده از ماشین، سوپاپ‌ها فرسوده می‌شوند و با فرسوده شدن آن‌ها در هوا رسانی به موتور اختلال ایجاد می‌شود و و درز بندی به‌طور کامل اتفاق نمیوفتد، مخلوط سوخت و هوا نشت می‌کند و قدرت انفجار کاهش پیدا می‌کند و در آخر باعث کاهش شتاب خودرو می‌شود.

ناک زدن موتور

۱۰. دمای سیلندر را کاهش دهید

یکی دیگر از عواملی که باعث کم شدن قدرت خودرو در سربالایی‌ها می‌شود، بالا رفتن دمای سیلندر و پیستون است. با بالا رفتن دما سیلندر و پیستون، سوخت بدون نیاز به جرقه زدن در شمع‌ها مشتعل می‌شود، به این اتفاق ناک زدن موتور هم گفته می‌شود. ناک زدن باعث می‌شود که قدرت اشتعال کاهش پیدا کند و خودرو توان لازم برای بالا رفتن از سربالایی‌ها را نداشته باشد.

۱۱. تسمه تایم پاره کرده‌است

حتما گوش شما هم با عبارت تسمه تایم پاره کرده‌است آشنایی دارد. اگر تسمه تایم پاره شود و یا از جای خودش خارج شود، تعادل سوپاپ‌ها را بهم می‌ریزد. با بهم خوردن تعادل در حرکت سوپاپ‌ها احتراق به‌درستی صورت نمی‌گیرد و شتاب خودرو کاهش پیدا می‌کند.

لاستیک‌های پهن باعث کاهش شتاب خودرو می‌شود

۱۲. ظاهر را فدای شتاب نکنید

معمولا بهترین ماشین بعد از پراید که با لاستیک‌های پهن، ظاهر زیبا و اسپرتی پیدا می‌کند، خودروی پژو پارس است و اگر در خیابان نگاهی به لاستیک خودروها بیاندازید متوجه می‌شوید که متاسفانه بیشتر راننده‌های این خودروها علاقه دارند خودروی خودشان را اسپرت کنند و از لاستیک‌ها و رینگ‌های پهن‌تر استفاده کنند و استفاده از لاستیک‌های پهن باعث کاهش شتاب و عملکرد خودرو می‌شود.

۱۳. ECU را فراموش نکنید

یکی دیگر از عواملی که باعث کاهش شتاب در سر بالایی‌ها و گاز نخوردن ماشین می‌شود، ناتوانی ECU در انجام وظیفه خودش است. ECU وظیفهٔ هدایت سنسورهای مختلف ماشین را بر عهده دارد. وجود مشکل در این سیستم هدایت سنسور باعث نقص عملکرد کلاچ، فرمان‌های هیدرولیک و سنسور میل سوپاپ می‌شود.

چرا شتاب ماشین کم شده‌است؟

معمولا مدتی پس از خرید ماشین، رانندگان از کاهش شتاب خودروی خودشان گلایه می‌کنند. مقداری کاهش شتاب خودرو قابل قبول است اما اگر این کاهش شتاب مانع از بالا رفتن خودرو در سربالایی‌ها شود، باید به دنبال فکر راه چاره باشید و منشا مشکل را پیدا کنید. در این مقاله از خودرو بانک به معرفی ۱۳ علت کاهش شتاب خودرو در سربالایی‌ها پرداختیم تا قبل از اینکه بخواهید به سفر بروید، بررسی این موارد را هم به چک لیست خودرو قبل از سفر اضافه کنید تا در جاده به مشکل نخورید.

شما به کدام یک از مشکلات بالا برخورده‌اید؟ آیا شما هم تجربهٔ کم آوردن ماشین در سربالایی را داشته‌اید؟ علت آن چه بوده‌است؟ چه موارد دیگری باعث کم شدن شتاب و قدرت ماشین در سربالایی‌ها می‌شود؟ نظرات خودتان را با ما در میان بگذارید.

نظرات کاربران

16 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/7/10
باسلام
خراب شدن یکی یا همه موارد زیر
وایرها
شمع ها
کویل
1401/7/10
خسته نباشی دلاور فقط صندلی و فرمان و بدنه را نگفتی 😁 همشو گفتی دمت گرم🤔
1401/7/11
منظورت این بود شتاب را فدای ظاهر نکنید
اشتباه لپی بود😉
1401/7/11
همه رو نوشتین بجز مهمترینش صفحه کلاچ هستش
1401/7/12
سلام، البته الان قدرت خودروها هم کمتر شده. تمام خودروهای چینی زیر ۱۰۰ اسب بخار قدرت دارند. قدیم خودروها آمریکایی و اروپایی و آخرش ژاپنی بود. نمیشه اونا رو با خودروهای چینی که همیشه به تعمیرگاه میره مقایسه کرد.
1401/7/12
داداش حداقل ۹۰ درصد چیز های که گفتی هیچ ربتی به کم اوردن ماشین به سر بالایی نداره داستان چیه؟؟؟؟؟؟
1401/9/9
سلام خسته نباشید پراید 132 مدل 90 دارم . موتور را تعمیر کردم و تراکم پیستون ها را هم گرفتم . انژکتور را شستم ، دیسک و صفحه را نو کردم، شمع و وایر نیز نو شده است ولی سنسور مپ ، سنسور اکسیژن و Ecu را تعویض نکردم و مشکلم این هست که هنگام تعویض دنده ماشین توان حرکت نداره و خیلی آروم سرعت میره بالا و در سربالایی هم کم میاره اگر تو سربالایی کولر هم بگیرم کلا ماشین با دنده 3 باید حرکت کنم و سرعت ماشین خیلی به ندرت به 120 میرسه و اگر هم برسه بیشتر زورش نمیرسه بره و برای رسیدن به این سرعت خیلی طول میکشه و مصرف سوخت دوبرابر شده .
حالا کی میتونه به من کمک کنه ممنون میشم راهنمایی کنید.
1402/10/15
سلام برادر
شمع های ماشینو چک کن اگه ۳ پر یا ۲ پر باشه و سوخت ماشین بنزین هست حتما از شمع های تک پر استفاده کن
و اگه دوگانه سوز هست ۳ پر استفاده کن تک جواب نمیده
1402/2/3
سلام خسته نباشید من قبل از اینکه ماشینمو دوگانه کنم شتابش خوب بود توسر بالایی‌ها هم خوب راه می‌رفت ولی بعد از یک مدت سرعتش تو سربالایی کم شد ومن دوگانه سوزشو برداشتم العان کلا روی بنزین کار میکنم ولی شتاب تو سر بالایی نداره میشه راهنماییم کنید صفهه کلاجم یک هفته تعویض کردم ولی اثری نداشت ممنون
1402/6/19
احتمالا سرسیلندر و میل سوپاپ آسیب دیدن
1402/12/12
ماشین اگه دوگانه باشه میکسر سر دریچه هوا بازم مانع ورود خوب هوا میشه
1402/2/4
سلام امکان داره شتاب ماشین کم شده و مخصوصا تو سربالایی های ساده هم ماشین کم میاره نیاز به تعمیر موتور باشه؟
1402/2/13
ماشین صفر کیلومتر چی همچیش نو هست پس چرا در سربالایی کم میاره
1402/4/15
سلام سنسوراگسیزن خراب باشه ماشین یاریپ میزنه یاکندوسرعتش بخصوص سروبالایی بازورحرکت میکنه سنسوراکسیزن عوض بشه به احتمال زیادمشکلتون حل میشه لطفا
1402/6/7
در سر بالالاهایی که ماشین با دنده ۲ هم در میاد واسه من با یک هم بعضی وقتی در نمیاد و گاز خورش کم میشه
ولی در جاده به هیچ وجه کم نمیاره بنظرم عالی تر از ماشین صفر عمل میکنه مدل اردی ۸۵
1402/10/11
شاید هم دیسک و صفحه کلاج ضعیف شده