موضوعات داغ

نگاهی به قیمت و شرایط نه‌چندان مساعد آزرا در بازار دست دوم

عکس نویسنده
آریا محسنی
نویسنده و عکاس
عکس مطلب اول
خودروهای کره‌ای را می‌توان عامل اصلی تحول بازار خودروهای وارداتی بازار ایران دانست که توانستند طی سال‌های اخیر با حجم عظیمی از واردات، بخش وسیعی از بازار را پوشش دهند. در این میان سهم سدان‌های کره‌ای که شامل خودروهای هیوندای و کیا می‌شود، در مقایسه با سایر سگمنت‌ها قابل توجه است. نکته قابل توجه در این خصوص، بازه گسترده قیمتی بوده که باتوجه به تیپ‌بندی و آپشن خودروها تعیین می‌شود. سهم هیوندای سوناتا و کیا اپتیما در این میان از سایر خودروهای کره‌ای بسیار بیشتر است. اما در رده بالاتر خودروهایی از جمله آزرا و کادنزا وجود دارند که با پیشرانه‌ای قدرتمندتر و لیست آپشن پربارتر، توانستند در میان خودروهای لوکس بازار سهم‌خواهی کنند.

هیوندای آزرا

هیوندای آزرا

تا پیش از ممنوعیت واردات خودروهای 2500 سی‌سی، هیوندای آزرا و کیا کادنزا در دسته خودروهای پرفروش کره‌ای قرار داشتند که با استقبال خوب خریداران همراه شدند. اما پس از ممنوعیت واردات این دسته از خودروهاف به دلیل استهلاک بیشتر نسبت به سدان‌های متوسط، با بی اعتاعی از سوی بازار مواجه شدند. این درحالی است که در حال حاضر بسیاری از خودروهای صفر کیلومتر با امکانات رفاهی کمتر و موتوری ضعیف‌تر، قیمتی معادل هیوندای آزرا و یا کیا کادنزا کارکرده دارند. هیوندای آزرا که تاکنون نسل‌های مختلفی را تجربه کرده است، تا پیش از ممنوعیت واردات توانست فروش دو نسل محبوب خودرو را در بازار ایران تجربه کند. همچنین استقبال خوب بازار از آن باعث شد تا فیس‌لیفت‌های این خودرو نیز سریعا به بازار ایران راه پیدا کند. حال باتوجه به اینکه این روزها خودروسازان به پیشرانه‌های اقتصادی با حجم کم روی آورده‌اند، هیوندای نیز برای نسل جدید آزرا خود پیشرانه‌های کم حجم را نیز درنظر گرفته است که همین موضوع باعث شده تا کرمان‌موتور برای عرضه نسل جدید آژرا در سال 97 برنامه‌هایی را درنظر بگیرد.

هیوندای آزرا

هیوندای آزرا

نسل قبلی آزرا که در برخی از کشورها از جمله کشورهای اروپایی با نام گرنجور شناخته می‌شد، این روزها در بازار کارکرده ایران طرفدار چندانی ندارد، به همین خاطر مالکان این خودرو که قصد فروش خود را دارند، شاید روزها و ماه‌ها باید در انتظار فروش خودروی خود بمانند. آزرا گرنجور در ایران طی سال‌های 2012 و 2013 به بازار عرضه شد که بر همین اساس قثمت این خودرو این روزها در بازه 150 تا 258 میلیون تومانی قرار دارد. به همین خاطر بسیاری از خریداران ترجیح می‌دهند با پرداخت مبلغی حدود 200 میلیون تومان، خودرویی بروز و جدید از جمله هیوندای الانترا AD، کیا سراتو، سوناتا LF و اپتیما JF را خریدارای کنند. که در این صورت می‌توانند گزینه‌های صفر کیلومتر و کارکرده با میزان کارکرد پایین را خریداری کنند. که در این صورت خیالشان بابت بازار دست دوم این خودروها نیز آسوده‌تر خواهد بود. زیرا با خرید خودرویی همچون آزرا گرنجور، نه‌تنها با هزینه‌های نگهداری بالا مواجه می‌شوند، بلکه از بازار دست دوم مناسب نیز محروم می‌شوند.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/12/8
با سلام. مشخص هست نویسنده این مطلب کاملا از بازار این خودرو بی خبر هستند!!!!!!!!
اتفاقا از بازار خوب و رشد قیمتی نسبتا منسبی برخوردار است.