موضوعات داغ

چرا شتاب ماشین های بنزینی از برقی ها کمتر است؟

عکس نویسنده
فرهاد کاشانی
نویسنده
عکس مطلب اول
موتور را روشن می کنید. کلاچ را گرفته و دنده را در یک قرار می دهید گاز را تا آخر فشار داده و ترمزها را رها می کنید. ببینیم چه کارهایی باید در داخل موتور و بقیه قطعات اتفاق بیفتد.
فشار پای شما به پدال گاز بصورت مکانیکی و شاید الکترومکانیکی و با چند اتصال به انژکتور منتقل شده و انژکتور سوخت را از باک توسط پمپ بنزین گرفته و آنرا فشرده کرده و آنرا روانه سیلندرها می کند. حالا در حالیکه پیستون ها خود را در موقعیت دریافت سوخت قرار می دهند سوپاپ ها که توسط میل سوپاپ حرکت می کنند که خود نیروی خود را از یک پولی از میل لنگ می گیرد شروع به گردش کرده و سوپاپ ها را باز و بسته می کنند. در یک موقعیت خاص انژکتور بنزین را پاشیده و سوپاپ باز شده و هوای لازم که خود از یک سیستم توربو شارژر آمده که آن هم پروسه خود را دارد و باید اول گازی در اگزوز باشد که آن گاز توربینی را بچرخاند که آن توربین توربین دیگری را برای فشرده ساختن هوا چرخانده و هوای فشرده را به داخل سیلندر فرستاده و پیستون شروع به حرکت به پائین کرده و در این راه به شاتون فشار می آورد و شاتون به نوبه خود به میل لنگ فشار می آورد و حرکت رفت و برگشتی خود را از طریق میل لنگ به حرکت دورانی تبدیل می کند.

حالا میل لنگ گیربکس را به حرکت درمی آورد و حداقل دو دنده با ضریب های مختلف به گردش درآمده و تعداد دورهای میل لنگ را کاهش می دهند و آنرا از طریق آکسل یا به چرخ جلو و یا با کمک میل گاردان و آکسل به چرخ عقب می فرستند. حالا چرخ شما به حرکت درمی‌آید و پس از چند ثانیه یا کمتر شما با گرفتن کلاچ دنده را عوض می کنید. معمولاً برای شتاب صفر تا یکصد کیلومتر شما حداقل به تعویض یک دنده و شاید دو دنده احتیاج دارید که خود این کار نیز در حد میلی ثانیه به دقت احتیاج دارد.
شما حداقل به دور موتور ۶۰۰ –۵۰۰ دور در دقیقه فقط برای خنثی کردن تمام اصطکاک های موجود احتیاج دارید و تازه از آن به بعد موتور شما می تواند لاستیک را بچرخاند. برای همین آیدل ماشین در حدود ۷۰۰ دور می باشد و کمتر از آن موتور خاموش می شود.
حالا آن را با ماشین الکتریکی مقایسه کنید. گاز را می فشارید. گاز شما یک رئوستا است که اجازه می دهد برق باتری به موتور الکتریکی برسد. سیم پیچ هایی در داخل موتور شارژ شده و مغناطیسی را که در روی روتور (میل لنگ غیر لنگ در موتور الکتریکی) سوار هستند دفع می کنند. روتور به گردش در می آید و از طریق یک گیربکس به دور لازم رسیده و از طریق آکسل به چرخ ها می رسد و چرخ ها می چرخند.

نوشتن طریقه حرکت ماشین بنزینی سه برابر طولانی تر از ماشین الکتریکی بود حتماً این سادگی در عملکرد ماشین الکتریکی در شتاب فوق العاده اش تأثیر به سزایی دارد. فکر کنید که قرار است یک توپی را دست به دست کنید تا به نفر آخر برسد. در ماشین بنزینی ده نفر باید این توپ را دست به دست بکنند و در ماشین الکتریکی سه نفر. فکر می کنید کدام می تواند زودتر به نتیجه برسد؟ در ضمن موتور برقی فقط اصطکاک دو سر روتور روی بلبرینگ ها را دارد و بس و برای همین از همان دور حتی کمتر از صد گشتاور بالا دارد.

نظرات کاربران

4 نظر