موضوعات داغ

آدرس غلط در ماجرای تعرفه هیبریدی‌ها

عکس مطلب اول
دنیای اقتصاد : با اعلام تعرفه‌های جدید واردات خودرو، انتقادهای زیادی از این ماجرا انجام شد و در این بین، افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی نیز به نوبه خود چالش برانگیز شد. به گفته منتقدان، افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی به قیمت بر هم خوردن برنامه‌های مربوط به کاهش آلودگی هوا تمام خواهد شد؛ زیرا انگیزه مشتریان برای خرید این محصولات پایین خواهد آمد. پیش‌تر با توجه به صفر بودن تعرفه واردات خودروهای هیبریدی، بخشی از مشتریان به سمت خرید این محصولات رفتند؛ زیرا عملا تعرفه‌ای بابت خرید هیبریدها پرداخت نمی‌کردند. حالا اما با توجه به افزایش تعرفه، انتظار می‌رود حجم استقبال از این خودروها کاهش یابد. این در شرایطی است که برخی کارشناسان معتقدند خودروهای سواری هیبریدی نقش چندانی در کاهش آلودگی هوا نداشته و این مشکل را باید از مسیرهای دیگری از جمله خروج خودروهای فرسوده پیگیری کرد.
در این بین، فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو نیز در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: انتقادات صورت‌گرفته از افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی و تاثیر آن در آلودگی هوا مبنای علمی ندارد و آدرس اشتباه دادن است؛ زیرا به استناد گزارش‌های منتشرشده از سوی سازمان‌های ذی‌ربط درباره نوع و جنس آلودگی هوای شهرهای بزرگ، اصلی‌ترین عامل آلودگی هوا ذرات معلق موجود در دودخروجی خودروهای دیزل‌سنگین است و نقش خودروهای سبک بنزینی بسیار اندک است. بنابراین به‌نظر می‌رسد این انتقادات بیشتر از آنکه جنبه علمی داشته باشد، جنبه تجاری دارد و ممکن است به گمراه کردن افکار عمومی منجر شود. زاوه اظهار کرد: به‌طور کلی خودروهای هیبریدی فناوری‌های مختلفی دارند و تنها نمونه‌های پلاگین (با پایه برق و قابلیت شارژ از ایستگاه‌های برق) آن صرفا در زمان استفاده از برق آلودگی ایجاد نمی‌کنند که البته معمولا پیمایش آنها بسیار محدود است. در سایر انواع هیبریدها موتور احتراق داخلی نقش مهمی در تولید نیروی محرکه خودرو دارد و فناوری هیبرید قطعا منجر به صرفه‌جویی در مصرف سوخت می‌شود؛ ولی ممکن است سطح استاندارد آلایندگی را ارتقا ندهد. بنابراین استفاده از فناوری هیبرید الزاما منجر به کاهش آلایندگی خودرو نمی‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون عمده خودروی هیبریدی وارد شده به ایران از نوع پایه برقی نبوده‌اند و حتی زیرساختی برای خودروهای پلاگین و برقی در کشور وجود ندارد، خاطرنشان کرد: خودروهای معمولی هیبریدی اگرچه مشروط به شرایطی از جمله شرایط نگهداری در درازمدت و نوع کاربری و نوع تکنولوژی مورد استفاده ممکن است آلودگی کمتری نسبت به خودروهای بنزینی ایجاد کنند، اما اینکه این خودروها را خودروهای کاملا سبز و پاک بنامیم، مطلقا غلط است. به‌عنوان مثال یک خودروی هیبریدی یورو ۴ با مصرف ۶ لیتر از یک خودروی معمولی یورو ۶ با مصرف ۵ لیتر هم پرمصرف‌تر است هم آلاینده‌تر. بنابراین تکیه صرف بر نوع فناوری برای اطلاق خودروی پاک به خودروی هیبریدی بدون استناد به عملکرد و بازدهی آن، رویه نادرستی است. این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: بنابراین عدم اخذ سود بازرگانی از خودروهای هیبرید بدون توجه به عملکرد فنی آنها الزاما منجر به کاهش آلودگی هوا نمی‌شود.

