موضوعات داغ

بهترین جاده‌های دنیا برای رانندگی را بشناسید + عکس

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
اتو اکسپرس در آخرین تحقیقات خود، بهترین و بیشتر از همه، معروف‌ترین راه های موجود در جهان را جمع آوری کرده است که شامل طولانی ترین، بلندترین و تکان دهنده ترین جاده‌های زمینی می‌شود که شما می توانید در آن قرار گیرید. مهم نیست که شما یک لامبورگینی 250 هزار پوندی داشته باشید و یا با یک خودروی کلاسیک آستین آلگرو 25 پوندی در این جاده رانندگی کنید، زیرا مهم رسیدن از نقطه A به نقطه B خواهد بود که شما را وارد یک ماجراجویی و سفر هیجان انگیز و گاها چالشی می‌کند.
اکثر جاده ها و مسیرهای مورد بررسی در زیر، توسط گینس معرفی شده‌اند که در بخش های مختلف خود دارای شگفتی های بی نظیر و چالش های متعدد هستند، اما تعداد کمی از آنان وجود دارد که از سوی گینس رسما تایید نشده است، اما نکته جالب می‌تواند ساخت این جاده ها توسط انسان باشد که باعث شده مورد توجه گینس قرار گیرد.

- بلندترین جاده پیوسته

بزرگراه 1 در کشور استرالیا طولانی‌ترین مسیر مستمر جهان است. این جاده کل سرزمین اصلی استرالیا را در بر می گیرد و با امتداد 9000 مایل که چیزی حدود 14 هزار و 484 کیلومتر می‌شود، می‌تواند تقریبا کل استرالیا را دور بزند و شما را به شهرهای مهم استرالیا از جمله ملبورن، سیدنی، پرت و برخی دیگر از شهرهای بزرگ و کوچک استرالیا برساند.

- مستقیم ترین جاده

بزرگراه 10 که مستقیم‌ترین جاده در جهان است، در عربستان سعودی واقع است که در واقع برای حمل کالا و یا حتی برای کوتاه کردن مسیر رانندگان برای اتصال 2 شهر با یکدیگر ساخته نشده است، بلکه این جاده خصوصی صرفا برای شاه "فهد بن عبدالعزیز" به عنوان پنجمین پادشاه عربستان سعودی (قبل از ملک عبدالله) ساخته شده است تا بزرگراه 75 تا 95 این کشور را به هم متصل کند. جالب است بدانید که این جاده دارای طول حدودا 240 کیلومتر است که امکان رانندگی 2 ساعته را برای پادشاه این کشور فراهم ساخته است.

- مارپیچ ترین جاده

خیابان لومبارد که در سان فرانسیسکو یافت می‌شود، ظاهرا به گونه‌ای ساخته شده است که دسترسی اتومبیل‌ها را به ساختمان‌های اطراف خیابان فراهم کند. گفته می‌شود که این جاده به صورت مارپیچی در دهه 1920 میلادی ساخته شده است و در یک مسیر 400 متری با شیب 27 درصد، چیزی حدود 1440 درجه چرخش وجود دارد تا مارپیچ‌ترین جاده جهان لقب گیرد. این درحالیست که محدودیت سرعت در این مسیر پرپیچ و خم، تنها 8 کیلومتر بر ساعت است که هم برای سربالایی و هم برای سرپایینی چنین محدودیتی وجود دارد.

- مرتفع‌ترین جاده

درحالی که هیچ رکورد جهانی گینس برای مرتفع‌ترین جاده در جهان وجود ندارد، اما گفته می‌شود که اطراف کوه "اوترونکو" که در واقع یک آتشفشان خاموش در کشور بولیوی است، یک جاده در ارتفاع 5790 متری نسبت به سطح دریا ساخته شده است که می‌تواند مرتفع‌ترین جاده در جهان به شمار آید، بویژه اینکه در این جاده اکسیژن کافی برای تنفس وجود ندارند و رانندگان هرگز از این جاده برای تردد استفاده نمی‌کنند.

