موضوعات داغ

بزرگراه برقی برای کامیون‌ها، ابتکار تازه در سوئد

عکس مطلب اول
کشور سوئد این هفته اولین سیستم بزرگراه برقی را بر روی جاده‌های عمومی راه‌ اندازی کرد. پروژه‌ای که شرکت زیمنس طراحی و توسعه آن را بر عهده گرفته و قرار است تا سال 2030 میلادی در سراسر سوئد فراگیر شود.
این پروژه هم زمان درگیر دو موضوع متفاوت شده است. اول اینکه به طراحی و توسعه کامیون‌های هیبریدی پرداخته و دوم اینکه پروژه ساخت بزرگراه‌های الکتریکی را به جریان انداخته که برخلاف ایده‌های قبلی که بر روی آسفالت یا کنار جاده اجرا می‌شدند، این دفعه از طریق دکل و کابل‌های هوایی اجرا شده است.
در خصوص پروژه اول، یک دستگاه جمع کننده انرژی بر روی سقف کامیون نصب می‌شود که به صورت متحرک به داخل کابین رفته و در صورت نیاز بالا آمده و انرژی مورد نیاز باتری‌ها را تامین می‌کند. این پروژه در حقیقت از سیستم تامین انرژی قطارهای الکتریکی الگوبرداری شده و به ازای هر 2.4 کیلومتر استفاده از این سیستم، حداقل 750 ولت انرژی DC به کامیون رسانده می‌شود. نمونه‌های اولیه این پروژه در حال حاضر با همکاری اسکانیا و زیمنس در استان گولبوری به حالت اجرا درآمده و برنامه دیگر به صورت همزمان، در 35 مایلی شمال استکهلم در نزدیکی آرلاندا به طول 2 کیلومتر اجرا شده است. محدوده سرعت استفاده از این سیستم برای کامیون‌های خاص هم حداکثر 90 کیلومتر بر ساعت اعلام شده که قرار است در سال‌های آینده محقق شود.
پروژه دوم نیز بر روی الکتریکی سازی بزرگراه کار شده است. همانطور که گفتیم، این پروژه برخلاف ایده‌های قبلی که بر روی سطح زمین یا آسفالت تمرکز داشت، به صورت دکل‌های برق توسعه پیدا کرده که رشته‌های سیم آن بر روی اتوبان با ارتفاعی تقریبا 5.5 متری نصب شده است.
البته کامیون‌هایی که قرار است با چنین سیستمی ساخته شوند، به صورت هیبریدی هستند و از پیشرانه‌های درون سوز نیز استفاده می‌کنند، ولی برای کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی، موتور الکتریکی هم برای آن‌ها در نظر گرفته خواهد شد که برق مصرفی آنان هم از موتور درون سوز و هم از دکل‌های برق داخل اتوبان‌ها برای استفاده کمتر از موتور درون سوز تامین می‌شود.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/4/8
اینا چیکار میکنن ما چی کار میکنیم ما تو جاده هامون به زور پمپ بنزین پیدا میشه اگه هم باشه یه مش بنزین اشغال .