موضوعات داغ

تویوتا کراون: عرضه چندین مدل با برند جدید تایید شد

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

تویوتا کراون یکی از قدیمی‌ترین مدل‌های در حال تولید در صنعت خودروسازی جهان است. اولین کراون در سال ۱۹۵۵ در ژاپن عرضه شد و نسل شانزدهم این خودرو تابستان گذشته روانه بازار شد. در سال‌های اخیر، تویوتا کراون صرفاً یک سدان برای بازارهای آسیایی بوده است، اما حالا این شرکت تصمیم گرفته یک خانواده کامل با برند کراون را در مناطق بیشتری از جهان عرضه کند: فروش آن در آمریکای شمالی آغاز شده و پس از آن در اروپا آغاز خواهد شد.

اما یک استراتژی متمایز برای چین تدارک دیده شده است. اکنون یک برند جداگانه کراون در این کشور وجود دارد که از نظر پرستیژ و قیمت، بین برندهای تویوتا و لکسوس قرار می‌گیرد. تمام امور این برند جدید توسط سرمایه‌گذاری مشترک فاو-تویوتا مدیریت خواهد شد.

این شرکت شبکه نمایندگی خود با نمایشگاه‌های جداگانه را ایجاد خواهد کرد: تا پایان سال جاری، ۱۲ نمایندگی در چین مشغول به کار خواهند بود و تا سال ۲۰۲۵، این تعداد به ۴۰ نمایندگی خواهد رسید.

تویوتا کراون از سال ۲۰۰۵ در چین تولید می‌شد. تولید این خودرو تا تابستان ۲۰۲۰ انجام شد، اما در آن زمان تقاضا به قدری کاهش یافته بود که دیگر نسل پانزدهم این خودرو در چین تولید نشد.

در عوض، آماده‌سازی برند مستقل از آن زمان آغاز شده بود. در بهار ۲۰۲۱، کراس‌اوور تویوتا کراون کلوگر (نسخه‌ای از هایلندر) و مینی‌ون تویوتا کراون ولفایر (نسخه‌ای از آلفارد) در بازار محلی عرضه شدند. قیمت کلوگر از ۳۹۵۰۰ دلار و قیمت ولفایر از ۱۲۰۰۰۰ دلار شروع می‌شود. حالا این زوج در کنار سدان اسپرت‌کراس تحت برند جدید کراون عرضه خواهند شد.

کراون

اسپرت‌کراس نسخه محلی نسل شانزدهم تویوتا کراون است که در تابستان عرضه شد. این سدان ۴.۹ متری روی پلتفرم ماژولار GA-K با یک موتور عرضی ساخته شده است. لوگوی تویوتا روی درب صندوق عقب حفظ شده است، اما نشان کراون روی دماغه، فرمان و مرکز چرخ‌ها به چشم می‌خورد. از امکانات آن می‌توان به صندلی‌های چرمی، کروز کنترل تطبیق‌پذیر، ابزارهای مجازی و موارد دیگر اشاره کرد.

کراس‌اوور کراون اسپرت‌کراس در سایر بازارها فقط در نسخه هیبریدی تمام چرخ محرک عرضه خواهد شد. در نسخه پایه، موتور ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی توان ۱۸۶ اسب بخار و موتور برقی در محور جلو توان ۱۲۰ و در محور عقب توان ۵۴ اسب بخار تولید می‌کند. حداکثر توان این پیشرانه ۲۳۹ اسب بخار است.

در نسخه دوم موتور ۲.۴ لیتری توربو با توان ۲۷۲ اسب بخار در کنار یک موتور برقی ۸۳ اسب بخار در جلو و ۸۰ اسب بخار در عقب کار می‌کند. حداکثر توان این پیشرانه ۳۴۵ اسب بخار است.

کراون اسپرت‌کراس تا پیش از پایان سال ۲۰۲۲ در چین عرضه خواهد شد. قیمت این مدل هنوز اعلام نشده است، اما قیمت یک تویوتا مشابه در ایالات متحده از ۳۹۹۵۰ دلار و در ژاپن از ۳۱۳۰۰ دلار آغاز می‌شود.

در ادامه، این شرکت توسعه خانواده کراون که در تابستان وعده داده بود را آغاز خواهد کرد: ابتدا کراون سدان دیفرانسیل عقب و سپس استیشن واگن کراون استیت و شاسی بلند کراون اسپرت عرضه خواهند شد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد