موضوعات داغ

مقایسه بزرگ بین آفرودرهای مدعی، داستر، لندکروز یا جیپ؟ + فیلم

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
بزرگ‌ترین تست و بررسی خودروهای شاسی بلند در سال 2017 میلادی توسط کارشناسان "اتوکار" با حضور 6 نماینده از کشورهای مختلف جهان همچون جیپ رانگلر، ایسوزو D-Max، مرسدس بنز G350d، لندروور دیسکاوری، تویوتا لندکروزر Invincible و خودروی داچیا داستر صورت گرفته است که فیلم و جزییات آن را در خودروبانک مورد بررسی قرار داده‌ایم.

تویوتا لندکروزر

تویوتا لندکروزر

معمولا شروع کار با مشخصات فنی است، ولی ما در ابتدا با لاستیک‌های اتومبیل‌ها شروع خواهیم کرد که کمتر کسی به آنان اهمیت می‌دهد، اما نباید فراموش کنیم که نوع لاستیک می‌تواند یکی از مهم‌ترین فاکتورهای اتومبیل در مسیرهای آفرودی باشد. زیرا شما هر چقدر قدرت و گشتاور بالا داشته باشید، اگر لاستیک‌های شما مناسب نباشد و یا به فرض مثال با لاستیک‌های استاندارد به نبرد جاده‌های خاکی و یا سطوح لغزنده بروید، کاری از پیش نخواهید برد و صرفا هرزگردی لاستیک و اتلاف نیروی موتور خواهید داشت، پس لاستیک می‌تواند اولین رکن اتومبیل‌های شاسی بلند باشد تا یک آفرود نوردی مطلوب و لذت بخش برایتان فراهم آورد که از بین خودروهای حضور یافته در این تورنومنت، عملکرد لاستیک‌های جیپ رانگلر بسیار خوب توصیف شده است و بعد از آن خودروی لندروور دیسکاوری قرار می‌گیرد.

مرسدس بنز G350d

مرسدس بنز G350d

در امکانات و تجهیزات رفاهی نیز خودروی تویوتا لندکروزر Invincible بهتر از همه توصیف شده و بعد از آن خودروی لندروور دیسکاوری با 7 صندلی سرنشین و امکانات لوکس و مدرن قرار می‌گیرد، هرچند رقیب سوم تویوتا لندکروزر در این تورنومت تجهیزاتی، خودروی آلمانی مرسدس بنز G کلاس خواهد بود که سیستم تعلیق بسیار خوب آن یک فضای نسبتا آرام در داخل کابین فراهم آورده است.
بعد از این سه خودروی شاسی بلند که هم قابلیت آفرودی بسیار خوبی دارند و هم یک خودروی لاکچری محسوب می‌شوند، خودروی "ایسوزو D-Max"به عنوان دیگر نماینده ژاپنی‌ها در این تورنومنت خواهد بود که با تجهیزات و امکانات خوب خود، از دید کارشناسان در جایگاه چهارم این لیست قرار گرفته است تا بعد از آن شاهد حضور جیپ رانگلر در جایگاه پنجم باشیم که تجربه 75 ساله خود را بیشتر از همه در قابلیت آفرودی خود بکار گرفته است تا اینکه یک خودروی شاسی بلند لاکچری به شمار آید.

جیپ رانگلر

جیپ رانگلر

از لحاظ امکانات و تجهیزات، در جایگاه آخر نیز شاهد حضور داچیا داستر هستیم که حضور آن در این تورنومنت تعجب برانگیز است و جای بحث دارد، اما کارشناسان انگلیسی "اتوکار" ترجیح داده‌اند که داچیا داستر را به همراه ایسوزو D-Max به جمع بزرگان صنعت خودرو همچون تویوتا لندکروزر، لندروور دیسکاوری، مرسدس بنز G کلاس و یا حتی خودروی جیپ رانگلر اضافه کنند که هرکدام بزرگان صنعت خودروسازی و بخش شاسی بلندهای آفرودی به شمار میروند.
از عملکرد فنی غافل نشویم، میتوان گفت که خودروی آمریکایی جیپ رانگلر با پیشرانه 3.6 لیتری شش سیلندر بنزینی، قویترین شرکت کننده در این تورنومنت خواهد بود که نیروی تولیدی آن در دور موتور 6350 به حداکثر 276 اسب بخار و همچنین گشتاور آن در دور موتور 4300 نیز به چیزی معادل 470 نیوتن متر می‌رسد که توسط جعبه دنده 5 سرعته اتوماتیک دریافت شده و به خروجی منتقل می‌شود که عملکردی بی نظیر در مسیرهای آفرودی خواهد داشت، اما بر روی جاده می‌تواند شتاب صفر تا صد 8.9 ثانیه و حداکثر سرعت 180 کیلومتر بر ساعت داشته باشد.
بعد از آن هم لندروور دیسکاوری با یک پیشرانه 3 لیتری شش سیلندر دیزلی قرار می‌گیرد که دارای قدرت 254 اسب بخاری در دور موتور 3750 دور بر دقیقه است، اما از نظر گشتاور تولیدی موتور بسیار بالاتر از جیپ رانگلر قرار می‌گیرد که عملکرد آن با استفاده از یک جعبه دنده 8 سرعته اتوماتیک، در 3600 دور بر دقیقه به عدد 600 نیوتن متر می‌رسد که هم در مسیرهای آفرودی کشش بسیار بهتری نسبت به جیپ رانگلر دارد و هم در شتاب صفر تا صد موفق به ثبت زمان 8.1 ثانیه شده است. هرچند سرعت آن هم به 210 کیلومتر بر ساعت می‌رسد که بیشتر از تمامی شرکت کنندگان این تورنومنت آفرودی است.

