موضوعات داغ

تست رانندگی پورشه ماکان GTS

عکس نویسنده
فرهاد کاشانی
نویسنده
عکس مطلب اول
گروه فولکس در گذاشتن نام های عجیب و غریب دارد دست کمپانی مازراتی با مدل های عربی را می بندد. نام هایی مانند کاین که نام پایتخت کشور گایانای فرانسه است فولکس توارگ که نام قبایل عرب شمال آفریقاست و حالا ماکان یا بقول امریکائیها مکان که به زبان اندونزی می شود ببر. اینطور که پیش می رود ممکنست بزودی شاهد پورشه پلنگ هم باشیم.
پورشه ماکان با استفاده از شاسی آئودی ۵ ساخته شده و کمپانی فولکس سعی می کند از یک پلت فرم چندین مدل ماشین دربیاورد که آنها را به نام های فولکس، آئودی و پورشه بفروشد.
پورشه ماکان در چهار مدل می آید:

ماکان ۲ لیتری

ماکان دیزل اس ۳ لیتری

ماکان GTS و S سه لیتری

ماکان توربو ۳.۶ لیتری

پورشه ماکان GTS

پورشه ماکان GTS

بقول فرامرز دوست پای دوچرخه سواری و صاحب ماشین این ماشین را می توانید از ۵۰۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰ دلار خریداری کنید. مدل ۲ لیتری کمتر از ۵۰۰۰۰ دلار قیمت دارد که البته با مالیات ایالت کالیفرنیا که در مورد ماشین نو با مخلفات ده درصد می شود به پنجاه هزار دلار می رسد و مدل نود هزار دلاری توربو با کلیه آپشن ها با مالیات به یکصد هزار دلار می رسد.
وقتی پورشه می خواست وارد کار SUV بشود بسیاری آنرا حذر می کردند که این ماشین ها با ماشین اسپرت فرق دارند و پورشه بهتر است که شانس خود را با آنها آزمایش نکند.
پورشه این کار را کرد و خیلی هم موفق شد. همین نصایح را به پورشه موقع عرضه پانامرا کردند ولی نتیجه آن هم عالی شد. بنابراین پورشه به این نتیجه رسیده که می تواند وارد هر بازاری بشود و موفق بشود.

پورشه ماکان GTS

پورشه ماکان GTS

گول ظاهر کوچک آنرا نخورید چون فرامرز با خواباندن صندلی عقب دوچرخه خود را براحتی در عقب این ماشین جای می دهد. کاری که من با بنز G مشکل می توانستم انجام بدهم و برای همین یک وسیله مخصوص حمل دوچرخه خریدم که در محل نصب کمپر وصل می شود و با آن می توان تا دو دوچرخه را حمل نمود. اولین چیزی که در این ماشین دوست داشتم سوئیچ آن برای روشن کردن بود. البته اینروزها دیگر سوئیچی در کار نیست ولی همه بجز تسلا دکمه فشاری گذاشته اند ولی در پورشه درست همانجائی که در سمت چپ اکثر پورشه ها محل سوئیچشان هست چیزی شبیه کلید وجود دارد که با چرخاندن آن ماشین روشن می شود. تسلا هم که فقط دنده را می زنید جا و راه می افتید. از این ساده تر نمی شود.
مدل چهار سیلندر توربوی ۲ لیتری ۲۵۲ اسب تولید می کند و در مدل توربو این قدرت به ۴۰۰ اسب می رسد و بقیه هم بین این دو عدد هستند. البته مدل توربو با یک کیت مخصوص به ۴۴۰ اسب هم می رسد.

پورشه ماکان GTS

پورشه ماکان GTS

مدل چهار سیلندر توربوی ۲ لیتری تنها مدلی است که می تواند در ایران فروخته بشود که داشتم قیمت آنرا چک می کردم و به قیمت معادل ۲۰۰۰۰۰ دلار برخوردم. چگونه یک ماشین ۴۷۰۰۰ دلاری به ۲۰۰۰۰۰ دلار می رسد از عقل من خارج است.
نشستن پشت این ماشین مانند احساس نشستن به پشت پورشه ۹۱۱ است ولی با ارتفاع بیشتر که کار را آسانتر می کند. رانندگی با آن نیز احساس پورشه ۹۱۱ را دارد و ماشین کاملاً در اختیار شماست و اشکال لیز خوردن عقب اکثر پورشه های ۹۱۱ را هم ندارد زیرا موتور جلو می باشد. شتاب مدل GTS زیر ۵ ثانیه است که قاعدتاً خوب است. می گویم قاعدتاً چون وقتی که هر روز سوار ماشینی با شتاب کمتر از ۴ ثانیه می شوید دیگر شتاب کمتر ماشینی به چشمتان می آید. بعد از سال ها مقاله نویسی به این نتیجه رسیدم که یک مقاله نویس خوب باید ماشینی با شتاب صفر تا یکصد کیلومتر حدود ده ثانیه داشته باشد که بتواند شتاب های کمتر را قدردانی کند و راجع به آن قلمفرسایی کند. وقتی هر روز با شتاب چهار ثانیه به سر کار می روید دیگر شتاب های کمتر (عدد بالاتر) بچشمتان نمی آید و نمی توانید هیچ جمله مثبتی راجع به آن بنویسید.
صندلی های عقب این ماشین خیلی راحت نیستند که با توجه به سایز ماشین چیز دیگری نیز نمی توان انتظار داشت.

پورشه ماکان GTS

پورشه ماکان GTS

جی جانبی در این ماشین به ۰٫۸۹ می رسد که برای یک کراس اور فوق العاده است. این ماشین قابلیت تغییر ارتفاع و سفت شدن فنرها در حالت اسپرت را دارد و مثل همه پورشه ها همه چیز در آن بجز فرمان آپشن است. اکثر سازندگان مانند یک دکتر حاذق مقداری از آپشن ها را خود بصورت استاندارد به خریداران تجویز می کنند ولی پورشه ترجیح می دهد که یک قیمت خیلی پائین را به شما اعلام کنند و بگذارد که شما خود آپشن ها را انتخاب و قیمت را بالا ببرید.
اینطور که پورشه بدنبال اسم های جذاب خارجی است بعید نیست مدل پلنگ هم برای رقابت با ببر اندونزی مدل فول سایز شاسی بلند پورشه بشود.

نظرات کاربران

1 نظر