موضوعات داغ

رونمایی دو محصول بورگوارد در ایران، رقابت دورگه آلمانی-چینی با مدعیان ژاپنی + فیلم

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول
شب گذشته بود که در برج میلاد تهران و در مراسمی، شرکت کیان موتور وارنا، از دو محصول خود برای عرضه در بازار ایران رونمایی کرد. دو محصولی که قرار است به زودی و به شرط باز شدن ثبت سفارش به ایران راه یابند. اما شاید بهتر باشد قبل از پرداختن به این دو خودرو، به تاریخچه بورگوارد بپردازیم و ببینیم که چگونه این برند سر از بازار پرفراز و نشیب ایران درآورده است!

بورگوارد، از برِمِن آلمان تا فوتون چین!
بورگوارد نام یک برند بسیار قدیمی آلمانی است که در سال های 1929 تا 1961 فعالیت داشت اما این شرکت به دلیل مشکلات و بحران اقتصادی در سال 1961 فعالیت خود را متوقف کرد. در حقیقت بورگوارد در همان سال ها از جدیدترین تکنولوژی ها مثل سیستم تعلیق بادی و یا جعبه دنده خودکار استفاده می کرد اما رقابت این برند با هم وطنی های خود مانند فولکس واگن و یا اوپل که خودروهای ارزان تر و اقتصادی تری داشتند، باعث توقف خط تولید این شرکت شد. اما پس از نیم قرن و در سال 2008 این شرکت با سرمایه گذاری عظیم فوتون دوباره احیا شد و در سال 2015 توانست پس از مدت ها مجدد یک محصول جدید را به بازار معرفی کند. محصولی که حال با مالکیت چینی و تولید در شهر پکن چین، به راحتی می تواند به بازار ایران بیاید و بروکراسی پرپیچ و خم و محتاطانه ژرمن ها را ندارد.

رونمایی بورگوارد

رونمایی بورگوارد

پس از مقدمه ای کوتاه در مورد بورگوارد به دو محصول معرفی شده در ایران می رسیم:

بورگوارد BX5
اولین محصول بورگوارد در ایران BX5 خواهد بود. این خودرو به یک پیشرانه 1.8 لیتری توربو مجهز شده که دقیقاً 1797 سی سی حجم دارد و می تواند حداکثر 190 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه و 280 نیوتن متر در 1750 دور را تولید کند. گیربکس استفاده شده روی این خودرو از نوع 6 سرعته خودکار است و نیرو را به هر چهارچرخ منتقل می کند.

بورگوارد

بورگوارد

با توجه به ابعاد این خودرو، باید گفت که بورگوارد BX5 کمی از چری تیگو 7 بزرگ تر است ولی قیمت آن در حدود 150 الی 216 هزار یوآن است و قیمتی بیش از تیگو 7 دارد. البته در مراسم رونمایی قیمت این خودرو در بازار ایران اعلام نشده است.

بورگوارد BX7
بورگوارد BX7 شاسی بلند بعدی این برند چینی-آلمانی است که طبق گفته کیان موتور وارنا در حدود قیمتی 250 الی 300 میلیون تومان وارد بازار خواهد شد. البته این تنها یک پیش بینی است و اگر قوانین واردات پس از باز شدن ثبت سفارش تغییر کند، ممکن است این قیمت نیز متفاوت باشد.

بورگوارد در ایران

بورگوارد در ایران

بورگوارد BX7 به یک موتور 2 لیتری توربوشارژ به حجم 1981 سی سی مجهز است و می تواند حداکثر 224 اسب بخار و 300 نیوتن متر گشتاور را تولید کند.
در جدول زیر می توانید مشخصات این دو خودرو را مشاهده کنید:

مدلبورگوارد BX5بورگوارد BX7
پیشرانه4 سیلندر 1.8 لیتر توربو4 سیلندر 2 لیتری توربو
حجم موتور1797 سی سی1981 سی سی
حداکثر توان190 اسب بخار در دور 5500224 اسب بخار در دور 5500
حداکثر گشتاور280 نیوتن متر در دور 1750300 نیوتن متر در دور 1500
جعبه دنده6 سرعته خودکار6 سرعته خودکار
حداکثر سرعت190 کیلومتر در ساعت206 کیلومتر در ساعت
بورگوارد در مقابل رقبای پرادعا
بورگوارد در ایران اصلاً کار راحتی نخواهد داشت. معمولاً قیمت محصولات بورگوارد کمی بالاتر از رقبای خود هستند و رنج قیمتی اعلام شده برای مدل BX7 نیز این موضوع را تصدیق می کند. با این رنج قیمتی بورگوارد BX7 باید مقابل رقبای سرسخت ژاپنی و کره ای همچون تویوتا راو4، هیوندای سانتافه، نیسان ایکس تریل و یا کیا سورنتو قرار بگیرد که اگرچه همگی دقیقاً در یک کلاس نیستند، اما در رنج شاسی بلند های بالای 200 میلیون می توانند عرصه را بر این تازه وارد دو رگه سخت کنند. حال باید دید نوع عرضه و تبلیغات بورگوارد در ایران چگونه خواهد بود و عکس العمل بازار به این دو شاسی بلند چیست؟

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد