موضوعات داغ

بررسی نمونه‌هایی از ماکت‌های موجود در بازار

عکس نویسنده
فربد امینی
نویسنده
عکس مطلب اول
اگر به کسی یا چیزی علاقه داشته باشید، تمام و کمال سعی خود را می‌کنید که دین خود را به این علاقه ادا کنید. حال اگر به خودرو و دنیای آن علاقه مند باشید، این علاقه را به شکل‌های مختلفی نشان می‌دهید، به طور مثال یک فردی خودروی خود را تیونینگ می‌کند، فردی دیگر در مسابقات اتومبیلرانی شرکت می‌کند، بعضی نیز کلکسیونر هستند و به جمع‌آوری مدل‌های مختلف خودرو می‌پردازند. حال اگر بودجه شما کفاف خریداری و جمع‌آوری مدل‌های مختلف خودرو را نمی‌دهد، می‌توانید به جمع‌آوری مدل‌های کوچک‌تر و ماکت‌های خودروها که با مقیاس‌های مختلفی ساخته شده و در بازار موجود هستند، بپردازید.
جمع‌آوری کلکسیون کاملاً بر اساس سلیقه فردی و علاقه کلکسیونر به نوع ماکت‌ها صورت می‌گیرد به طوری که بعضی از کلکسیونرها بر اساس رنگ و بعضی دیگر نیز بر اساس تعداد خودرو کلکسیون خود را جمع‌آوری می‌کنند.

لامبورگینی گالاردوی سوپر لگرا

لامبورگینی گالاردوی سوپر لگرا

در این سلسله مقالات، گروه خودروبانک قصد دارد تا به بررسی و معرفی مدل‌های مختلف ماکت‌ها که در بازار کشور موجود هستند بپردازیم. با توجه به بودجه و سلیقه خود می‌توانید از ماکت‌های در رنج قیمتی 10 هزار تومانی با سایزهای کوچک تا ماکت‌های میلیونی با سایزهای بزرگ انتخاب کنید. ماکت‌های خودرویی بر اساس مقیاس تقسیم‌بندی شده‌اند. از این تقسیم‌بندی‌ها می‌توان مقیاس‌های 1:12، 1:18، 1:24 و 1:32 را نام برد که به ترتیب از بزرگ به کوچک هستند.
پرطرفدارترین و متنوع‌ترین مقیاس ماکت 1:18 و 1:24 هستند. شرکت‌های متفاوتی در سرتاسر جهان در کار ساخت این ماکت‌ها فعالیت دارند که مشهورترین آن‌ها برندهایی چون اتوآرت، کیوشو، بی‌بی‌آر و مینی‌چمپس می‌باشند.
جنس ماکت‌ها اغلب از فلز و یا رزین است. ماکت‌های بررسی شده در این قسمت ماکت‌های لامبورگینی فلزی با مقیاس 1:18 هستند که در ادامه به بررسی دقیق‌تر این ماکت‌ها می‌پردازیم.

لامبورگینی گالاردوی اتوآرت

لامبورگینی گالاردوی اتوآرت

ماکت اول لامبورگینی گالاردوی سوپر لگرای سفید رنگ است که با جزییات بسیار بالایی ساخته شده است. این جزییات شامل باله عقب طرح فیبرکربنی، موکت‌های کار شده در کف داخل ماکت و کف صندوق جلو، اجزای ریز داخل موتور، جزییات ریز داخل کابین و سایر بخش‌ها می‌باشد. دیسک‌های ترمز در این ماکت با دقت بسیار بالایی ساخته شده‌اند و با چرخش رینگ خودرو، دیسک ترمز نیز به چرخش در می‌آیند. با فشار دادن رینگ و لاستیک خودرو به سمت بالا شاهد عملکرد سیستم تعلیق و فنربندی هستیم به طوری که چرخ‌ها حرکت می‌کنند و اینطور نیست که در جای خود ثابت باشند. در داخل محفظه موتور نیز می‌توان مانیفولد اگزوز را که همانند خودروی واقعی، ظاهری براق و پولیش خورده دارد، مشاهده کرد و تمامی جزئیات با دقت تمام و درست از روی خودروی واقعی کار شده‌اند.

لامبورگینی گالاردوی اتوآرت

لامبورگینی گالاردوی اتوآرت

با چرخش غربیلک فرمان، چرخ‌ها نیز حرکت می‌کنند. دنده پشت فرمان، کیلومتر شمار، کمربندهای ایمنی و آینه‌ها نیز همه با دقت و ظرافت بالایی کار شده‌اند.
برای درک بهتر تفاوت یک ماکت حرفه‌ای و یک ماکت معمولی، یک ماکت لامبورگینی گالاردوی خاکستری رنگ نیز که ساخت شرکت مایسترو را نیز در کنار گالاردوی سفید رنگ ساخت اتوآرت قرار دادیم.

لامبورگینی گالاردوی مایسترو

لامبورگینی گالاردوی مایسترو

جزییات در این مدل نیز کار شده‌اند اما نه به دقت و ظرافتی که در محصول اتوآرت وجود دارد. البته با توجه به قیمت پرداختی بیش از این نیز نمی‌توان انتظاری داشت چون قیمت ماکت لامبورگینی خاکستری رنگ مایسترو در زمان خرید در حدود یک دهم لامبورگینی ساخت اتوآرت بود.
همانطورکه در عکس‌ها مشاهده می‌کنید، ماکت‌های گالاردوی دیگری که فیس‌لیفت شده‌اند نیز در کنار این دو خودرو خودنمایی می‌کنند.

لامبورگینی گالاردوی فیس لیفت

لامبورگینی گالاردو فیس لیفت

با خرید ماکت حقیقتاً سرمایه‌ای نیز برای خود دست و پا کرده‌اید. همانطورکه در زمان تهیه این گالاردوها تا بحال قیمت آن‌ها به رقم قابل توجهی رسیده است.
در ادامه و در مقالات آتی به بررسی برندها و خودروهای دیگر و مدل‌های مختلف ماکت‌ها خواهیم پرداخت. در انتها می‌توانید از گالری تصاویر این ماکت‌ها دیدن کنید و جزییات موجود در آنها را با یکدیگر مقایسه کنید.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/3/1
مقاله بسیار جالب و گار امدی بود وجای خالی ان کاملا حس میشد امیدوارم با درج مقالات بیشتر از این دست نیاز طرفداران را براورده کنید. با تشکر فراوان مجدد
1396/3/3
متاسفانه موردی که مشهوده و میشه بهش اشاره کرد اینه که کیفیت و توجه به ساخت ماکت های اتو آرت از کیفیت ساخت خودرو های داخلی بیشتره و این واقعا جای تاسف داره