موضوعات داغ

مزیت های استفاده از فناوری هایبرید

عکس مطلب اول
حدود 20 سال از ابداع تکنولوژی هیبریدی می گذرد و حالا تمام خودروسازان تولید انبوه و حتی برخی از سوپر اسپرت سازان به استفاده از این تکنولوژی تمایل نشان می دهند، چرا که در طول این مدت میزان کارایی و تاثیر گذاری استفاده از موتور های برقی در کنار موتور های درون سوز به همگان ثابت شده است.
حتی خودروسازان کره ای نظیر کیا و هیوندای که با اعتماد به نفس خاصی تلاش می کنند تا راهی متفاوت از رقبای ژاپنی را بپیماند در یکی دوسال گذشته خودروهایی مانند هیوندای سوناتا هیبرید و کیا اپتیما هیبرید را وارد بازار کرده اند تا از قافله رقبا عقب نمانند. تویوتا از زمان تولید اولین پریوس در سال 1997، بیش از 10 میلیون خودروی هایبرید در اطراف جهان به فروش رسانده است و از تولید بیش از 77 میلیون تن دی اکسید کربن جلوگیری کرده است. فناوری هایبرید پایه و اساس تمام پیشرانه های جایگزین تویوتا است. با استفاده از ساختار پایه هایبرید و فناوری آن، تویوتا قادر است خودروهای الکتریکی، پلاگین هایبرید و سلول سوختی تولید کند که با سوخت هیدروژن کار می کنند.

موفقیت فناوری هایبرید

تویوتا در قرن بیست و یکم باید روشهایی پیدا کند تا بتواند خودروهایی تولید کند که سازگاری بیشتری با محیط زیست داشته باشند و وابستگی خود بر سوخت های نفتی را کاهش دهد. ژاپنی ها فناوری هایبرید را فناوری کلیدی برای دستیابی به این اهداف می دانند و با ترکیب منابع انرژی مختلف در یک سیستم انتقال قدرت به مصرف سوخت چشمگیر و آلاینده های بسیار کمتری دست می یابد و این فناوری را با قیمتی ارزان عرضه می کند که در حد استطاعت مشتریان باشد.

امروز خودروهای هایبرید نه تنها راندمان بهتری نسبت به قبل دارند و در هر نسل از آنها مصرف سوخت حدود 10 درصد کاهش یافته است بلکه عملکرد قوی تری نیز ارائه می دهند و کیفیت و دوام بالا و هزینه های نگهداری پایینی دارند.
هدف مهندسان برای نهایت استفاده از پتانسیل هایبرید در راستای کاهش مصرف سوخت ایجاد فناوری ارزان قیمت است که بیشترین تعداد ممکن از مشتریان بتوانند از آن بهره مند شود. به همین دلیل امروز تویوتا طیف محصولات هایبرید خود را از تنها یک مدل (پریوس) به بیش از 30 مدل گسترش داده است و سایر خودروسازان نیز ناچار به پیروی از این الگو شده اند.
برای مثال جالب است بدانید که ب ام و با امضای قراردادی بخشی از فناوری تولید موتورهای درون سوز خود را به ازای کسب دانش فنی ساخت خودروهای هیبرید با تویوتا به اشتراک گذاشت و ظرف سال هایا خیر شاهد معرفی سری فوق العاده کم مصرف ئی پرفورمنس توسط ب ام و هستیم.
با افزایش تعداد مدلهای مختلف هایبرید، این فناوری برای اکثر مشتریان در دسترس خواهد بود.

فناوری هایبرید تویوتا

فناوری هایبرید تویوتا

مدلهای هایبرید در بیش از 90 کشور و منطقه در جهان به فروش می رسند. از سال 1997 تاکنون بیش از 3.9 میلیون پریوس در سطح جهان به فروش رسیده است و با احتساب سایر مدل های تولیدی توسط خودروسازان دیگر می توان تخمین زد که حالا بیش از 5 میلیون خودرو هیبریدی در سرتاسر جهان در تردند.
مسلما اگر این تکنولوژی کارایی لازم در زمینه مصرف سوخت و کاهش گازهای آلاینده را نداشت، مشتریان تا این حد از آن استقبال نمی کردند.

