موضوعات داغ

تکنولوژی مدرن بریجستون در چرخ های بدون باد

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
اگر به یاد داشته باشید، یک زمانی بر روی دوچرخه‌های کوچک از لاستیک‌های گوشتی استفاده می‌شد. درست است که این نوع لاستیک بر روی دوچرخه‌های قدیمی دمار از روزگار آدم در می‌آورد و هیچگونه موتور الکتریکی کمکی برای راحتی دوچرخه سوار وجود نداشت، ولی در مقابل خیالتان از بابت پنچر شدن لاستیک راحت بود تا در وقت و پولتان بابت پنچرگیری صرفه جویی کرده باشید. حال شرکت بریجستون با استفاده از تکنولوژی‌های نوین، اقدام به ساخت تایرهای بدون باد کرده است تا از سال 2019 میلادی بر روی دوچرخه‌ها مورد استفاده قرار گیرد.
اولین تایر غیر پنوماتیک (بادی) این شرکت در سال 2013 میلادی و در نمایشگاه اتومبیل توکیو رونمایی شد که هم تحمل بار خوبی داشت و هم تاثیر منفی در عملکرد رانندگی و تخریب محیط زیست نداشت. حال این شرکت ژاپنی پروژه خود را گسترش داده است تا برای دوچرخه‌های شهری هم لاستیک‌های بدون باد طراحی کند.

تایرهای بدون باد

تایرهای بدون باد

برای ساخت این نوع تایر، شرکت بریجستون برای ساخت رینگ داخلی و لایه بیرونی از پلاستیک فشرده استفاده کرده، ولی پلاستیک‌های قرمز رنگ داخلی را اندکی نرم‌تر و انعطاف پذیر ساخته است تا هم ضربات وارده از سطح جاده را به خوبی جذب کند و هم استحکام لازم برای حفظ دوچرخه و سرنشینش را داشته باشد.
خوب است بدانید که بریجستون، یک شرکت ژاپنی و چند ملیتی تولید کننده تایر و قطعات اتومبیل و کامیون است که در سال ۱۹۳۱ میلادی توسط شیجیرو ایشیباشی، در شهر کورومه استان فوکوئوکا در کشور ژاپن تأسیس شد که هم اکنون دارای شعبه و کارخانجات تولیدی در ۲۴ کشور مختلف جهان بوده و محصولات خود را به بیش از ۱۴۱ کشور جهان عرضه می کند. حال این شرکت برای تولید تایرهای بدون باد دوچرخه هم دست بکار شده است تا با الگوبرداری از یک ایده آشنا، اقدام به ساخت تایرهای بدون باد کند تا دیگر دوچرخه سواران دغدغه‌ای برای پنچر شدن لاستیک‌هایشان نداشته باشند.
چند سال پیش هم ایده ساخت تایرهای بدون باد با ساختاری مشابه، برای اتومبیل‌ها بکار گرفته شده بود، ولی لاستیک‌های اتومبیل استهلاک بسیار بالایی به خاطر سرعت و فشار زیاد دارند که در نهایت تنها بر روی وسایل کوچک نظامی، آن هم برای موارد آفرودی استفاده شد (موتورسیکلت‌های چهارچرخ)، اما در مقابل باتوجه به وزن کم و از بین رفتن دغدغه پنچر شدن، می‌توان یک استفاده بهینه از آنان بر روی دوچرخه کرد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد