موضوعات داغ

مراحل ساخت قوی‌ترین موتور فرمول ۱ تاریخ را ببینید + فیلم

عکس نویسنده
حسین ریاحی
نویسنده
عکس مطلب اول
در سال ۱۹۸۳ نلسون پیکت اولین راننده ی فرمول یک جهان شد که توانست با خودروی توربو دار به قهرمانی دست پیدا کند. موتور خودروی وی ساخت بی ام و بود و در بین موتورهای تولیدی بی ام و با نام BT52 شناخته می شود.
موتور BT52 یکی از موتورهای افسانه ای و از برترین موتورهایی است که توسط بخش موتور اسپرت بی ام و به تولید رسیده است. در ان زمان مسئولیت تیم توسعه ی این موتور بر عهده ی پاول روشه بود. او سپس این موتور چهار سیلندر ۱.۵ لیتری را که دارای ۱۶ سوپاپ بود در اختیار تیم بریتانیایی را بریتیش برابهام قرار داد. این موتور توربوشارژر دار همچنین اولین موتور فرمول یک بود که از واحد کنترل الکترونیکی موتور بهره مند بود.
نکته ی جالب این موتور قدرت تولیدی فوق العاده بالای آن بود که روشه آن را عددی در حدود ۱۴۰۰ اسب بخار اعلام کرد. دلیل اینکه عدد دقیق اسب بخار این موتور در ان زمان مشخص نشد این بود که به گفته ی روشه دستگاه داینویی که آن ها در آن زمان در اختیار داشتند نمی توانست قدرتی بالاتر از ۱۲۸۰ اسب بخار را نشان دهد.

موتور M12

موتور M12

بی ام و در ابتدا در سال ۱۹۸۲ موتورهای توربوشارژردار M12 و M13 را به مسابقات فرمولاوان معرفی کرد اما پس از آن پای موتور BT52 به این مسابقات باز شد و توانست مقام قهرمانی را در اختیار تیم بریتیش برابهام قرار دهد. عملکرد این موتور آنقدر شگفت انگیز بود که با وجود اینکه خودرو تنها در یکی از مسابقات در جایگاه پل پوزیشن قرار داشت اما توانست سریع‌ترین لپ تایم را در طی مسابقات به ثبت برساند و از ۱۵ مسابقه سه تای آنها را برنده شد.
اما در انتها ویدئویی از مونتاژ و چگونگی ساخت موتور BT52 آماده کرده ایم که تماشای آن را به علاقه مندان موتور و مکانیک توصیه می کنیم.



نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد