موضوعات داغ

واکنش ماهاتیر محمد به فروش پروتون: فرزندم را از دست دادم

عکس مطلب اول
ایرنا: ماهاتیر محمد نخست وزیر اسبق مالزی و موسس و بنیانگذار شرکت خودروسازی پروتون که امید زیادی برای مطرح شدن این خودرو در جهان داشت، واگذاری سهم ۴۹.۹ درصدی پروتون به یک شرکت چینی را مورد انتقاد قرار داد و فروش آن را به مثابه از دست دادن فرزند خواند.
به گزارش خودروبانک به نقل از ایرنا، ماهاتیر محمد رئیس پیشین پروتون روز جمعه از دست دادن بخشی از سهام این شرکت را مانند 'از دست دادن یک فرزند عنوان کرد.
به نوشته تارنمای روزنامه نیو استریت تایمز، وی نوشت: پروتون فروخته شد. به خارجی ها هم فروخته شد. بله، ناراحت هستم. می توانم گریه کنم. اما این اقدام انجام شده است. پروتون دیگر ملی نیست. دیگر خودرو ملی نداریم. ما مالزیایی ها خوشحالیم که از دست این خودرو دردسرساز راحت شدیم.
ماهاتیر محمد همچنین با اطمینان بیان کرد که پروتون عملکرد خوبی خواهد داشت و در سراسر جهان به فروش می رود.
وی تصریح کرد: با در اختیار داشتن پول و فناوری برتر، پروتون قادر خواهد بود با رولز رویس و بنتلی رقابت کند، اما از آنجایی که این شرکت دیگر به من و کشور من تلعق ندارد، نمی توانم به آن افتخار کنم.
نخست وزیر اسبق مالزی در بخش دیگری از مطلب خود، نوشت: من به زودی می میرم. در حال حاضر هم بالاتر از میانگین عمر زندگی کرده ام. در حالی که من سال ها، ماه ها و روزهای پایانی زندگی را می گذرانم، شاهد فروش کشور خود به خارجی ها هستم تا هزاران میلیارد رینگیت بدهی جبران شود. بخش بیشتری از کشور ما به فروش خواهد رفت.
وی نوشت: من ضعیف هستم. حتی اگر مالزیایی ها اشک هم به چشمشان نیاید، من گریه می کنم. فرزندم را از دست دادم و به زودی نیز کشورم را از دست خواهم داد.
دولت نجیب تون رزاق نخست وزیر مالزی پیشتر نیز به دلیل جذب سرمایه گذاری بیش از 30 میلیارد دلاری چین، هدف انتقاد مخالفان از جمله ماهاتیر محمد قرار گرفت که جذب این سرمایه ها را به نوعی فروش حاکمیت مالزی به چین عنوان کردند.
یک چینی مالک خودروسازی ولوو سوئد با خرید 49.9 درصد سهم شرکت ملی خودروسازی مالزی (پروتون) موافقت کرد، اقدامی که دستیابی به سکویی جهت ورود شرکت خودروسازی چینی جیلی به بازار جنوب شرق آسیا محسوب می شود.
شرکت ملی خودروسازی مالزی که سال 1993 74 درصد سهم بازار فروش خودرو در این کشور را در دست داشت، سال گذشته تنها سهم 12.5 درصدی از بازار خودرو مالزی را از آن خود کرد.
فروش پایین و حضور کم رنگ در بازار خودرو مالزی باعث شد این شرکت در سال های اخیر به فکر فروش بخش قابل توجهی از سهم خود به یک خریدار خارجی باشد که در نهایت این قرعه بنام شرکت چینی 'جیلی' چین افتاد.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/3/6
واقعا جای تاسف داشت وقتی تولید خودروی پروتون توسط زاگرس خودرو متوقف شد
و 400 کارگر بیکار شدن ، امیدوارم شاهد حضور مجددا محصولات پروتون و کمک به راه اندازی مجدد کارخانه زاگرس خودرو بزرگ‌ترین کارخانه خصوصی خودروسازی کشور باشیم