ایسوزو D-Max

ایسوزو D-Max

باتوجه به اعداد و ارقام، مرسدس بنز G350d با حداکثر قدرت 241 اسب بخار در جایگاه سوم قرار می‌گیرد، اما گشتاور آن در 1600 الی 2400 دور بر دقیقه برابر با 600 نیوتن متر لندروور دیسکاوری خواهد بود که برخاسته از یک پیشرانه 3 لیتری شش سیلندر دیزلی همراه با جعبه دنده 7 سرعته اتوماتیک است که شتاب آن در جاده به 8.9 ثانیه و همچنین بیشینه سرعت آن هم به 191 کیلومتر بر ساعت می‌رسد.
نسخه Invincible از خودروی تویوتا لندکروزر هم با استفاده از یک پیشرانه چهار سیلندر 2.8 لیتری دیزلی، خود را در جایگاه چهارم این لیست پیدا کرده است که بیشینه قدرت آن به 172 اسب بخار و همچنین گشتاور آن هم در 1600 الی 2400 دور بر دقیقه به عدد 450 نیوتن متر می‌رسد که از طریق جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک دریافت شده و به سمت چرخ‌ها هدایت می‌شود که ماحصل آن شتاب 12.7 ثانیه و حداکثر سرعت 175 کیلومتر بر ساعت شده است.

داچیا داستر

داچیا داستر

پنجمین خودروی قدرتمند این تورنومنت هم ایسوزو D-Max پیکاپ است که از یک پیشرانه 2.8 لیتری چهار سیلندر توربودیزل با حداکثر قدرت 172 اسب بخاری و گشتاور 450 نیوتن متری سود می‌برد که عملکرد بسیار خوب آن در تست‌های آفرودی موجب حیرت کارشناسان "اتوکار" شده است. اما در آخر همانطور که انتظار می‌رود، خودروی داچیا داستر با پیشرانه 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژر دیده می‌شود که حداکثر قدرت آن 124 اسب بخار و همچنین حداکثر گشتاور آن در 2000 دور بر دقیقه نیز به عدد 200نیوتن متر می‌رسد که عملکرد آن در تست آفرود بسیار ناامید کننده است.

توضیحات

در پایان باید به این موضوع اشاره کنیم که گروه خودروبانک فیلم تست و بررسی آفرودی این 6 خودروی شاسی بلند را آماده کرده و در انتهای مقاله بارگذاری کرده است که به ترتیب خودروی جیپ رانگلر، ایسوزو D-Max، مرسدس بنز G350d، لندروور دیسکاوری، تویوتا لندکروزر Invincible و همچنین خودروی داچیا داستر بهترین و بدترین خودروهای آفرودی این تست انتخاب شده‌اند که دلایل آن را در فیلم زیر می‌توانید پیدا کنید.