- سردترین جاده جهان

جاده M56 که بیشتر به جاده استخوان معروف است، در ناحیه شرقی کشور روسیه قرار دارد که دمای آن در روزهای سرد سال به کمتر از منفی 67.7 درجه سانتی گراد می‌رسد!!. دلیل اصلی نام گذاری این جاده به "جاده استخوان"، دفن اجساد زندانیان گولاگ است که هنگام کار برای ساخت این جاده می‌مردند و زیر سطح همین جاده دفن می‌شدند!. این جاده در مجموع دارای طول 2024 کیلومتر است که یکی از خطرناک‌ترین جاده‌های جهان نیز به شمار می‌رود، زیرا جنگل‌های اطراف این جاده پر از خرس بوده و همچنین دمای آن به منفی 67.7 درجه سانتی گراد می‌رسد که شاید بخاری اتومبیل هم نتواند شما را گرم نگه دارد!.

- قدیمی ترین جاده

در بیشتر نقاط جهان جاده‌های قدیمی وجود دارد، اما بیشتر آنان ترمیم می‌شوند و یا کلا غیرقابل استفاده هستند، غیر از جاده "آپیا" در ایتالیا که قدمت آن به 312 سال قبل از میلاد برمی‌گردد. این جاده در زمان روم باستان توسط شخصی به نام "اپلیوس کلودیوس کیکوس" به عنوان یک جاده نظامی ساخته شده است تا تجهیزات و ارابه‌های جنگی یک حرکت راحت‌تر داشته باشند. امروزه این جاده تبدیل به یک نقطه گردشگری شده است که از سراسر جهان برای بازدید جذب آن می‌شوند.

- سراشیبی ترین جاده

خیابان بالدوین در نیوزیلند، می‌تواند تیزترین جاده آسفالت شده در جهان باشد که دارای طول حدودا 350 متر است و شیب متوسط آن به 1:5 می‌رسد، اما حداکثر شیب آن چیزی حدود 1 به 2.86 است که فوق العاده بالا بوده و به نظر می‌رسد که ساکنان 34 خانه قرار گرفته در این خیابان، تبدیل به ورزشکاران حرفه‌ای و اندامی شده باشند!!.

- طولانی ترین تونل جهان

تونل لردال "Laerdal" واقع در کشور نروژ، در جاده اصلی بین شهر "برگن" و "اسلو" قرار می‌گیرد که با طول حدودا 24.5 کیلومتری خود، بدون شک به عنوان طولانی‌ترین تونل جاده‌ای در جهان به شمار می‌رود که برای ساخت و تکمیل آن، چیزی بالغ بر 113.1 میلیون دلار هزینه شده است، هرچند بد نیست بدانید که در مجموع، طولانی‌ترین تونل جهان مربوط به کشور سوئیس می‌شود که برای راه آهن بوده و دارای طول حدودا 57 کیلومتر است!!!. ولی در این مقاله مهم تونل‌های جاده‌ای خواهد بود که ماشین‌های چهار چرخ استاندارد توانایی حرکت داخل آن را دارند که با یک اختلاف بسیار زیاد، تونل لردال به عنوان طولانی‌ترین تونل جهان در کشور نروژ شناخته می‌شود. گفتنی است که طراحان این تونل که 24.5 کیلومتر طول دارد برای جلوگیری از ترس و خستگی رانندگان اقدام به رنگ بندی‌های دیدنی در آن کرده‌اند تا این تونل از حالت ساده خود خارج شده و تبدیل به یک غار رنگی روشن با قابلیت تردد اتومبیل شود که در نوع خود بسیار جالب و حیرت انگیز است.

- پهناورترین جاده در جهان

جاده Monumental واقع در برازیلا پایتخت کشور برزیل، به عنوان پهناورترین جاده در جهان به شمار خواهد آمد، زیرا این جاده 12 خط حرکت داشته و چیزی حدود 250 متر عرض دارد که البته تمامی آن به جاده اختصاص داده نشده است و بین آن شاهد فضای سبز پهناور هستیم که در عرض کلی این جاده محاسبه شده است، اما همانطور که گفتیم، حداکثر 12 خط حرکت در دو طرف داشته و رانندگان می‌توانند تا حدود 3 کیلومتر از این جاده پهناور استفاده کنند.

