موضوعات داغ

به مناسبت روز طبیعت، سبزترین خودروهای جهان را بشناسید

عکس نویسنده
حسین ریاحی
نویسنده
عکس مطلب اول
مساله ی آلایندگی و مصرف سوخت سالهاست که مورد توجه خودروسازان و مشتریان آنها در سرتاسر جهان است. خودروسازان نیز برای کاهش آلایندگی و مصرف سوخت خودروهایشان دست به استفاده از ایده های مختلفی از جمله خودروهای برقی، هیبریدی و هیدروژنی می زنند. اما امروز به مناسبت روز طبیعت قصد داریم تا چند خودرویی را که توسط آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا به عنوان کم مصرف ترین خودروها انتخاب شده اند را به شما معرفی کنیم. پیش از اینکه کار خود را آغاز کنیم لازم است به یک نکته نیز اشاره کنیم و آن این است که برخی از خودروهای این لیست تمام برقی هستند و فاقد موتور درون سوز می باشند بنابراین این نهاد اقدام به معادل سازی میزان مصرف برق آنها کرده است تا بتون عددی را به عنوان مصرف سوخت برای آنها در نظر گرفت.

هیوندای یونیک

هیوندای یونیک

۱. هیوندای یونیک
یونیک خودرویی است که توسط هیوندای و با هدف رقابت با یکی از با سابقه ترین هیبریدی های بازار یعنی تویوتا پریوس وارد کارزار رقابت شده است و باید اعتراف نیز کرد که این خودرو واقعا از نظر مهندسی یک محصول قابل اطمینان و موفق است که نتایج حاصل از تست ها نیز این گفته را ثابت می کنند. هیوندای یونیک در سه مدل هیبریدی، تمام برقی و پلاگین هیبریدی عرضه می شود که مدلی که الان مورد بحث ماست مدل تمام الکتریکی این خودرو است. این مدل مجهز به موتور برقی به قدرت ۱۲۰ اسب بخار و گشتاور ۲۹۵ نیوتون متر است. با داشتن یک باتری لیتیوم-یون به ظرفیت ۲۸ کیلووات ساعت، این خودرو می تواند مسافت ۲۰۰ کیلومتر را طی کند و مصرف سوخت معادل آن نیز عددی حدود ۱.۷ لیتر در هر صد کیلومتر است.

 بی ام و i3

بی ام و i3

۲. بی ام و i3
i3 هاچ بک برقی بی ام و است که از سال ۲۰۱۴ در بازار حضور دارد. این خودرو که طراحی آن نیز در مقایسه با سایر محصولات بی ام و خاص تر است مجهز به یک موتور برقی به قدرت ۱۶۸ اسب بخار است که انرژی خود را از باتری لیتیوم-یون به ظرفیت ۳۳ کیلووات ساعت دریافت می کند. البته به صورت سفارشی امکان نصب یک پیشرانه ی کوچک ۲ سیلندر بنزینی نیز بر روی این خودرو وجود دارد تا عملکردی به عنوان یک ژنراتور داشته باشد.
بی ام و i3 توانسته است مصرف سوخت معادلی به میزان ۱.۸۹ لیتر در هر صد کیلومتر را از خود بر جای بگذارد.

شورولت بولت EV

شورولت بولت EV

۳. شورولت بولت EV
بولت یک هاچ بک ۵ در تمام برقی است که سال گذشته معرفی شد و از امسال نیز در بازار حضور دارد. این خودروی مجهز به یک موتور برقی با ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۶۳ نیوتون متر گشتاور است که از یک پک باتری لیتیوم-یونی ۶۰ کیلووات ساعتی تغذیه می شود. مصرف سوخت معادل این خودرو معادل ۱.۹۷ لیتر در هر صد کیلومتر است. همچنین این خودرو با هر بار شارژر می تواند ۳۸۰ کیلومتر مسافت را طی کند.

شورولت ولت

شورولت ولت

۴. شورولت ولت
شورولت ولت یک خودروی پلاگین هیبرید به حساب می آید که مجهز به دو موتور برقی یکی به قدرت ۱۱۷ اسب بخار و دیگری به قدرت ۶۴ اسب بخار است. یک موتور درون سوز ۱.۵ لیتری بنزینی به قدرت ۱۰۱ اسب بخار نیز در این خودرو نصب شده است تا کمک موتورهای بنزینی باشد. باتری این خودرو ۱۸.۴ کیلووات ساعت ظرفیت دارد و مصرف سوخت معدال این خودرو نیز ۲.۲ لیتر در هر صد کیلومتر است. همجنین امکان پیمودن مسافت ۸۵ کیلومتر تنها با کمک باتری ها وجود دارد.

نیسان لیف

نیسان لیف

۵. نیسان لیف
لیف اولین محصول تمام الکتریکی نیسان است که از یک موتور برقی به قدرت ۱۱۰ اسب بخار و گشتاور ۲۸۰ نیوتون متر بهره مند است. با استفاده از باتری ۳۰ کیلووات ساعتی از نوع لیتیوم-یون این خودرو می تواند با هر بار شارژر مسافت ۱۷۲ کیلومتر را طی کند و مصرف سوخت معادل آن نیز ۲.۳ لیتر در هر صد کیلومتر است.

تسلا مدل S

تسلا مدل S

۶. تسلا مدل S
تسلا نه تنها یکی از برترین خودروهای برقی بلکه یکی از بهترین خودروهای سگمنت خود نیز هست. این سدان لوکس تمام الکتریکی در قوی ترین مدل خود مجهز به موتوری به قدرت ۶۹۱ اسب بخار و گشتاور ۹۳۱ نیوتون متر است که چنین قدرت و گشتاوری شتاب صفر تا صد این خودرو را به زیر ۳ ثانیه کاهش داده است. باتری های این خودرو نیز از نوع لیتیوم-یون ۹۰ کیلووات ساعتی هستند که با هر بار شارژ امکان پیمودن ۴۷۳ کیلومتر را دارند. مصرف سوخت معادل تسلا مدل اس معادل ۲.۴ لیتر در هر صد کیلومتر است.

بی ام و i8

بی ام و i8

۷. بی ام و i8
i8 که در بازار کشورمان نیز موجود است یک سوپر اسپرت پلاگین هیبریدی به حساب می‌آید. این خودروی چهارچرخ محرک می تواند تنها با اتکا به باتری های خود مسافت ۲۴ کیلومتر را طی کند. قدرت موتور الکتریکی این خودرو ۱۲۹ اسب بخار و گشتاور آن ۲۵۰ نیوتون متر است. موتور بنزینی نیز از نوع سه سیلندر توربوشارژر بوده که می تواند ۲۲۸ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتون متر گشتاور را تولید کند. باتری ها ی i8 از نوع لیتیوم-یون ۷.۱ کیلووات ساعتی هستند. مصرف سوخت این خودرو نیز ۳ لیتر در هر صد کیلومتر است.

تویوتا پریوس

تویوتا پریوس

۸. تویوتا پریوس
تویوتا پریوس پر فروش ترین خودروی هیبریدی جهان است و در بازار کشورمان نیز عرضه می شود. این خودرو از یک موتور بنزینی ۱.۸ لیتری و دو موتور الکتریکی استفاده می کند. پرویس دارای مصرف سوخت ۴.۲ لیتر در هر صد کیلومتر است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد