موضوعات داغ

حذف متفرقه‌ها از واردات خودرو

عکس مطلب اول
دنیای اقتصاد: با وجود آنکه بیش از یک هفته از بسته شدن سایت ثبت‌سفارش برای واردکنندگان غیرنماینده (متفرقه‌ها) می‌گذرد و بسیاری از این واردکنندگان امید به بازگشایی دوباره این سیستم دارند، اما وزارت صنعت، معدن و تجارت تصمیم خود در این زمینه را قطعی و نهایی کرده است.

بر همین اساس، روز گذشته علی علی‌آبادی، رئیس دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه بنابه بند ششم دستورالعمل «ساماندهی بازار ارز» ابلاغی از سوی معاون اول رئیس‌جمهور چنین تصمیمی اتخاذ شده است، می‌گوید: بنابر تصمیم دولت تنها کسانی اجازه واردات خودرو به کشور را دارند که گواهی نمایندگی از شرکت‌های مادر را داشته باشند و خدمات پس از فروش به مشتریان خودرو ارائه کنند؛ غیر از این اجازه واردات نخواهیم داد. در شرایطی وزارت صنعت دلیل حذف واردکنندگان متفرقه را نداشتن نمایندگی و ارائه خدمات پس از فروش عنوان کرده است که اوایل بهمن‌ماه سال 93 به‌دنبال تغییر در دستورالعمل واردات خودرو، ثبت‌سفارش واردکنندگان متفرقه ممنوع اعلام شد؛ با وجود این افزایش دامنه انتقادات و اعتراضات به‌خصوص چالش بروز انحصار در بازار، وزارتخانه بار دیگر واردات این بخش را به شرط ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان آزاد کرد. اما شرط وزارتخانه در دستورالعمل جدید این بود که واردکنندگان متفرقه با پرداخت 3 درصد ارزش گمرکی خودرو (CIF) به شرکت‌های نماینده، قادر به واردات خودرو شدند. بر این اساس در شرایطی واردکنندگان متفرقه از واردات خودرو به کشور حذف شده‌اند که آنها 51 درصد سهم واردات خودروهای خارجی به کشور را دارا هستند. بر این اساس بسیاری از کارشناسان معتقدند، حذف این بخش موجب بروز چالش‌های بسیار در عرضه خودرو به بازار می‌دانند.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/10/29
از دوستان عزیز خواهشمندم هر کس یک خبر خوب در هر زمینه ای پیدا کرد(تو ایران)برای من بفرسته.
1395/10/29

میخان حصارهای انحصار بتن ریزی کنن
1395/10/29
دیگه شورشو در آوردین تا همه مردم رو از سرطان و آلودگی نکشید دست بر نمی دارید.... آقای رییس جمهور مگه دم از مردم نمی زنی پس این سیاستها چیه