بنابراین انتقاداتی که به افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی و تاثیر آن در افزایش آلودگی هوا مطرح می‌شود مبنای علمی ندارد؛ با این حساب، با توجه به افزایش تعرفه خودروهای بنزینی، تعرفه واردات خودروهای هیبریدی هم افزایش یافت که احتمالا دلیل آن یارانه‌ای بودن سوخت مصرفی در کشور و کنترل خروج ارز در حوزه واردات خودرو بوده است.

وی افزود: افزایش ۱۱ برابری تعرفه واردات خودروهای هیبریدی مربوط به خودروهای هیبریدی با حجم موتور بیش از ۲۰۰۰ سی‌سی است که تعرفه آن از ۵ درصد به ۵۵ درصد رسیده است و از سایر مدل‌ها با حجم موتور پایین‌تر و در صورتی که به پایه برقی مجهز باشند، سود بازرگانی بسیار کمتری دریافت می‌شود. ضمن آنکه حذف تعرفه واردات این خودروها در سه سال اخیر منجر به واردات خودروی هیبریدی ارزان قیمت و قابل ابتیاع برای عموم مردم نشده بود.

زاوه با اشاره به اشتباه در طراحی ساختار تعرفه در کشور گفت: در صورتی که بخواهیم مسائل محیط زیستی و مصرف سوخت را به‌عنوان شاخص‌های اصلی تولید و واردات خودرو در کشور لحاظ کنیم، بهتر است به شاخص‌های فنی مانند میزان خالص آلاینده‌ها و همچنین مصرف سوخت در سیکل استاندارد مراجعه کنیم. صرف استفاده از یک فناوری نمی‌تواند دلیل محکمی برای ارائه تخفیفات گمرکی به مصرف‌کنندگان باشد؛ چون ممکن است انحراف از اهداف بسیار شدید باشد. مثلا بهتر است تعرفه واردات و عوارض شماره‌گذاری خودروهای با استاندارد یورو ۶ و مصرف زیر ۴لیتر را صفر کنیم و متناسب با کاهش سطح استانداردهای آلودگی و افزایش میزان مصرف سوخت، تعرفه را افزایش دهیم.

نظرات کاربران

13 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/10/18
فکر کنم آقای زاوه با این اطلاعات و افاضات در زاویه ای از فرغون سازان وطنی مشغول به کار هستند و احساس می کنند خودروهای هیبرید روز دنیا حق ایشون را پایمال نمودند و باید این خودروها به اشد مجازات تنبیه شوند
1396/10/18
به نظرم افزایش تعرفه هیبریدی ها کار بجایی بود. لطفا دقت کنید که با اینکه تعرفه هیبریدی ها تقریبا صفر بود اما قیمت تویوتا پریوس در ایران از تویوتا کرولا بیشتر بود!!! یعنی در واقع شرکت ایرتویا به جای اینکه پریوس را بر مبنای تعرفه صفر به خریدار بفروشد، آن را بر مبنای تعرفه 50 درصدی کرولا به فروش میرساند. به عبارت دیگر تعرفه صفر خودروهای هیبریدی نه نفعی برای مردم داشت و نه نفعی برای دولت و این وسط فقط ایرتویا بود که سود میکرد. اکنون با افزایش این تعرفه، راه سودجویی ایرتویا بسته شده است تادر آینده از قوانین سوء استفاده نکند.
1396/10/18
يعني نظرت عاليييييه ...

