موضوعات داغ

افزایش واردات خودرو

عکس مطلب اول
دنیای اقتصاد: آمار واردات خودروهای سواری در پنج ماهه سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از افزایش 7/ 25‌درصدی حکایت دارد. به گزارش انجمن واردکنندگان خودرو، مجموع واردات خودرو در پنج ماهه سال‌جاری 33 هزار و 149 دستگاه بوده است. مجموع ارزش دلاری خودروهای وارد شده به کشور طی این مدت نیز 936 میلیون دلار بوده که این موضوع از افزایش 6/ 35 درصدی نسبت به مدت مشابه خبر می‌دهد. همچنین طبق گزارش مذکور، واردات خودرو در تجارت خارجی کشور حائز رتبه چهارم شده است. اما مقایسه آمار واردات پنج ماهه با چهار ماهه گذشته امسال نیز از افزایش 5/ 24 درصدی واردات خودرو حکایت دارد. همچنین ارزش واردات خودرو طی این مدت نیز رشد 4/ 24 درصدی داشته است.
در این بین اما موضوع جالب توجه کاهش سهم واردات خودرو در بازار است؛ به‌طوری‌که سهم بازار 8/ 5 درصدی واردکنندگان هم‌اکنون به 5 درصد رسیده است که دلیل این کاهش افزایش تیراژ تولید خودروهای سواری در پنج ماه ابتدای سال‌جاری بوده است. آمار واردات خودرو در پنج ماهه در حالی افزایشی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌دلیل افزایش واردات، اواخر تیرماه سال‌جاری ثبت‌سفارش شرکت‌های نمایندگی را غیرفعال کرد. با وجود آنکه واردکنندگان امکان ثبت‌سفارش خودروی جدید را ندارند، اما ورود خودروهای خارجی به کشور همچنان افزایشی است. این در حالی است که بسیاری از واردکنندگان تاکید دارند بسته بودن سایت ثبت‌سفارش تاثیر جدی در افت واردات خودرو به کشور طی ماه‌های آتی خواهد داشت.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/6/13
با توجه به حجم واردات و متوسط 40 درصد مالیات ورود خودرو، درآمدی معادل 374 میلیون دلار به جیب خزانه دولت کریمه جمهوری اسلامی ایران واریز شده است که رقم ریالی آن بالغ بر 1400 میلیارد تومان ناقابل فقط برای 5 ماهه اول سال جاری می باشد که اگر به همین روال واردات ادامه پیدا کند این درآمد برای دولت تا پایان سال بالغ بر 3360 میلیارد تومان می گردد.
حالا یک سئوال اساسی مطرح می باشد، این رقم و درآمدهای مشابه آن برای سال جاری و سالهای قبل کجا هزینه شده است؟
پیشنهاد من به عنوان یک شهروند این است:
1- لااقل بخشی از این پولهای باد آورده را خرج زیرساختهای حمل نقل عمومی نمایند (گسترش مترو، نوسازی خطوط اتوبوسرانی برقی، توسعه تاکسیهای هیبریدی، برقی و کلا خارج کردن سوخت گازئیل و بنزین از ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری)
2- تولید و یا واردات موتورسیکلتهای برقی و جایگزینی آن با موتورهای بنزینی
3-شفاف سازی و ارائه گزارش عملکرد و بیلان سالانه به مردم از محل وجوه یاد شده
4- به غیر از مبالغ ذکر شده در بالا، دولت محترم به ازای هر خودرو که وارد کشور می شود، معادل ریالی 4 خوروی فرسوده را از وارد کننده خودرو (که در نهایت همه هزینه ها از جیب مصرف کننده نهایی خودرو پرداخت می گردد) اخذ می نماید و این بدان معنا است که اگر در طول سال 100 هزار خودرو وارد کشور بسیار عزیزمان شود، معادل ریالی 400 هزار خودروی فرسوده از وارد کننده گان محترم خودرو اخذ شده است. حالا یکی جواب بده این رقم کجا رفته است (تقریبا معادل 1600 میلیار تومان )
و همه این ارقام جدا از 9درصد ارزش افزوده و سایر عوارض دریافتی دولت محترم جمهوری اسلامی ایران می باشد.
در آخر یاد آور می شوم با توجه به توضیحات فوق، فکر نمی کنم کشورهای سازنده این خودوها که با بسیج امکانات خود اعم از نیروی انسانی متعهد،سرمایه گذاریهای سنگین، بهره گیری از تکنولوژیهای ساخت بسیار بالا که با زحمت و تلاش بسیار به آن دست یافته اند، مدیریت جهادی در عمل و نه در حرف مفت که قطعا در تولیدات شان به وضوح قابل مشاهده است و ... به اندازه خزانه دولت بسیار محترم سود برده باشند.
5-تازه این آمار و ارقام صرفا برای خودروهای کامل وارداتی می باشد و فراموش نشود که بخش عمده ای از تولیدات داخل به صورت ckd است که خودش حساب کتاب دیگری دارد.
و ای کاش این مطالب به گوش دولت مردان ما میرسید و قبل از اینکه سلامت تک تک افراد این جامعه بیش از این به خطر بی افتد و کلان شهرهای ما یکی پس از دیگری از لحاظ زیست محیطی از دست برود، کاری برای ما انجام می دادند تا لااقل بخشی از این منابع بیت المال را که در تمامی این سالها به حق و یا ناحق به جیب زده اند حلال گردد و...
1396/6/13
سخنان شما حق است و من کاملا با شما موافقم
1396/6/13
خوب هممون میدونیم کجا رفتن ...
تازه این که چیزی نیست هر روز چند برابر این پول بخواطر نفت وارد کشور مان می شود