موضوعات داغ

آیا توقع مردم بیجاست؟ (بخش اول)

عکس مطلب اول
هرچند وقت یکبار مهمان مکانیک محل است. مهمان ناخوانده، ولی تکراری. گاهی به سختی و با عذاب وجدان به مکانیک معتمد خود می‌گوید: "مگر همین قطعه را دفعه قبل که آمدم عوض نکردی؟ چرا دوباره خراب شد؟" و در جواب می‌شنود که: "قطعه‌های بی‌کیفیت پخش کرده‌اند داخل بازار. چاره‌ای نیست. باید تعویض شود." پس‌انداز خود را به کار می‌گیرد، بعضی چیزها را می‌فروشد. ماشین را هم می‌فروشد. با فشار به زندگی خود، پولی هم اندازه قیمت همین ماشین قبلی‌اش که تازه فروخته، جمع می‌کند. پول دو برابر شده‌اش را به نمایندگی می‌دهد. یک ماشین صفر و شیک تحویل می‌گیرد. در زمان تحویل ماشین، باید چندین برگه و رضایت‌نامه و تعهدنامه را امضا کند. می‌بیند که زیر دستگیره درب شاگرد خط افتاده. عیبی ندارد، فدای دکمه‌های کنترل سیستم صوتی روی فرمان. با شوق و ذوق فراوان بهمراه ماشین جدیدش به خانه می‌آید.
دو هفته بعد، به مهمانی می‌رود. مهمانی شبیه همان جای همیشگی است. اما این بار به جای مکانیک محل، نمایندگی میزبان اوست.
این مرد توقع داشت که اگر دو برابر ماشین قبلی خود هزینه کرده، لااقل خیلی کمتر از ماشین قبلی به تعمیرگاه مراجعه کند. آیا توقع این مرد بیجاست؟ خواسته زیادی است؟
ای‌کاش مشکلش به همینجا ختم می‌شد. در سومین مرتبه‌ای که ماشینش را به نمایندگی می‌برد، مسئول نمایندگی به او می‌گوید که قطعه مورد نظر را موجود ندارند. یا باید ماشین همینجا بماند تا قطعه بیاید، یا مرد بیچاره باید با مشکلش سر کند تا قطعه مورد نیازش تامین شود. از کجا؟ شرکت مادر؟ چین؟ ... با خود می‌گوید که لااقل ماشین قبلی‌ام قطعه به اندازه کافی داشت. این مرد توقع داشت حالا که به تبلیغات گسترده شرکت فروشنده اعتماد کرده، حالا که ماشینی گران‌تر به زعم خودش خریده، لااقل قطعاتش به اندازه کافی موجود باشد، آیا توقع او بیجاست؟ تصمیم می‌گیرد که شکایت خود را به شرکت فروشنده برساند. هرچه تلاش می‌کند تماس تلفنی برقرار نمی‌شود. کسی پاسخ نمی‌دهد. در آخرین تلاش‌هایش، اپراتوری آن طرف خط با بی‌حوصلگی جوابش را می‌دهد. جواب‌هایش تکرار همان صحبت‌های نمایندگی است. اما جمله آخر اپراتور، مرد را بهم می‌ریزد : "مگر چقد پول داده‌ای که دو هفته نمی‌توانی صبر کنی!؟". مرد توقع چندانی نداشت. فقط ای‌کاش به او بی‌احترامی نمی‌کردند.
اپراتوری که به تلفن پاسخ داده بود، به خودش حق می‌داد که چنین جواب دهد چون همین چند دقیقه پیش یک مشتری جوان زنگ زده بود و شکایتی داشت در مورد زمان تعمیر موتور ماشینش. ولی با اینکه ماشین مشتری جوان، دوبرابر ماشین مرد داستان ما قیمت داشت، در پایان مکالمه فقط گفته بود: "ممنونم خانم" و اصلاً شکایت تندی نکرده بود. اپراتور شرکت با همین استدلال بیجا به مرد اول بی‌احترامی کرده بود.
اما مشتری جوان؛ ماشین قبلی خود را فروخته بود و به اندازه یک سوم ماشین قبلی خودش هم اضافه کرده بود و توانسته بود ماشین رده بالاتری بخرد، اما ماشینی که خریده بود هنوز با ماشین حدود صد میلیونی مورد علاقه‌اش فاصله داشت. با خود گفته بود به امید خدا ماشین بعدی‌ام صد میلیونی است. در ماه‌های اول که سوار ماشین تازه‌اش شده بود، مشکلات موتور ماشین آزارش داده بود. مدت زیادی صبر کرده بود برای تعمیر. توقع داشت زودتر از این‌ها به مشکلش رسیدگی شود. توقعش بیجا که نبود، بود؟ اما با خود گفته بود حالا که این همه صبر کردم، اشتباه است که با تندی با اپراتور شرکت صحبت کنم. صبر می‌کنم تا ماشینم تعمیر شود و بعد از تعمیر کامل می‌گذارم برای فروش. تاوان افت قیمتش را هم می‌دهم... (ادامه دارد)
پی‌نوشت: در این نوشته هیچ مثال و مصداق مشخصی مورد نظر نیست. در این سری نوشته‌ها قصد نویسنده فقط بررسی مشکلات مشتریان در تمامی بازه‌های قیمتی است.

نظرات کاربران

18 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/6/13
وقتی داشتم میخوندم همش یاد مشکلات تیبا خودم افتادم کاظم خان این رشته سر دراز دارد فقط یک بار اگر تا میخورد این منشی و یا صاحب نمایندگی رو میزدیم وقتی جواب سر بالا میده یا انگار نماینده بی ام و هس دیگه این طور نمیشد
1396/6/13
افرین..اگه مردم یک ماه ماشین ایران خودرو و سایپا نخرن همه چی درست میشه
1396/6/14
ما مگه این کارو نکردیم ؟ چی شد ؟ اخر سر مردم تا دیدن دارن وام میدن دهنشون اب افتاد تقصیر خودمونه .
1396/6/13
آااااخ که حرف دل ما رو زدی
1396/6/13
من خیلی خوش شانس بودم
سال 88 روا سال از کمپانی خریدم. بعدع دو هفته گیربکس ماشین مشکل پیدا کرد
دنده پنج شکسته بود
بردم نمایندگی. یه شب موند. فرداش تحویل گرفتم
هزینه. رایگان
تا الانم دارمش. مشکل عجیبی هم تاحالا نداشتم باهاش
1396/6/13
مشکلات فرغون ساز ها برای سال ۸۹به بعد هست.
مثلااگه از لحاظ کیفی پراید صبا رو با۱۳۱مقایسه کنین به حرفم میرسین
1396/6/13
اینا مشکلی نیستش که دوستان
اینهمه خودروی با کیفیت داریم سوار میشیم
از پراید و تیبا بگیم تا 206 تولید کشور دوست و همسایه که هر هفته توی تعمیرگاه هست و جرات یه سفر طولانی بهمون نمیده
سی ساله داریم تاوان اعتماد به تولید داخلی وجانمون رو در جاده ها از دست میدیم
موفق و اندیشمند باشید
1396/6/14
فکرکنم منظور نویسنده ماشین های چینیه آخی قطعه ی تیبا که دیگه همه جا ریخته
1396/6/14
کجایی برادر الان سمندم بعضی قطعاتش نیس
1396/6/14
دقیا 56 روزه دربه درم ، قبل از ظهر و بعد از ظهر ، هنوزم تموم نشدم ، یعنی 500 صفحه کتاب میتونم بنویسم ! از رمان قصر هم پر پیچ و خم تر و ظالمانه تر به نظر میاد. ضررهای میلیونی دادم :( بیکار شدن هاش فکر کنم باید یه چیزیم اداره ازم بگیره :( ، کرایه تاکسی ( نه یکبار نه ده بار صدها بار از این نماینگی به اون نمایندگی از این بیمه به اون بیمه و از این مرکز سایپا به اون مرکز سایپا ) ، همین امروز رفتم خلافی بگیرم در کمال تعجب دیدم جریمه 30 تمنی که اتفاقا سر وقت هم دادم و حسابمم چک کردم دیدم واریز شده رو جریمه روش زدن 60 تمن دیگه هم پیاده شدم. بری بانک و پرینت بگیری و دو روز علاف بشی ؟ نه آقا همون 60 تومنو دادم سگ خورد یه تومن باید خرج کنی تا زنده بشی. لعنت به این زندگی که ما داریم.
1396/6/14
اینجا ایران است برادر....سیاست کلان بیچاره بودن مردم ایرانه
1396/6/14
از ماست که بر ماست تمام این مشکلاتی که دوستان گفتن با ارائه یه وام 20 میلیونی حل میشه ...ما ایرانی هستیم... به قول علیرضا عصار فرهنگمان اینست
1396/6/14
دمت گرم کاظم جان...حرف دل همه رو زدی
1396/6/14
از ماست که بر ماست !!!!
وقتی مردم 1 ماه خرید خودرو رو تحریم کردن دیدین سایپا و ایران خودرو به چه فلاکتی افتادن ؟!؟!
اما حیف بعد 1 ماه با دادن وام و قسطی کردن محصول دوباره رای مردمو زدن و همه رفتن خریدن.
تا وقتی مردم حاضر نشن متحد بشن و یه بار برای همیشه تمومش کنن (فقط 1 سال ماشین صفر نخرن) همین آشه و همین کاسه . . .
1396/6/14
خیلی وقت مردم یادشون رفته حق و حقوقشون چی هست
50 میلیون پول بدی خودرو صفر بگیری و هر روز بری نمایندگی . این تحقیر شدن و بی شخصیت پنداشتن صاحب خودرو حساب میشه
هیچ قانونی برای حمایت از یک ایرانی در این مورد وجود ندارد
1396/6/14
تو کشور های جهان سوم یه سری مفاهیم وجود ندارن از جمله مسئولیت پذیری

1396/6/14
بله متاسفانه! این روزا اکثر نمایندگی های خودرو داخلی و خارجی همه کلاهبردارن تازه ازشون شکایت می کنی طلبکار هم هستن و حتی اکثر تعمیرگاه های سراسر کشور باز چنین مشکلی دارند این کارها مگه با دزدی چه فرقی داره؟ اونایی که میگن چرا به خاطر اون کمپین خودرو صفر نخریم از هم پاشیدنش ناراحتن باید بگم این روزا مشکل اقتصادی گریبان گیر همه هست بنده خدا اگه ماشین چینی بخره خوب از داخلی بدتره و خدمات پس از فروشش خیلی کمه بخواد کارکرده بگیره نمیتونه به فروشنده اعتماد کنه پس مجبوره بخره وبسوزه و بسازه تا جلوی زن و بچه و فامیل و... شرمنده اگر هم بخواد ماشین نخره با اون همه پول تاکسی وآژانس و... مخصوصا کلانشهرها جمعش کنه میتونه ماشین بخره مگر این که با خر رفت و آمد کنه
1396/6/17
به شب نشینی خرچنگ های مردابی
چگونه رقص کند ماهی زلال پرست
رسیده ها چه قریب و نچیده میفتند
به پای هرز علف های باغ کال پرست