- جنوبی ترین جاده جهان

این جاده بین ایستگاه "مک مورودو" و ایستگاه "آموندسن اسکات" در قطب جنوب واقع شده که از یخ مسطح به طول 1448 کیلومتر ساخته شده است تا کامیون ها بتوانند سوخت کافی و لوازم جانبی و آذوقه را منتقل کنند. جالب است بدانید که برای شروع از نقطه A و رسیدن به نقطه B در این جاده، چیزی حدود 40 روز زمان صرف می شود که برای وسایل نقلیه کوچک زمان کمتری خواهد بود. این موضوع نشان می دهد که شرایط در قطب جنوب چقدر سخت است و وسایل نقلیه باید چندین روز با احتیاط کامل بر روی جاده های یخی حرکت کنند، این درحالیست که حتی در تابستان هم امکان جابجایی سوخت، وسایل و یا آذوقه توسط هواپیما و یا هلیکوپتر وجود ندارد، زیرا تنها چند دقیقه فرصت لندینگ و انتظار برای وسایل نقلیه هوایی وجود دارد و پس از آن، سوخت هواپیما و یا هلیکوپتر یخ زده و دیگر قابلیت استفاده نخواهد داشت.

- عمیق ترین تونل جهان

در بخش های قبل، به بزرگ‌ترین تونل جاده ای جهان اشاره کردیم که دارای طول 24.5 کیلومتر بوده و در کشور نروژ واقع شده است. اما حالا به عمیق‌ترین تونل جهان خواهیم پرداخت که دارای طول نسبتا زیادی بوده و وارد عمق زمین می‌شود. بار دیگر در کشور نروژ، یک تونل تحت عنوان Eiksund قرار دارد که شما را نسبت به سطح آب، چیزی حدود 287 متر به زیر سطح زمین می‌برد. این تونل با هزینه 53 میلیون پوند ساخته شد و دارای طول 7.7 کیلومتر است که به عنوان عمیق ترین تونل جهان به شمار می رود. گفتنی است که این تونل دارای شیب نسبتا طولانی بوده و 2 برابر گرادیان بیشتر از حد مجاز تعریف شده در اتحادیه اروپا دارد.

- طولانی ترین پل جاده ای

بزرگراه "بانگ نا" در بانکوک تایلند، لقب طولانی‌ترین پل جاده‌ای جهان را به خود اختصاص داده است. این پل دارای طول 54 کیلومتر بوده و چیزی بالغ بر 3.84 میلیون تن بتن برای ساخت آن استفاده شده است که با این حجم بتن، می‌توان 15 استادیوم بزرگ در حد "ومبلی" انگلستان ساخت. در مجموع برای ساخت و تکمیل این پروژه، چیزی بالغ بر 770 میلیون پوند هزینه شده است و مراحل ساخت آن در سال 2000 میلادی آغاز شد و 5 سال پس از آن، به بهره برداری رسید و امکان استفاده از آن میسر شد.

- بلندترین پل جاده‌ای

پل "میلو" که گاهی اوقات با نام "میلائو" نیز شناخته می شود، در دره "تارن" فرانسه واقع شده است که با ارتفاع 244.96 متری از سطح دره، به عنوان بزرگ‌ترین پل جهان به شمار می‌آید. گفتنی است که این پل با طول 2460 متری توسط شرکت بریتانیایی "فاستر و همکاران" طراحی شده است که برای ساخت آن 11 سال زمان صرف شد و چیزی بالغ بر 272 میلیون پوند هزینه در بر داشت.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/8/20
این جاده داخل بازی جی تی ای 5 هم بود اونایی که بازی کردن میدونن .جالبه که اینجا واقعیشم دیدم.خودروبانک ممنون بابت اطلاعات خوبتون
1396/8/21
کدوم جاده؟