موضوعات داغ

پورشه پانامرا، خودرویی لوکس اما بدفروش

عکس نویسنده
آریا محسنی
نویسنده و عکاس
عکس مطلب اول
اواخر سال 2010 با آمدن پورشه پانامرا به بازار ایران، تغییر و تحولی اساسی در بازار خودروهای لوکس شکل گرفت. وقتی صحبت از پورشه می‌شود بی‌شک در ذهن بسیاری از ما تصویری از خودروهای اسپرت شکل می‌گیرد که تا حدودی هم درست است. وقتی نسل‌های مختلف 911 را بررسی می‌کنیم که پر طرفدارترین و مشهورترین پورشه بوده، چیزی غیر از یک خودروی اسپرت دیده نمی‌شود. اما در مورد پانامرا نمی‌توان به این صراحت حرف زد. پانامرا محصول سال 2009 خودروساز آلمانی پورشه در طراحی کلي کمی متفاوت‌تر است. در واقع این خودرو نخستین محصول چهاردر کمپانی پورشه بوده که علاوه‌بر روحیات اسپرتی که دارد، خودرویی خانوادگی نیز محسوب می‌شود. در همان سال‌ها باتوجه به باز بودن ثبت سفارش و عدم محدودیت حجم موتور، شاهد ورود انواع خودروهای لوکس به کشور بودیم. بر همین اساس می‌توان اصلی‌ترین رقیب پورشه پانامرا را در ایران، مرسدس بنز CLS500 دانست که با طراحی خاص و منحصربفردش طرفداران بسیار زیادی داشته و دارد. اما درحال حاضر سرنوشت هردوی این خودروها یکسان بوده و دیگر شاهد ورود نسخه‌های جدید آن‌ها به کشور نیستیم.

پورشه پانامرا

پورشه پانامرا

همین موضوع نیز سبب شده تا باتوجه به کارکرده بودنشان، دچار حباب قیمتی شده و با رقم‌های بالایی خرید و فروش شوند. در این میان باید گفت که اخیرا پانامرا با افت تقاضا در بازار کارکرده همراه بوده، اما همچنین رقیب اصلی‌اش یعنی مرسدس بنز CLS، از محبوبیت بالایی در میان خریداران خودروهای لوکس برخوردار است.
نکته‌ دیگری که در خصوص این خودروی فست‌بک آلمانی وجود دارد، تنوع در تیپ‌بندی بوده که شامل پانامراف پانامرا 4S و پانامرا توربو می‌شود. همین امر موجب شده تا اختلاف قیمت زیادی میان تیپ‌های مختلف پانارا در بازار وجود داشته باشد. به‌گونه‌ای که پانامرا مدل 2011 را می‌توان با قیمتی حدود 500 تا 560 میلیون تومان بسته به میزان کارکرد و سلامت خودرو خریداری کرد.

پورشه پانامرا

پورشه پانامرا

همچنین نسخه 4S این خودرو که از سال 2011 تا 2013 به بازار ایران راه پیدا کرد، با قیمتی حدود 580 تا 800 میلیون تومان قابل خریداری است. اما نسخه توربو که البته نسبت به دو مدل یاد شده با تعداد کمتری به کشور وارد شده، این روزها با قیمتی بسیار بالا در نمایشگا‌ه‌های سطح شهر معامله می‌شود. این در حالی است که پانامرای توربو مدل 2011 با کارکردی حدود 100 هزار کیلومتر، قیمتی حدود 700 تا 780 میلیون تومان دارد. اما نمونه‌های کم کارکرد مدل 2012 با کارکردی حدود 25 هزار کیلومتر، قیمتی حدود 850 تا 900 میلیون تومان دارد. در برخی از آگهی‌ها شاهد تعدا بسیار محدودی پانامرا توربو S هستیم که قوی‌ترین نسخه عرضه شده برای این خودرو به‌شمار می‌رود. برچسب قیمتی یک میلیارد و 250 میلیون توانی برای این خودروی کارکرده در بازار کنونی بسیار زیاد و غیر منظقی به‌نظر می‌رسد. این درحالی است مرسدس بنز CLS500 مدل 2011 تا 2013 با قیمتی حدود 580 تا 810 میلیون تومان قابل خریداری است.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/8/20
تیتر مقاله ب بد فروش بود پانامرا اشاره دارد اما بلعکس داخل متن بحث رشد قیمت پانامرا ب دلیل ممنونوعیت واردات خودروها با حجم بیشتر از ۲.۵ لیتر مطرح شده است
ضمنا شاید جای اون بود ک ب بازار دست دوم مدل گرن کوپه سری ۶ هم اشاره می شد ک اتفاقا افت قیمت واقعی را تجربه کرده و بدلیل محدود بودن تعداد واردات این اتاق و افت قیمت خوب، می تواند گزینه خاص و مناسبی باشد.
1396/8/20
با سلام خدمت خودرور بانک ممنون از سایت خوبتون .. اسم و آدرس این نمایشگاه را لطفا ذکر کنید
1396/8/20
علت افت تقاضا در بازار کارکرده برای پانامرا میتواند مرتبط با خدمات بعد از فروش آن و سرسام آور بودن هزینه های نگهداری با توجه به چند سال کارکرد ماشین ها باشد.