موضوعات داغ

پایان گیربکس های دستی و دوکلاچه نزدیک است

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
جعبه دنده‌های DCT یا به اصطلاح دو کلاچه (Dual-Clutch Transmission)، نوعی از جعبه دنده‌های نیمه خودکار هستند که دارای دو محور و دو سیستم کلاچ مجزا هستند که چرخ‌ دنده‌های فرد بر روی یک محور مجزا با یک کلاچ مجزا و چرخ دنده‌های زوج هم بر روی محوری دیگر با کلاچ مستقل در یک مجموعه قرار می‌گیرند.
هر دو کلاچ به صورت هم مرکز و در راستای دو محور قرار گرفته‌اند که کلاچ بیرونی و بزرگ‌تر وظیفه تعویض و درگیری چرخ دنده‌های فرد را بر عهده داشته و کلاچ داخلی و کوچک‌تر هم عمل درگیری دنده‌های زوج را انجام می‌دهد. این نوع جعبه دنده‌ها معمولا در حالت تمام اتوماتیک کار می‌کنند که امکان تعویض دنده دستی را هم در اختیار راننده قرار می‌دهند.
عملکرد تعویض دنده‌ها نیز توسط حسگرها و تجهیزات الکتریکی-هیدرولیکی صورت می‌پذیرد که در حال حاضر در دو نوع پنج سرعته و شش سرعته بر روی محصولات تولیدی پورشه و نوع هفت سرعته آن هم توسط خودروسازن مختلف از جمله کمپانی خودروسازی بی ام و بر روی سری M مورد استفاده قرار می‌گیرد.
بدون شک جعبه دنده‌های دوکلاچه در کشور یک سیستم پیشرفته تلقی می‌شوند و همچنان بسیاری از اتومبیل های تولید داخل از جعبه دنده‌های دستی معمولی و یا اتوماتیک ساده استفاده می‌کنند. اما با این وجود کمپانی خودروسازی BMW عمر جعبه دنده‌های دوکلاچه هفت سرعته و همچنین جعبه دنده‌های دستی خود بر روی محصولات سری M را تمام شده توصیف می‌کند و قصد دارد بر روی تولیدات آینده این شرکت از جعبه دنده‌های جایگزین استفاده کند.
به طور دقیق‌تر، پیتر کوینتوس مدیر بازاریابی و فروش سری M در کمپانی خودروسازی BMW اعلام کرده است که با روی کار آمدن جعبه دنده‌های 9 سرعته و 10 سرعته در صنعت خودروسازی، عمر جعبه دنده‌های شش سرعته دستی و هفت سرعته اتوماتیک کم کم رو به پایان است تا فرصتی برای استفاده از جعبه دنده‌های جدید 9 و 10 سرعته برای اتومبیل‌های سری M فراهم شود تا شاهد یک عملکرد بهتر برای آنان باشیم.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/2/5
مثل اینکه BMW نمیدونه عمر در ایران چه معنایی داره:)
1396/2/6
حاجی اینجا هنوز پشتی صندلی ماشینامون باید پیچشو ده دور پر بدی تا تنظیم بشه... برو از خدا بترس