موضوعات داغ

کانسپتی از مرسدس بنز که برای بحران انرژی طراحی شد + فیلم

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
بحران نفت دهه 70 میلادی در اکتبر سال ۱۹۷۳ هنگامی شروع شد که اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت غربی اوپک ( شامل اعضای عربی اوپک به اضافه کشورهای سوریه و مصر می‌شوند) ممنوعیت و تحریم نفت را اعلام کردند. با پایان یافتن تحریم‌ها در مارس سال ۱۹۷۴، قیمت نفت از بشکه‌ای ۳ دلار به حدود ۱۲ دلار افزایش پیدا کرد. اما بحران نفت یا به عبارتی شوک نفتی تاثیرات و عواقب کوتاه مدت و بلند مدت بسیاری را روی سیاست‌های جهانی و نیز اقتصاد جهانی گذاشت که بعدها تحت عنوان اولین شوک نفتی خوانده شد که در ادامه بحران نفت ۱۹۷۹ به دومین شوک نفتی تغییر نام یافت.
حال پیرو موضوع بالا، بحران جهانی نفت که به خاطر دخالت آمریکا در جنگ "یوم کیپور" میان رژیم صهیونیستی و کشورهای مصر و سوریه و کمک های نظامی آمریکا به رژیم صهیونیستی بود، نه تنها بر سیاست خارجی کشورهای مختلف تاثیر گذاشت، بلکه تاثیرات ویژه‌ای هم بر روی صنعت خودروسازی جهانی گذاشت تا هم اکنون شاهد تولید خودروهای مختلف الکتریکی و هیبریدی با شعار کاهش تولید گازهای آلاینده، برای کاهش وابستگی به انرژی‌های نفتی داشته باشند، اما در همان دهه 70 میلادی هم شاهد یکسری تحرکات شرکت‌های بزرگ خودروسازی برای کاهش وابستگی به انرژی‌های حاصل از نفت بودیم که مهم‌ترین آن می‌تواند معرفی خودروی کانسپت مرسدس بنز Auto 2000 در سال 1981 میلادی و در جریان برگزاری نمایشگاه بین المللی فرانکفورت باشد که از سیستم‌‌های محرک مختلف و همچنین یک طراحی بزرگ و کاربردی سود می‌برد، ولی متاسفانه این طرح هیچگاه به مرحله تولید نرسید تا امروز به عنوان کانسپتی فراموش شده در رابطه با آن صحبت کنیم.

مرسدس بنز Auto 2000

مرسدس بنز Auto 2000


برای دستیابی به مصرف سوخت بهتر در این اتومبیل، مهندسان شرکت خودروسازی مرسدس بنز سه راه حل برای تولید و انتقال قدرتی مقرون به صرفه‌تر طراحی کرده بودند که اولین آن شامل یک موتور 3.8 لیتری هشت سیلندر بنزینی می‌شد که در حالت استاندارد چندان مقرون به صرفه تلقی نمی‌شود، ولی این پیشرانه به سیستم کاملا جدید غیرفعال سازی سیلندرها در آن زمان مجهز شده بود که به راننده اجازه می‌داد در صورت عدم نیاز به حداکثر قدرت تولیدی موتور، نیمی از سیلندرهای ماشین را خاموش کند تا در عمل یک خودروی چهار سیلندر با مصرف سوخت کمتر داشته باشد.

مرسدس بنز Auto 2000

مرسدس بنز Auto 2000


پیشنهاد بعدی هم یک پیشرانه شش سیلندر 3.3 لیتری دیزلی بود که بر روی مجراهای ورودی سیلندر خود از 2 توربوشارژر سود می‌برد و می‌توانست به ازای هر 120 کیلومتر مسافت پیموده شده، تنها 7.5 لیتر مصرف سوخت داشته باشد که در آن زمان این روش و محاسبه مسافت پیموده شده تنها توسط مرسدس بنز صورت می‌گرفت.

مرسدس بنز Auto 2000

مرسدس بنز Auto 2000


یک موتور توربین گاز هم آخرین پیشنهاد مرسدس بنز برای داشتن یک پیشرانه اقتصادی و مقرون به صرفه در زمان رویداد بحران نفت در اوایل و اواخر دهه 70 میلادی بود که در نوع خود یک انقلاب در صنعت خودروسازی به شمار می‌رفت و برای اولین بار بود که چنین طرحی برای استفاده بر روی اتومبیل مطرح شده بود. پیشرانه‌ای که هم وزن کم و اندازه‌ای جمع و جور داشت و همچنین دیگر نیازی به خنک کاری آن توسط سیستم رادیاتور نبود. ولی خودروی مرسدس بنز Auto 2000 است که هیچگاه با چنین پیشرانه‌هایی به مرحله تولید نرسید.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد