موضوعات داغ

افزایش قیمت شاهین، گسترش گرانی در سطح بازار خودرو + جدول

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

یکی از خودروهای نه چندان محبوب در بازار ایران، سایپا شاهین است. شاهین یکی از نخستین خودروهایی بود که از قید و بند قرعه کشی خودرو رها شد، چرا که تقاضایی برای خرید آن وجود نداشت و همین مساله سبب شد تا قیمت شاهین در کارخانه و بازار آزاد اختلاف چندانی نداشته باشند. حتی در برخی موارد، قیمت شاهین در بازار آزاد از قیمت کارخانه نیز ارزان‌تر اعلام شده بود.

با این حال افزایش قیمت ارز بر قیمت خودرو در تمامی انواع و مدل‌ها تاثیر گذاشته است و شاهین نیز از این تاثیر بی‌نصیب نیست. علاوه برآن نباید فراموش کرد که سایپا به مرور عرضه شاهین به بازار را کاهش داده است. طرح‌های فروش این خودرو در ابتدا با موعد تحویل 30 روز کاری معرفی می‌شدند اما هم‌اکنون موعد تحویل شاهین به 90 روز کاری افزایش یافته است. همچنین تنوع رنگ شاهین در نسخه‌های تولیدی سال 1401 به شدت کاهش یافته است. در حالی که مدل‌های 1400 شاهین با رنگ‌های سفید، مشکی، نقره‌ای و خاکستری به بازار عرضه شده بودند، اکثر نسخه‌های عرضه شده با مدل 1401 سفیدرنگ هستند.

شاهین

در زمان نگارش این مقاله یعنی آذرماه 1401، قیمت شاهین با مدل 1400 در بازار اندکی افزایش یافته و به حدود 380 میلیون تومان رسیده است. نسخه‌های با مدل 1401 نیز به محدوده قیمتی فراتر از 400 میلیون تومان منتقل شده‌اند. با این حال تا زمانی که نسخه‌های کم کارکرد یا صفرکیلومتر با مدل 1400 همچنان در بازار موجود هستند، به نظر نمی‌رسد مشتریان از نسخه‌های 1401 استقبال کنند. در واقع دلیلی وجود ندارد که برای خرید یک خودرو با مشخصات فنی، امکانات و ظاهر یکسان هزینه بیشتری صرف کنیم، آن‌هم وقتی هیچ تفاوتی میان مدل 1400 و 1401 وجود ندارد.

جدول قیمت شاهین در بازار آزاد، آذرماه 1401:

مدلرنگوضعیت بدنهکارکردقیمت
1401سفیدبدون رنگصفرکیلومتر۳۹۹٬۰۰۰٬۰۰۰ تومان
1401مشکیبدون رنگصفرکیلومتر۴۱۰٬۰۰۰٬۰۰۰ تومان
1400سفیدبدون رنگ20 هزار کیلومتر۳۷۲٬۰۰۰٬۰۰۰ تومان
1400سفیدبدون رنگ10 هزار کیلومتر۳۷۰٬۰۰۰٬۰۰۰ تومان

رکود تورمی در بازاری بدون مشتری

مدت‌ها پیش از آن که به این روز برسیم، کارشناسان اقتصادی رکود عمیق بازار خودرو را پیش‌بینی می‌کردند. افزایش شدید قیمت‌ها که ناشی از مشکلات اقتصادی و افت ارزش پول ملی کشور بود، قدرت خرید مصرف کنندگان را به کلی نابود کرده است. در واقع خرید خودرو برای بسیاری از مشتریان به رویا تبدیل شده است، چرا که فاصله متوسط درآمد با قیمت ارزان‌ترین خودروهای بازار به شدت افزایش یافته است.

از سوی دیگر افرادی که مالک یک خودرو هستند، تمایلی به تعویض آن در شرایط رکود تورمی حاضر ندارند. برای مثال یک دستگاه پژو پارس LX کارکرده در طول دو هفته با افزایش 50 میلیون تومانی قیمت مواجه شده است. بدیهی است که مالکین خودروها در این شرایط تمایلی به تعویض خودرو نشان نمی‌دهند، چرا که می‌توانند اتومبیل خود را هفته بعد گران‌تر بفروشند!

شاهین

به جرات می‌توان گفت اکثر افرادی که در حال حاضر قصد خرید خودرو دارند، مشتریانی هستند که پیش از این مالک خودرو بوده‌اند و اکنون قصد تعویض آن را دارند. با این حال تا زمانی که قیمت‌ها در بازار به ثبات نرسند، معاملات در سطح حداقلی باقی خواهد ماند چرا که هیچ‌یک از دو سوی معامله یعنی خریدار و فروشنده ریسک انجام معامله را به جان نمی‌خرند.

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/9/10
من شاهین دارم. ماشین خیلی خوبیه.
1401/9/10
پارس تیوفایو با اون وضعیت بدنه تیکه حلب با این قیمت معامله میشه حالا شاهینه که قیمتش پرواز کرده؟!
تارا با وضعیت آپشن در حد ی ۲۰۶ +پونصد تومن قیمت خورده..
حداقل شاهین ب قیمتش میارزه بقیه چی..؟!
ماشینای ایرانخودرو قیمتشون از حد پرواز عبور کرده تو لول فضاس
1401/9/12
يه چرخي تو خيابوناي همون تهران بزن ببين شاهين استقبال بيشتري داره يا تارا، آمارهاي كدال هم چك كن
واقعا كه شما رسانه هاي غيرحرفه اي و دوزاري خودرو با همين اظهار نظرهاي زردتون باعث شديد ايمني ماشينهاي جديد مثل شاهين فداي نگاه كينه جويانه شما بشه و با زدن اين برچسبها باعث شديد حلبي سازان همچنان پارس كاغذي رو با 350 تومن به مردم فروش كنن
1401/9/12
ای شیطون قشنگ مشخصه که اومدی شاهین رو بکوبیا. اول برو محصولات خودتون(ایرانخودرو) رو تقویت بکن بعد بیا از خودرو بقیه ایراد بگیر با اون پارس حلبیتون.
1401/9/15
شاهین قیمتش نسبت به 207 و پارس دنا واقعا کمه حداقل 500 باید باشه قابل مقایسه نیست با ماشین های ایران خودرو یکسال دیگه ک از تست موتوری کامل اومد بیرون تازه قیمت میخوره،من کارم ماشینه و خودرو شاهین به نظرم خیلی جای افزایش قیمت داره