موضوعات داغ

سیستم‌های صوتی و مولتی‌مدیا، قاتلان پنهان رانندگان!

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
انجمن اتومبیل آمریکا موسوم به "AAA"، در آخرین آزمایشات خود 130 نفر از رانندگان را پشت فرمان 30 خودروی جدید قرار داد و آنان را به استفاده از سیستم‌های سرگرمی اتومبیل مشغول کرد تا میزان حواس پرتی آنان را مورد بررسی قرار دهد.
برای انجام این مطالعه، انجمن اتومبیل آمریکا با محققان دانشگاه یوتا همکاری کرده است. آن‌ها از دوربین‌های متعدد و تمرینات ذهنی برای اندازه گیری سطح حواس پرتی اشخاص و همچنین توجه آنان به جاده و محیط اطراف استفاده کرده‌اند. این تست شامل موارد متعددی می‌شود که به ترتیب شامل استفاده از سیستم صوتی و سرگرمی، برقراری تماس، استفاده از برنامه‌های تلفن همراه و ... خواهد بود.
باتوجه به تحقیق صورت گرفته از سوی انجمن اتومبیل آمریکا، سیستم‌های سرگرمی اتومبیل می‌تواند بیشترین تاثیر را در حواس پرتی راننده داشته باشند و حتی برای بیش از 40 ثانیه حواس راننده را از جاده پرت کنند، همچون سیستم ناوبری اتومبیل که برای تنظیم و تعیین مقصد زمان زیادی خواهد گرفت و اگر اتومبیل در حال حرکت باشد، می‌تواند یک خطر جدی برای راننده و حواس پرتی آن به شمار آید.
مارشال دانی، رییس و مدیرعامل انجمن اتومبیل آمریکا گفت: رانندگان نیازمند تکنولوژی هستند که ایمن و آسان برای استفاده باشد، اما بسیاری از ویژگی‌های اضافه شده به سیستم سرگرمی اتومبیل می‌تواند منجر به پیچیدگی این سیستم شود که اغلب اوقات رانندگان را خسته و گمراه می‌کند.

نتایج این آزمایش بر روی 30 خودروی جدید تولید شده در بازار، به خودروسازان و تامین کنندگان ارائه خواهد شد تا تلاش کنند سیستم‌های سرگرمی محصولاتشان را بهبود بخشند که در ادامه می‌تواند با خودروهای کم خطر و پرخطر از لحاظ سیستم سرگرمی و حواس پرتی آنان برای راننده آشنا شوید که از سوی "انجمن اتومبیل آمریکا" ارائه شده است، هرچند این لیست خودروهای کم خطر ندارد و از حد وسط تا خودروهای پرخطر طبقه بندی شده‌اند که سیستم‌های سرگرمی آن می‌تواند راننده را درگیر خود کند.

- متوسط
شورلت اکویناکس LT، فورد F-250 XLT، هیوندای سانتافه اسپرت، لینکلن MKC پریمیر، تویوتا کمری SE، تویوتا کرولا SE، تویوتا سی‌ینا XLE

- زیاد
کادیلاک XT5 لاکچری، شورلت تراورز LT، رم 1500، فورد فیوژن تیتانیوم، هیوندای سوناتا، اینفینیتی Q50 پرمیوم، جیپ کامپس اسپرت، جیپ گرند چروکی لیمیتد، کیا سورنتو LX، نیسان ماکسیما SV، تویوتا RAV4 XLE

- خیلی زیاد
آئودی Q7 QPP، کرایسلر 300 C، دوج دورانگو GT، فورد موستانگ GT، جی.ام.سی یوکان SLT، هوندا سیویک تورینگ، هوندا ریجلاین RTL-E، مزدا 3 تورینگ، نیسان آرمادا SV، سوبارو کراس‌ترک پرمیوم، تسلا مدل S، ولوو XC60 T5

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد