موضوعات داغ

6 عادت مخرب در رانندگی با خودروهای گیربکس اتوماتیک

عکس مطلب اول
صحیح‌ترین روش به راه افتادن در خودروهای گیربکس اتوماتیک چگونه است؟ با قرار دادن شیفتر در حالت P چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا تغییر وضعیت دسته‌دنده از دنده‌عقب به D در حال حرکت کار درستی است؟

به نقل از نقدستان، صحیح‌ترین روش به راه افتادن در خودروهای گیربکس اتوماتیک چگونه است؟ با قرار دادن شیفتر در حالت P چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا تغییر وضعیت دسته‌دنده از دنده‌عقب به D در حال حرکت کار درستی است؟ مدتی قبل در مقاله‌ای به 5 عادت مخرب در رانندگی با خودروهای گیربکس دستی پرداختیم، این بار به 6 عادت مخرب در استفاده از خودروهای گیربکس اتوماتیک خواهیم پرداخت:
خودروهای مدرن مجهز به گیربکس اتوماتیک، به سطح قابل‌توجهی از دوام دست‌یافته‌اند. علاوه بر این مصرف سوخت آن‌ها نیز بسیار کاهش‌یافته است. رانندگی با خودروهای گیربکس اتوماتیک آسان‌تر از خودروهای گیربکس دستی است، پس چرا هنوز عده‌ی زیادی خودروهای دنده دستی خریداری می‌کنند؟ علت اصلی چنین نگاهی این واقعیت است که تعمیرات و نگهداری گیربکس اتوماتیک هزینه‌بر و دشوار است.
باوجوداینکه رانندگی با خودروهای گیربکس اتوماتیک راحت‌تر است، اما نحوه‌ی استفاده از آن می‌تواند باعث وارد شدن آسیب و صدمه به مکانیسم گیربکس اتوماتیک شود. البته شایان‌ذکر است که در صورت استفاده‌ی صحیح و رعایت چند نکته‌ی مهم، می‌توان از هزینه‌های سرسام‌آور پیشگیری کرد و عمر طولانی گیربکس را تضمین نمود.

1. از تعویض حالت گیربکس (P, R, N, D) در زمان حرکت خودداری کنید
عمل مکانیکی تعویض حالت‌های مختلف گیربکس اتوماتیک، با کمک تعدادی کلاچ و نوار قرارگرفته درون گیربکس صورت می‌گیرد. این کلاچ‌ها و نوارها دارای موادی هستند که با ایجاد اصطکاک عمل تعویض حالت دنده را میسر می‌سازند. درصورتی‌که همواره پیش از تعویض حالت دنده، کاملاً به حالت سکون درآمده و ترمز را فشار دهید؛ بدون تردید این مکانیسم از اتومبیل شما بیشتر عمر خواهد کرد. اما وقتی قبل از ایستادن و در حال حرکت عمل تعویض حالت دنده را انجام دهید، متریال روی کلاچ‌ها و نوارهای گیربکس اتوماتیک مانع حرکت خودروی شما خواهند شد. ازآنجایی‌که روشن است وظیفه‌ی کلاچ و نوارهای درون گیربکس اتوماتیک تحمل فشار مضاعف نگه‌داشتن اتومبیل شما نیست، انجام اشتباه مذکور باعث استهلاک زودهنگام گیربکس خودروی شما خواهد شد.

نوار تعویض


2. در حالت خلاص (Neutral) رانندگی نکنید
خلاص کردن گیربکس اتوماتیک روی سراشیبی باعث کاهش مصرف سوخت خودروی شما نخواهد شد. علاوه بر این انجام چنین اشتباهی از تسلط شما بر روی اتومبیلتان خواهد کاست، در این حالت امکان سرعت گرفتن وجود نداشته و کاهش سرعت تنها از طریق پدال ترمز شدنی است. خودروهای دنده اتوماتیک پیشرفته‌تر به‌اندازه‌ای هوشمند هستند که در سرازیری سوخت‌رسانی را به موتور قطع کرده و موجب کاهش در مصرف سوخت می‌شوند.

3. هرگز به بهانه‌ی شتاب اولیه بیشتر، در زمان گاز دادن حالت (Drive) را انتخاب نکنید
نگه‌داشتن پدال گاز در وضعیت خلاص و سپس انتخاب D برای راه افتادن می‌تواند خسارت و آسیب جبران‌ناپذیری به گیربکس اتوماتیک خودروی شما وارد نماید. همان‌طور که در بالا هم اشاره گردید، وظیفه‌ی کلاچ و نوارهای موجود در گیربکس انتخاب حالت‌های مختلف گیربکس در زمان ایستادن است. در صورت وارد شدن فشار مضاعف بر روی متریال تعبیه‌شده روی کلاچ و نوارها، آن‌ها دچار آسیب و استهلاک بی‌مورد خواهند شد. یعنی دقیقاً همان اتفاقی که در زمان به حرکت درآوردن خودرو و گاز دادن به‌صورت هم‌زمان رخ می‌دهد. روش صحیح به راه افتادن در خودروهای گیربکس اتوماتیک، به‌صورت فشردن پدال ترمز و انتخاب وضعیت Drive در زمان عادی بودن دور موتور است. در صورت وجود دکمه روی شیفتر؛ حتماً در زمان تعویض از آن استفاده نمایید.

