موضوعات داغ

کانسپت‌های فراموش شده، پونتیاک ریجیوس 1997 + فیلم

عکس مطلب اول
خودروی همه کاره، شعاری بود که شرکت خودروسازی پونتیاک در سال 1997 میلادی با رونمایی از "پونتیاک ریجیوس (Rageous)" سر می‌داد و تا حدودی هم درست بود.
کانسپتی که پیش رو دارید، زاده شده در سال 1997 میلادی و به دستان کمپانی خودروسازی آمریکایی "پونتیاک" است که برای اولین بار در نمایشگاه بین المللی دیترویت 1997 میلادی رونمایی شد. این خودرو با شکل بدنه و قابلیت‌هایی که داشت، تقریباً به یک خودروی همه کاره معروف شده بود. البته همه کاره هم نبود، ولی الگوهای ظاهری آن باعث شده بود که این خودرو همه کاره جلوه کند،. زیرا طراحی ظاهری و بخش فنی خودرو به ماشین‌های اسپرت شبیه بود، در صورتی که درب پنجم این خودرو به شکل ترکیبی، به سبک خودروهای هاچ بک و خودروهای وانت طراحی شده بود.
این ماشین کانسپت را در حقیقت یک برند اسپرت می‌دانستند، ولی ایده پونتیاک اینقدر خوب عمل کرده بود که در داخل کابین دو ردیف صندلی برای سرنشینان تعبیه شده و با خواباندن صندلی‌های عقب، فضای باری حدودا 1387 لیتری برای نگهداری وسایل بدست می‌آمد.
برای بخش مولد قدرتی کانسپت پونتیاک ریجیوس هم پیشرانه‌ای 5.7 لیتری هشت سیلندر مد نظر بوده که می‌توانست قدرتی 315 اسب بخاری و گشتاوری 454 نیوتن متری تولید کند.

خودروی فراموش شده

درست که قدرت و گشتاور تولیدی این موتور با توجه به تعداد سیلندرها و حجم موتور چندان چشمگیر نیست، ولی در مدل‌های اولیه برای تست و توسعه (برخی منابع این اطلاعات را بر روی کاغذ می‌دانند)، کانسپت پونتیاک ریجیوس با وجود داشتن وزنی 2086 کیلوگرمی، موفق به ثبت شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعتی حدودا 5.5 ثانیه‌ای شده بود، در حالی که برای تبدیل و انتقال قدرت موتور آن هم از یک جعبه دنده 5 سرعته دستی استفاده شده بود و نیروی تولیدی را تنها به محور عقب منتقل می‌کرد.
البته به حقیقت تبدیل نشدن این کانسپت انتظار بی جایی است. چون هم از طرفی این ماشین در زمان خود و یا حتی چهار پنج سال پس از معرفی دارای الگوهای طراحی بسیار پیشرفته بوده و از طرفی دیگر هم، خود شرکت خودروسازی پونتیاک در ژانویه سال 2010میلادی کاملا ورشکسته و نابود شده است، حال از شرکتی انتظار تولید کانسپت داریم که خود منقرض شده است.
پیش از این هم در بخش کانسپت‌های فراموش شده، مروری کوتاه بر روی ولوو تنردا، فراری روسا، مرسدس بنز NAFA و ... داشته‌ایم.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/6/16
به نظرم ظاهرش نسبت به سال طراحیش بسیار پیشرفته و جلوتر از زمان خودشه
اگر ورشکست نمیشد و این روند ادامه پیدا میکرد قطعا الان جزء رده بالاها بود