موضوعات داغ

هر آن‌چه باید در مورد ماکت خودرو دانست

عکس نویسنده
آریا محسنی
نویسنده و عکاس
عکس مطلب اول
شاید داشتن یک خودرو خاص و گران‌قیمت برای بسیاری از مردم رویایی دست نیافتنی باشد، اما به لطف شرکت‌های تولیدکننده مدل، علاقه‌مندان به این دسته از خودروها می‌توانند با خرید ماکت خودروی محبوب خود، بخشی از رویای محال خود را محقق سازند. اتومبیل‌هایی وجود دارند که ار نظر تعداد تولید بسیار کمیاب هستند و معمولا علاقه‌مندان امکان مشاهده این اتومبیل‌ها را از نزدیک پیدا نمی‌کنند، از این رو کارخانه‌های تولید مدل اتومبیل سعی می‌کنند در کنار تولید ماکت‌ اتومبیل‌های رایج، تولید ماکت اتومبیل‌های کمیاب و کلاسیک را در دستور کار خود قرار دهند.

ماکت خودرو

ماکت خودرو

شباهت این ماکت‌ها به نمونه واقعی آن‌قدر زیاد است که علاقه‌مندان اقدام به خریداری و جمع‌آوری این مدل‌ها می‌کنند. شرکت‌های تولید ماکت تنها با اجازه رسمی از شرکت‌های تولید کننده اتومبیل می‌توانید ماکت‌های ساخت آن کارخانه‌ها را تولید کنند. به عنوان مثال ممکن است شرکت مایستو تنها اجازه ۱۰ مدل از محصولات مرسدس بنز را داشته باشد، البته شرکت‌های تولید کننده ماکت با پرداخت هزینه‌های زیاد موفق به دریافت مجوز ساخت می‌شوند. جمع‌آوری ماکت ماشین در گذشته نه چندان دور تبدیل به نوعی سرمایه‌گذاری شد، به‌طوری که علاقه‌مندان این ماکت‌ها پس از خریداری آن‌ها به‌طور بسیار دقیق از آنها نگه‌داری می‌کردند تا پس از مدتی ارزش آن‌ها افزایش یابد حتی بعضی از علاقه‌مندان ماکت‌های خود را از جعیه خارج نمی‌کردند تا ماکت به‌طور کامل حفظ شود. به عنوان مثال ماکت ماشینی که در سال ۱۹۹۵ به مبلغ ۲۰ دلار خریداری شده اکنون ارزشی معادل با ۸۰ تا ۱۰۰ دلار دارد. تنها نکته منفی این سرگرمی در گذشته قیمت بسیار بالا و تنوع کم این محصولات بوده، اما امروز ماکت‌ها با تنوع و کیفیت بسیار بالاتر و قیمت پایین‌تری نسبت به گذشته قابل خریداری هستند.

روش‌های حمل ماکت
برای جلوگیری از آسیب دیدن و کثیف شدن مدل بهتر است ویترین خود را ایزوله ساخته و مدل‌ها را با دستکش حمل کنید. طریقه حمل‌کردن ماکت موضوعی بسیار ساده بوده که در عین سادگی اهمیت بسیار زیادی دارد؛ چرا‌که این مدل‌ها با ظرافت و حساسیت بسیار بالایی تولید می‌شوند و هر‌گونه فشار ناشیانه و غیر‌عادی ‌روی قطعات مختلف آن‌ها می‌‌تواند منجر به آسیب پذیرفتن مدل شود.

ماکت خودرو

ماکت خودرو

پیش از هر چیز بهتر است که ‌هنگام حمل ماکت‌ها از دستکش پلاستیکی یک‌بار مصرف استفاده کنید تا از لکه‌شدن سطح بدنه و شیشه مدل جلوگیری شود. برای برداشتن مدل از داخل جعبه‌های یونولیتی بهتر است با استفاده از نوک انگشتان، لبه‌ گلگیرها را بگیرید و مدل را بردارید. همچنین می‌توانید مدل را‌ روی کف دست قرار داده یا کف ماکت را روی 4 انگشت قرار داده و سقف را با انگشت شست بگیرید و با حالتی شبیه به یک گیره مدل را حمل کنید. سعی کنید سطح پوست شما با شیشه‌ها برخورد نداشته باشد، چرا که پاک‌کردن لکه‌های چربی از روی شیشه ماکت منجر به پدیدار شدن خط و خش‌ روی آن می‌شود.

تمیز کردن ماکت‌ها
ماکت را با احتیاط روی یک میز که به آن تسلط کافی دارید، قرار دهید و برای بهتر دیدن لکه‌ها و کثیفی‌ها بهتر است از یک چراغ مطالعه نیز استفاده کنید. برای این امر به اقلامی همچون قلم‌موی نرم با قطر کمتر از یک سانتی‌متر، دستمال ابریشمی (یا هر جنس نرمی) کوچک (ترجیحاً دستمال‌های تمیزکاری ال‌سی‌دی گوشی‌های هوشمند)، اسپری شیشه عینک مرغوب، چند تکه پنبه و کمی آب نیاز دارید.

تمیز کردن ماکت خودرو

تمیز کردن ماکت خودرو

ابتدا سطح را با دستمال ابریشمی و قلم‌مو از هر گونه گرد و غبار پاک کرده و سپس شوینده را با دقت‌ روی سطوح ماکت اسپری کنید، توجه داشته باشید که تا حد امکان این ماده شیمیایی به قطعات رنگ کروم مدل نرسد. سپس مواد اسپری عینک را با همان دستمال ابریشمی به صورت دورانی از روی مدل پاک کنید. حال یک تکه پنبه را نم‌دار کرده و سطح مدل را تا جایی که آب از روی بدنه آن چکه نکند، خیس کنید. تکه پنبه‌ای دیگر برداشته و با استفاده از آن شروع به خشک کردن سطح مدل به صورت دورانی کنید. توجه داشته باشید که در این مرحله خشک کردن می‌بایست شبیه به پولیش کردن عمل کنید و تا جایی که سطح ماکت براق و صیقلی شد به این کار ادامه دهید. فقط در این بین توجه داشته باشید که پنبه و دستمال به لوگوها، آینه‌های جانبی و برف‌پاک‌کن‌های مدل آسیب وارد نکند.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/3/30
یادمه یه زمانی خیلی از خواننده ها، تو کلیپ آهنگاشون کنار همین مارکت ها میخوندن!!! البته ماشالله الان هم کم نیستن
1396/3/30
ماکت های جالبی در عکس ها دیده میشه ، این عکس ها در ایران گرفته شده ؟ .
1399/8/14
ببخشید ماکت های شرکت کینزمارت ارزش کلکسیونی دارند؟