4. پشت چراغ‌قرمز در حالت (D) بمانید
به گیربکس خودرویی که در حالت D (درایو) متوقف‌شده است در مقایسه با خودرویی که گیربکس آن در حال کار کردن است، فشار کمتری وارد می‌شود. باوجوداینکه خلاص کردن در زمان ایستادن از فشار وارد بر گیربکس می‌کاهد، اما میزان این کاهش استرس به‌اندازه‌ای ناچیز ارزیابی می‌شود که رها کردن گیربکس در حالت درایو بیشتر توصیه می‌شود. همچنین میزان صرفه‌جویی که در مصرف بنزین با خلاص کردن گیربکس اتوماتیک اتفاق می‌افتد نیز قابل چشم‌پوشی است و عملاً نیازی به انجام این کار نمی‌باشد. اگر واقعاً به دنبال صرفه‌جویی در مصرف سوخت هستید، بهتر است در زمان توقف‌های طولانی موتور اتومبیل را خاموش نمایید.

5. قبل از توقف کامل خودرو، حالت P (پارک) را درگیر نکنید
اکثر خودروهای گیربکس اتوماتیک جدید به شما اجازه‌ی انتخاب وضعیت پارک را در حال حرکت نمی‌دهند. زیرا یک حسگر سرعت در این مکانیسم گنجانده‌شده است که مانع درگیر شدن مکانیسم پارک می‌شود. درواقع مکانیسم قفل گیربکس اتوماتیک و جلوگیری از حرکت خودرو، فقط از یک پین (Park Pawl) تشکیل‌شده است. نحوه‌ی عملکرد این سیستم به‌صورت قفل نمودن یک چرخ‌دنده توسط پین پارک است، با قفل شدن چرخ‌دنده، چرخش گیربکس متوقف‌شده و مانع حرکت اتومبیل می‌شود. درصورتی‌که قبل از توقف کامل حالت P را انتخاب کنید، احتمال خرابی پین و آسیب جدی به مکانیسم پارک گیربکس وجود خواهد داشت. بنابراین بسیار مهم است که ابتدا با استفاده از پدال ترمز خودروی خود را متوقف نموده و سپس با استفاده از اهرم شیفتر حالت P را انتخاب کنید.

پین پارک


6. عدم توجه به سرویس های دوره ای گیربکس اتوماتیک
عملکرد دنده های خورشیدی و تورک کانورتر در گیربکس اتوماتیک با وجود روغن ارتباطی مستقیم دارند. اجزا و متعلقات داخلی گیربکس اتوماتیک در زمان استفاده به دمای بسیار بالایی می رسند و در صورت کافی نبودن روغن، عدم تعویض و ریختن روغن اشتباه؛ احتمال وارد شدن آسیب جدی به مکانیزم آن وجود دارد.
در حالت ایدئال بهتر است پس از هر 5000 کیلومتر کارکرد میزان سطح روغن گیربکس اتوماتیک به‌وسیله‌ی گیج تعبیه‌شده بررسی شود. معمولاً بر اساس گفته‌های تکنیسین‌ها و اطلاعات موجود در دفترچه راهنمای خودروها، توصیه می‌شود روغن گیربکس اتوماتیک پس از هر 24 ماه یا 50 هزار کیلومتر (هرکدام زودتر اتفاق افتاد) تعویض شود. گیربکس اتوماتیک یکی پرکارترین اجزای اتومبیل محسوب می‌شود، بخشی از خودرو که فشار و حرارت زیادی را متحمل می‌شود و در صورت خرابی با هزینه‌های هنگفت شاید قابل تعمیر شدن باشد. لازم به ذکر است که کمتر اتفاق می‌افتد که یک گیربکس اتوماتیک تعمیر شده عملکردی نزدیک به قبل از خرابی داشته باشد. درنتیجه برای رسیدن به نهایت عمر مفید گیربکس و پیشگیری از خرابی‌های احتمالی، پیشنهاد می‌کنیم به‌صورت مکرر روغن گیربکس اتوماتیک خودروی خود را تعویض نمایید. ترجیحاً این کار را سالی یک‌بار یا در هر 20 هزار کیلومتر (هرکدام که زودتر اتفاق افتاد) انجام دهید.

گیج سطح روغن گیربکس اتوماتیک تویوتا کورولا

نظرات کاربران

95 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/5/11
سلام در ماشین اتومات فرقPوNچیه .چه موقع باید ازکدوم استفاده کنیم
1395/5/29
در حالت p گیربکس قفل میشه و برای پارک کردن خودرو کاربرد داره و n همون خلاصه
1395/10/25
حالت pیعنی پلو بخورین تو ماشین وحالت nیعنی نوم ماست رو بزن بر بدن تنکیو
1395/6/7
وقتی که ماشین درحالت p قرار میگیره مثل اینه که شما ماشین دنده دستی رو پارک کنی و برای جلوگیری از حرکتش غیراز ترمز دستی ماشین رو توی دنده هم میذاری
اما حالت nهمون خلاص هستش توی ماشین دنده ای.یعنی ماشین خلاصه
به طور کلی اگر درجایی که شیب داشته باشه ماشین رو پارک کنین اگر درحالت p بذارید دنده رو ماشین متوقف میشه اما اگر n بذارید ماشین درجهت شیب به حرکت درمیاد
درضمن توصیه میشه که در جاهایی که شیب داره و میخواید ماشینو پارک کنید اول دنده رو درحالت n قرار بدید و ترمز دستی رو بکشید تا وزن ماشین روی ترمز دستی بیوفته و فشار وزن ماشین روی گیربکس نباشه بعد از توقف خودرو به وسیله ترمز دستی وضعیت دنده رو از حالت n به p تغییر بدید و خاموش کنید
1398/5/30
سلام
آیا هنگام پارک حتما باید در حالت p بزاریم؟و سوال دوم که حتما باید خودرو روشن باشه به حالت p بریم بعد خاموش کنیم یا میشه خاموش کرد بعد حالت p زد؟
1395/6/22
ممنون از اطلاعات جالب و مفیدتون
1395/7/2
اگر در حالت p یکی زمان خارج شدن از پارک به ماشین بزنه گیربکس آسیب نمیبینه . بهتر نیست در وضعیت n بگذاریم با ترمز دستی در پله دوم یا سوم .
1395/10/26
با سلام | با توجه به سطح مسیر و البته اعتماد شما به سیستم ترمز وسیله ، می توان با فعال سازی ترمز پارک ( ترمز دستی ) ، جعبه دنده را در حالت N یا خلاص قرار داد اما به یاد داشته باشید که در صورت عملکرد نامناسب ترمز پارک به هر دلیلی ، خطرات زیادی جان مردم و مال شما را تهدید می کند | بهتر است پس از توقف کامل ، ابتدا وضعیت گیربکس را به خلاص تغییر داده و پس از فعال سازی ترمز دستی و رها سازی پدال ترمز ( جهت انتقال وزن خودرو روی سیستم ترمز ) ، گیربکس را در حالت P قرار دهیم | بدین صورت در صورت برخورد اتومبیل دیگران به خودروی فوق ، احتمال آسیب دیدن پین گیربکس بسیار ناچیز است .
1398/6/21
بدون قرار دادن تو حالت p ماشین خاموش کامل نمیشه که بخوای بری این حالت فقط تو ماشینای چینی مثل برلیانسه که بدون قرار دادن در حالت p ماشین خاموش میشه
1395/7/3
اگر اشتباها هنگام حرکت دنده را در حالت pقرار دهیم چه اتفاقی میافتد
1395/7/10
اولا که راحت جا نمیره. اگر به زور بزنی p، چرخ ها قفل میشن و فشار زیادی به گیربکس میاد.
1395/10/26
با سلام | قطعا پین PARKING PAWL جعبه دنده کج شده و ناچارا می باید خودرو را به تعمیرگاه اعزام بفرمایید | لطفا دقت کنید بروز این حالت ممکن است خسارات مالی و جانی نیز به همراه داشته باشد .
1395/7/11
دوستان اگر استارت خودرو اتومات خراب بشه یا باتریش چطور باید روشنش کرد آیا میشه هلش داد یا گیربکسش کار نمیکنه وقتی ماشین خاموشه
1395/10/26
با سلام | در صورت خرابی باتری یا استارت خودرو یا به هر دلیلی ، روشن نشدن خودرو ، با توجه به راهنمایی های انجام شده در کتابچه دستور العمل ، از آچار خلاص کن گیربکس استفاده کرده و سپس اقدام به جابجایی خودرو نمایید .
1395/7/18
علت تقه زدن و سفت بودن گيربكس هنگامي كه خودرو در سراشيبي پارك شده و مي خواهيم دنده رو از p به D ببريم چيست ؟
1395/7/24
این سوال ها را از من بپرسید نه افراد بی تجربه و کم اطلاعات

وقتی در سراشیبی روی پی هستید این خار ها جا می افتند و زمانی که می خواهید از پی خارج شوید باید این خارها را از هم جدا کنید که کمی سخت است و احساس نا خوشایندی دارد

و اما راه حل
ابتدا ترمز دستی را بکشید و سپس ترمز را رها کنید
خودرو چند سانتی حرکت میکند و پس از ارام شدن خودرو ، دنده را روی p بگذارید
حال وقتی می خواهید خودرو را خلاص کنید و به n و r بیایید به راحتی انجام می شود

به همین راحتی دیگه مشکلی بابت سفت شدن گیربکس در پی حل می شود
1395/7/27
محمد حسن مهرابی یه جوری میگی بی تجربه و کم اطلاعات انگار شوماخر یا کن بلاکی!!!
ماشین اتومات هم سالیان سال خیلی زیاد شده دیگه هر کسی اتومات رونده و تجربه داره
1395/10/26
با سلام | علت روی دادن این حالت ، عدم استفاده جنابعالی از ترمز پارک ( ترمز دستی ) می باشد ، به طوری که قبل از قرار دادن وضعیت جعبه دنده در حالت P ، می بایست نخست وضعیت گیربکس را در حالت N ( خلاص ) قرار داده و پس از فعال کردن ترمز پارک ( ترمز دستی ) و رها سازی پدال ترمز ( برای انتقال وزن خودرو روی سیستم ترمز ) وضعیت گیربکس را به P انتقال دهید . بدین صورت به هیچ وجه حالت تقه زدن و ضربه زدن پیش نمی آید . یاد آور می شوم که در صورت عدم رعایت موارد فوق الذکر ، گیربکس حتما آسیب خواهد دید و هزینه تعمیر پین PARKING PAWL آن بالاست .
1395/11/15
دوستان توضیح دادن در زمان پارک چه کار کنیم که از بروز همچین مسئله ای در زمان حرکت جلویگری کنه اما اگر فراموش کردیم این کار رو کنیم میشه با یه کار دیگه سعی در جلوگیری از ضربه زدن و پرش این مدلی کرد ، وقتی خواستی حرکت کنی پات رو میذاری رو پدال ترمز محکم فشار میدی ماشین رو روشن میکنی ترمز دستی رو ازاد میکنی توی همه این مراحل پات محکم رو ترمزه بعد از حالت p در میاری و به d میری بعد پات رو از روی ترمز برمیداری احتمال قوی ماشین مشکلی براش پیش نمیاد
1395/11/16
من از شوماخر هم بالاترم

من خودرو نویس و نابغه علوم تاسیسات و کامپیوتر هستم

نام من را در گوگل سرچ کن میفهمی من کیم

افرادی مثل من کم هستن تو ایران و افراد نادان و حسود فراوان
1395/12/5
قابل توجه محمد حسن نابغه :
ادعا * توانایی = مقدار ثابت
یعنی کسی که توانایی داره ادعا نداره و کسی که ادعا داره توانایی نداره
این دو تا با هم نمیشه
1395/9/22
با سلام در هنگام استفاده از D دستی برای تعویض+ و _ یا کم و زیاد کردن دنده استفاده ازدکمه شیفت ضروری است ؟ به چه میزان؟
1395/10/11
سلام.دوستان یه سوال دارم ممنون اگه ج بدید.گیربکس اتومات و به طور خاص مزدا 3 قدیم وقتی در سراشیبی تند قرار بگیرید مثلا در حالت D آیا باید اصلا رو به عقب نره؟یعنی در حالتی که نه گاز بدی نه ترمز بگیری.و حتی بالعکس دنده عقب نیاید روبه جلو بره؟منظور در سراشیبی های تنده نه اینکه خیابون کمی شید داشته باشه.ممنون
1395/10/15
سلام ماشین باید سیستم کنترل پایداری در سراشیبی یا HAC داشته باشه که شاید خودروی مورد نظر شما نداره ویا غیر فعاله
1395/10/18
به نضر شما ماشین اتومات بهتره یا دستی
1395/10/26
با سلام | جناب عالی باتوجه به سلیقه و احتیاج تان می باید نوع جعبه دنده اتومبیل خود را انتخاب نمایید | به طور کل هر کدام از جعبه دنده ها مزایا و معایبی دارند | اگر به طور روزمره از اتومبیل خود در شهر استفاده می کنید پیشنهاد می کنم گزینه ی اتوماتیک رو برای خودرو لحاظ کنید .
1395/10/26
سلام خدمت همی اساتیت دوستان روش صحیح رانندگی با گیربکس اتوماتیک تو ترافیک باید چجوری باشه روش درست اینه که تو ترافیک چند ثانیه ای ماشین همش به حالت N قرار بدم یا باید رو همون Dبمونه اصلا تا چند ثانیه توقف نباید گیربکس خلاص کرد مثلا پشت چراغ قرمز ممنون میشم اگه یه راهنمایی کامل برای روش صحیح رانندگی با گیربکس اتوماتیک به بنده بدهید در ضمن ماشین من ماکسیما هست به دلیل نوع گیربکس و راهنمایی شما گفتم سپاس گذارم
1395/10/27
با سلام | روش صحیح رانندگی با اتومبیل مجهز به جعبه دنده ی خودکار چندان پیچیده و دشوار نیست ، بدین صورت که « جهت هرگونه تغییر شیفتر ، حتما نخست پدال ترمز به اندازه ی کافی فشار داده شود و سپس اقدام به تعویض شیفتر یا دنده نمود ، به طور مثال برای قرار دادن وضعیت دنده از خلاص به حالت درایو ، می باید پس از گرفتن ترمز،وارد حالت درایو شد ، پس از قرار گیری در این حالت ، می باید پس از احساس درگیر شدن شروع به حرکت نمود ، قابل توجه اینکه این مورد در مورد سایر وضعیت های گیربکس مانند R،1،2،D و N نیز صادق است | زمانی که در شهر پشت چراغ قرمز قرار گرفتیم ، با در نظر داشتن زمان باقی مانده اقدام به تغییر شیفتر کنیم ، بهتر است از 30 ثانیه تا 90 ثانیه یا بیشتر ، حتما گیربکس را در وضعیت خلاص قرار دهیم و ترمز دستی را بکشیم ، توجه شود که تکرار این مورد در مدت زمان های کوتاه و توقف های ناچیز و کوتاه ، باعث کاهش عمر مفید گیربکس می گردد ، یعنی تغییر وضعیت شیفتر از خلاص به درایو و از درایو به خلاص به طور متوالی ، فشار زیادی را بر « گاسکت ها » و « تورک کانورتور » وارد می نماید و آن ها را سریع تر از حد معمول مستهلک می کند .
- جهت توقف کامل ( پارک کردن ) ، می بایست نخست جعبه دنده را در وضعیت خلاص قرار داد و پس از درگیر کردن ترمز پارک ( ترمز دستی ) و رها سازی پدال ترمز جهت انتقال وزن به سیستم ترمز ، وضعیت گیربکس را به P تغییر داد تا ضمن قفل کننده جعبه دنده وارد مدار گردد . در صورت عدم رعایت نکته فوق الذکر در رابطه با توقف کامل ( پارک کردن ) و درگیرکردن حالت P جعبه دنده بدون فعال کردن ترمز دستی ، امکان خرابی پین قفل کن گیربکس بسیار زیاد است و ممکن است به دلیل شیب مسیر و عدم درگیری ترمز دستی ، وزن اتومبیل روی پین مربوطه وارد آید که نهایتا منجر به قفل کامل گیربکس و جابجا نشدن شیفتر خواهد شد .
- تغییر وضعیت شیفتر در حین حرکت نیز کاری بسیار خطرناک و غیراصولی می باشد ، در نظر داشته باشید که به هیچ عنوان در حین حرکت وضعیت دنده را از D به خلاص یا به R تغییر ندهید .
1398/3/11
با سلام به نظر بنده برای رانندگی تو ترافیک بهتره که اگر ماشینتون دنده دستی ( تیپ ترونیک) داره ماشین را روی دنده یک قرار بدید دلیلش هم این است که توی ترافیک وقتی که ماشین جلویی حرکت میکنه به فرض مثال 3 متر و شما به ماشین که گاز میدید دنده اتوماتیک سریع از دنده یک به دو میره ولی بلافاصله مجددا شما ترمز میکنی و ماشین متوقف میشه و معکوس میده که این هم عمر گیربکس و هم مصرف سوخت را بالا میبره. اما اگه شما تو ترافیک دنده روی یک باشه مشکلات بالا را ندارید و مصرف سوختتون هم پایین میاد و به محض باز شدن ترافیک مجدد برگردید روی حالت d و از رانندگی لذت ببرید.
1395/10/28
با سلام خدمت دوستان عزیز.
سوال بنده اینه که آیا تغییر دنده از 1 به 2 و سپس از 2 به درایو در حال حرکت امکان پذیره و آسیبی به گیربکس خودرو نمیزنه؟ ممنون اگه درست راهنمایی بفرمایید.
1395/10/30
با سلام | هر گونه تغییر وضعیت شیفتر در حال حرکت ( به غیر از حالت + و - در انواع تیپ ترونیک جهت تعویض دستی ) خطرناک بوده و احتمال آسیب دیگی جعبه دنده را بسیار بالا می برد ، به یاد داشته باشید اینکار می تواند خسارات مالی فراوانی در پی داشته باشد .
1397/6/17
خیر ایرادی نداره درواقع یه قانونی هست به اینصورت:در گیربکس های تیپ ترونیک درحال حرکت تغییر دنده به جلو و عقب کاملا ممنوع ولی به سمت چپ و راست مشکلی نداره یعنی شما از هر دنده ای تو منوال میتونی بیای تو D
1395/11/11
سلام ، يكي از دوستام دنده پاركش صدا ميداد ، رفته گفتن بهش از پين هست ، ي مكانيك بهش گفته نمي خواد از دنده پارك استفاده كني رو خلاص خاموش و روشن كن ، منم پيش خودم گفتم بهتره منم روي خلاص خاموش و روشن كنم اصلا نزنم پارك تو پارك هم از ترمز دستي استفاده كنم ، ميخواسم ببينم كسي ميدونه اين كار آسيب به گيربكس ميزنه يا نه ؟؟؟؟
1395/11/13
سلام دوستان. من یک خودروی mvm110 اتومات مدل 91 دارم. البته اتوماتش AMT هست و با اتومات های متداول فرق داره. سه هفته پیش پشت چراغ قرم ناغافل دیگه دهده عوض نکرد. اصلا حرکتی نکرد. حتی روی حالت دستی هم که گذاشتم باز هم هیچ واکنشی از خودش نشون نداد. با توجه به اینکه توی آبادان تعمیرکارش نیست با امداد خودرو بردمش اهواز. تشخیص این بود که دینام یا آرمیچر گیربکس سوخته. ولی بعد مشخص شد که اینطور نیست. الان اساتید سردرگم موندن و نمی دونن مشکل از کجاس. چون معتقدن خود گیربکس هم سالمه. دوستان محترم آیا همچین تجربه ای رو داشتن و آیا کسی رو میشناسن که بتونه منو راهنمایی کنه؟ تشکر
1397/12/5
این کار برای گیربکس خیلی بهتره به شرطی که ترمز دستیتون به اندازه کافی قوی باشه و ماشین توی سرازیری حرکت نکنه
1395/11/15
نگارنده این مقاله انگار تا حالا روغن گیربکس اتومات عوض نکردن بدونن هزینه اش چقدره که میگن سالی یک بار عوض کنید ، من ماشینم سانتافه هست مدل 2012 حدود کیلومتر 90 هزار عوض کردم که نمایندگی هم میگه همین حدود البته نهایتش 90 هزار تا عوض کنید ، هزینه اش هم حدود 600 هزار تومن شد ، روغن گیربکس اتومات برا همه ماشین ها خیلی گرونه ، نمیشه سالی یک بار عوض کرد !!!
1397/12/21
سلام
من دیروز روغن گیربکس سوزوکی گرند ویتارا ۲۴۰۰ عوض کردم قیمتش شد ۸۴۰ هزار تومان

معمولا باید هر ۵۰/۰۰۰ کیلومتر و نهایتا همون ۱۰۰/۰۰۰عوض کنی، البته این نکته رو هم فراموش نکنید که اگر الان دارید ۸۰۰ یا ۹۰۰ تومن پول میدید اگر خراب بشه گیربکس باید ۸ یا ۹ تومن هزینه تعمیر گیربکس بدید. حالا باز نرید بپرسید هزینه تعمیر و تعویض گیربکس سوزوکی گرندویتارا چنده!!!
1395/11/17
سلام من یه برلیانس اتومات دارم توی شیب جاده ماشین راه نمیره و هی گاز بیخود میخوره علت چیه ؟
توی جاده های شیب دار و گردنه ها خیلی اذیت میکنه
1396/8/3
داداش ماشینتو بفروش منم.برلیانس داشتم اینجوری میشد تازه قطعات دندش هم گرونه چون ی حالت کلاژ روی دنده هستش . الان رفتم سمند ef7 گرفتم هم خوشگله هم.موتورش پژو نیست هم قطعاتش ارزونه هم دادم بد ۶۰هزار تومن اتوماتیکش کرد و قطعاتش خیلی خیلی ودزونه . تازه قیافش از برلیانس خیلی قشنگ تره
1396/9/18
با سلام.مدل ماشینتون چی هس ۳۰۰ یا ۲۰۰؟؟؟
کروز نصب کردید.؟
1395/12/1
سلام
وقتی دنده در حالت p قرار میگیره قفل میکنه جوری که نمیشه دنده رو به حالتای دیگه برد
حالا موقتا با فشار دادن shift lock درست میشه ولی هر بار که به حالت p میبرم تو همون حالت قفل میکنه
1396/8/13
سلام دوست عزیز باید پاتون رو روی ترمز فشار بدهید و سپس دنده رو تعویض کنید.
1396/10/27
سلام حتما زمانی که ماشین رو متوقف می کنید اول ترمز دستی رو بکشید تا حرکتهای احتمالی به جلو ویا عقب رو از بین ببره و بعد بزار تو پارک
1395/12/8
با سلام لطفا در مورد رانندگی در سربالایی با دنده اتومات از نوع تیپ ترونیک توضیح بفرمایید و این که چه طور باید از نوع دستی استفاده کرد؟
1395/12/22
من 3 ماه ال نود اتومات صفر خریدم تو سر بالایی تو حالت D میاد عقب کسی میدونه چرا؟؟
1396/1/2
این موضوع در سربالایی که شیب زیاد و حتی نسبتا زیاد باشد کاملا طبیعی می باشد
1396/8/3
داداش بزن تو دنده ۱ بعدش۲ بعد برو d اونجوری هم ب ماشین فشار نمیاد هم اینکه ماشینت عقب نمیره
1396/1/9
سلام
من ال ۹۰ اتومات گرفتم.
الان ولی سوییچ رو باز میکنم و زمانی که دنده رو در حالی D یا R قرار میدم یک صدای ویز ویز ممتد میشنوم. باید بگم این صدا شبیه صداییه که همه خودرو ها موقع باز کردن سوییچ دارند ولی بلندتره.
علتش چیه؟
1396/6/19
با سلام من هم این مشکل رو با تندر اتومات داشتم بردم تعمیرگاه گفت از شیر برقی که همه خودرو هایی که موتورal4دارن این صدا رو داره البته اگه صداش زیاده باید ببری تعمیرگاه گیربکسش رو تنظیم کنه
1396/1/10
سلام
اگر ماشین با دنده اتوماتیک در حال حرکت با سرعت بالا هست بطور اتفاقی خاموش شود چه اتفاقی میفتد آیا بصورت ناگهانی ایست میکند یا بصورت خلاص حرکت میکند ؟
1396/1/10
سلام ماشين من تويوتا راو٤ به تازگي وقتي از حالت اتومات به حالت دستي ميرم در هر حالت و سرعت چه در حال پارك دنده ٤ رو به من نشون ميده كسي ميتونه راهنمايي كنه علت اين موضوع و نحوه رفع اين مشكل را؟
1396/10/23
سلام
با توجه به اینکه ممکن است شما در سرعت بالا، دنده را در حالت دستی قرار دهید، شرکت تویوتا پیش فرض این حالت را دنده 4 قرار داده است. شما بعد از قرار دادن میتوانید آن را کاهش دهید.
1397/5/4
نمیدونم
1396/1/18
با سلام میخواستم‌ بدونم که موقع پارک حتما باید شیفتر رو در حالت p بذارم؟مثلا تو کفی و جاده صاف که خودرو با ترمز دستی توقف میکنه میتونم رو n بزارم؟و یه سوال دیگه اونم این که اگر در حالت n خودرو رو حرکت بدیم مشکلی پیش نمیاد؟
1396/3/12
سلام خسته نباشید
من ی توسان مدل 2009 دارم
میخواستم بدونم چطوری رو حالت دنده اسپرت بزارم ک خود ماشین دنده معکوس بده و شتاب بیشتر بشه
ی گفر بهم گفت ک اگر پاتو چند ثانیه رو پدال گاز نگه داری تا ته
خوده ماشین میره رو حالت اسپرت و ،عکوس میده
ایا درسته؟
اگر درست نیست میخواستم بدونم چطوری اینکارو کنم؟
ممنون
1396/5/2
بنده جک اس5 دارم و برای دنده معکوس معمولن موقع سبقت پدال گاز رو خیلی سریع نسبتا تا آخر فشار میدم و رها میکنم. البته کاملا رها نمیکنم فقط در حدی که معکوس بخوره
1397/3/26
دو مرتبه سریع پدال گاز رو فشار بده ، خودش معکوس میده
1396/3/14
با سلام لطفا نحوه صیح رانندگی با خودرو های اتوماتیک را لطفا ارائه نمائید
1396/3/22
سلام.من لیفان 820 دارم.خواستم بپرسم نحوه تعویض دنده اتومات درخودرو لیفان چگونه است.براساس دور ویازمان است.آخه دنده ها خیلی زود قبل ازدور گرفتن درست خودرو دنده ها رو به مثبت تعویض میشود.واین موضوع باعث میشه موتور قدرت کم بیاره وصدای سوپاپ بده.
1400/8/9
لیفان 820 موتور پر قدرتی داره ومن هیچوقت صدای سوپاپ از ان نشنیدم و تعویض دنده در ان بستگی به میزان فشار روی پدال گاز داره اگر در دنده سبک باشید و سریع گاز فشار بدهید بسته به شرایط جاده یک یا دو دنده معکوس میدهد و خیلی هوشمندانه رفتار میکند
1396/5/5
باسلام...دنده گیربکس اتوماتیک من در حالت دنده عقب جدیدا صدای تقه بلندی دارد...نگرانم.مدل ماشینم کایرون از کارخانه سانگ یانگ است وشاسی است.نگرانم...چه باید کرد؟ خطر زیادی ندارد؟
