موضوعات داغ

مخترعین توجه کنند

عکس نویسنده
فرهاد کاشانی
نویسنده
عکس مطلب اول
به نقل از وبسایت مهندس فرهاد کاشانی: فکر بکری به مغزتان خطور کرده و فکر می کنید که بهترین اختراع دوران بشریت است. بعدش چی؟ اول سعی کنید با جستجوگر اینترنت مطمئن بشوید که این وسیله قبلاً ‌اختراع نشده باشد. هنگامیکه “برادران رایت” هواپیمای موتوری را اختراع کردند معلوم شد که چندین نفر در سراسر دنیا همزمان روی چنین اختراعی کار می کرده اند و فقط “برادران رایت” اولینی بودند که موفق شدند. چیزی که به فکر شما رسیده ممکن است به فکر بقیه هم رسیده باشد.

خب حالا که مطمئن شدید آثاری از آن در هیچ جای دیگر نیست ممکنست بتوانید آن را در ایران یا با خرج ده هزار دلار در آمریکا ثبت نمائید. با ثبت آن مطمئن می شوید که اگر تا ۲۰ سال دیگر کسی در آمریکا چنین دستگاهی را بسازد باید به شما کمیسیون بدهد. ولی اگر کسی تا بیست سال دیگر اختراع شما را کپی نکند ده هزار دلار شما به هدر رفته است.

حالا ممکن است بخواهید اختراع خود را بسازید. خیلی هم خوب. بسازید ولی انتظار کمک از دولت و ملت نداشته باشید . “برادران رایت” از دولت و ملت آمریکا کمک نگرفتند و “ادیسون” هم همینطور. حتی در “سیلیکان ولی” مهد اختراعات ، شما اگر بروید به یک سرمایه گذار بگویید که من یک اختراع کرده ام تو پول بگذار که آن را بسازیم می پرسد چقدر از جیب خود گذاشته اید و چقدر در راه اختراع خود فداکاری کرده اید؟ اگر شما به اختراع خودتان اطمینان ندارید و حاضر نیستید که پول پراید و منزل را خرج آن کنید چطور انتظار دارید که سرمایه داران در شرکت شما سرمایه بگذارند؟

اخیراً یکی از ایرانیان محترم از آلمان با من تماس گرفتند و گفتند که اختراعی دارند و می خواهند از من راهنمایی بگیرند. اول به ایشان یاد دادم که فرمی به نام NDA یا NON DISCLOSURE AGREEMENT را پر کرده و بدهند من امضاء کنم که اگر روزی من اختراع ایشان را ساختم ایشان بتوانند مرا به دادگاه ببرند.

پس شما هم از اینترنت این فرم را پیدا کرده و اگر می خواهید در مورد اختراع خود صحبت کنید اول امضاء بگیرید و بعد صحبت کنید. البته هستند شرکت های آمریکایی که محتاج اختراعند ولی چنین کاغذی را امضاء نمی کنند چون احتمالی هست که خودشان در حال ساخت چنین وسیله ای باشند و نمی خواهند بابت آن به شما امضاء بدهند. از سوی دیگر مایلند اختراع شما را ببینند. که این هم برای شما خطرناک است چون ممکن است ایده گرفته و همان را بسازند.

یک چیز که خیلی مهم است این است که هر اختراعی ارزشمند نیست. شما اگر موتوری بسازید که با شیر گربه کار کند اختراع بسیار جالب و به درد نخوری کرده اید. اختراع باید جنبه بازرگانی داشته باشد که مردم بابت آن پول بدهند.

این روزها بخصوص در کارخانجات اتومبیل سازی مسابقه ثبت اختراع هست و هر کارخانه ای سعی می کند اختراع بیشتری را به ثبت برساند. ایراد این است که برای افزایش تعداد اختراع هر چیز بدرد نخوری را هم ثبت می کنند که اعدادشان بالا برود. پس اگر در کارخانه اتومبیل سازی کار می کنید و اختراع شما را ثبت کرده اند خوشحال نشوید چون آنها به فکر افزایش عدد هستند و کیفیت اختراع شما برایشان مهم نیست.

در “سیلیکان ولی” اگر یک VC یا VENTURE CAPITALIST بخواهد روی اختراع شما سرمایه گذاری بکند اول باید محصول شما را دوست داشته باشد،‌ دوم ثبت اختراع خیلی کمک می کند ولی مهم تر از همه می خواهند ببینند که شما چقدر از جیب مبارک برای این کار گذاشته اید. ندارم و نداشتم دلایل جالبی نیستند. فداکاری در مسئله اختراع خیلی مهم است. اگر شما ریالی برای اختراع خود خرج نکرده اید از دید آنها یعنی شما به اختراع خود ایمان ندارید. ولی اگر تمام زندگی خود را فروخته اید که اختراع خود را بسازید شانس خوبی دارید.

بنابراین دوستانی که برای من یک نقاشی از اختراعشان می فرستند و از من می خواهند که کمک شان کنم آنرا بسازند به مطالب بالا توجه کنند. من از این نقاشی ها زیاد دیده ام. اینها اختراع نیستند. برای من عکس اختراعتان را بفرستید نه نقاشی آن را.

در پایان ناگفته نماند که بعضی از شرکت ها هر اختراع ممکنی را که ممکن است به دست رقبا بیافتد ثبت می نمایند فقط به خاطر اینکه مبادا روزی حریف از آن استفاده بنماید نه اینکه خودشان شیفته آن اختراع باشند.

در پایان از سرکار خانم مهشید سعادت از اداره ی ثبت اختراعات در سن هوزه برای مرور و تأیید این مقاله تشکر می نمایم.

نظرات کاربران

4 نظر