موضوعات داغ

هوندا HRV در کلینیک تخصصی خودرو قبل از عرضه بررسی شد

عکس مطلب اول
شرکت گلرنگ موتور که این روزها قصد دارد با یک محصول جدید دوباره به بازار خودرویی کشور بازگردد، پنج‌شنبه هفته گذشته اقدام به برگزاری یک کلینیک تخصصی خودرو کرد که در آن جدیدترین محصول این شرکت یعنی هوندا HRV به همراه دو رقیب هم سگمنتی خود حضور داشتند و جمعی از مهمانان از اقشار مختلف از جمله خبرنگاران و یا مشتریان قدیمی این شرکت برای بررسی این محصول جدید حضور داشتند.
در کنار هوندا HRV یک دستگاه نیسان جوک با موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی و یک دستگاه سانگ یانگ تیوولی نیز حاضر بودند که از نظر سگمنت رقیب مستقیم هوندا HRV خواهند بود اما در این جمع جای خالی تویوتا CHR نیز حس می‌شد که به زودی قرار است روانه بازار شود. همچنین با یک مقدار ارفاق می‌توان میتسوبیشی ASX را نیز رقیبی برای هوندا HRV دانست.

در این مراسم هر مهمان به بررسی جداگانه و مقایسه‌ای این خودروها پرداخت و از نظر ظاهر، فضای داخل و دیگر فاکتورها هر یک را در اولویتی قرار داد و در نهایت پیشنهاد خود را برای قیمت مناسب این محصول جدید برای موفقیت در بازار ارایه داد.
قبلاً در مورد نیسان جوک و سانگ یانگ تیوولی زیاد صحبت کرده ایم و اجازه دهید بیشتر با هوندا HRV آشنا شویم که قرار است به زودی پیش فروش این خودرو آغاز شود.

هوندا HRV را بهتر بشناسیم
هوندا HRV یک محصول کراس‌اوور ساب‌کامپکت یا جمع‌و‌جور است که از سال ۱۹۹۹ به بازار معرفی شده است. نسل اول این خودرو با طراحی جعبه‌ای و بسیار محافظه‌کارانه بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۶ بر روی خط تولید قرار داشت اما نسل دوم این خودرو با طراحی بسیار بهتر و نوآوری‌های زیادی در سال ۲۰۱۴ نخست به عنوان یک خودروی مفهومی معرفی شد. در همان سال هوندا در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس نمونه نهایی و قابل تولید این خودرو را نیز معرفی کرد و در نهایت این خودرو در سال ۲۰۱۵ و به عنوان مدل ۲۰۱۶ وارد بازار شد. تغییر زبان طراحی هوندا در نسل دوم این خودرو را باید ناشی از تحرکات رقبا دانست چون HRV با ورود به بازار باید با رقبایی چون نیسان جوک، جیپ رنگید و فورد اکواسپرت رقابت کند که البته جدیداً دو رقیب قوی نیز با نام‌های تویوتا C-HR و میتسوبیشی اکلیپس نیز به جمع رقبای این خودرو اضافه شده‌اند.

هوندا HRV

هوندا HRV

نسل دوم HRV قرار است به زودی در بازار ایران نیز عرضه شود. این خودرو دارای پلتفرم مشترکی با هوندا سیویک است و از نظر فنی، دو خودرو تشابهات بسیاری با یکدیگر دارند. هوندا HRV در بخش ابعاد خارجی دارای طول، عرض و ارتفاع به ترتیب ۴.۲، ۱.۸ و ۱.۶ متری است که گرچه در مقایسه با نسل اول این خودرو افزایش پیدا کرده‌اند اما در بین محصولات هوندا یک خودروی کوچک محسوب می‌شود و از نظر کلاس‌بندی، پایین‌تر از هوندا پایلوت و CR-V قرار می‌گیرد.
این خودرو در بازار جهانی با سه نوع موتور عرضه می‌شود. قوی‌ترین موتور آن که در بازار آمریکای شمالی عرضه می‌شود، یک موتور ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری است که می‌تواند ۱۴۱ اسب بخار قدرت و ۱۷۲ نیوتون متر گشتاور را تولید کند. اما موتوری که در بازار ایران وارد خواهد شد موتور L15B هوندا را در سینه خود جای داده که این موتور یکی از جدیدترین پیشرانه‌های این خودروساز محسوب می‌شود. این موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ دارای حجم دقیق ۱۴۹۶ سی‌سی است و از نوع تنفس طبیعی است.

