موضوعات داغ

خودرو تحویلی ممکن است با آپشن‌های اعلامی مغایرت داشته باشد!

عکس نویسنده
محسن آل طه
نویسنده
عکس مطلب اول
اگر در خارج از کشور قصد خرید یک خودرو را داشته باشید، تقریباً کار راحت‌تر از خرید یک تلفن همراه در ایران است. به سایت رسمی کمپانی مورد نظر می‌روید، خودروی خود را انتخاب می‌کنید، تمامی آپشن‌ها، رنگ‌ها، شرایط پرداخت و ... واضح است و پس از ثبت اطلاعات کارت اعتباری خود، می‌توانید خودرو را جلوی درب منزل تحویل بگیرید. همچنین بعضی شرکت‌ها امکان تغییر هر خودرو را طبق سلیقه مشتری می‌دهند بطور مثال شما می‌توانید یک خودروی کیا اپتیما را انتخاب کنید و در همان سایت، پس از انتخاب رنگ مورد نظر، رینگ‌ها، چراغ‌ها و حتی رنگ روکش صندلی‌ها را بنا به سلیقه خود تغییر دهید و همانجا روی عکس تغییرات را مشاهده کنید (که به آن Personalisation می‌گویند)، و سپس سفارش را ثبت و همانند یک پیتزا(!) آن را جلوی درب منزل تحویل بگیرید. آن هم از دم قسط بدون بهره!

روند خرید خودرو در خارج از کشور

روند خرید خودرو در خارج از کشور

اما کار در ایران پیچیده‌تر از آن است که فکر کنید. به شرکت رسمی و شوروم اصلی بصورت حضوری مراجعه می‌کنیم (زیرا اکثر شرکت ها فروش آنلاین ندارند). لیستی از آپشن‌ها را به شما نشان می‌دهند که در بسیاری از موارد برای خودروهای چند صد میلیونی خود حتی کاتالوگی چاپ شده هم ندارند تا تحویل شما بدهند و تنها یک کپی بی‌کیفیت سیاه و سفید از بخشنامه فروش آماده شده است. خودرویی در آنجا به نمایش درآمده و از کارکنان شرکت توضیحاتی در مورد خودرو می‌دهد که در بعضی موارد اطلاعات شما ممکن است بیشتر از او باشد! آپشن‌های متنوعی روی یک برگه جلوی خودرو به نمایش درآمده (که این مورد هم در بسیاری موارد وجود ندارد) و اگر اجازه دهند می‌توانید نگاهی به داخل خودرو هم بیندازید.
اما تمام مشکل اینجا آغاز می‌شود که زیر جدول بخشنامه نوشته شده: "خودرو تحویلی ممکن است با آپشن‌های اعلامی مغایرت داشته باشد"! عجب! پس اگر قرار است مغایرت داشته باشد، یعنی ممکن است آپشنی در این خودروی حاضر در شوروم وجود داشته باشد که خودروی تحویلی از آن بی‌بهره باشد؟ در مواردی حتی دیده شده خودرویی که در شوورم به نمایش در آمده، مدل وارداتی و کامل‌تری بوده و خودروهای وارد شده تفاوت‌های فاحشی با این خودرو داشته‌اند!
قطعاً نبود نماینده‌های رسمی و مراودات صحیح با شرکت‌های مادر باعث ایجاد چنین اتفاقاتی است اما قطعاً مشتری بی‌چاره‌ای که قرار است برای خودروی وارداتی خود بیش از 100 یا 200 میلیون تومان را که تقریباً دو برابر قیمت جهانی آن است، بپردازد، لااقل این کمترین حق اوست که بداند دقیقاً چه آپشن‌هایی روی خودروی او نصب شده و با چه آپشن‌هایی تحویل داده می‌شود. در مواقعی احتمالاً شنیده‌اید (و البته ما تجربه داشته‌ایم) که رنگ خودرو در آخرین لحظات تحویلی عوض شده و حتی برای خودروی وارداتی (همانند چندین سال قبل که پیش‌فروش‌های عجیبی توسط خودروسازان وطنی انجام می‌شد) رنگ مورد نظر هم از روی اقبال بوده و باید برای تحویل گرفتن خودرو با رنگ دلخواه دست به دعا برداریم!
قطعاً این روند با حضور نمایندگان رسمی و واردات خودرو از کشورهای اصلی تولیدکننده و به صورت مستقیم (و نه از راه خرید از بازار کشورهای دیگر) رو به بهبود است اما کماکان این مشکل در بعضی شرکت‌ها وجود دارد و مشتری بخت‌برگشته در نهایت خودرویی تحویل می‌گیرد که نه تنها به رنگ دلخواه او نیست بلکه تجهیزات نصب شده روی آن متفاوت با زمانی است که در عقد قرارداد به او توضیح داده شده بود.
اگرچه روند واردات خودرو به کشور بسیار پیچیده و سخت است و مطمئناً ثبت سفارش و عرضه چند هزار دستگاه خودرو در سال مشکلات خاص خود را دارد، اما در هر صورت امیدواریم شرکت‌های خودرویی که این روزها مشغول پیش‌فروش‌های بلندمدت و اعلام شرایط گوناگون فروش هستند، به حق مشتری احترام گذاشته و لیستی از آپشن‌هایی را تهیه کنند که مطمئن باشند روی خودروی تحویلی نصب شده و مشتری بداند در ازای پرداخت چنین مبلغی، دقیقاً چه خودرویی با چه امکاناتی را تحویل خواهد گرفت و چنین نیز بشود.

نظرات کاربران

22 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/1/28
دقیقا همچین چیزیو موقع سفارش تیوولی دیدم باید سه تا رنگ انتخاب کنی یکیشو بهت میدن تریم داخلشم دیگه شانسی هرچی شد تازه شیش ماهم باید صبر بدی
1396/1/28
واقعا بدترين جمله ايه كه آدم تو عمرش ميتونه ببينه. واقعا توهين به مشتريه. مشترى بدبخت حتما و اجبارا بايد به حرفشون گوش بده.
1396/1/28
ادعای نمایندگی رسمی بودنشون دیگه چیه وقتی حتی آپشنی ماشین تحویلی با مدل ثبت نامی تعاوت داره.آخرین نمونش که گسترده هم بود سانگ یانگ تیوولی بود و قضیه ی عجیب رینگای ماشین.:|
1396/1/28
ای کاش مطلبی هم در مورد آسان موتور، نماینده ب اصطلاح رسمی هیوندای ک هنوز داره محصولات 2016 رو با قیمت نسبتا بالا نسبت بازار و زمان تحویل طولانی، بعضا 60 روزه به مشتری میفروشه هم بنویسید
1396/1/28
واقعا حرف دل تموم هم وطنانی رو که می خوان ماشین صفر بخرن رو گفتی.خدا کنه این انتقاد به گوش شرکت آسان موتور و اطلس خودرو و سایر شرکتهای عرضه کننده خودروهای خارجی هم برسه.
1396/1/28
درد دل خیلی ها رو گفتین. تکریم مشتری و پاسخگو بودن اصلا به گوش اینها نخورده...جوری با خریدار صحبت می کنن که فکر می کنی دارن به یه بخت برگشته و مجرم، محبت می کنن... اسامی این شرکت ها و نمایندگی هارو میشه توی سایت ها آورد " در کنارش اگه نمایندگی خوب هم باشه اسم اونم آورد" تا برخورد با این اسامی و رفتارهای بدشون کم کم تو سطح جامعه به نوعی مطالبه عمومی بدل شه تا شاید با کاهش محبوبیت و فروششان، در خود تغییری بدهند...
1396/1/28
شما بگو کدوم قسمت زندگی ما شبیه خارجیاست که ماشین خریدنمون شبیه باشه
1396/1/28
دقیقا همینطوره ، من با مراجعه به سایت تویوتا همین روال رو دیدم. البته با ارائه شرایط متنوعی از اقساط 36، 48 و 72 ماهه برای مدلهای 2017 اونم با سود حداکثری 2.9 درصدی برای 72 ماهه، که برای شرایط 36 ماهه درصد سود صفر بود !!!!!! و کلی تخفیف برای اقشار مختلف مثل دانشجو 750 دلار ، نظامی 1000 دلار و . . . متاسفانه در ایران تا زمانیکه خودرو چند 10 سال قبل رو که دارن با مدل روز میدن اوضاع به همین منوال خواهد بود چون اگه تو انبار بمونه سال بعد با یه مدل بالاتر میفروشن.
1396/1/28
من بعد از عید رفتم نگین خودرو میرداماد برای داستر بمن گفتن مدل 2017 تک و دو دف سیستم کنترل پایداری داره چون فقط 2016 تو نمایشگاه بود رفتم سعادت آباد اونجا 2017 داشت و من اونجا متوجه شدم فقط دو دیفرانسیل داستر ESP داره و اطلاعات فروش میرداماد اشکال داشت.
1396/1/29
میگم چیزی هست تو ایران که ما غصه شو نخورده باشیم؟؟؟؟ نه خداییش چیزی هست؟؟!
1396/1/29
نگین خودرو دقیقا همین برنامه سر کولیوس پیاده کرده
متاسفانه منم از رو اجبار قبول کردم
1396/1/29
والله ما دو ماهه کولئوس جديد ثبت نام کرديم هنوز نمي دونيم چي داره چي نداره. تازه به اسم نسخه فول ثبت نام کرديم که طبيعتا بايد همه آپشن ها را داشته باشه. تا حالا که دو ماه گذشته دو سه تا آپشن ازش کم کردند. شانس بياريم رنو 5 تحويل ندن بهمون!
1396/1/29
بخاطر سیاست "همینی که هست"‌ای که توی ایران حکم فرماست شرکتهای خودروسازی و واردات خودرو هرغلطی دوست دارن می‌تونن بکنن.

