موضوعات داغ

سانروف یا اسباب بازی کودکان؟

عکس مطلب اول
با خودمان که تعارف نداریم! همگی به وجود مشکلات بیشمار در فرهنگ رانندگی کشور واقفیم. از پارک در معابر غیر مجاز گرفته تا انواع حرکات نمایشی و مسابقات خیابانی یا پرتاب زباله و سیگار روشن از ماشین و دنده عقب رفتن در اتوبان و ده ها مورد ناراحت کننده ی دیگر که هر روز مشاهده میشوند و اگر بخواهیم تک تک نام ببریم چند خط دیگر از این متن را سیاه خواهند نمود. ولی خبر خوب اینجاست که علیرغم افزایش روز افزون تعداد رانندگان، این فقر فرهنگی هرچند بشکلی آهسته اما کاملاً محسوس، رو به اصلاح است. مثلاً امروزه بر خلاف 10 ، 15 سال قبل، اکثریت افراد لایی کشیدن را کاری با کلاس نمی دانند و خودروبانک نیز همیشه این کار را در خیابان منع می کرده؛ یا بلند کردن صدای ضبط آنهم در ترافیک، دیگر نشانه ی ثروت و تمدن نیست! اگر هم امروزه کسی این اشتباهات را انجام میدهد معمولاً برای دل خودش است و نه تصور تبدیل شدن به یک کاراکتر جذاب هالیوودی با اتومبیل تندرو و موزیک متن بلند! یا مثلاً برای ما قدیمی ترها که حتی نشستن دو نفر روی صندلی راننده را از نزدیک دیده ایم، جای امیدواری است که امروزه حتی صندلی شاگرد نیز تک سرنشین شده است. به تازگی هم که بحث حرکت بین خطوط داغ شده و درصد زیادی سعی میکنند این مسئله را رعایت نمایند. خلاصه به نظر میرسد با این روند در آینده ی دور یا نزدیک فرهنگ خودرویی کشور تا حد زیادی بهبود خواهد یافت.
اما متاسفانه یک خبر بد هم داریم! با فراگیر شدن برخی آپشن ها روی اتومبیل های جدید، یک سری اشتباهات جدید هم در خیابان ها مشاهده میشوند. مثلاً بارها دیده ایم که خانمی روی صندلی شاگرد نشسته و کودک خردسالش را به محل خروج کیسه هوا تکیه داده است (در برخی اتومبیل ها کلید جداگانه ای برای خاموش کردن ایربگ شاگرد وجود ندارد) و یا برخی تصور میکنند بدلیل وجود ایربگ میتوانیم کمربندمان را دور از چشمان پلیس باز کنیم و از بابت امنیت خیالمان راحت باشد؛ در صورتیکه لزوم بستن کمربند ایمنی دراتومبیل های مجهز به کیسه ی هوا حتی بیش از خودرهای فاقد این آپشن است!

فرهنگ نامناسب رانندگی در کشور

اما موردی که جدیداً و با افزایش اتومبیل های سانروف دار بسیار شایع شده و قصد داریم در این مقاله خودروبانک به آن بپردازیم، قضیه ایستادن کودکان در اتومبیل و خارج کردن سر از سقف خودرو است! کاری کاملاً اشتباه و خطرناک که در صورت بروز تصادف از هر سمت و یا واژگونی اتومبیل میتواند عواقب جبران ناپذیری بدنبال داشته باشد. جای تعجب است که چرا والدین با علم بر اینکه تمامی سرنشینان میبایست روی صندلی خود (بچه ها ترجیحاً صندلی عقبی) نشسته و از کمربند ایمنی استفاده نمایند در برابر این درخواست کودکانه تسلیم شده و اصطلاحاً عقلشان را دست بچه شان میدهند! جالبتر اینکه این مورد در بسیاری از خانواده های متمدن و متمول و تحصیلکرده نیز دیده میشود. کافی است یک بار با سرعت 60 کیلومتر بصورت اتفاقی دستتان با یک شاخه ی نازک برخورد کند (تازه بیرون بودن دست هم خودش اشتباه دیگری است!) تا متوجه بشوید که یک بی احتیاطی ساده در همین سرعت معمولی ممکن است چه بلایی سر چشم یا پوست لطیف فرزندانمان بیاورد؛ حالا تصادفات که جای خود را دارند. در واقع سوال اینجاست که بچه ای که نه تنها کمربندش را نبسته بلکه حتی در حالت ایستاده قرار دارد چطور میخواهد در هنگام بروز حادثه جلوی برخورد سر، گردن و یا قفسه سینه با لبه های سانروف را بگیرد؟ البته شاید بگوئید ما در این مواقع با سرعت پایین حرکت میکنیم ولی اگر شخصی با سرعت بالا، از عقب به شما برخورد کرد، چه چیزی مانع آسیب به مهره های گردن فرزند دلبندتان خواهد شد؟
مطمئن باشید وقتی کودک ما بزرگتر شد علت سخت گیری امروزمان را درک میکند اما اگر خدای ناکرده آسیبی ببیند هرگز ما را نخواهد بخشید.
به امید اینکه با کمک مسئولین و رسانه ها و همیاری تک تک مردم شریف ایران زمین، روند رو به رشد فرهنگ رانندگی در کشور تسریع گردد.

نظرات کاربران

15 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/4/23
ممنون از مقاله ی زیباتون. نکات ریزی هم گفتید که برام خیلی جالب بود، فکر میکردم کسی اهمیتی نمیده به طور مثال انداختن ته سیگار روشن در خیابان که کاره خیلی خیلی خطرناکیه و همینطور تکیه دادن به کیسه هوا که در خیل از موارد در صورت باز شدن ایربگ کشنده هست.
1395/4/23
tnx babate matlab
1395/4/23
ممنون بابت فرهنگ سازی و همچنین متن بسیار زیباتون <3
1395/4/23
سپاس گذارم بخاطر دل مهربان و توجه شما به سلامت هم وطنان عزیزمون و کودکان دل بند این مرز بوم
به امید این که آمار (27هزار)کشته در صوانح رانندگی به زودی زود به کمترین میزان استاندارد جهانی برسد.
1395/4/23
سلام
مهربان سوانح
1395/4/24
در کشوری زندگی می کنیم که افراد اصل موضوع و گفته رو ول می کنند به یک غلط املایی می چسبند. رضا جان من این نشان تیزبینی و زرنگی رو از طرف همه به شما تقدیم می کنم خوشحالم که پنجم دبستان رو با موفقیت پشت سر گذاشتی.
1395/4/23
آفرین
ممنون
از این مطالب آموزنده زیاد بذارین
1395/4/23
ممنون از اطلاع رسانی
1395/4/23
این متن رو باید همه پدر و مادر ها با دقت بخونند و کمی فکر کنند!
مواردی که نوشتید رو من بسیار مشاهده میکنم. و متاسفانه نمیشه تذکر هم داد چون ممکنه نارحت شوند و داستان های بعدی ! ...
بچه نوزاد در آغوش پدر پشت فرمان ، در جاده بین شهری... که مثلا باعث آرام شدن بچه میشه . اما آیا لحظه ای فکر کردند که در صورت بروز حادثه ، چه اتفاقی برای اون بچه میوفته ؟
به قول شما میگن که یواش میریم ، اینجا خلوته ، حواسم هست و ...
اما آیا این افرادی که هر روز در تصادفات کشته می شوند ، عمدا تصادف میکنند ؟ همه جوان و شوماخر و بی عقل هستند ؟ رانندگی بلد نیستند ؟
خیر ، حادثه از اسمش مشخصه ، خبر نمیکنه.. در یک لحظه رخ میده ...
واقعا اینجور نگهداری از بچه در ماشین ، مثال بارز دوستی خاله خرسه است!

من از ابتدا فرزندم رو در صندلی کودک و عقب خودرو نشاندم. هرگز یکبار هم به خاطر تنبلی یا ... بدون صندلی کودک حرکت نکردم. جالب اینجاست که فرزندم ( 3 ساله ) فقط روی صندلی خودش می نشیند و هیچ اعتراض و دلگیری هم ندارد. و اگر خارج از صندلی کودک باشد ابراز ناراحتی میکند! فرضا اگر در ماشین خاموش جلوی ماشین نشسته و منتظر باشیم ، به محض روشن شدن ماشین خودش سریعا به عقب و صندلی کودک میرود و کمربند آن را هم می بندد.

خواستم بگم :
1- همه چیز به آموزش بستگی دارد.
2- گریه کردن و بهانه گرفتن یک بچه ، خیلی بهتر از صدمه دیدنش هست.
1395/4/23
ممنون
1395/4/24
آقا تعطیلات که مسافرت بودیم، مورد دیدم 4،5 تا بچه به زوور خودشونو تو سانروف جا میکردن😂😂 نمیدونم که چی بشه یا چی رو میخوان نشون بدن، البته بعضی بچه ها از اون حالت خوششون میاد اما طبعا فکر والدین باید به مسائل دیگه شم برسه...
1395/4/24
افرین .جالب بود.بعد از مدتها یه مقاله بومی دیدیم تو سایتتون و کل کل ملت سر برند هارو شاهد نبودیم تو نظرات.
1395/4/24
مطلب زیبا و بجایی بود . سپاس
1395/4/24
مردم ایران توی این موارد خیلی افتضاحن
خودم به شخصه دیدم طرف با اسپورتیج بوده ، یک بچه 5 ساله سر از سانروف کرده بیرون و از اون طرف بقل خودش پشت فرمون یک بچه ی یک ساله بقلش بوده ، این آدم احمق هم نمیگه شاید خدایی نکرده خوردم به یک جدول و ایربگ باز شد ...
این مردم ایران نمیدونن که بچه زیر 10 سال باید توی صندلی مخصوص خودش و ردیف عقب باشه ، هزاران مورد رو دیدم طرف بچه ش هیچی روی صندلی مخصوص یا حتی ردیف عقب نیست تازه چسبیده به ایربگ ، یا خود مردم دستشون رو روی ایربگ میزارن ،
1397/8/14
ممنون از مطالب خوب و آموزندتون
اصلا این سانروفو واسه چی گذاشتن،من نمیدونم،جای این،به امنیت یا یه مورد کاربردی می پرداختن بهتر بود.