موضوعات داغ

پلتفرم‌های ارزان قیمتی که ماشین‌های گران شدند!

عکس مطلب اول
تا همین چندسال پیش کمپانی‌های بزرگ خودروسازی برای طراحی یک ماشین، صفر تا صد آن را برنامه ریزی می‌کردند که خود باعث هزینه‌های سنگین بر روی دوش شرکت‌های سازنده می‌گذاشت، ولی اخیراً شاهد پدیده‌ای بنام "اشتراک پلتفرم" هستیم که در این چند سال و با اضافه شدن شرکت‌های مختلف خودروسازی به زیرمجموعه کمپانی‌های بزرگ‌تر همچون فولکس واگن، جنرال موتورز و ... به شدت افزایش پیدا کرده و خودروهای بسیار زیادی بر روی پلتفرم‌های مختلف توسعه پیدا کرده‌اند تا بجای محاسبات بسیار سنگین و پیچیده پلتفرم‌ها، تنها شرکت سازنده یک قاب جدید برای پلتفرم موجود طراحی کند، حال در این مقاله از خودروبانک می‌خواهیم به موضوع متفاوت از پلتفرم‌ها بپردازیم و آن هم استفاده از پلتفرم خودروهای ارزان قیمت برای تولید خودروهای گران قیمت و یا بلعکس آن است که در ادامه تنها چند مورد از آن بررسی شده است.

پلتفرم GM E2XX

پلتفرم GM E2XX

پلتفرم GM E2XX را می‌توان در حقیقت جایگزینی برای نسل دوم پلتفرم‌های "اپسیلون" در کمپانی خودروسازی جنرال موتورز عنوان کرد که با وزنی کمتر طراحی شده و قابلیت نصب موتورهای مختلف را بر روی خود دارد. شاید برایتان جالب باشد که با این پلتفرم به تولید خودروی شورلت مالیبو پرداخته‌اند، در حالی که ماشین‌های گران قیمتی همچون GMC آکادیا، شورلت تراورس، بیوک Enclave و در نهایت کادیلاک XT5 هم بر روی این پلتفرم توسعه پیدا کرده‌اند که قیمتی حدودا 2 برابر بیشتر از شورلت مالیبو دارند.

پلتفرم گروه فولکس واگن D1

پلتفرم گروه فولکس واگن D1

D1 نسل چهارم از پلتفرم‌های فولکس واگن است که بر روی اکثر محصولات این کمپانی خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و بر روی آن خودروی ارزان قیمت فولکس واگن "فایتون" هم رشد پیدا کرده است، ولی در مقابل می‌توان به غول دنیای خودرو یعنی کمپانی خودروسازی بنتلی هم اشاره کرد که از همین پیشرانه به تولید محصولاتی همچون بنتلی کانتیننتال GT و بنتلی فلاینگ اسپر پرداخته است.

پلتفرم گروه فولکس واگن MQB<br />

پلتفرم گروه فولکس واگن MQB

این پلتفرم بنا بر ادعای خود کمپانی خودروسازی فولکس واگن، یکی از مقرون به صرفه‌ترین پلتفرم‌های موجود در این کمپانی است که بر روی آن محصولاتی همچون فولکس واگن گلف، پولو و... رشد پیدا کرده‌اند، ولی نکته قابل توجه‌تر می‌تواند ساخت جدیدترین نسل از آئودی TT بر روی این پلتفرم باشد که با قیمتی 52 هزار دلاری در مدل TT RS عرضه می‌شود، در حالی که فولکس واگن گلف به قیمت پایه 19 هزار و 895 دلاری به فروش می‌رسد.

پلتفرم گروه فولکس واگن MLB2<br />

پلتفرم گروه فولکس واگن MLB2

مثال بعد هم باز می‌تواند از پلتفرم‌های گروه خودروسازی فولکس واگن باشد، زیرا این پلتفرم در عین حال که آئودی A4 را بر روی خود دارد، از طرف دیگر غول صنعت خودروسازی و شاسی بلندهای جهان، یعنی بنتلی بنتایگا هم بر روی آن رشد پیدا کرده است که با قیمتی بیش از 200 هزار دلار عرضه می‌شود، در حالی که آئودی A4 را می‌توان با قیمت 34 هزار و 900 دلاری تهیه کرد.

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/10/29
ایرانخودرو هم باید پنتا از این پلتفرم های جدید که قابلیت استفاده در انواع خودرو های سدان و شاسی بلند و ... رو داره ، بخره!
1395/10/29
ایران فرقون ماشینای زیادیو با پلت فرم مشترک داره
405-پارس-سمند se.lx.x7.سورن-دنا-دناپلاس همه یه پلت فرم دارن.
البته تفاوت ها بیشتر یه فیس لیفت کلیه تا یه ماشین کاملن جدید.
مثلا دنا در 38 قطعه با سورن متفاوته(یعنی فیس لیفتشه)
1395/10/29
خيلى دير به اين تكنولوژى دست يافتند !!
ايرانخودرو و سايپا ٣٠ ساله كه از تكنولوژى پلت فرم مشترك استفاده ميكنند! مثلا ايرانخودرو پلتفرم پژو ٤٠٥ رو واسه ٤٠٥ جى ال ايكس، اس ال ايكس، انواع پرشيا ، انواع مدل هاى سمند و دنا و در نهايت شاهكار دنياى صنعت خودرو " وانت آريسان" به كار برده !!!!
((( :
1395/11/1
مقاله خوبی بود و بهتر میشد اگر قبل از معرفی پلتفرم های مشترک اول یه تعریف ساده و مختصر ار مفهوم پلتفرم عنوان میکردید. واژه ای که در دنیای خودروها زیاد خونده و شنیده میشه.