موضوعات داغ

چگونه ماشین سالمی داشته باشیم؟ 10 روش کاربردی

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

اهمیت دادن به سلامت خودرو تاثیر مستقیمی بر روی حفط سلامت راننده و سرنشینان خودرو دارد. شما با رعایت چند نکتهٔ ساده می‌توانید از اتفاق‌های ناگوار جلوگیری کنید و خودروی خودتان را سالم مثل روز اول نگه دارید. خودروی شما مثل کودک نوپایی است که نیاز به توجه و مراقبت فراوان دارد. برای اینکه استهلاک خودروی شما کمتر شود، شما باید به وظایف خودتان در مقابل خودروتان عمل کنید و نه مثل برخی از رانندگان که تصور می‌کنند با ثبت نام سایپا صاحب خودرو می‌شوند و از این به بعد باید فقط رانندگی کنند و هیچ هزینه‌ای بابت تعمیر و نگهداری پرداخت نکنند.

در این مقاله از خودرو بانک به معرفی ۱۰ روش کاربردی و کم هزینه برای حفظ سلامت خودرو پرداخته‌ایم تا بتوانید با رعایت این نکات از خرابی خودروی خودتان جلوگیری کنید. تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

فیلترهای خودرو را مرتبا چک کنید

۱. بررسی فیلترهای ماشین را در الویت بگذارید

در چک لیست خودرو قبل از سفر حتما تعویض فیلتر هوا و روغن ماشین را اضافه کنید. بررسی و تعویض مرتب و به‌موقعهٔ فیلترهای هوا و روغن باعث کاهش آسیب‌های احتمالی به موتور ماشین می‌شود.

فیلترهای ماشین نقش تصویهٔ هوا و روغن ماشین را دارند و در صورت عدم تعوی به‌موقعهٔ آن‌ها قدرت موتور کاهش وآسیب‌های جدی به آن می‌رسد.

۲. کولر را روشن کنید

خیلی از راننده‌ها تصور می‌کنند که اگر از کولر خودرو استفاده کنند، مصرف سوخت آن‌ها افزایش و قدرت موتور ماشین کاهش پیدا می‌کند. به همین علت ترجیح می‌دهند در گرمای تابستان از کولر استفاده نکنند و شیشه‌های خودرو را پایین بدهند ولی کارشناسان خودرو توصیه می‌کنند حتی در زمستان هم چند دقیقه کولر را روشن کنید تا احتمال نشت گاز خودرو کاهش پیدا کند و دیگر هزینهٔ شارژ گاز خنک کننده و تعمیر مخزن گاز را ندهید. برای جلوگیری از پرداخت این هزینه‌های اضافی کافیست هر چند وقت یکبار کولر را روشن کنید حتی در زمستان.

۳. شمع، موتور ماشین را روشن می‌کند

یکی از عوامل موثر در روشن شدن ماشین، شمع آن است. با پرداخت هزینهٔ اندک تعویض شمع، از پرداخت هزینهٔ هنگفت تعمیر موتور و مشکلات فنی خودرو در امان می‌مانید. کارشناسان خودرو بانک پیشنهاد می‌کنند که هر ۲۰۰۰۰ کیلومتر کارکرد خودرو، شمع‌ها را تعویض کنید و تا قبل از فرا رسیدن زمان تعویض، آن‌ها را مرتب چک کنید که رسوب و روغن شمع‌ها را نپوشانده باشد و اثری از شکستگی و ذوب شدن روی آن نباشد.

کیفیت روغن موتور را جدی بگیرید

۴. موتور را با روغن موتور روان کنید

روغن موتور نقش روان کنندگی را برعهده دارد. هیچ وقت بخاطر تفاوت قیمت، از روغن موتورهای بی‌کیفیت و کم کیفیت استفاده نکنید و فراموش نکنید که قبل از روشن کردن خودرو با استفاده از گیج روغن، حجم روغن را اندازه بگیرید تا در سطح مطلوب قرار داشته باشد. اگر سطح روغن موتور شما کم شود، یاتاقان خودرو درگیر می‌شود، پیستون را باید تعویض کنید، اوایل پمپ به مشکل می‌خورد، تسمه تایم خراب می‌شود و هزینهٔ تعمیر سیلندر هم به گردن شما می‌افتد؛ پس برای پیشگیری از این هزینه‌های گزاف، سطح و کیفیت روغن موتور را کنترل کنید.