ببينم چرا نميگي قيمت پريوس درست بشه ،چون ديگه كسي هيچ ماشين بين ٧٠تا ١٠٠ميليوني صفر ديگه اي رو نميخره... اومدي ابروشو درست كني زدي چشمشو از جا در اوردي..؟!!!! دمت گرم حالا ميفهمم اين قيمتا هم واسه ما هنووووز كمه ... لطفا گرونتر كنين اونم نه انقدر كم كم لطفا تند تند و با شيب ٤٠٠،٥٠٠٪‏ .... خوبه دوسته عزيز..؟
1396/11/8
با افزایش تعرفه پریوس ۱۵۰ ملیون شده ۲۰۷ ملیون. چی میگی شما؟
1396/10/18
بارها گفته ایم و کفته شده اگه واقعن دغدغه الودگی هوا و مصرف بنزینه چرا از روش اروپاییا استفاده نمیکنن؟
مالیات بر اساس میزان آلایندگی
چن وقت پیش جدولش تو همین خودروبانک هم منتشر شد
فقط مشکلش اینجاس در اونصورت داخلیها و چینیها که سود تپلی نصیب ایشان میکنه بالاترین مالیات رو باید بدن
1396/10/18
ولی ممکن است سطح استاندارد آلایندگی را ارتقا ندهد. بنابراین استفاده از فناوری هیبرید الزاما منجر به کاهش آلایندگی خودرو نمی‌شود.
تا حالا این همه چرت و پرت یه جا ندیده بودم
1396/10/18
واقعا جالبه اون زمان که تعرفه بنزینی ۴۵-۵۵ بود و هیبریدی ۴-۵ درصد و اختلاف ۴۰/۵۰ درصدی در عمل قیمت سوناتا هیبریدی با بنزینیش برابری میکرد مردم خیلی سخت سمت هیبریدی میرفتند الان که هم همون درصد اختلاف رعایت شده چه بسا بیشترم شده پس
اقایان به اصطلاح کارشناس دیگه نفرماید که چون تعرفه هیبریدی کمتره مردم از این به بعد به سمت اینها رو میاورند
دوم اقای کارشناس وقتی خودرو در اروپا فروش میرسه پس قطعا بالاترین استاندارهای سوختی رو پاس کرده بعدم مگه ما الان خودرو هیبریدی با موتور درون سوز یورو چهار وارد میکنیم تمام خودروهای وارداتی باید زیر یکسال عمرشون باشه پس از این مثالهای الکی نزنید
1396/10/18
میشه از این مثلا کارشناس بپرسید یه خودرو معمولی یورو۶ که در صد کیلومتر ، ۱۰ لیتر مصرف داره بیشتر الایندگی داره یا یه هیبریدی یورو۶ که در صد کیلومتر ۵ لیتر مصرف داره؟
درضمن ، تفاوت هیبرید و پلاگین هیبرید در این است که پلاگین هیبرید ها باتری شون هم با موتور خودرو شارژ میشود و هم برق خانگی یا ایستگاه شارژ اما هیبرید ها فقط با استفاده از موتور خودرو باتری هاش شارژ میشودو هیچکس از قابلیت تمام الکتریکی این خودرو ها استفاده نمیکنه ، چون خیلی شتاب ضعیفی داره! اما بسیار در کاهش مصرف سوخت تاثیر دارند!
درضمنهیچ هیبریدی یورو ۴ ای در ایران نیست!
1396/10/18
سفسطه ای غم انگیز از طرف نگارنده .
1396/10/18
اگه آلودگی هوای تهران از بنزین سوزها نبوده چطور میگفتن بنزین پتروشیمی باعث آلودگی هواست؟
1396/10/18
بالاخره باید بندازن تقصیر قبلی ها
1396/10/18
چقدر دلایل منطقی و درستی ایشون ارائه دادن من واقعا قانع شدم انشاله تا 10 سال آینده تعرفه واردات خروس قندی هم برابر میشه با مازراتی . مسئولین پا به پا هم برای ویرانی وطن :)
1396/10/19
سلام به همگی
اول اینکه ساله 1381 جلوی تولید خودروی هوشمند الکتریک تماما ایرانی رو گرفتند.
حالا هم تعرفه هیبریدی با این دلیل افزایش دادند.
بله اینجا ایرانه جایی که بر عکس دنیا هست.
همه دنیا مشوق در اختیار برق و هابرید می ذارن ولی اینجا جلوشو می گیرن قشنگ معلومه چه کسانی دارن سود می برن.
اگه مردم حماسه اصل خرید رو در ساله 1394 بوجود نمی آوردند این اتفاق ها نمی افتاد.
یه همچنین ملتی داریم ها . نه خودرو ساز مشکل داره نه دولت مشکل از خودمون هست.
حرف و اعتراض ما مردم تا زمانی که نتونیم رو حرفمون وایسیم هیچ ارزشی نداره . وقتی حمایت می کنیم می خریم همین می شه دیگه خودرو ساز می گه ملت راضی هستن پس همین آش و همین کاسه.
ببخشید من اینقدر رک صحبت می کنم قصد توهین ندارم.
ولی کمی ایسادن رو حرف مون بهتر از اینه که به خاطر خانواده و فامیل و چشم و همچشمی و مجبور به تاکسی خودرو ساز و دولت رو مجبور به ادامه این رویه غلط بکنیم.