موضوعات داغ

بررسی و تست تایر مخصوص آفرود یوکوهاما

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
باتوجه به آمارهای ارائه شده مربوط به سال جاری، تولید و فروش ماشین‌های پیکاپ و خودروهای شاسی بلند رو به افزایش است و در این بین ماشین‌های آفرودی همچون فورد F-150 رپتور، شورلت کلرادو و همچنین رم 2500 یک روند روبه رشد در آمار تولید و فروش خود تجربه کرده‌اند. به همین منظور برای حمایت بهتر از خودروهای آفرودی، شرکت لاستیک سازی "یوکوهاما" توجه ویژه‌ای به ماشین‌های آفرودی داشته است و برای حمایت بهتر از آنان در جاده‌های صعب العبور و ناهموار، تصمیم به ساخت لاستیک جدید و بسیار خوب "Geolandar M/T G003" گرفته است که طبق ادعای یوکوهاما، عملکرد و دوام بسیار بالاتر از لاستیک‌های مشابه در بازار دارد که همین موضوع باعث فروش بسیار خوب آن در بازارهای جهانی شده است.
شرکت یوکوهاما برای اثبات توانایی‌های لاستیک‌های جدید خود، تیم "موتورترند" را به یک ماجراجویی بسیار زیبا و نفس گیر در مسیرهای ناهموار و سنگلاخ دعوت کرده است و همچنین از خودروهای جیپ رانگلر و ماشین‌های مخصوص آفرود مسابقه‌ای "Baja" استفاده کرده است تا این تست و بررسی با تجهیزات کامل انجام شود.
طبق ادعای شرکت یوکوهاما، در توسعه لاستیک‌های "Geolandar M/T G003" بیشتر از همه بر روی طول عمر آج‌ لاستیک‌ها تمرکز شده است که یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های رانندگان، بخصوص رانندگان ماشین‌های آفرودی به شمار می‌رود که حالا از ترکیب جدید 3 گانه پلیمری ساخته شده است تا طول عمر آنان بیشتر شود. علاوه بر این، لاستیک‌های جدید یوکوهاما به گونه‌ای طراحی شده است تا برای چسبندگی بیشتر، یک تماس گسترده‌تر و پهن‌تر با سطح جاده داشته باشند که در مقایسه با سایر لاستیک‌های موجود در بازار، چیزی حدود 8 درصد راندمان بهتر دارد که بر روی حرکت مطلوب خودرو در جاده‌های خشک و مرطوب هم اثرگذار بوده است و یک عملکرد بسیار بهتر نسبت به رقبای خود در بازار دارد.

برای ساخت یک لاستیک قدرتمند و مقاوم همچون لاستیک‌های جدید "Geolandar M/T G003"، شرکت یوکوهاما از ترکیب 3 نوع پلی‌استر برای ساخت لایه‌های بدنه لاستیک، دو تسمه فولادی، پوشش کامل نایلونی و همچنین محافظ‌های لبه لاستیک استفاده کرده است که طول عمر این لاستیک و همچنین چسبندگی آن را بالاتر از سایر لاستیک‌های موجود در بازار می‌برد، بویژه اینکه سطوح جانبی لاستیک به طور ویژه تقویت شده‌اند و برای این بخش نیز علاوه بر سطح اصلی در تماس با جاده، آج طراحی شده است تا اگر لاستیک‌ها در گودال گیر کنند و یا در تماس با سطوح سخت همچون سنگ و درخت باشند، هم آسیبی به لاستیک وارد نشود و هم اصطکاک لازم برای حرکت اتومبیل را فراهم سازد.
شاید در ظاهر این نوع لاستیک تنها مخصوص آفرود و مسیرهای خارج از جاده‌ای باشد، اما مهندسان یوکوهاما توجه ویژه‌ای به عملکرد این نوع لاستیک بر روی آسفالت داشته‌اند که نه تنها یک عملکرد بسیار خوب نسبت به دیگر لاستیک‌های موجود در بازار دارد، بلکه صدای این لاستیک بر اثر تماس با سطح آسفالت نیز حدود 2.3 دسی‌بل کمتر شده است.

