موضوعات داغ

چه بلایی سر قیمت دست دوم ها آمده؟

عکس مطلب اول
نوشته: امین امیری فر

از گذشته های نسبتاً دور تا همین چند سال پیش اتومبیل در کشور ما به عنوان یک کالای سرمایه ای شناخته میشد؛ مثلاً اگر شخصی یک پیکان را در سال 63 به قیمت کمتر از 100 هزار تومان خریداری کرده بود میتوانست در سال 83 اتومبیل 20 ساله اش را در حدود 2.7 میلیون تومان به فروش برساند که این یعنی یک سود 27 برابری آن هم پس از اتمام عمر اتومبیل! البته بخش اعظم این قضیه به تورم کلی موجود در کشور مربوط میشد که ما در این مقاله کاری به آن نداریم. امروز تمرکز اصلی ما روی این بخش قضیه است که در آن زمان یک اتومبیل بعد از 20 سال هنوز در حدود نصف قیمت نمونه ی صفر کیلومتر خود ارزش گذاری می شد اما حالا مدتی است که این روند تغییر یافته و افت قیمت محصولات کارکرده سرعت بیشتری به خود میبیند. چه بسا در آینده ایران هم مثل کشورهای صنعتی فاصله بسیار زیادی بین اتومبیل صفر و دست دوم را تجربه نماید. اگر نگاهی به بازار بیاندازیم، امروزه قیمت بسیاری از خودروها در عرض 5 یا 6 سال به نزدیکی های نصف ارزش زمان خرید کاهش می یابد و یا مثلاً پراید 20 ساله با قیمتی برابر یک چهارم نمونه ی صفر کیلومتر معامله میگردد که این موارد در مقایسه با مثال فوق نشان از تغییراتی بزرگ دارند. حالا سوال اینجاست که آیا صرفاً بحث رکود در بازار باعث افت قیمت شدیدتر دست دوم ها شده یا عوامل دیگری نیز در این رخداد موثر بوده اند؟

تحلیل افت قیمت خودروهای دست دوم

به نظر میرسد سوای از بحث رکود کلی، یک سری اتفاقات که در کشورهای صنعتی باعث اختلاف قیمت شدید میان اتومبیل صفر و دست دوم شده بود در ایران هم (البته با روندی بسیار کند و طولانی مدت) در حال رخ دادن میباشد. خودروبانک قصد دارد در این مقاله به تعدادی از این عوامل اشاره نماید. پس لطفاً با ما همراه باشید:

1- هزینه های سرسام آور تعمیرات و نگهداری
در گذشته هزینه ی تعمیرات اتومبیل بسیار پایین تر از زمان حال بود و مردم از پس مخارج خودروهای پا به سن گذاشته بر می آمدند. اما اکنون تعمیر کاری جایش را به تعویض کاری داده و قیمت قطعات و اجرت ها نیز سر به فلک کشیده است. در نتیجه خرید اتومبیل دست دوم فاقد گارانتی ریسک بالاتری پیدا کرده و مشتری توقع دارد حالا که این ریسک را به جان خریده هزینه ی کمتری پرداخت نماید. حتی در خودروهای مدل بالا و مشابه صفر هم اوضاع خیلی عالی نیست! مثلاً تجسم کنید یک پراید 6 ماهه که فقط 20 هزار کیلومتر پیموده است، نیمی از اعتبار بیمه شخص ثالث و درصد قابل توجهی از عمر قطعات مصرفی مثل دیسک و صفحه کلاچ، لنت ترمز، لاستیک ها و تسمه ها و ... را استفاده نموده که با توجه به نرخ های وحشتناک امروزی همین چند مورد ساده مبلغی نزدیک به یک میلیون تومان از ارزش اتومبیل میکاهند. حالا احتمال عدم نگهداری صحیح و تصادفی بودن اتومبیل و کاهش عمر سایر قطعات هم به جای خود!

2-افزایش تنوع و ارائه ی محصولات به روزتر
هرچقدر که از محدودیت های بازار داخلی از قبیل هزینه های سنگین گمرک، عدم ورود خودروهای امریکایی، ممانعت از واردات اتومبیل هایی با حجم موتور بالا و ... شکایت کنیم باز هم اوضاع امروز از نظر تنوع با سالهای قدیم قابل مقایسه نیست. زمانی انتخاب های مردم ما به غیر از گزینه های خاصی که حاصل واردات جسته و گریخته محصولات روز بودند، به تعداد انگشتان دست کاهش یافته بود و هر اتومبیل برای ده ها سال با آپشن های یکسان و بعضاً کاهشی به مشتریان ارائه میشد! خوب در چنین جوی طبیعی است که پیکان 63 قصه ی ما بعد از سالها با قیمتی نزدیک به پیکان صفر، که جز کاهش کیفیت شاهکار دیگری نداشته، معامله گردد. و یا مثال های زیاد دیگری که همگی کم و بیش از آنها با خبریم. اما اکنون خیلی چیز ها فرق کرده (البته متاسفانه به نظر خودروبانک خیلی چیزها هم اصلاً فرقی نکرده!)؛ مثلاً تنوع و حق انتخاب بسیار بیشتر از قبل شده و با رقابتی تر شدن بازار، فروشندگان خودروهای صفر کیلومتر کمتر از گذشته مشتری را پای عهدنامه ترکمنچای می نشانند. شاید جوانترها به یاد نیاورند ولی زمانی تحویل فوری یا انتخاب رنگ برای مشتری یک رویای دست نیافتنی به حساب می آمد! البته متاسفانه همچنان تا جهانی شدن فاصله زیادی داریم و در برخی تولیدات کشور هنوز هم با افت کیفیت سالانه و درجا زدن و پسرفت مواجه هستیم اما در بسیاری موارد اوضاع تغییر یافته. مثلاً اتومبیل هایی از قبیل لیفان 620 یا ام وی ام 315 در گذر زمان با بهبود کیفیت فنی مواجه شدند و برخی ایرادات مدل های اولیه شان برطرف گردید درصورتیکه قبلاً همیشه عکس این قضیه رخ میداد و ماشین های قدیمی تر قابل اطمینان تر از تولیدات روز بودند!

3- تغییر سیاست تولید کنندگان
به نظر میرسد به غیر از تولیدات لوکس، سیاست کمپانی ها از نظر دوام و طول عمر محصولات نسبت به گذشته تفاوت زیادی پیدا کرده است. اکنون کمتر کالایی را پیدا می کنید که مثل قدیم نسل به نسل در خانواده استفاده شود و سلامتش را مشابه روز اول حفظ نماید! البته این قضیه تا حدی طبیعی است که کالا های قدیمی با توجه به ساختار ساده تر و نبود پیچیدگی های تکنولوژی روز کمتر خراب شوند اما جدا از این، به نظر میرسد تولید کنندگان نیز رویه شان را تغییر داده اند و حالا دیگر دوام زیاد کالا اولویت اول به حساب نمی آید!
در واقع کمپانی ها معتقدند سرعت تکنولوژی در حدی بالا رفته که در هر صورت محصول امروز به درد 20 سال بعد نخواهد خورد پس لزومی ندارد امثال موبایل و تلویزیون و اتومبیل و ... را برای کارکرد طولانی مدت طراحی و تولید نماییم، چرا که با این کار ضمن افزایش هزینه تولید و بالا رفتن قیمت نهائی، ممکن است درآمد حاصل از فروش قطعات یدکی و یا فروش محصولات جدیدتر نیز به خطر بی افتد! پس در نتیجه اتومبیل های کارکرده دهه اخیر عمر مفید کمتری دارند و نسبت به اجداد خودشان زودتر به مشکل برخواهند خورد. حتی تولید کنندگان گاهی شیطنت های دیگری هم انجام میدهند و با ایجاد یک سری تغییرات کوچک و بعضاً غیر ضروری حس تنوع طلبی و مد گرایی مردم را تحریک مینمایند تا از این طریق اتومبیل متعلق به سال قبل، از مد افتاده شده و مشتری به سمت خرید محصول جدید، ترغیب گردد! در واقع قبلاً اتومبیل ها به این سرعت دست خوش فیس لیفت های جزئی و کلی (یا حتی بی مورد) نمی شدند و این اتفاقات خود در ارزان شدن سریعتر نسل های قبلی یک محصول بی تاثیر نخواهد بود.