لاستیک باکیفیت بخرید

۵. لاستیک با کیفیت بخرید

تایرها فقط وظیفهٔ حرکت خودرو را به عهده ندارند، بلکه روی مصرف خودرو، حرارت تایرها، افزایش و کاهش اصطکاک و شتاب خودرو هم موثر هستند. عوامل مختلفی روی کیفیت تایرها تاثیر دارند، جنس تایر، ارتفاع عاج تایرها و باد تایر از مواردی هستند که باید نظارت همیشگی بر آن‌ها داشته باشید.

۶. به صدای خودروی خودتان گوش کنید

خودروی شما با شما صحبت می‌کند و شما باید همیشه گوش به زنگ باشید تا اگر صدای غیر عادی شنیدید، سریعا درد آن را دوا کنید. برخی از مشکلات خودرو، خودشان را با یک صدای مشخص نمایان می‌کنند. اگر آشنایی با انواع صدای خودرو داشته باشید، می‌توانید از آسیب‌ها احتمالی بیشتر جلوگیری کنید. در ادامه یک لیست از انواع صدای خودرو برای شما تهیه کرده‌ایم.

• صدای نالهٔ فرمان هنگام چرخاندن نشان از کم بودن سطح هدرولیک فرمان دارد

• مشکل تسمه دینام خودش را با صدای جیغ هنگام روشن کردن ماشین نشان می‌دهد

• صدای خروج هوا هنگام ترمز گرفتن نشانه از خرابی سیستم ترمز دارد

• اگر به پیستون‌ها روغن نزنید، صدای تیک تیک به گوش می‌رسد

۷. دفترچه راهنما، بزرگ‌ترین معلم شماست

همیشه هر وسیله‌ای که می‌خرید، قبل از مصرف حتما دفترچه راهنمای آن را مطالعه کنید. در دفترچه راهنمای خودرو نکات بسیار ضروری ذکر شده‌است و شما را با سیستم خودرو و مشکلات ابتدایی که می‌توانید خودتان از پسش بر بیایید آشنا می‌کند.

رنگ دود خروجی از اگزوز را جدی بگیرید

۸. راه خروجی خودرو به حفظ سلامت آن کمک می‌کند

یکی دیگر از عواملی که به شما در حفظ سلامت خودرو کمک می‌کند، اگزوز است. توجه به صدا و رنگ دود خروجی از اگزوز به شما می‌گوید که چه در دل خودرو می‌گذرد. به‌طور مثال اگر دود آبی از خودروی شما خارج شد، به معنی نشت روغن و روغن سوزی است. خروج دود سیاه به معنی اشکال در فیلتر و یا منیفولد خودرو است.

۹. قبل از حرکت ماشین را گرم کنید

وقتی برای رسیدن به مقصد عجله دارید، یکی از نکاتی که فراموش می‌شود و باید به آن توجه کرد، گرم کردن خودرو است. در زمستان قبل از حرکت حتما چند دقیقه‌ای اجازه دهید خودروی شما گرم شود تا روغن موتور و روغن ترمز به دمای لازم برسد.

۱۰. علائم داشبورد را نادیده نگیرید

به عنوان آخرین پیشنهاد، کارشناسان خودرو بانک پیشنهاد می‌کنند برای ایمن سازی خودرو، به چراغ‌های داشبورد توجه کنید، این چراغ‌ها اطلاعات مهمی از وضعیت سلامت خودرو را به شما گوش زد می‌کنند.

به سلامت ماشین خودتان اهمیت بدهید

در این مقاله از خودرو بانک تلاش کردیم به ۱۰ روش کاربردی که به حفظ سلامت خودروی شما کمک می‌کند بپردازیم. با رعایت این نکات ریز، می‌توانید جلوی خسارات سنگین را بگیرید و همیشه خودروی خودتان را وضعیت سلامت نگهداری کنید و اگر یک سفر ناگهانی برای شما پیش آمد، استرس چگونه رفتن، سلامت خودرو، در جاده ماندن و هزینهٔ تعمیر و نگهداری خودرو را نداشته باشید و با خیال راحت بتوانید از سفرخودتان لذت ببرید.

راستی شما برای حفط سلامت خودروی خودتان چه روتینی را رعایت می‌کنید؟ کدام روش کاربردی از قلم خودرو بانک افتاده است؟ نظرات و پیشنهادات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/7/11
قبل از خواندن مقاله فكر ميكردم كه بايك متن تكراري مواجه خواهم شد،ممنون از نكته هاي جديد و آموزنده تان