دستاوردهای فناوری هایبرید

در طول سالهایی که خودروهای هایبرید به فروش رسیده اند، در مقایسه با آلاینده های تولید شده توسط خودروهای بنزینی مشابه مجموعا از تولید 77 میلیون تن دی اکسید کربن جلوگیری کرده اند.

دستاوردهای فناوری هایبرید برای تویوتا

دستاوردهای فناوری هایبرید برای تویوتا

خودروهای هایبرید گازهای اکسید نیتروژن (NOx) بسیار کمی تولید می کنند. اکسیدهای نیتروژن یکی از آلاینده های خروجی از اگزوز هستند که به کیفیت هوا آسیب می زنند.

طرز کار فناوری هایبرید

فناوری هایبرید از یک موتور بنزینی و یک موتور برقی استفاده می کند. این یک سیستم هایبرید کامل است به این معنا که وسیله نقلیه می تواند تنها با استفاده از موتور الکتریکی یا به صورت همزمان با هر دو موتور حرکت کند. فرق این سیستم با سیستم های هایبرید ملایم این است که در سیستم های ملایم، موتور الکتریکی تنها برای تقویت عملکرد موتور بنزینی مورد استفاده قرار می گیرد.
هنگامی که با خودرو رانندگی می کنید در اثر انرژی ایجاد شده از ترمز گرفتن یا کاهش سرعت خودرو جریان برق تولید می شود. سپس این جریان برق آماده استفاده در باتری هایبرید ذخیره می شود. چه در ترافیک کند یا آزادراه باشید، یک واحد کنترل نیرو به صورت خودکار پربازده ترین منبع نیرو در هر لحظه را تعیین می کند. در ترافیک سنگین سیستم هایبرید کامل حالت تمام برقی را انتخاب می کند تا مزیت رانندگی با مصرف سوخت و آلایندگی صفر را به حداکثر برساند. اگر شارژ باتری کم شود یا راننده سرعت خودرو را افزایش دهد سیستم هایبرید به صورت خودکار دوباره شروع به کار می کند.

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/10/25
این متنو بفرستید واسه اقای نوبخت که در توجیه افزایش تعرفه خودرو های هایبرید فرموده بودن خودرو هایبرید تاثیری در کاهش الودگی نداره چون در سرعت پایین از بنزین و در سرعت بالا از برق استفاده میکنه!!!
1396/10/25
چه فایده که از تولید 77 تن گاز کربن دی اکسید جلوگیری کرده ماشین های ایرانی تو یه سال همین رو جبران کردن.😀
1396/10/25
خودروی هیبرید هیچ مزیتی نداره، خوده دکتر نوبخت گفتن که سهمی تو کاهش الودگی هم نداره تازه تو جاده از هیبرید استفاده می کنه. واقعا داریم تو دارالمجانین زندگی می کنی...
1396/10/26
واقعا تکنولوژی هیبرید ژاپن بخصوص تویوتا حرف نداره ! از وقتی پریوس سوار میشم دیگه فکرم سمت ماشین های بنزینی نمیره و وقتی بخوام توو یه سگمنت دیگه هم ماشین بخرم میگم فقط هیبرید.شاسی بلند هیبرید : اوتلندر ، هاچبک هیبرید : نیسان لیف ، همرده پریوس : هیوندا آیونیک ولی خب بلطف عنایات دولت محترم بی تدبیر و نا امید دیگه خرید ماشین هیبرید هم داره رویا میشه همین پریوس هم دو دستی بگیریم باقیش طلبمون.
1396/10/26
بابا هیبرید دیگه چیه؟؟ مهندسای ژاپنی باید بیان ایران تا دولتمردان نابغه ایرانی بهشون بفهمونن که هیبرید هیچ فرقی با غیر هیبرید نداره! البته اینم قبوله که این دولتمردای نابغه همین چندروز پیش اینو فهمیدن!