موضوعات داغ

آشنایی با xj220؛ سریعترین محصول تاریخ جگوار

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
در بین محصولات جگوار، خودروی XJ220 یک موفقیت بسیار چشمگیر بود که در نسخه‌های کانسپت خود از یک پیشرانه 12 سیلندر سود می‌بُرد، اما در نهایت وقتی زمان تولید اتومبیل فرا رسید، یک پیشرانه 3.5 لیتری کوچک شش سیلندر جایگزین آن شد که باز هم توانست موفقیت‌های چشمگیری برای جگوار داشته باشد، با این حال خودروی اسپرت XJ220 تنها محصول منحصر به فرد جگوار در دهه 90 میلادی نخواهد بود، زیرا در اوایل 1990 میلادی هم شرکت خودروسازی جگوار یک محصول منحصربه فرد سوپراسپرت راهی بازار کرد و آن هم خودروی XJR-15 بود که از یک پیشرانه قدرتمند 12 سیلندر در زیر کاپوت خود سود می‌برد.
یکی از دلایلی که خودروی XJ220 را منحصربه فرد کرده است، تولید تنها 53 دستگاه از آن بود، اما خودروی XJR-15 حتی در میان سایر خودروهای هم مدل خود نیز منحصربه فرد است، زیرا علاوه بر تولید محدود 25 دستگاهی به یک جعبه دنده 5 سرعته سنکرونیزه، و سیستم تهویه مطبوع کابین مجهز است.
حالا یکی از نسخه‌های محدود این خودرو در سلامت کامل به حراج گذاشته شده است و مشتریان می‌توانند در نمایندگی DD Classics لندن آن را خریداری کنند.

جگوار XJR-15

جگوار XJR-15

باتوجه به اطلاعات ارائه شده از سوی منابع خبری، این خودروی جگوار XJR-154 در سال 1991 میلادی به آلمان منتقل شد و تنها کارکرد 600 مایلی، یا به عبارت دیگر تنها کارکرد 965 کیلومتری دارد که باعث شده این خودروی آبی رنگ جگوار در مشخصات فنی خود در سلامت کامل باشد، اما بدنه آن پس از اینکه سال 2008 میلادی بار دیگر به کشور انگلستان وارد شد، توسط Don Law Racing مورد بازسازی و تقویت قرار گرفت که هزینه کلی آن چیزی معادل 98 هزار پوند (132 هزار و 700 دلار) شده است.
در ادامه بد نیست بدانید که این خودروی جگوار با الگوبرداری از خودروی XJR-9 لمانز طراحی و ساخته شده است که در زیر کاپوت خود از یک پیشرانه 6 لیتری دوازده سیلندر سود برده و می‌تواند نزدیک به 450 اسب بخار قدرت و همچنین 570 نیوتن متر گشتاور داشته باشد.
شاید این رقم با استاندارد سوپر اسپرت های امروزی همخوانی نداشته باشد، اما در دهه 90 میلادی قدرت نسبتا بالایی تلقی می‌شود، بویژه اینکه بدنه اتومبیل کاملا از فیبرکربن ساخته شده و تنها 1062 کیلوگرم وزن دارد که در عمل باعث شده این پلنگ سال خورده شتاب صفر تا صد حدودا 4 ثانیه ای و حداکثر سرعتی برابر با 307 کیلومتر بر ساعت داشته باشد.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/10/15
یادش بخیر نید فور اسپید 3