نظرات کاربران

15 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/4/9
دلم به حال داستر بیچاره سوخت،زبان داشت چه ها که نمی گفت،معلوم نیست داستر وسط اون غول های آفرودی چکار می کرد و چرا انتخاب شده بود.
1396/4/9
با سلام
داچیا داستر با موتور 1.2 لیتری توربو همچین توانی دارد نه موتور 2 لیتری که توربوش هم غلط است.
1396/4/9
درود بخاطر مطلب خوبتون، ولی اسم زیر بعضی عکسها درست نیست اصلاحشون کنید
1396/4/9
الان باز یکی پیدا میشه میگه داستر محصول داچیا رومانی است
و در ایران به نام رنو داستر عرضه میشه
و بعد شروع میکنه از بدی داستر گفتن !!!!
واقعا خسته نشدن از بحث های الکی و سطحی ؟؟!!!!!
1396/4/10
اینکه شرکت های خودروسازی در کشور های مختلف محصولات خود را تولید کنند چیز جدید نیست. شرکت داچیا سالها است که محصولات رنو را تولید میکند و میتوان داچیا داستر را رنو داستر هم نامید کما اینکه شرکت نیسان هم داستر را با نام Nissan terrano تولید میکند .
1396/4/10
هیچ کسی همچین حرفی نزد جز خودت، خود درگیری داری یا به ماشینت مشکوکی؟
1396/4/9
به طور یقین مجری هرچی از افرود نمیدونه هیچی هیچی
1396/4/9
البته حضور داستر در این رقابت خیلی منصفانه نیست زیرا در مقایسه با بقیه بسیار ارزان است و به عنوان مثال مرسدس 80 هزار یورویی هرگز با داستر حدود 11 هزار یورویی نباید مقایسه شود اما همین که چنین خودرویی در جمع مدعیان قرار دارد نشان از قابلیت های غیر قابل چشمپوشی آن دارد.
1396/4/9
عزیزم اون عکسی که گزاشتی نوشتی جیپ رانگلر لندرور دیسکاوریه !!!
1396/4/9
کسی که میخواد بره افررد نسخه ۸ سیلتدر سلطان رو باید بخره!
1396/4/10
در مسابقه کشتی هم هیچ وقت یه آدم 68 کیلو رو با یه120 کیلویی تو یه گروه قرار نمیدن حالا هر چقدر هم اون 68 کیلویی چقر و بد بدن باشه , اونوقت اینا اومدن داستر زبون بسته که در کلاس خودش از همه ی هم کلاساش در آفرود سره با این غولهای بی شاخ و دم در انداختن . داستر باید با سوزوکی گرند ویتارا توسان اسپورتیج تیوولی و قشقایی مقایسه بشه که طبق همه مقایسه هایی که قبلا توسط مجلات و سایت های خودرویی انجام گرفته خیلی خوب از پس سایر خودروهای فوق بر اومده و همیشه در بالای جدول مقایسه قرار داشته
1396/4/10
اخه داستر هست؛ بعد پاترول نیست؟ :/ اینم شد تست بزرگ افرود اخه؟
1396/5/14
پس تويوتا تاكوما ، هايلوكس ، لندكروز2017 كجا بودن ... حتما داشتن از پشت تلوزيون نگاه مي كردند يا اينكه پولشون به اينا نرسيده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
1397/10/10
کسی که پولش و یا اعتبارش به آوردن بنز برسه به اونا هم میرسه
1397/10/10
سلام
به تمام دوستداران افرود میخوام تشکر کنم‌که این فیلم زیبا رو گذاشتین میخواستم نظرم رو بگم درمورد این مقایسه در یک مقایسه که بین ماشین ها انجام میشه چند اصول است
۱. رده ماشین ها یکسان باشن مثلا پیکاپ با پیکاپ و حتی دقیق تر پیکاپ سایز متوسط با پیکاپ سایز متوسط
۲. قیمت و مدل ماشین ها نزدیک باشه بنزی که قیمتش بیش از ۲۰۰ هزار دلاره با داستر که آخرین مدلش تقریبا ۲۳۰ میلیون است مقایسه نشه
ولی چند مورد در مورد رنو داستر داستر نسبت به قیمت رده خودش که یک نیم شاسی بلند یا کراس اوور هست و با توجه به اینکه یک شاسی بلند شهری است و نه برای افرود واقعا قابلیت خوبی داره
و اما در مورد عزیزی که میگفت لندکروز ۲۰۱۷ کو باید بگم که نقطه ضعف لندکروز در افرود قدرت موتورش نیست که بگیم مدل ۲۰۱۷ قویتره و بهتر عمل میکرد نقطه ضعف لندکروز در طراحی یدنش است که برای افرود نیست که در مدل ۲۰۱۷ این ضعف بزرگ تر شده و ارتفاع سپر جلویی از زمین کمتر شده و البته این رو هم‌بگم که کارخانه تویوتا لندکروز رو برای افرود نساخته بله درسته امکانات افرود هم داره ولی لندکروز یه ماشین اوکس شهریه و واقعا هم ماشین خوبیه افرود باز ها هستند که این تیپ ماشین ها رو به زور به پیست افرود میبرن و اصرار دارن که لندکروز ماشین افروده کارخانه تویوتا ماشین هایی مثل fj کروز و پیکاپ trd رو به این منظور به مشتریان خود عرضه میکنه که ماشین های خوبی هم هستند
و اما جیپ رانگلر در مورد جیپ حتی سر سخت ترین منتقد ها هم حرف خاصی در زمینه افرود برای گفتن ندارند میتونید در گوگل و هر برنامه ای به هر زبانی سرچ کنید جیپ رانگلر در رده خود و قیمت خود بهترین خورو suv برای افرود است و حتی آنقدر این ماشین عالیه که در مقایسه با بنز گران قیمت و مجلل باز حرفی برای گفتن داره و توجه کنید که این مدل بنز g65 از قیمت پایه بیش از ۲۰۰ هزار دلار شروع میشه و میره بالا ولی جیپ رانگلر با اختلاف قیمت فاحش ۲۷ هزار دالار شروع میشه ولی همینطور که گفتم باز میتونه جلوی بنز عرض اندام کنه و قیمت لندرور و لندکروز نیز از جیپ خیلی زیاد تره ولی باز این جیپ است که سربلند از میدان خارج مبشه