موضوعات داغ

مقررات نهایی واردات خودرو

عکس مطلب اول
دنیای اقتصاد : گمرک ایران با انتشار مقررات به روز شده از واردات خودروهای سواری اعلام کرد که تنها دو گروه شامل جانبازان و معلولان بهزیستی از پرداخت ۳۰۰ میلیون ریال سود بازرگانی معاف هستند.
ارزش گمرکی خودروهای وارداتی
براساس این اطلاعیه، ارزش گمرکی خودروهای وارداتی براساس قیمت صادراتی و با مقایسه قیمت‌های جهانی در کمیته تبصره ۶ قانون خودرو، به‌صورت سالانه تعیین می‌شود. همچنین ارزش گمرکی تمامی خودروهای قابل ورود طبق تبصره ۱ بند ۴ ماده ۱۷ آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی، پس از تعیین در کمیته تبصره ۶ قانون خودرو انتشار می‌یابد.از سوی دیگر، ارزش خودرو شامل قیمت خرید در کشور مبدا (FOB) و بیمه و کرایه حمل است که در اصطلاح تجاری سیف (Cif) گفته می‌شود و اگر قیمت مندرج در اسناد خرید، کمتر از قیمت صادراتی مصوب باشد، قیمت صادراتی ملاک عمل خواهد بود. کرایه حمل از مبدا کشورهای حوزه خلیج‌فارس به مقصد بندرعباس به‌طور متوسط برای هر خودرو سواری بین ۵۰۰ تا ۷۵۰ دلار آمریکا است.

تعرفه رسمی خودروها
در ادامه این گزارش، به حقوق ورودی خودرو به کشور اشاره و گفته شده که به‌طور کلی خودروی سواری کمتر از ۱۵۰۰ سی‌سی در ردیف تعرفه‌ای ۸۷۰۳۲۲۹۰ جدول مقررات صادرات و واردات طبقه‌بندی می‌شود و واردات این خودروها مشمول ۵۵ درصد حقوق و عوارض گمرکی است. واردات خودروهای سواری بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی نیز در ردیف تعرفه‌ای ۸۷۰۳۲۳۱۹ طبقه‌بندی شده و مشمول ۷۵ درصد حقوق و عوارض گمرکی می‌شود. در نهایت خودروهای سواری از ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی هم در ردیف تعرفه‌ای ۸۷۰۳۲۳۲۹ طبقه‌بندی و مشمول ۹۵ درصد حقوق و عوارض گمرکی هستند.

براساس گزارش گمرک اما حقوق ورودی خودروهای هیبریدی تا ۱۵۰۰ سی‌سی، ۲۵ درصد ارزش گمرکی، از ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی، ۴۵ درصد ارزش گمرکی، خودروهای ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی، ۶۵ درصد ارزش گمرکی و خودروهای بیشتر از ۲۵۰۰ سی‌سی نیز ۱۰۰ درصد ارزش گمرکی است.طبق اطلاعیه گمرک، واردات خودرو مشمول ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده (از جمع ارزش گمرکی به‌علاوه حقوق ورودی)، ۴ درصد مالیات علی‌الحساب (از جمع ارزش گمرکی به‌علاوه حقوق ورودی)، عوارض هلال‌احمر معادل یک درصد حقوق ورودی، پنج درصد از ارزش فوب به‌عنوان عوارض خاص واردات خودرو، هزینه استاندارد معادل ۸ در هزار ارزش سیف است.در این اطلاعیه همچنین درباره گواهی اسقاط خودرو برای پلاک هر خودروی ترخیص‌شده آمده که خودروهای با مصرف کمتر از ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر چرخه ترکیبی، نیاز به اسقاط خودروی فرسوده ندارند، اما به ازای واردات خودروهای با مصرف ۵ لیتر و بین ۵ تا ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، ۲ دستگاه خودروی فرسوده باید خارج شود.

همچنین خودروهایی با مصرف ۶ لیتر و بین ۶ تا ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، به اسقاط ۴ دستگاه خودروی فرسوده نیاز دارد و برای واردات خودروهای با مصرف ۷ لیتر و بین ۷ تا ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر نیز نیاز به اسقاط ۶ دستگاه خودروی فرسوده است. در نهایت به ازای ورود خودروهای با مصرف ۸ لیتر و بیشتر در ۱۰۰ کیلومتر نیز ۸ دستگاه خودروی فرسوده باید اسقاط شود.طبق توضیح گمرک، هزینه‌ای برای اسقاط خودرو تعیین نشده و خرید و اسقاط و ارائه گواهی اسقاط برای شماره‌گذاری بر عهده واردکننده است و خودروهای وارداتی به مناطق آزاد مشمول شرایط شماره‌گذاری (اسقاط خودرو ) هستند. همچنین در این اطلاعیه آمده که ۱۰ درصد از ارزش گمرکی خودرو طبق سند ترخیص برای شماره‌گذاری (عوارض راهنمایی و رانندگی) و ۳ درصد ارزش گمرکی هنگام شماره‌گذاری نیز هزینه نقل و انتقال دارایی است. از سوی دیگر عوارض شهرداری نیز با توجه به نوع خودرو، از ۳۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان است.

گمرک در ادامه گزارش خود اعلام کرده واردات خودروهای سواری بالای ۲۵۰۰ سی‌سی و خودروهای سواری بالای ۴۰ هزار دلار ممنوع است. با این حال، براساس ماده ۷۸ قانون امور گمرکی، امکان ورود موقت خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی برای مسافران غیر مقیم ایران و ایرانیان مقیم خارج از کشور، بابت استفاده شخصی افراد مذکور وجود دارد.واردات تمام خودروها در گام اول نیاز به مجوز ثبت‌سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت دارد و برای تمامی خودروهای وارداتی مجوز ثبت‌سفارش قبل از اظهار به گمرک صادر شده است.قبل از اخذ مجوز واردات، اخذ مجوز‌های چهارگانه نمایندگی از اصناف، مجوز استاندارد، بهینه‌سازی سوخت و محیط زیست الزامی بوده و بر عهده نمایندگی مربوطه است. همچنین درباره عمر خودروهای وارداتی گفته شده که از زمان ساخت آنها نباید بیش از یک سال گذشته باشد. از سوی دیگر، خودروهای وارداتی باید استاندارد‌های لازم از جمله انطباق شماره شاسی، نوع و تیپ موتور را برای ورود داشته باشند.

نظرات کاربران

18 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/12/13
یهو بگید خودرو وارد نکنید و همین لگن های داخلی رو سوار بشید دیگه...
1396/12/13
به افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی اعتراض شد از ۴۵ به ۶۵ افزایش یافت متشکریم که برای ایران خودرو و سایپا به این میزان ارزش قائل هستین
1396/12/13
یعنی با هر ماشین که بخوایم بخریم باید پول بدیم کمبود های کشور رو بر طرف کنیم خوبه دیگه خودمون کشور رو با هزینه خودمون داریم میگردونیم !

که چیه نمیخایم ماشین 6 میلیون تومنی ( قیمتی که گرون ترین ماشین ایران خودرو در عراق فروخته میشه) رو 47 میلیون تومن بخریم !

خاک این کشور نه چون ارزش داره ، خاک پست ترین سرزمین ها توی سر اون کسی که میره ماشین نو میخره و پول توی جیب اینها میریزه!
1396/12/13
کلا منظورش این بود برید آشغالای تولید ملی بخرین...
و اینکه فقط آقازاده ها و خودشون باید ماشین خراجی سوار بشن.
بنده خدا چون کمرو هستن روشون نشده مستقیم بگن:))))
1396/12/13
پس حکم دیوان عدالت چی شد؟؟ پشم؟؟؟
تو مملکت ما با قانون یه قول دو قول بازی میکنن
1396/12/13
باسلام
حکم دیوان عدالت اداری هنوز پابرجاست و لازم به اجراست،منتهی دوستان در وزارت صنعت دوباره امدن تعرفه رو تا حدودی جابه جا کردن که اون حکم و ایرادات۲۱۷نماینده مجلس نسبت با افزایش تعرفه ها،تغییر کنه.متاسفانه ملت محکوم هستن به خرید بی کیفیت وگران ماشین های داخلی اونم چند برابر ارزش واقعی خودروها،یا اینکه چندین برابر پول الکی به اسم گمرک،عوارضی،مالیات و... بدی تا بتونی خودروی خارجی سوار بشی اونم به بهانه حمایت تولید داخل و جلوگیری از خروج ارز،نمیدونم چرا در هر حال باید از جیب و جان مردم هزینه بشه.بنظرم باید مردم بزرگوار خودروی صفر کلا خرید نکنن(چه داخلی و چه خارجی)بجاش نیازهاشون رو با ماشین های کارکرده رفع کنن تا بالاخره نتیجه خوبی حاصل بشه.به امید سربلندی مردم ایران
1396/12/13
رای دیوان صادر شده است منتها دولتمردان میفرمایند ابلاغ نشده الان یکماه از این خبر میگذرد کسی نیست رای را ابلاغ کند از طرفی رای دیوان لازم الاجرا است و تخدی از آن جرم است.
1397/3/29
دیوان عدالت اداری؟؟؟؟؟ اینا همه باهمن دستشون تویه یک قابلمه
1396/12/13
واقعا قوانین مسخره ای وضع کردند. همین افزایش تعرفه ها و ممنوع شدن واردات ماشین های بالای 40.000 دلاره که باعث شده بازار خودروهای وارداتی انقدر آشفته بشه و قیمت ها به صورت نجومی بالا بره . امیدوارم در آینده ای نزدیک قوانین گمرکی مون اصلاح بشه.
1396/12/13
دزدان قرن 21
1396/12/14
آقا نخرید فقط همینه چارش نخرید نمی میرید که
اگه غیرت داشته باشین چه داخلی چه خارجی نخرین دولت میفهمه که مردم رو الاغ فرض نکنن هر زور و خفتی بارمون نکنن
1396/12/14
لعنت بر جاهلیت و ظالمیت عقب افتادگی و مردم فریبی .یباره همون چهار پا وارد کشور کنید .با این روند تا 5 سال آینده تعداد مهاجرین ایرانی از ایرانیها داخل کشور پیشی خواهد گرفت.اصلا جان مردم برا شون ارزشی نداره.فرزندان خودشون ک یا لندن هستن یا آمریکا.بلندتر بگو مرگ بر آمریکا
1396/12/15
به قول اقاي نعمت زاده ( وزير محترم دولت تديبر و اميد) : با توجه به حجم زياد خوردوهاي وارد شده به كشور نشان دهنده اوضاع مالي خوب مردم هميشه فهيم ايرانه -- در نتيجه باز هم جا داره كه نرخ ها رو بالاتر ببرن
1397/2/25
افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی بخاطر این بود که سایپا پراید هیبریدی زده ملت این لگن نمی خریدن گرونش کردن ملت پراید بخرن
1397/4/21
بنظر منشوايط خودروهارو اسان كنيد كه مردم بدبخت لااقل يه ماشين داخلي بروز سوار بشوند و انقدر مردم را اذيت نكنين گناه دارند و ايرانخودرو و سايپا نمي گذارند مردم ايران رنگ ماشين خارجي ببينند بابا ماشين خوب چهره كشور را عوض مي كنه و نشانه پيشرفته واي الان دشمنان شادند كه به هدفشان نزديك شدند و مردم ايران فقط پرايد قسطي مي تونن بخرند مگر اينكه رانن باز باشند يا كلاه برداري كنند.خواهشاً عيق و دور ببينيد نه بروز.
1397/4/25
تنها کسی که بابت اکسیژن انسان را سخت نگرفت الله بود انسان وقتی نفس میکشه از اکسیژن خدا استفاده میکنه
1397/4/25
چرا دوست دارید وابسته باشید تولید داخلی و حمایت از تولید داخلی بهترین گزینه است
انسان چه فقیر باشد چه پولدار اخرش جایگاهش زیر خاک است تمام کشور ها از تولید داخلی خودشون استفاده میکنن الان وقتش رسیده که ما کالا های ایرانی بسازیم به جای اینکه همش واردات بکنیم باید بیشتر صادرات بکنیم وقتی صادرات تقویت پیدا کن اقتصاد از بحران خارج میشه پس باید سخت کار و تلاش کنیم
1398/6/8
مدیر محترم سایت خودرویی اگر واقعا شما سایت خودرویی هستید چرا اطلاعات واردات خودرو در شهریور 98 را اعلام نمیکنید
چرا تعداد خودروهای مانده در گمرک وبرند ومدل ان را اعلام نمیکنید چرا تعرفه ترخیص این خودروها را اعلام نمیکنید
چرا از وضعیت وتعداد خودروهای بالای 2500 اطلاعاتی چاپ نمیکنید اگر به روز نمیشوید سایت راببندید