هوندا HRV

هوندا HRV

این موتور از نوع تک میل سوپاپ است و ابعاد آن نیز در مقایسه با موتورهای دارای حجم یکسان بسیار کوچک‌تر شده است، دلیل کوچک بودن ابعاد این موتور این است که هوندا قصد داشته بیشترین فضا را به اتاق خودرو و نه به محفظه موتور اختصاص دهد. حتی ابعاد سر سیلندر این موتور نیز کوچک‌تر شده و به این ترتیب محفظه احتراق نیز سایز کوچکی دارد که البته این مورد سبب افزایش سرعت احتراق شده و پرفورمنس موتور را افزایش می‌دهد.
از نظر ظاهری شاید مقایسه کردن هوندا HRV با رقیبانی چون تویوتا CHR کار درستی نباشد چون تویوتا محصول خود را به تازگی به بازارهای جهانی عرضه کرده اما هوندا HRV محصولی نسبتاً قدیمی‌تر نسبت به CHR است. اما در داخل خودرو هوندا کیفیت بسیار مطلوبی را ارایه می‌دهد و خروجی هوای سمت سرنشین جلو یکی از نکات متفاوت و جالب این خودرو است. یکی از دغدغه‌های این نوع خودروها، فضای بار کم نسبت به ابعاد خودرو است که هوندا HRV نه تنها در ردیف صندلی عقب بسیار جادار و راحت است، بلکه فضای صندوق عقب این خودرو بسیار خوب و جادار است و برای مسافرت‌های برون شهری نیز کافی به نظر می‌رسد.

تکنولوژی پیشرفته پیشرانه هوندا HRV
در این موتور به تنفس پر بازده پیشرانه نیز توجه بسیاری شده بطوریکه مانیفولد هوای آن دارای طراحی خاصی است که سبب افزایش گشتاور در دورهای پایین می‌شود. ابعاد کوچک موتور نه تنها دست مهندسان را در بکارگیری این مانیفولد هوای کارآمد باز گذاشته بلکه سبب شده تا فضای اطراف موتور نیز برای کار کردن سرویس کار و یا مکانیک راحت باشد و البته گردش هوا به دور موتور نیز در خنک‌کاری بهتر آن تاثیر دارد. برای افزایش راندمان موتور، هوندا تمهیدات دیگری نیز اندیشیده بطوریکه پیستون‌های این خودرو دارای روکش مولیبدنی هستند تا اصطکاک آنها کاهش پیدا کند ضمن اینکه استفاده از چنین پوششی در بهبود روغن کاری نیز موثر است.

هوندا HRV

هوندا HRV

میل لنگ و پیستون نیز در این خودرو در یک راستا قرار ندارند (همانند تویوتا کمری) که این مورد سبب می‌شود در سیکل احتراق، حالت اهرمی بیشتری ایجاد شده و قدرت موتور افزایش پیدا کند. برای تایمینگ موتور نیز از زنجیر تایم استفاده شده تا دیگر نیازی به سرویس‌های اضافی مربوط به تسمه تایم وجود نداشته باشد.

زیر پوست هوندا HRV
برای کاهش آلایندگی نیز از سیستم بازچرخانی گازهای اگزوز و مبدل کاتالیستی نیز استفاده شده است. نکته جالب این موتور این است که تنها از یک میل سوپاپ در آن استفاده شده است. شاید در ابتدا به نظر برسد که این اقدام نوعی صرفه‌جویی بوده، چون اکثر موتورهای امروزی دارای دو میل سوپاپ هستند و از نوع DOHC محسوب می‌شوند اما باید گفت که هوندا توانسته یک موتور SOHC را طراحی کند که البته ۱۶ سوپاپ نیز است. به این ترتیب ضمن اینکه تمامی مزایای موتورها ۱۶ سوپاپ در این خودرو وجود دارند، سادگی و کم استهلاکی یک موتور تک میل سوپاپ را نیز در این موتور می‌توان مشاهده کرد. در نهایت تمامی این اقدامات سبب شده تا این موتور قدرت ۱۳۰ اسب بخار در ۶۶۰۰ دور بر دقیقه و گشتاور ۱۵۶ نیوتون متر را در ۴۶۰ دور بر دقیقه تولید کند. قدرتی که برای یک موتور 1.5 لیتری عددی بسیار خوب محسوب می‌شود.

هوندا HRV

هوندا HRV

در نهایت باید منتظر عرضه این خودرو به بازار باشیم و ببینیم که در نهایت گلرنگ موتور هوندا HRV را با چه قیمتی و در چه سطح امکاناتی به بازار عرضه می‌کند و جدیدترین محصول هوندا در ایران چه عملکردی خواهد داشت.
به نظر شما هوندا HRV با موتور 1.5 لیتری با چه قیمتی می‌تواند در بازار ایران موفق شود؟

نظرات کاربران

20 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/4/4
این چسب‌های به شدت ضایع چیه رو لوگو و فرمون اسم ماشین و رینگ ها چسبیده؟ نمیشد اینها رو بکنند و اجازه عکاسی بدند؟
1396/4/4
بنظر من با توجه به قیمت سایر محصولات هوندا و سیاست گذاری اشتباه گلرنگ موتور، فکر کنم این با قیمت بالای 160 تومان به بازار عرضه بشه و در نهایت شکست! البته chr هم هر چقدر خوب باشه باز هم 190 تومان ارزش نداره....همچنین با عرضه میتسوبیشی اکلیپس در ایران بازار جذاب تر هم خواهد شد(آرین موتور تقریبا منطقی تر قیمت گذاری میکنه). در مجموع بنظر من بین این 3 تا همون تیوولی گزینه منطقی تری هست. در کیفیت بالای محصولات هوندا شکی نیست ولی این قیمت ها توهین به مصرف کننده است. نیسان جوک هم بدلیل حضور طولانی در مناطق آزاد دیگه جا شو بین خریدار باز کرده ولی با مشکلات گیربکس و هندلینگ بد این خودرو زیاد فکر نکنم پلاک ملیش بتونه خوب بفروشه
1396/4/4
مشكلات گيربكس نيسان جوك چيه؟ توضيح ميدي
1396/4/4
درود بر دوستان
به نظرم قيمتي حدود ١٨٠ تومن خواهد داشت.
هوندا و اصولأ تمام ماشين هاي ژاپن عالي هستند اما در اين كلاس؛ تويوتا C-RV سرآمد است.
متأسفانه ايرتويا همانند گذشته مردم را نقره داغ كرد چون اكنون C-HR بين ١٨٠ تا ٢٢٠ ميليون (فول ترين) قيمت گذاري شده است؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!
1396/4/4
فلسفه تولید این ماشین تا اونجا که من میدونم یک کراس اوربرای مصرف شهری و گاهی مسافرت برای یه خانواده نسبتا متوسط رو به بالاعه.که کم اصطحلاک باشه.کم خرج و کم مصرف و پر بازده باشه.پس قیمت گذاریش باید تو رنجی باشه که ازین فلسفه دور نشه.چرا که اگه گرون تر اعلام بشه خانواده هایی که تمکن مالی بیشتری دارن ترجیح میدن خودرو قوی تر و پر آپشن تر و البته بازار دست دوم بهتر رو انتخاب کنن تا این ماشین پرریسک(تو بازار ما) رو انتخاب کنن.مثلا آکورد رو قیمتی گذاشتن که به راحتی تو بازار به امثال اپتیما و سوناتا باخته. گلرنگ باید اعتمادسازی بیشتری تو بازار ایجاد بکنه/این ماشین زیر 130 140 میلیون باید باشه.هرچی کمتر بهتر
1396/4/4
بله کاملا درسته همونطور که سیویک به سراتو باخت
1396/4/4
دریچه کــــــــــــــــــولرش تامل برانگیزه...
1396/4/4