1396/7/29
سلام من یه سراتو اپشنال اتومات دارم فکر میکردم پشت چراغ قرمز ها باید دنده رو رو حالت خلاص قرار بدیم اما حالا اینجا میگین دی واقعا ممنون از سایت خوبتون و اینکه سراتو های سایپا از لحاظ موتوری واقعا عالیه و حیف ادم بخواد واسه یه سری اپشن بیخودی ماشین چینی بخره
1396/8/28
سلام
1396/12/23
ماشىن مونتاژى اىرانى مخصوصا سراتو مدل 2012 که رده وخارﺝه و ساىپا مونتاژ مى کنه همه مى دانند مثل پىکان امکاناتى نداره و خودروهاى مونتاژى چىنى لاااقل امکانات و تکنولوژى بروزترى داره و بهتره
1397/5/25
سراتو پيکان رده خارج کره است که به ايران داده نخرين ارزش نداره ، چيني ها در ساخت خودرو دست کمي از کشوراي آسيايي ندارند
1396/9/24
سلام
من ماشینم ال نود اتومات هستش
ماشین رو دادم دست یک ناشی اون هم تو سرعت ماشین رو گذاشه تو حالت پارک طوری که صدای سایش چرخ دنده هاش بلند شد، ایا مشکلی برای ماشینم پیش میاد با این وضع
ممنون میشم بهم جواب بدین
1396/10/29
سلام ما امروز يهو تو جاده گيربكس قفل كرد. ميل گاردان پاره شد. به نظرتون هزينه چقدر ميشه؟ ماشين سانتافه موتور ٣٥٠٠. تو رو خدا جواب بديد.
1396/11/22
من یه اسپرتیج دارم مخواستم بدونم چجوری باید بزارمش رو حالت مسابقه
1396/12/15
سلام یه سوال داشتم بهتر نیست که بوقع توقف دنده رو روی حالت N بذاریم ترمز دیتی بکشیم خاموش کنیم .بعد بذاریم روی پارک
1397/1/15
سلام خدمت دوستان
ماشين سوناتا 2009 دارم از اول دست خودم بوده ولي در 6 ماه گذشته دو بار گاز ماشين گير كرده است و هر دوبار باعث خسارت زياد به ماشين خود و ماشينهاي ديگر شده است .
دفعه آخر 13961222 صبح اتفاق افتاد و روز قبل معاينه فني هم گرفته بودم.
در داخل پاركينگ ماشين رو روشن كردم پام روي ترمز بود ترمز دستي بالا بود - دنده رو از حالت P به حالت D بردم - ماشين شروع به حركت با سرعت زياد مانند فيلمها ي اكشن كرد (با اينكه ترمز دستي بالا بود و پاي من همر روي ترمز بود) دود و بوي بسيار زيادي از حركت چرخ ماشين در پاركينگ ايجاد شد و با سرعت بسيار بسيار زيادي بدون كنترل حركت كرد و به ماشين پارك روبرو برخورد كرد . بعد از برخورد هنوز ماشين جلوي را رو به عقب حول ميداد مجبور به خاموش كردن ماشين شدم .
دفعه اول گفتد مشگل كفي ماشن بود ولي قبل از حركت خودم كفي رو اين دفعه كنترل كردم .
لطفا اگر مي توانيد راهنمايي نماييد .
1397/1/26
سلام
دوست عزیز پدال گاز سوناتا و ماشینهای اتومات برقیه
اون پدال خراب شده و باید یا تعمیر یا تعویض بشه.
ترجیحا اگر پدال ۴سیم هست ۵ سیم بخرید و بندازید حل میشه مشکل
1397/1/29
سلام روز به خیر
میخواستم بدونم که آیا در حالت p پارک اگه اگه پدال گاز رو فشار بدی تا ماشین گرم بشه ضرر داره واسه گریبکس یا خیر
من امروز نمایندگی بودم واسه روشن شدن فن ماشین خیلی گاز داد به ماشین اخه فن صدا میداد که حل شد
ماشین پارس اتوماتیک تی یو فایو جعبه دنده AL4
1397/3/6
دوستان سلام ، من هایما اتومات گرفتم برای تغییر وضعیت دنده از d به خلاص یا r حتما باید دکمه روی دنده رو نگه دارم و‌عوض کنم یا نگه داشتن ترمز کافیه ؟!
1397/4/7
با سلام، من اریزو 5 دارم. امروز شلنگ گیربکس پاره شد و من ندونسته 10 الی 15 کیلومتر باهوش راه رفتم. البته ماشین رو میزد ولی چون نمیدونستم باهاش راه رفتم. میخواستم بدونم گیربکس آسیب میبینه؟
1397/4/25
برای من این اتفاق پیش امد ولی من با امداد خودرو تماس گرفتم ماشین را با یدک کش بردن نمایندگی و شلنک پاره شده را تعویض کردن و بعد روغن گیربکس را عوض کردن اگر ماشین شما روغن زیاد خالی نکرده باشه ممکن هست اسیب تدیده باشه انا اکر روغن زیاد خالی کرده باشه ممکن هست اسیب دیده باشه
1397/4/21
با سلام و سپاس
خواستم ببینم زمانی که ما در حد حدودا رب ساعت میخایم توقف داشته باشیم و باید ماشینو خاموش کنیم ایا بهتره دنده رو در حالت N بزاریم بهتره یا P?
1397/6/21
اگر در حالت n قرار بدید بعد از خاموش کردن و خروج از خودرو درها قفل نمیشه و صوت میکشه با ریموت بخواین قفل کنید دوباره سوت میکشه و مجبورید در نهایت روی p بزارید
1397/6/11
با سلام و خسته نباشید ماشین بنده وقتی از حالت اتومات به دستی میرم خیلی بد جا میره تا به حالت اتومات برگرده میخواستم دلیلش رو بدونم و البته نحوه صحیح بردن دنده از حالت اتومات به دستی ممنون میشم جواب بدین
1397/6/13
یا سلام
در ماشین پژو 2008 در سربالایی ها با کشیدن ترمز دستی چراغ مربوط به آن در داشیورد گاهی روشن نمی شود این مطلب طبیعی است؟
1397/6/25
شما فرموده اید حجم روغن گیربکس قابل تعویض در پژو پارس TU5 اتوماتیک: 5 لیتر است درحالیکه برای تعویض به بنده گفتند 3 لیتر کافی است ممکن است توضیح بفرمایید.
برای تعویض روغن گیربکس اتومات استفاده از ساکشن را تجویز می فرمایید یا بصورت دستی؟

جناب استاد برای تعویض روغن گیربکس اتومات کجا را پیشنهاد می فرمایید و درصورت امکان قیمت روغن گیر بکس را هم بزرگواری فرمایید
1397/11/1
سلام
در صورت نداشتن اتوهولد...در هنگام توقف اگر در حالت D دنده اتومات... ترمز دستی برقی را فعال کنیم و سپس با گاز دادن ترمز برقی قطع میشود و حرکت کنیم....مشکلی پیش میآید؟؟
1397/11/1
سلام میخواستم ببینم اگه برای مثلا ۲۰ ثانیه از ماشین پیاده میشیم و سوار میشیم ماشین در حالت Dباشه میتونیم برای نگه داشتنش از ترمز دستی استفاده کنیم یا اینکه باید حتما روی pبزاریم متشکرم
1398/2/2
سلام. اینجوری که دهن ماشین سرویس میشه. تو توقف های کوتاه از حالت N استفاده کنید و برای توقف های طولانی مدت از حالت P.
1397/12/20
سلام میخواستم بدونم ماشین دنده معمولی رو میشه به دنده اتومات تبدیل کرد.ممنون میشم
1398/1/17
سلام ؛ ماشين من سراتو داخليه ترمز به خلاصي كوچيك داره و اكثر مواقع زنان استارت دنده مثل اينكه جا ميره يه صدا ي جا افتادن ميده لطفا راهنمايي كنيد - تشكر
1398/2/16
سلام
گيربكس من بعضي وقتا كه تو حالت پارك هست و استارت ميزنم يه صدا تقه كوچك ميده
كسي ميدونه مشكلش چيه؟
تقريبا مثل صدايي كه شما ميفرماييد
1398/2/21
سلام ماشنم سراتو آبشنال وقتی دنده رو روی p میبرم و میخوام ماشینو خاموش کنم ی تق صدا میده کسی میدونه بخاطره چی هست؟
1398/5/26
اگه درحال حرکت بواسطه برخورد پای بچه دنده از حالت حرکت به حالت پارک بیاد آیا مشکلی ایجاد میشود لطفا راهنمایی کنید البته ظاهرا مشکلی ایجاد نشده است چون من به راهم ادامه دادم
1398/5/31
سلام
آیا هنگام پارک حتما باید در حالت p بزاریم؟و سوال دوم که حتما باید خودرو روشن باشه به حالت p بریم بعد خاموش کنیم یا میشه خاموش کرد بعد حالت p زد؟
1398/6/23
من یک ۲۰۶ صندوقدار v9 دارم یعنی اتومات هست،امشب در حال رانندگی که بودم در یک لحظه چراغ برف و اسپرت گیربکس ماشین شروع به چشمک زدن کرد و دیگر دنده عوض نمیکرد و با دنده ۳ باید ادامه میدادم و در ضمن وقتیکه گاز میدادم بیشترِ گاز حالت خلاص میخورد و مقدارِ کمی برای راه رفتن میخورد.
کارشناسان عزیز میتوانید راهنماییم نمایید که گیر بعضی از مکانیکهای از خدا بی خبر نیافتم.
خیلی خیلی ممنونم و متشکر.
1398/6/28
سلام،من یه مگان اتومات دارم و الان خراب شده،برای اینکه بتونم از پارکین بیارمش بیرون باید خلاصش کنم ولی نمیدونم چطور میشه در حالت خاموش،دنده رو خلاص کرد،لطفا راهنمایی بفرمایید.ممنون.
1399/2/24
سلام خواستم ببینم با ماشین اتومات تیپ ترونیک اگر دنده دستی بدیم همیشه مشکلی نداره
1402/2/12
سلام اگر در سطح صاف ماشین را در خالت خلاص خاموش کنیم مشکلی پیش نمی آید؟ مثلا در پارکینگ منزل
1402/2/17
سلام آیا کشیدن ترمز دستی زمانی که دنده توی D هست (در ترافیک روان و توقف کوتاه) مشکلی داره ؟
1402/2/17
توی توقف های کوتاه (کمتر از ۲ دقیقه) میشه ترمز دستی رو کشید ، دنده تو درایو باشه ؟