موضوعات داغ

رنو کوئید، برگ برنده رنو برای مذاکره با ایران خودرو و سایپا

عکس مطلب اول
در شرایطی که ایران خودرو و سایپا به‌دنبال تولید خودروی ارزان قیمت هستند، رنو نیز با استفاده از کارت‌«کوئید»، به‌دنبال حداکثر امتیازگیری از خودروسازان ایرانی است. قدرت خرید بخش قابل توجهی از مصرف‌کنندگان خودرو در ایران متناسب با خودروهای با قیمت‌های کمتر از ۳۰ میلیون تومان و البته، کمتر از ۲۵ میلیون تومان است با این حال در این سطح قیمتی تنها تعداد محدودی خودرو در ایران عرضه می‌شود که مشهورترین و پرتیراژترین آنها پراید است.
گذشته از انتقاداتی که به کیفیت این خودرو وارد می‌شود، اما پراید بازار گسترده‌ای در ایران داشته و پرفروش‌ترین خودروی داخلی است. گستردگی بازار این خودرو، خودروسازان ایرانی را بر آن داشته تا به‌دنبال تولید و عرضه خودرویی برای رقابت با پراید در ایران باشند. در چنین شرایطی رنو برگ برنده خود برای گسترش حضور در بازار خودروی ایران را رو کرده که خودرویی به نام کوئید است. کوئید خودرویی با قیمت اقتصادی است که هم‌اکنون ازسوی رنو در کشورهایی چون برزیل و هند تولید می‌شود. قیمت این خودرو در برزیل ۶۰۰۰ یورو (حدود ۲۴ میلیون تومان) و در هند ۴۵۰۰ یورو (حدود ۱۸ میلیون تومان) است.
این خودرو در صورت تولید در ایران احتمالا در محدوده قیمتی ۲۵ میلیون تومان وارد بازار خواهد شد و با توجه به جذابیت‌های ظاهری، فنی و کیفی آن در مقایسه با خودرویی مانند پراید، به سرعت می‌تواند مشتریان ارزان‌ترین خودروی داخلی را به سوی خود جذب کند.این موضوع از یک سو ایران خودرو را وسوسه کرده تا با تولید این خودرو به بازار خودروهای با قیمت کمتر از ۳۰ و ۲۵ میلیون تومان ورود کرده و جای پای خود را در بازاری با گستردگی بالا محکم کند و از سوی دیگر زنگ خطر را برای سایپا به صدا درآورده و این شرکت نگران آن است که ایران خودرو با تولید رقیبی به نام کوئید، بازار پراید را به‌عنوان گاو شیرده سایپا، از آن خود کند.
این احتمالات دو شرکت ایران خودرو و سایپا را وا داشته تا برای در اختیار گرفتن رنو کوئید تلاش کنند و این رقابت در حدی است که شنیده می‌شود هر یک از این دو شرکت، آغاز دور جدید شراکت با رنو و گسترش همکاری‌ها را مشروط به در اختیار گرفتن کوئید کرده‌اند. شرکت رنو نیز از این اشتیاق دو خودروساز بزرگ ایرانی استفاده را کرده و با مذاکره هم‌زمان و موازی با دو خودروساز ایرانی تلاش می‌کند با استفاده از برگ برنده کوئید، حداکثر امتیاز را کسب کند.
به نقل از ایسنا، با توجه به این شرایط سرنوشت تولید کوئید در ایران همچنان نامعلوم و مبهم است و البته رنو نیز تمایل دارد تا زمان مناسب، این ابهام و تعلیق را حفظ کند. در این زمینه نماینده رنو تاکنون از پاسخگویی صریح به سرنوشت تولید کوئید در ایران طفره رفته است. در جدیدترین موضع‌گیری در این زمینه، پیمان کارگر - مدیرعامل رنوپارس، در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر اینکه کوئید در کدام شرکت ایرانی تولید می‌شود؟ تنها به این پاسخ بسنده کرد که تولید چند مدل خودروی جدید رنو در ایران قطعی شده که یکی از این خودروها، کوئید خواهد بود.
وی البته در سخنان خود سعی کرد رنو را چندان مشتاق به گسترش فعالیت‌ها در ایران نشان ندهد تا احتمالا بتواند امتیازات بیشتری از خودروسازان ایرانی بگیرد. در این رابطه وی در پاسخ به اینکه آیا قرارداد جدیدی برای همکاری با خودروسازان ایرانی خواهید داشت؟ اظهار کرد: قرارداد جدید برای کارهای بعدی که در نظر می‌گیریم است که داریم روی آن کار می‌کنیم و «هیچ عجله‌ای هم در این زمینه نداریم.»کارگر همچنین از احتمال تولید مستقل کوئید و دیگر محصولات رنو در ایران نیز سخن گفته که البته به‌نظر می‌رسد بیش از آنکه به واقعیت نزدیک باشد، تاکتیکی برای کسب حداکثر امتیاز از شرکت‌های ایرانی است.طولانی شدن بازی رنو با خودروسازان ایرانی در حالی است که این شرکت از رقیب هموطن خود (پژو - سیتروئن) در ایران عقب افتاده و در حالی‌که پژو قرارداد همکاری با ایران خودرو و سیتروئن تفاهم‌نامه همکاری با سایپا را در فضای پسا برجام منعقد کرده‌اند، رنو هنوز موفق به انعقاد قرارداد جدید با خودروسازان ایرانی نشده است.

نظرات کاربران

12 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/6/25
ولله از تیبا بهتره...
1395/6/25
خاک بر سر خودروسازهای ما همیشه مثل گداها و بدبختها التماس رنو و امثال رنو میکنن تا یه تیکه نون (رنو کوئید) جلوشون بندازن تا بتونن امتیازشو بگیرن و مونتاژ کنن . اگه بجای این همه صرف وقت و دقت در مذاکره برای مونتاژ رنو کوئید , می اومدن مثل آدم یه خودرو متناسب با نیاز ایرانی طراحی میکردن , باور کنین تا الان روی خط تولید بود و کمتر زمان می برد . قضیه این هم داره مثل ورود ال 90 کِش دار میشه . این همه مذاکره برای چیه آخه ؟ همیشه دنبال لقمه آماده هستین . این سیاستهای کثیف شماست که مردم مارو از صنعت عقب نگه داشته تمام امکانات کشور دستتونه , اما هیچ کاری نمکنین و الان برای گرفتن یه تیکه نون کپک زده
(رنو کوئید) دارین سر و کله همو میشکونین.
متأسفم برای صنعت کشورم
متأسفم برای مردمم
به عنوان جمله آخر خطاب به مردم : باور کنین قرار نیست این خودرو با قیمت 25 یا 30 تومن بیاد مطمئن باشید سرنوشتی مشابه ال 90 پیدا خواهد کرد .
ببخشید
1395/6/25
بابا دونبال رنو-کوئید نرید .اگه میخواین یه ماشین خوب بخرین مزدا 3 پلاک انزلی باقیمت 55 میلیون بهترین گزینست واقها باید به عقل کسی که مزدا 3 2017 رو ول میکنه و از فرغون ساز ها ماشین میخره شک کرد
1395/6/25
به عقل کسی هم که میگه جای ماشین 25 میلیون تومنی بیا ماشین 55 میلیون تومنی هم بخر باید شک کرد،برادر من 30 میلیون فرقشه
1395/6/25
شما بسیار دل خوشید،منم اگه اصفهان میشد منطقه آزاد هیچ وقت به مزدا 3 هم نگاه نمیکردم ،با این همه انتخابی که شما دارید...!
1395/6/25
آخه شوت علی مگه چند درصد ملت تو مناطق آزادن که بیان مزدا 3 پلاک انزلی بخرن؟
التماس تفکر
1395/6/25
نابغه جان ، توي بي نظير بودن مزدا٣ شكي نيست ، آيا همه مردم ايران توي گيلان و خوزستانن كه بشه پلاك منطقه داشت ؟
1395/6/25
قیمت خودرو ها درمنطقه آزاد انزلی توسان مدل پایه 65 میلیون مدل فول 81 میلیون.اسپورتیج مدل پایه 66 میلیون مدل فول 83 میلیون.سانتافه مدل پایه 80 میلیون مدل فول 95 میلیون.سوناتا و اپتیما مدل پایه 64 میلیون مدل فول 84 میلیون.مزدا 3 مدل پایه 50 میلیون مدل فول 60 میلیون.مزدا 6 مدل پایه 60 میلیون ومدل فول 80 میلیون.النترا مدل پایه 45 میلیون همه این ماشین ها مدل 2016 میباشند وبا پرداخت یک سوم مبلغ خودرو و اقساط 36 ماهه تحویل مشری داده میشود
1395/6/25
ماشین های منطقه ازاد سالی یه ماه مرخصی دارن ومیتونی به صورت گذر موقت وارد سرزمین اصلی بشی
1395/6/25
اصلا نمیشه با این قیمت..الان رنو ساندرو اتوماتیک هست 54 میلیون که هیچی هم آپشن نداره اونوقت این با این وضعیت 25 میلیون باشه؟!!!!!!!نه اصلا بگیم 40 میلیون باشه!! با این قیمت دیگه هیچکی ماشین دیگه ای نمیخره خیابونا پر میشه از رنو کوئید o_O... من به قیمت این اعتراض ندارم ولی یه بنده خدایی که تندر 90 داره نمیتونه بیاد ماشینشو از این گرون تر بفروشه که رو دستش میمونه!!
1395/6/25
شما چرا انزلي انزلي دراوردي مگه همه ميتونن اين كارا بكنن راحت مگه شرايطش و نگهداري و دسترسي اون برا همه هست تازه اون خودرو ٥٠مليونه اين حدود ٢٠تا٣٠ حرفت درسته برا كسايي كه ميتونن نه همه همه كه دسترسي و راحتي برا اين كار ندارن اما هركي بتونه از انزلي استفاده كنه برگ برنده زندگيشه
1395/6/25
اصلا این ماشین با این موتور 800 سی سی راه میره؟یا اینکه فقط اداشو در میاره؟