در کیفیت هوندا شکی نیست و همونطور که همه می دونیم هوندا در بسیاری از بازار های دنیا شانه به شانه تویوتا جلو میره و فروش داره. اما متاسفانه به جز تویوتا و نیسان، همه ژاپنی ها توی 10 سال پیش در ایران حضور نداشته و به نوعی بازار رو به کره ای ها واگذار کرده و کره ای ها هم به حق از این فرصت خوب استفاده کردند.
از طرف دیگر، ما ایرانیها هم باید بدانیم که برای خرید یک کالای برند باید هزینه کنیم. در نتیجه هوندا نمی تونه به قیمت تیولی ارایه بشه چون هم کیفیت بالاتری داره و هم برند بسیار شناخته شده تری است.
با این اوصاف اگر هوندا مدل HRV رو به قیمت 155 تا 160 میلیون ارایه کنه معقوله. به شرطی که شرایط خرید راحت تری رو براش بزاره. مشابه سیاستی که نگین خودرو و آرین موتور در پیش گرفته. یعنی پول از جیبش بزاره و خودرو را در ایران موجو.د بکنه تا مردم سریعا خودرو خریداری شده را سوار شوند. و مثل آسان موتور و رامک خودرو 4 ماهه ثبت نام نکنه و پول رو از مردم بگیره و اونها در حسرت ماشین بسوزند.
پس پیشنهاد من 155 تا 160 میلیون با شرایط پرداخت سهل و زمان تحویل کوتاه و حتی پلاک شده
1396/4/5
برای فروش خوب و گرفتن باز حدود 130 قیمتش خوبه....چون تویوتا chr هم رقیب سرسختیه براش....
1396/4/5
با قیمت 120 -130 میلیون میتونه بفروشه . هیچ جذابیتی نداره حتی توی طراحی عین ماشینای بین سال های 2009-2011 . کسل کنندس .
ارزش بیشتری نداره برای پرداخت بهای بیشتز .
1396/4/5
khar che danad gheymate noghl o nabat ra
1396/4/5
پژو 2008 با موتور وگیربکس خیلی بهتر و طراحی داخلی و خارجی عالی دیگه فابل قیاس با این ماشینهای بیخوده گران قیمت نیست 160 میلیون پول این را بدی خییییلی زور داره 117میلیون کپچر با خدمات ایرانخودرو اگه بیشتر از 130 قیمتش باشه با این موتور 100 درصد شکست میخوره
1396/4/5
پژو و هوندا؟ تو برو از پژوت لذت ببر
1396/4/6
شما هم کم زحمت بخودت بده ببین پژو 3008 ماشین سال 2017 اروپا شد تویوتا و بنز و بی ام و راهم با اختلاف پشت سر گذاشت
1396/4/6
زیاد دنبال آمار و ارقام نباش. کل خودروهای سال اروپا بین فولکس پژو و اوپل تقسیم شده اصلا هم معلوم نیست که نظری نداشتن. چیزی که مشخصه اینه تکنولوژی ساخت موتور هوندا چند قرن جلوتر از پژوست
1396/4/5
طراحیش فاجعه ست .
1396/4/7
تو میتونی یه جعبه خیار طراحی کنی به این میگی فاجعه
1396/4/5
بهتره با قیمت نزدیک نیسان جوک عرضه بشه. یعنی از ۱۳۰ شروع بشه.
1396/4/7
با توجه به حجم موتور و توان تولیدی و در عین احترام به کیفیت خودروهای درجه یک ژاپنی ولی بالای 140 تومن جوابگو نیست.
من خودم اگر بخوام بخرمش قیمت حدود 110 تا 120 را براش پرداخت میکنم چون در این رنج قیمت ( 100 تا 150 تومن ) انتخاب کم نیست. خب کسی هم که بتونه 120 بده حتما میتونه با یه خورده زحمت 140 یا 150 هم بده که این باعث رقابت سختتر در این رنج قیمت میشه.
1396/4/13
من با نمایندگی تماس گرفتم گفت قیمت اش با تحویل یک ماهه 180 میلیون تومان ناقابله