4- شرایط فروش اقساطی اتومبیل های صفر
یکی از مواردی که میتواند خرید اتومبیل صفر را در برابر انواع دست دوم توجیه پذیر کند شرایط اقساطی مناسبی است که خودروسازان در اکثر نقاط دنیا برای فروش محصولاتشان در نظر میگیرند. البته شرایط اقساطی حال حاضر کمپانی های وطنی در مقایسه با کشورهای صنعتی بیشتر به یک شوخی تلخ شباهت دارد اما در هر صورت به نسبت گذشته ی خودمان پیشرفت زیادی داشته ایم. مثلاً به تازگی در برخی از جشنواره های فروش با اقساط (البته کوتاه مدت) بدون بهره نیز مواجه میشویم که این قضیه در کشور ما پدیده جدیدی به حساب می آید!

5-سرعت پیشرفت تکنولوژی و آپشن ها
همگی میدانیم که ایران در بروزرسانی اتومبیل هایش فرایندی لاک پشتی را طی میکند اما سرعت پیشرفت، ارزان سازی و دسترسی به تکنولوژی در جهان آنقدر شدت یافته که اینک حتی "دنا" از نظر آپشن با اتومبیل های لوکس چند دهه قبل برابری میکند! این قضیه در مورد خودرو های وارداتی ملموس تر است و گاهی یک محصول روز آنقدر تجهیز شده که اتومبیل تولیدی سال قبل در برابرش عقب افتاده به نظر میرسد!

6- سایر هزینه ها و دردسرهای داشتن یک خودرو قدیمی
البته به غیر از مواردی (که معمولاً هم قابل دور زدن هستند!) اکثر اتومبیل های قدیمی کشورمان با مشکلات شدیدی برای مالیات و بیمه روبرو نمی شوند اما با روند پیش رو هیچ بعید نیست که در آینده سخت گیری ها روی این مسائل هم مشابه کشورهای صنعتی شود. همانطور که چند سالی است بحث محدودیت تردد اتومبیل های بسیار قدیمی مطرح شده و کم و بیش هم مورد توجه قرار میگیرد. ضمناً برخلاف گذشته بسیاری از محصولات جدید برای طولانی مدت در کشورمان مونتاژ نخواهند شد و در نتیجه مشکل تهیه لوازم یدکی خودرو های قدیمی رو به افزایش رفته است.

خوب با توجه به این موارد تا حدودی طبیعی است که اتومبیل های دست دوم جدیداً افت قیمت بیشتری را نسبت به گذشته تجربه نمایند هرچند که این افت همچنان در مقایسه با بسیاری از کشورها ناچیز محسوب میشود. البته خرید اتومبیل صفر هم بدون دردسر نیست و مشکلاتی از قبیل هزینه اولیه بالا و پس از آن افت قیمت سنگین، همواره بسیاری را به سمت بازار پر رونق دست دوم ها خواهد کشاند. اما در هر صورت مشخص است که روند کلی افت قیمت اتومبیل کارکرده سرعت گرفته؛ پس خیلی روی پولی که وقت خرید پای اتومبیل میدهید حساب باز نکنید، در غیر این صورت به هنگام فروش حسابی غافلگیر خواهید شد! مگر اینکه خودرو شما از نوع خاص و منحصر به فردی باشد که با گذر زمان ارزش افزوده پیدا کند.

نظرات کاربران

12 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/6/9
سلام دوستان
راستش من ميخواستم راجب خودرو هاى بى كيفيت چينى وسو استفاده انها از بازار ايران را توصيف كنم
اميدوارم متقاعد شويد
راستش شركت كرمان موتور در سال1381 با قطع رابطه دوو كه به زير مجموعه ى جنرال موتورز درامده بود با راه اندازى سه شركت بم خودرو خودروسازان راين و مديران خودرو خودرو هاى كره اى نظير هيونداى و المانى فولكس و خودرو هاى ليفان را مونتاژ كرد.
خودرو هاى ليفان به فروش خوبى نرسيدند اما هيونداى و فولكس عملكرد نسبتاً خوبى رو داشتن
سال 1389 با توقف توليد خودروى هيونداى اوانته كرمان موتور تقريباً با كره اى ها قطع رابطه كرد و با شركت چينى ليفان كه در ان زمان رتبه ى 83 شركت چين را داشت بيشتر توافق كرد
با شكست خوردن تقريبى ليفان 520 كرمان موتور نا اميد نشد و خودروى 620 را وارد كرد ، اما ليفان زرنگى بزرگى كرد و فهميد كه چگونه مردم ايران را جذب خودرو هايش كند :
١- ظاهر بينى خودرو
٢- امكانات خودرو
ليفان حال ديگه ميدانست كه مردم ايران به اين دو موضوع قدرى اهميت ميدهند كه به كيفيت و جنس و دوام اهميت نمى دهند ، ليفان با 620 توانست تقريباً موفق در كرمان موتور خود را نشان دهد ، حالا ديگه ليفان دست از سر كرمان موتور بر نمى دارد و خودروى ايكس ٦٠ را وارد ميكند كه بازهم موفق مى شود و همينطور 820 و ايكس پنجاه ،حالا دگر شركت هاى چينى ميبينند كه ليفان پوله خوبى به جيب زده و ان ها هم تصميم ميگيرند كاره ليفان را انجام بدهند كه خودرو سازى هايى نظير جى اى سى (جك) و چرى وارد ايران مى شوند و با كرمان موتور مذاكره مى كنند. جك به خط توليد بم خودرو و چرى به خط توليد مديران خودرو ميروند. شايد اكثراً در سال 1387 جك را نام انگليسى و چرى را نميشناختند! اما الان به تعرفه هاى سنگين خودرو بايد با پولى كه به سختى به دست مى اوريم خودرو هايى كه در كشورهاى بدون تعرفه هستند و كسى انها را نمى شناسد بخريم اما انها با همين پول تويوتا روفور و هيونداى سانتافه بخرند ! لياقت مردم ايران اين نيست. بگذريم، جك هم با خودروى جى ٣ وارد ايران شد كه فروش نسبتاً خوبى رو داشت اما ديد پوله خوبى را صاحب شده است و خودرو هاى ديگرى مثل جى ٥ و اس٥ راهم وارد كرد تا پوله بيشترى را از مردم بيچاره ى ايران بگيرد. حال هم كه يك خودروى ديگر را بنام تى ٦ وارد كرده كه جداً ما حالمون داره بهم ميخوره صد درصد اين خودروى اخر جك نخواهد بود و بيشتر هم وارد ميكند . اما چرى با ام وى ام ١١٠ توانست موفق باشد و اوهم مانند جك و ليفان ادامه داد ، ايكس ٣٣ يك خودروى بى كيفيت كه بازهم ظاهر بينى مردم ايران باعث شد موفق باشد و خودرو هايى نظير تيگو ٥ اريزو را وارد كرد و حالا هم ايكس٣٣ نيو كه نمونه اى از دروغشان را بهتون ميگم
( در مراسم رونمايى اين خودرو برگه اى را ديديم كه زده بود در كلاس خودرويى خود سوم است ولى پس از مشاهده دقيق ديدم كه اين نتها در جهان نيست بلكه در اسياهم نيست و فقط در چين سوم است كه تمامى رقباى ديگر چينى هستند به جز نفرات اول و دوم كه ان هارا دو كلاس اوردن پايين) حالا اگر از اين سه شركت بگذريم شركت هاى گمنام ديگرى نظير چانگان و هايما و بى واى دى و فاو و جيلى به ايران امدند تا فقط با چند اپشن بتوانند خود را درون قلب وفهرست خريد مردم جاى دهند. اما كرمان موتورى كه او هم به پولش رسيد اما به چه قيمتى؟ اين كه مردم خودروى بى كيفيت سوار شوند و چينى ها پول هاى مردم بى گناه را به جيب بزنند ؟ مردم اگاه باشيد و نگذاريد پولهايتان فقط براى اينكه خودرو سوار شويد هدر بره ميتونيد انتخاب هاى بهترى داشته باشيد. اما كرمان موتور هم دست بر نميدارد و هنوز داره به فروش و وارد كردن چينى ها ادامه ميدهد مانند كارمانيا كه بى واى دى را وارد ميكند اميدوارم خريد چينى ها كمتر شود با تشكر از خودرو بانك كه فضايى به من داد كه صحبت خود را مطرح كنم
1395/6/10
"ميتونيد انتخاب هاى بهترى داشته باشيد"

کدوم انتخاب بهتر، آره خودروهای کرهای و ژاپنی و اروپایی و ... هستن ولی به چه قیمتی مثلا با چهل میلیون که جی 5 می خریم یه سدان خوب دیگه گرفت؟ تواین که خودروهای چینی کیفیت ندارن شکی نیست ولی مگه خودروهای ایران خودرو و سایپا کیفیت دارن؟ اصلا مگهاونها کجایی ان؟ نصفشون که رسما چینی ان مثل هایما و بریلیانس و چنگان و ... که تو ایران مونتاژ میژه با کیفیت افتضاح منتاژ ایرانی. الباقی هم که تکنولوژی 20 سال پیش جهان باقطعات امروز چین و کیفیت مونتاژ داغون. حالا هم که دارن نسخه چینی خودروهای پژو و سیتروئن رو میارن برامون. پس کدوم انتخاب بهتر؟
مشکل اینه که خودروساز فقط به فکر جیب خودشه، تعرفه بالا هم نمیزاره خودرو درست درمونی بیاد به کشور. مردم چاره ای ندارن فقط همین
1395/6/10
دوست عزيز مصطفى ، درسته تعرفه هاى ناعادلانه باعث مى شود كه ما نتوانيم خودروهاى باكيفيت و خوب سوار شيم اى كاش دولت قدرى نيم نگاهى به مردم ميكرد تا با بسته شدن دو شركت ايران خودرو و سايپا مردم بتوانند با پولى كه با زحمتى زياد به دست مى اورند خودروى با كيفيت و خوب سوار شوند ، اما چاره چيست ، مشكل همينجاست كه ما با خودرو هاى دست دو داريم مگر مزدا ٣ چه ايرادى دارد ؟ هيونداى اوانته چه ايرادى دارد ؟ دوست من يك جيلى امرگرند داشت انقدر براش مشكل به وجود امد چهار ماه از خريدش نگذشته فروختش و دويصدوشيش خريد با كلى ضررو زيان من ميتونم نمونه هايى از جايگزينى هارو بهتون بگم
به جاى جك اتومات بى واى دى اس سيكس و جيلى ايكس سون : تيوولى مزدا سه نيو تويوتا كمرى ٢٠٠٧ تويوتا روفور ٢٠٠٧
به جاى ليفان ٨٢٠ بسترن بى ٥٠ و جك دنده اى : مزدا سه دست دو كم كاركرد مگان مونتاژ
به جك جى ٥ : هيونداى اوانته كم كاركرد دنا رانا و كلى انتخاب ديگه
ماكه قرار ماشين بى كيفيت بگيرم چرا ايرانى نگيريم ؟
1395/6/10
مصطفی جان بله اک نخرید هم با این قیمت میتونیم تویوتا بخریم هم نیسان ماشینای چینی واقعن اشغالند تازه من جیلی ک توشون میگند کیفیت خوبی داره رو داشتم ی سال بیشتر نتونسم تحملش کنم خدارا شکر که باز فروش رفت.
1395/6/9
ایران تنها کشوریه که خودرو دست دوم ارزان نمیشه و حتی گرون هم میشه ولی خودرو صفر قیمتش میره بالا ، مثلا اپتیما 2014 حدود 140 تومن بود ، بعد دو سال همین قیمته ، ولی اپتیما 2016 الان 180 تومن شده ، در حالی که تو کشور دیگه تویوتا کمری مدل 2007 حدود 24 هزار دلار بود بعد نه سال مدل 2016 هم 24 هزار دلار هست ، تو بازار دست دوم مدل 2007 هفت هزار دلار شده.
1395/6/9
مقاله جالب و مفیدی بود،البته یه دلیل عدم اعتماد مردم هم به خودرو های دست دوم و شرایط اونها هم میتونه تاثیر گذار باشه
با این اوصاف از نظر من خرید خودروی دست دوم کم کارکرد هنوز خیلی بهتره
چون همونطور که اشاره شد قیمت ها برای ایراد های خیلی جزعی بسیار میاد پایین و خیلی بصرفه تره
مثلا شما یه جنسیس صفر بخری 240 تومن یا یه جنسیس 30-35 هزار کارکرد با یه لکه رنگ کوچیک بگیری 190 تومن،یعنی 50 میلیون صرفه جویی توی مال برای چیزی که اصلا روی تجربه رانندگی تاثیرگذار نیست
این برای ماشین های داخلی هم صدق میکنه...
1395/6/10
خب تو همه جای دنیا همینه. یه ماشین ۲۴ هزار یورو یی رو تو بازار آلمان با 30-35 هزار کارکرد با یه لکه رنگ کوچیک میتونی با حدود ۱۰ هزار یورو بگیری. مخصوصاْ خودروهای کره ای که خود به خود بعد ۲-۳ سال نصف ارزششون رو از دست میدن
1395/6/9
من یه 206 مدل 92 داشتم که مدام باهاش تعمیرگاه بودم و تغریبا سالی 2 تومن خرجش میکردم اما الان یک ساله که لنسر 93 دارم و به جز خرجهای اولیه برام هیچ خرجی نداره
حالا اگه میخوان بیمه رو هم گرون کنن بازم من لنسر خودم رو نگه میدارم
1395/6/9
آون قسمت که در مورد فیس لیف های تند به تند که نوشتین واقعاً زجر اوره،، البته من سال 90یه مزدا 3 نیو گرفتم به لطف گروه بهمن بعد پنج سال همچنان دارم بروزترین و جدیدترین و پیشرفته ترین ماشین مزدا تو ایران رو سوار میشم خخخخخ تازه جالبش آینه که بعد پنج سال هر کی میپرسه ماشین چی داری میگم مزدا3 جدید!!، این جدیدش منو کشته خخخخ
1395/6/9
خلاصه مطلب طولانی بالا اینه:
بازار خودروی دست دوم شبیه کرات ناشناخته در ایران در حال تبدیل شدن به بازار آدمیزادی مانند بقیه دنیا میباشد
1395/6/10
این عکس کجاست؟
1395/6/10
پدرم یه سورنتو 2009 خرید 60000تا راه رفته بود و ظاهر تمیزی داشت اتاقشم بغیر از چند تا زدگی کوچک چرم مشکلی نداشت داستان خوب بود و ما هم از خریدمون راضی تا بعد 2 ماه ماشین موتور پیاده کرد بعد اون موقع بود که فهمیدیم این ماشین اصلا در شرایط مناسبی نگهداری نشده و وقتی صاحب قبلیش متوجه شده برده پیش یه تعمیر کار ماهر و جوری سرو هم کرده ماشین رو که حتی نماینگی هم متوجه نشده چه بلایی سر ماشین اومده و در پایان 25 میلیون هیزینه موتورش کردیم تا دوباره راه بیوفته در پایان ماشینی که می خواستیم برامون زیر صد در بیاد با قیمت 120 میلیون تموم شد و الانم که داریم هیچ لذتی ازش نمی بریم در کل بنظرم هرکی به حد توانش باید خرید کنه و کلا خرید ماشین دسته دو خیلی ریسکش بالاست ما این ماشین رو نمایندگی برده بودیم و با کلی پرس و جو خریده بودیمش