موضوعات داغ

ماجرای وام 100 میلیونی خرید خودرو چیست؟

عکس مطلب اول
به نقل از باشگاه خبرنگاران ،چند سالی می شود که صنعت خودرو با رکود مواجه شده و خودروسازان دیگر آن مشتریان دست به نقد خود را که حاضر بودند برای خرید خودرو از ماه ها قبل نیز ثبت نام کنند را از دست داده اند ، به همین دلیل طی یکی دو سال گذشته راهکارهایی برای خروج از این وضعیت بی رمق از سوی مسئولان دولتی ارایه شده است.
اعطای وام ۲۵ میلیونی از مهمترین تصمیمات این حوزه بود که سال گذشته البته به طور نصفه ونیمه ، در مدت زمان کوتاه و برای تعداد محدودی متقاضی اجرایی شد، این طرح شاید برای فروش تولیدات در انبار مانده خودروسازان مناسب بود اما نتوانست بازار خودرو را از رکود خارج کند و شرکت های خودروسازی را برای مدت طولانی راضی نگه دارد.
صنعت خودرو که همواره محبوب دولت بوده در شرایط سخت رکود و کمبود نقدینگی که دامن تمامی صنایع داخلی را گرفته ، هیچگاه بی حمایت نمانده و هربار به هر طریقی که شده مسیر تولید و فروش خود را طی کرده است.
در حالیکه تسهیلات بانکی به مبلغ محدود و با هزار اما و اگر به سایر بخش های تولید تعلق می گیرد به تازگی خبر اعطای وام ۱۰۰ میلیونی به بخش خودرو از سوی برخی بانک های خصوصی و موسسات مالی شنیده می شود.

وام خرید خودرو

بر اساس این گزارش این بانک خصوصی که فعالیت خود را از سال ۷۲ در قالب موسسه قرض الحسنه شروع کرده بود زیر سایه بانک مرکزی خیلی پیشرفت کرده و خدمات جالبی به مشتریان خود ارائه میدهد.
در این میان سوالی تامل برانگیز ذهن مارا به خود مشغول می کند و آن این است که چطور بانک ها برای پرداخت وام های ۳ میلیون تومانی ازدواج اعتبار نداشتند و حتی زمانی که وام ازدواج ۱۰ میلیون تومانی شد ، عنوان کردند که ما توان پرداخت نداریم و میزان ذخیره و اعتبارات بانک، کفاف وام ۱۰ میلیون تومانی را نمی دهد و … حال چگونه به راحتی وام های کلان پرداخت می کنند؟
مسلما پرداخت وام ازدواج با سود ۴ درصد خیلی برای بانکی ها اقتصادی نیست و آن ها به دنبال وام های سنگین با بهره های بالاتری هستند و البته که در چارچوب عقود اسلامی.
زمانی که دولت برای خروج از رکود خودرو سازان طرح وام ۲۵ میلیون تومانی را به اجرا گذاشت،منتقدان حسابی از خجالت آن درآمدند و آن را مضر و ناکارآمد خواندند حال باید دید که در این خصوص چه اقدامی خواهند کرد؟
البته این بانک در قالب طرح های دیگر به شما تا ۵۰۰ میلیون تومان نیز وام می دهد که مهم نیست این پول صرف چه کاری می شود و تنها آنچه که مهم است گردش حساب شماست که باید حسابی پر و پیمان باشد.
به خاطر داشته باشید که اگر قصد دریافت وام ۱۰۰ میلیونی البته با سود ۲۰ درصد را داشتید باید به ازای هر ۲۰ میلیون تومان یک ضامن به همراه خود ببرید.
بر اساس این گزارش اینکه از صنعت مادری در کشور حمایت شود بسیار امر منطقی و حتی ضروری است اما آنچه موجب نارضایتی مردم و فعالان صنایع دیگر شده این است که این کمک های مالی تاکنون تنها در بخش فروش صورت گرفته و نتوانسته زیربنای خودروسازی کشور را آنچنان محکم کند که تاب رقابت با خودروسازان بین المللی را پیدا کند و از زیر چتر حمایتی تعرفه واردات خارج شود.

وام خرید خودرو

حال باید منتظر بمانیم تا ببینیم حمایت وِیژه و سودآور بانکها از صنعت خودرو با نظارت و یا حتی بدون نظارت بانک مرکزی تا کجا ادامه دارد و چقدر می تواند در بهبود وضعیت این صنعت موثر باشد.
*** وام ۲۵ میلیونی خودرو نسخه ای اورژانسی برای رونق بازار
عیسی امامی عضو شورای رقابت اظهار داشت: برای خروج از رکود صنعت بایستی ظرفیت داخل را تقویت کنیم چرا که صنعت خودرو همانند سایر بنگاه های اقتصادی با مشکل تامین منابع مالی و انباشت مطالبات مواجه هستند که از این رو لازم است منابع ارزان قیمت در جهت رونق بازار در اختیار صنایع خودروسازی قرار گیرد.
وی با اشاره به فضای خروج از رکود گفت: در واقع باید شرایط به گونه ای مهیا شود که محصول تولیدی قابلیت رقابت پذیری در بازار داخلی و فرامنطقه ای داشته باشد.
امامی ادامه داد: با توجه به آنکه سیاست و تلاش دولت در راستای خروج از رکود این است که این راهبرد عملیاتی شود از این رو امیدواریم که وضعیت بنگاه های اقتصادی از جمله صنعت خودرو بهبود یابد تا مجدد بتوانیم شاهد رونق گذشته باشیم.
عضو شورای رقابت با اشاره به آنکه خودروهای تولیدی داخل کیفیت لازم را ندارند، بیان کرد: در حال حاضر نگرانی عدم کیفیت لازم خودروهای داخلی در بازارهای داخل و خارجی وجود دارد از این رو لازم است صنعت خودروی ایران وارد فضای جدیدی شود.
نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآورشد: در فضای بعد از برجام خودروسازان کشورهای همچون کره و فرانسه وارد این فضا شدند اما هنوز آثاری از این مذاکرات مشاهده نمی شود اما گفتنی است که لازمه افزایش کیفیت تنها با مشارکت سرمایه گذاران خارجی محقق می شود چرا که در غیر این صورت نمی توان امیدواربود.
وی با اشاره به تاثیر وام ۲۵ میلیونی خودرو در رونق بازار گفت: سال گذشته با اجرای این طرح به سبب نگرانی های ناشی از رشد نقدینگی و تلاش دولت درراستای کنترل تورم به مجلس تذکری داده شد چرا که این امر تنها یک نسخه موقتی و اورژانسی برای رونق بازار به شمار می رود.
امامی در ادامه افزود: اعطای وام ۲۵ میلیونی خودرو در سال گذشته به سبب آنکه عمده مصرف کنندگان به سبب حقوق و دستمزد پایین نتوانستند از این طرح بهره مند شوند لذا نتوانسته یک نسخه بادوام در جهت رونق بازار باشد.
*** وام ۱۰۰ میلونی خودرو به افراد خاص اعطا می شود
همچنین موید حسینی صدر نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به رکود حاکم بر صنعت خودرو و حال بد اقتصاد لازم است که دولت دراستای جلوگیری از ورشکستگی صنعت خودرو مشوق های جدیدی را در اختیار مصرف کنندگان قرار دهد.
وی افزود: با توجه به آنکه بسیاری از خانوارها به سبب درآمد پایین امکان خرید خودرو را ندارند از این رو لازم است که درجهت حمایت از تولید داخل و اقتصاد مقاومتی تا سقف ۱۵ میلیون تومان وام کم بهره به اقشار محروم جامعه اختصاص یابد .
حسینی صدر در پاسخ به این سوال که وام ۱۰۰ میلیونی خودرو می تواند رونق به این بخش بازگرداند، تصریح کرد: چنین وام هایی با مبالغ بالا شرایط خاص خود را دارد که افراد عادی نمی توانند از آن بهره مند شوند.

نظرات کاربران

7 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/3/26
باید ارائه خودروها مطابق با استاندارد های جواب داده جهانی باشد که پرداخت قسطی با بهره ۲ الی ۸ درصد در سال جزئی از آن است، تا خریدار ایرانی به بازار برگردد. بازار خودرو جهان همواره بازار خریدار بوده و نه فروشنده. خودروساز ایرانی ناجوانمردانه با سیاستگذاری همیشه همراه دولت بصورت مصنوعی سالها فضای خرید خودرو را تبدیل به بازار فروشنده کرده و مصرف‌کننده را مورد سودجویی و آزار خود قرارداده بود.

آن روزها تمام شد این واقعیتی است که خودروسازان ایرانی اعم از مدیران تا کارگران که الله وقتکی تابحال کار کرده‌اند باید با آن کنار آمده و تدبیری نو اندیشند. ایران‌خودرو گربه چاق و بی مصرفی است که باید سریعا برای بقای خود تلاش کند. پانصد نفر کارمند در بخشی که با پنج الی پانزده نفر حداکثر کارمند لازم داشته باید تعدیل نیرو شوند. هزاران مورد دیگر وجود دارد که در صورت تصحیح امکان اینکه خودروسازی به معنی واقعی داشته باشیم را ممکن می‌کند وگرنه همین قافله کج بزودی به زمین می خورد.
1395/3/26
یعنی میخوام خفشون کنم با این سیاست های .... شون!!!
1395/3/27
اخ اخ اخ حساس نشو حساس نشو اینجا ایرانه!؟
1395/3/27
حالا با این وام میشه ماشین خارجی بخری؟؟؟؟
چون هیچ کدوم از ماشینای تولید داخل که 100تومن نیستن!!
1395/3/27
اولين گيرنده وام ١٠٠ ميليوني پيدا شد ،
1395/3/27
اگر دولت دست از سر خودروسازی برنداره این شرکت ها چاره ای جز ورشکستگی ندارند،این طرح ها فقط دادن شوک به این شرکت های رو به موت هستش
راهکار فقط خصوصی سازی با قوانین بین المللی هستش تا هم خودروسازی و قطعه سازی ما پیشرفت کنه هم کیفیت وقیمتشون مناسب بشه
1395/3/27
هه هه هه ...افراد خاص 😊