به طور مثال رفتم نمایندگی‌ ایرتویا،میگم چرا راو۴ِ ۲۰۱۷ ۲۵۰ ملیونی هیچی‌ نداره،چرا فقط ۲ تا سنسور پارک به جای ۴ تا برا عقبش هست.جواب: سنسور می‌خوای چیکار !!!!!
1396/1/29
الان در حال حاضر حدود ۱ماه مجددا اسان موتور و اطلس خودرو نمایندگی رسمی از مرجع کره ای گرفتنند . ولی با این که الان خودرو مستقیم و بدون واسطه وارد کشور می شود قیمت ها دست نخورده و حتی افزایش یافته اند.و در عمل هیچ گونه نفعی برای مشتری ندارد . حالا این مورد هیچی....
از شما جناب اقای ال طه می خواهم این مورد را پیگری کنیدکه :
مگه نمایندگی های رسمی نباید به تمام خودرو های تولیدی مربوطه که گارانتی جنرال کمپانی اصلی را دارند یکسان خدمات بدهند.ولی در ایران خودرو های شرکتی کیا و هیوندای ۵ سال یا ۱۵۰ هزار کیلومتر گارانتی دارند.ولی خودرو های وارداتی پس از پرداخت ۳% قیمت مصوب خودرو در نمایندگی مشمول گارانتی ۲ سال یا ۴۰ هزار کیلومتر موتور و گیرباکس می شوند !!!!! کجای دنیا برای گارانتی پول می گیرند؟؟؟؟؟؟؟
و جالب ایجا که گارانتی خود کیا کره ۳ سال یا ۱۰۰ هزار کیلومتر است!!!!
یا تو دفترچه کیا اپتیما نوشته روغن توصیه شده TOTAL INEO API SN و زمان تعویض ۶ ماه یا ۱۰۰۰۰ کیلومتر ولی اطلس خودرو روغن کاسترول مگناتک ایرانی با API SM میریزه و باید ۴۵۰۰ عوض کرد و هزینه هر تعویض روغن برای ۴۵۰۰ کیلومتر دقیقا ۴۲۳ هزار تومان اب میخوره ولی اگر توتال بریزه هم توصیه شرکت سازنده می باشد هم این هزینه برای هر ۱۰۰۰۰ کیلومتر میشه.
1396/1/29
ایولا. قربون آدم همه چیز فهم
1396/1/30
سلام
دقیقا ایرتویا هم همین گونه مردمو تیغ میزنه.
ماشینمو بردم نمایندگی برای سرویس 5000
برای تعویض روغن مبلغ حدود 400 تومان ازم گرفت . نوع روغن هم آیسین0-20 4 لیتری تو فاکتور بود. قیمت تک فروشی این روغن 145 تومنه (از شرکتهای فروشنده روغن پرسیدم) اونوقت ایرتویا این روغنو 189 تومان فاکتور میکنه وبا دستمزد ومالیات و... مبلغی حدود 370 تومان از مشتری میگیره. تازه برخوردشون هم بسیار بده. ومیگن اگه ماشینتو پیش ما نیاری وجای دیگه ببری از گارانتی خارج میشه. باید بیاری که ما تیغت بزنیم. دزدی تو روز روشن.به امور مشتریان هم که زنگ بزنی جواب درست حسابی نمیدن وومیگن پیگیری میکنیم ولی خبری نمیشه. شماره های 5 رقمی ایرتویا هم که همیشه خرابه و تماس مجدد بسیار مشکله.
1396/1/29
واقعا جای تاسف داره که ماشینهای تولید داخلمون (چینی) که با وضع اسفناک و قیمت نامعقول فروش میره و وضع ماشینهای وارداتیمون هم اینه که از 2 تا 6 برابر قیمت جهانیشون داریم پول میدیم و قبل از تحویل و بعد از تحویل باید دست و دلمون بلرزه که چقدر توی آپشن و کیلومتر کارکرد سرمون کلاه رفته...
1396/1/29
سلام- در مورد تیوولی که وضع خیلی بدتر از این هاست رامک خودرو اوج مشتری مداری در دنیاست اصلا تحویل 120 روزه 300 روز طول نمیکشه- اصلا خلاف رنگ انتخابی را به شما نمیده - اصلا برخی آپشن ها را کم نمیکند- اصلا آپشن احتمالا به قول خودشون اضافی را به قیمت نجومی به ملت بیچاره تحمیل نمیکنه و بسیاری از این موارد دیگه که گفتنش صبر ایوب میخواد
1396/1/29
حتی کاتالوگی چاپ شده هم ندارند تا تحویل شما بدهند و تنها یک کپی بی‌کیفیت سیاه و سفید از بخشنامه واقعاً
1396/1/29
خدا رحمت کند امواتت را و سلامتی روز افزون دهد بازمانده گانت را ؛ که حرفی میزنی که حرف دل مردم است ولی این حرف عزیزم در میان مردم کشور ما جایی ندارد . قبول نداری .؟ مثال عددی می خواهی .؟ چشم. ! مثال هم برایت می آورم . یه مثال ساده خوبه ؟ !!! برو میدان تره بار محله خودتان . زمانی که میدان داره تعطیل میشه یه ساعت اوضاع رو زیر نظر بگیر .مدیر محترم میدان که از جانب شهرداری ( بواسطه ) نصب شده بهترین و دستچین ترین میوه را در صندوق عقب خودرویش بقیمت کارشناسی تحویل میگیرد !!!! منو وشما هم میوه درهم خراب و کندیده را بقیمت رسمی ( غیر کارشناسی ) با دعوا و غر غر فروشنده تحویلت میدهند . خودرو هم همینطور است قربونت .اگه چاپ کردی معلوم میشه خودت جزء نصب شده ها نیستی اونوقت بذار دیگران هم نظر بدند . خدا وکیل چاپش کن ببین نتیجه چی در میاد . بر کنار باد مدیر ظاهرالصلاح مذهب زده . برقرار باد مسلمان واقعی . زنده باد رهبرم .
1396/1/31
این متن متاسفانه کاملا درسته، من تجربه خرید بسیار بدی از داستر لو آپشن از نگین خودرو دارم، یه داستر فول 2017 بمن نشون دادن و گفتن تفاوتش با مدل انتخابی شما تو رینگ و رنگ سپر هستش، وقتی خودرو اومد نزدیک 37 آپشن با مدل فول تفاوت داشت، تازه خیلی پررو شب بمن گفتند اگر نمیخوای هم نمیتونی پس بدی!!!! اسمشون نمایندگی رسمیه اما ماشین رو هرگز از کمپانی مادر نیاوردن بلکه از کشور های عربی وارد کردن، سال ساخت ماشین 2015 هست و بعداز دوسال خاک خوردن به قیمت مفت از دوبی وارد کردن و تحویل مشتری بدبخت دادن...خدا لعنت کنه هر کی برای دوزار پول داغ میزاره به دل این مردم.
1396/2/5
در ایران خودرو هم دقیقا به همین شکل عمل می شود ولی با 180 درجه چرخش.گیربکس 206 اس دی تحویل گرفته شده بدون دنده سه است.بعد از یک ماه ونیم دوندگی نمایندگی این شرکت قبول کردکه آن را تعویض کند.دوماه بعد گیربکس رسید و بعد از باز کردن گیربکس ماشین معلوم شد که گیربکس نصب شده کهنه و مستعمل است.ایران هم دقیقا مانند کشورهای دیگر است ولی ....لعنت خدابر مسئولین ایران خودروالی الابد.