موضوعات داغ

پدر موتورهای وانکل درگذشت

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
کنیچی یاماموتو، مهندس کمپانی خودروسازی مزدا که به عنوان پدر موتورهای چرخشی (روتوری یا وانکل) این شرکت نیز شناخته می‌شود، در سن 95 سالگی درگذشت.
کنیچی یاماموتو، در سال 1922 میلادی و در شهر هیروشیما در ژاپن متولد شد و همچنین در سال 1944 میلادی در دانشگاه امپریالی توکیو فارغ التحصیل شد. پس از اتمام جنگ جهانی دوم، کنیچی یاماموتور برای پیدا کردن خانه خود به شهر هیروشیما بازگشت، اما بمب اتم تمامی شهر را نابود کرده بود و در این بمباران هسته‌ای توسط آمریکا، خواهر جوان وی نیز کشته شده بود.

او برای کمک به خانواده و ساختن دوباره زندگی آنان، در یک شرکت حمل و نقل محلی کامیون تحت عنوان "تویو کوگیو" که تنها یکی از چند شرکت باقی مانده پس از بمباران هسته‌ای هیروشیما بود، مشغول به کار شد و تنها 2 سال بعد از کارگری، ارتقا پیدا کرد و تبدیل به یک مدیر شد و توانست پروژه‌ای را برای تولید یک موتور جدید آغاز کند که نتیجه کار با یک نشان مزدا، بر روی یک دستگاه کامیون 3 چرخ کوچک مورد استفاده قرار گرفت.
چند سال بعد از آن، یاماموتو به رهبری گروهی از مهندسان شرکت خودروسازی مزدا منصوب شد که بر روی یک خانواده از موتورهای دوار یا همان "روتوری" کار می‌کرد. در سال 1964 میلادی، خودروساز مذکور ژاپنی یکی از مهم‌ترین محصولات خود را در تمام طول تاریخ خود ارائه کرد و آن هم خودروی "مزدا کوسمو اسپرت" بود که نیروی خود را از یک موتور دوار دوقلو تامین می‌کرد. گفتنی است که این خودرو توسط یاماموتو برای متقاعد کردن وزارت تجارت و صنعت ژاپن (MITI) ساخته شده بود که شرکت خودروسازی مزدا یکی از سازندگان مهم ژاپن است و باید به کار خود ادامه دهد. در نتیجه، خودروی " Cosmo Sport" در سال 1967 میلادی به نتیجه رسید و اولین خودروی تولید شده در جهان بود که از یک پیشرانه دوار دوقلو برای تامین نیرو محرکه خود استفاده می‌کرد.

همانطور که موتورهای دوار در دهه 70 میلادی تبدیل به پیشرانه‌های محرک اصلی برای مزدا شده بودند، یاماموتو توانست رتبه نام تجاری را افزایش دهد و در همان دهه، سرپرست تحقیق و توسعه کمپانی خودروسازی مزدا شود، اما در سال 1985 میلادی تبدیل به مدیرعامل و سپس تبدیل به یک رهبر برای کمپانی خودروسازی مزدا شد. یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های مزدا در طول تاریخ این شرکت، پیروزی در سری مسابقات لمانز بود که در سال 1991 میلادی توانست به چنین مقامی دست پیدا کنید، اما یک سال بعد از آن آقای "کنیچی یاماموتو" به عنوان پدر موتورهای چرخشی مزدا بازنشسته شد و 25 سال بعد از آن، در نهایت دسامبر 2017 میلای در سن 95 سالگی درگذشت.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/10/7
روحت شاد مرد خوب
1396/10/8
قطعا جایگاه تو بهشته....
روحت شاد ای مرد...