موضوعات داغ

کانسپت‌های فراموش شده: مرسر کبرا رودستر؛ زیباروی مسی

عکس مطلب اول
هر از چندگاهی دیده می‌شود که شرکت‌های خودروسازی و یا تیونرها ماشینی از جنس طلا می‌سازند و به مشتریان خاص خود می‌فروشند، ولی کمتر از ماشین‌های طلایی، به ندرت دیده می‌شود که یک خودرو از "مس" ساخته و پرداخته شده باشد که یکی از آن‌ها موضوع اصلی بحث ما، یعنی خودروی مرسر- کبرا رودستر از دهه 60 میلادی است که می‌خواهیم به عنوان یک خودروی کانسپت فراموش شده از آن یاد کنیم.
آنطور که در منابع گفته می‌شود، در سال 1965 میلادی انجمنی تحت عنوان "توسعه مس در صنعت خودروسازی آمریکا" با همکاری طراح مشهور آن زمان یعنی "ویرژیل اکسنر" که طراحی محصولات کرایسلر، پلیموث، اشتودبیکر، دوج، دیسوتو و در نهایت طراحی بوگانی 1965 را در کارنامه فعالیت خود دارد، بر پایه شاسی "شلبی" مشغول به طراحی و توسعه خودروی خاص شدند که در برخی از قسمت‌های خارجی آن همچون جلوپنجره، خروجی‌های اگزوز، رینگ‌های چرخ، قاب اطراف چراغ‌ها و... از "مس" استفاده کرده بودند و در داخل کابین هم به همین ترتیب برای ساخت ستون‌های داخلی غربیلک فرمان، پنل‌های داخلی درها، کنسول مرکزی و ابزار، پدال‌ها و در نهایت قاب اطراف کیلومتر شمار از قطعات مسی استفاده کرده‌اند.
این قطعات علاوه بر داخل و خارج کابین ماشین، به موتور هم سرایت کرده‌اند و در این بخش شاهد قاب بالای فیلترهوا، درب رادیاتور، قاب بالای سرسیلندر، شمع‌ها و چند قسمت دیگر هستیم که همگی از مس ساخته شده‌اند و پیشرانه هشت سیلندر 4.7 لیتری این ماشین را همراهی می‌کنند. از مقدار قدرت و گشتاور این موتور متاسفانه صحبتی نشده، ولی می‌دانیم که برای انتقال نیروی آن جعبه دنده‌ای چهار سرعته دستی و همچنین برای مهار آن از سیستم ترمز قدرتمند در جلو با دیسک‌های مسی کمک گرفته‌اند.
این خودرو هیچگاه فرصت حضور در بازار را پیدا نکرد، ولی تنها نمونه ساخته شده از آن در سال 2011 میلادی و در جریان یک مزایده به قیمت 660 هزار دلار فروخته شد.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/7/29
با حاله، هر چند مس گرون شده!