حالا با مروری کلی بر روی مشخصات لاستیک‌های "Geolandar M/T G003" در خودروبانک که توسط یوکوهاما ارائه شده بود، حال نوبت به بررسی و تست این لاستیک در سطوح مختلف به استثنای جاده‌های گلی می‌رسد که طبق ادعای کارشناسان موتورترند، با نصب این نوع لاستیک بر روی جیپ رانگلر شاهد هیچگونه تلاش و تقلا از سوی این خودرو برای خروج از دشواری مسیر نبودیم و خیلی راحت موفق شد از تمامی مسیرهای ناهموار (تعیین شده توسط یوکوهاما) بدون مشکل عبور کند. ما قادر به مقایسه این لاستیک با دیگر رقبا نخواهیم بود، زیرا هرگز به نظر نمی‌رسد که این لاستیک در حد رقابت با آنان باشد، بخصوص اینکه در تمامی نقاط و مسیرهای ناهموار شاهد یک کشش بسیار عالی از سوی این لاستیک بوده‌ایم و همچنین عملکرد آن در حوضچه گل بسیار شگفت انگیز و آرام بود، اما باتوجه به ادعای یوکوهاما در رابطه با تولید صدا، هنوز هم این لاستیک پرسروصدا است، هرچند در مقایسه با دیگر لاستیک‌های مخصوص آفرود دارای صدای کمتر و کشش بسیار بهتر است.
پس از تست و بررسی لاستیک‌های یوکوها "Geolandar M/T G003" بر روی جیپ رانگلر که در بخش قبل توضیح دادیم، حالا نوبت به تست و بررسی این نوع لاستیک بر روی ماشین‌های "Baja" می‌رسد. گفتنی است که این نوع خودروهای پیکاپ که در تست و بررسی یوکوهاما دیده می‌شود، نمونه های اصلاح شده و یا تقویت شده از خودروهای پیکاپ استاندارد نیستند، بلکه پیشرانه آنان برای حفظ تعادل این خودرو در قسمت عقب کابین نصب شده، دارای قفس‌های محافظ در داخل کابین هستند، یک سیستم تعلیق ویژه بر روی آنان سوار شده و در پایان مخصوص برای مسابقات آفرودی ساخته می‌شوند که حالا به درخواست یوکوهاما جواب مثبت داده‌اند و در تست و بررسی لاستیک‌های آفرود "Geolandar M/T G003" شرکت کرده‌اند.

برای شروع تست و بررسی این خودرو توسط کارشناسان موتورترند، کلاه ایمنی مجهز به میکروفون بر روی سر آنان گذاشتند تا یک شروع سرگرم کننده برای آنان داشته باشد، اما به گفته کارشناسان موتورترند، تست و بررسی لاستیک‌های جدید یوکوها بر روی ماشین‌های Baja بسیار دشوار است، زیرا قدرت و کشش بسیار بالای این نوع خودرو بر روی لاستیک‌های آفرود معمولی هم جواب می‌دهد، اما با استفاده از لاستیک‌های یوکوهاما دیگر شکست ناپذیر خواهید شد و باز هم شما را به این نتیجه می‌رساند که لاستیک‌های جدید یوکوهاما مخصوص برای آفرود که با کد "Geolandar M/T G003" شناخته می‌شوند، باز هم قابل مقایسه با سایر لاستیک‌های آفرودی موجود در بازار همچون لاستیک‌های "گودیر"، "بی.اف گودریچ" و بسیاری از لاستیک‌های مشابه در بازار نیست و می‌تواند بهترین انتخاب برای کسانی باشد که عاشق آفرود با ماشین‌های پیکاپ و شاسی بلند آفرودی هستند.
پس از انجام این تست و بررسی نیز شرکت یوکوهاما اعلام کرده است که این نوع لاستیک دارای سایز 37 بوده و برای استفاده بهینه بر روی تمامی خودروهای آفرودی، با قطر 15 الی 20 اینچ ساخته شده است که از ماه جوییه با گارانتی 30 روزه مستقیم یوکوهاما به مشتریان عرضه خواهد شد.
در پایان هم بد نیست بدانید که به نقل از خودروبانک، شرکت لاستیک یوکوهاما یکی از بزرگ‌‌ترین شرکت لاستیک ‌سازی کشور ژاپن به شمار می‌رود و در سال ۱۹۱۷ میلادی با ادغام شرکت کابل ‌سازی یوکویاما و شرکت بی. اف. گودریچ در کشور ژاپن راه ‌اندازی شده است که دفتر مرکزی آن در شهر توکیو قرار داشته و دارای بیش از 14 هزار و 617 نیروی انسانی است که مستقیم با این شرکت لاستیک سازی در سراسر جهان ارتباط دارند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد