موضوعات داغ

معرفی 10 نمونه از سبک ترین خودروهای مجهز به سیستم 4 چرخ محرک – بخش دوم

عکس مطلب اول
خودروهای 4 چرخ محرک مزایای فراوانی دارند اما معمولا این نوع خودروها وزن سبکی ندارند زیرا سیستم های انتقال قدرت 4 چرخ محرک به اجزای بیشتری نسبت به سیستم های تک دیفرانسیل نیاز دارند. این یک مسئله ناراحت کننده است زیرا کاهش وزن مزیت های آشکاری مانند شتابگیری سریعتر، هندلینگ بهتر و مصرف سوخت کمتر را به دنبال دارد.
برخی از افراد فکر می کنند سیستم های 4 چرخ محرک فقط در مسیرهای آفرودی مفید هستند و هنگام رانندگی شهری مزیتی ندارند ولی اینطور نیست زیرا خودروهای 4 چرخ محرک ایمنی بالاتری نسبت به خودروهای تک دیفرانسیل دارند. به عنوان مثال اگر هنگام رانندگی شهری با بارش برف و باران مواجه شوید، تعادل و کنترل خودروهای 4 چرخ محرک بسیار بهتر از خودروهای دیفرانسیل جلو یا دیفرانسیل عقب است زیرا در این خودروها هنگام شتابگیری در سطوح لغزنده چرخ ها خیلی راحت چسبندگی خود را از دست می دهند و دچار هرزگردی می شوند. ولی در خودروهای دو دیفرانسیل 4 چرخ محرک چون گشتاور موتور دائما به هر 4 چرخ منتقل می شود، توزیع این نیرو بین چرخ ها یکنواخت تر خواهد بود و به همین دلیل چسبندگی این خودروها دو برابر بیشتر است. مزیت دیگر خودروهای 4 چرخ محرک این است که می توانید بدون رها کردن پدال گاز از پیچ ها عبور کنید زیرا در این خودروها هر یک از تایرها فقط نصف نیروی شتاب دهنده را به زمین منتقل می کنند در حالی که در خودروهای تک دیفرانسیل، محور محرک باید دو برابر این نیرو را به دو تایر انتقال دهد و به همین دلیل چسبندگی کمتری برای مقابله با نیروی گریز از مرکز هنگام دور زدن دارند.
خوشبختانه تعدادی خودروی 4 چرخ محرک با وزن نسبتا سبک در بازار جهان وجود دارند که در این مقاله فهرستی از 10 نمونه از سبک وزن ترین آنها را برای شما آماده کردیم. این خودروها مخصوص افرادی هستند که در جستجوی یک خودروی کم مصرف، کاربردی و اسپرت هستند.
در بخش قبلی این مقاله با 5 خودروی 4 چرخ محرک سبک وزن آشنا شدید. در این بخش 5 نمونه دیگر را معرفی می کنیم.

6 – لامبورگینی اوراکان پرفورمنته
لامبورگینی اوراکان پرفورمنته

لامبورگینی اوراکان پرفورمنته

لامبورگینی وزن اوراکان پرفورمنته مدل 2018 را 1382 کیلوگرم اعلام کرده است، ولی لامبورگینی برخلاف خودروسازان دیگر وزن مدل های خود را بدون در نظر گرفتن مایعات درون خودرو اعلام می کند بنابراین تخمین زده می شود که وزن اوراکان پرفورمنته با مایعات درون آن حدود 1.5 تن باشد. با این حال هنوز هم یک خودروی بسیار سبک وزن محسوب می شود. موتور 10 سیلندر تنفس طبیعی اوراکان که در وسط خودرو نصب شده 640 اسب بخار قدرت دارد و به کمک گیربکس 7 دنده دو کلاجه می تواند این سوپراسپرت را در مدت زمان کمتر از 3.0 ثانیه به 96.5 کیلومتر در ساعت برساند. حداکثر سرعت این خودرو بیش از 323 کیلومتر در ساعت است. همانطور که حدس می زنید اوراکان مصرف سوخت بالایی دارد ولی اگر توان خرید این خودرو را داشته باشید باید گفت اوراکان پرفورمنته با اختلاف زیاد سریعترین خودروی این گروه است.

7 – فولکس واگن گلف R مدل 2018
فولکس واگن گلف R مدل 2018

فولکس واگن گلف R مدل 2018

فولکس واگن گلف R با گیربکس 6 دنده دستی با وزن 1496 کیلوگرم سبک ترین هاچبک اسپرت 4 چرخ محرک است. (وزن این خودرو با گیربکس 7 دنده دو کلاجه اتوماتیک 1530 کیلوگرم و اندکی سنگین تر است). اگر این وزن نسبتا سبک و موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری توربوشارژ این خودرو که 292 اسب بخار قدرت دارد را کنار هم بگذاریم، شتاب صفر تا 96.5 کیلومتر اندکی کمتر از 5.0 ثانیه امکان پذیر است. مصرف سوخت گلف R در سیکل ترکیبی 9.8 لیتر در 100 کیلومتر است. (9.4 لیتر در 100 کیلومتر با گیربکس 7 دنده دو کلاجه). فولکس گلف R به لطف سیستم 4 چرخ محرک چسبندگی بالایی دارد و هندلینگ آن به همان اندازه ای که از یک مدل اسپرت گلف انتظار دارید خوب است.

8 – فولکس واگن گلف اسپرت واگن 1.8T S 4Motion مدل 2018
فولکس واگن گلف اسپرت واگن 1.8T S 4Motion مدل 2018

فولکس واگن گلف اسپرت واگن 1.8T S 4Motion مدل 2018

بله یک گلف دیگر نیز در فهرست ما حضور دارد اما خصوصیات این مدل گلف با مدل قبلی بسیار فرق دارد. با اینکه مدل پایه S گلف اسپرت واگن با گیربکس 6 دنده دستی تنها 1451 کیلوگرم وزن دارد، در عین حال یک خودروی استیشن کوچک و کاربردی با فضای حمل بار 860 لیتر است که با خواباندن صندلی های عقب تا 1883 لیتر گسترش می یابد. موتور 4 سیلندر 1.8 لیتری توربوشارژ این خودرو 170 اسب بخار قدرت دارد و می تواند در مدت زمان حدود 7.0 ثانیه گلف اسپرت واگن را به 96.5 کیلومتر در ساعت برساند و میانگین مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی 9.0 لیتر در 100 کیلومتر است. اگر دنبال مدلی از گلف با اندکی توانایی بیشتر هستید می توانید گلف Alltrack را انتخاب کنید که نسخه توانمندتری از گلف اسپرت واگن است گرچه وزن آن نیز حدود 90 کیلوگرم بیشتر است.

9 – آئودی TT کوپه مدل 2018
آئودی TT کوپه مدل 2018

آئودی TT کوپه مدل 2018

آئودی TT با وزن تنها 1435 کیلوگرم یک خودروی اسپرت 4 چرخ محرک نسبتا سبک وزن محسوب می شود. موتور 4 سیلندر توربوشارژ این خودرو 220 اسب بخار قدرت دارد که از طریق یک گیربکس 6 دنده دو کلاجه این قدرت را به تمام چرخ ها منتقل می کند. آئودی TT خودروی بسیار سریعی می باشد و رانندگی با آن لذت بخش است. شتاب 0 تا 96.5 کیلومتر آئودی TT تنها 5.3 ثانیه است و در سیکل ترکیبی تنها 9.0 لیتر در 100 کیلومتر سوخت مصرف می کند. چنین میزان مصرف سوختی برای یک خودروی اسپرت واقعا معقول است. مدل کابریولت TT و نسخه های اسپرت TTS و TT-RS با عملکرد بالا نیز توسط آئودی به فروش می رسند ولی متاسفانه تمام این مدل ها به طور قابل توجهی سنگین تر هستند. اگر یک خودروی اسپرت 4 چرخ محرک سبک وزن از نظر شما گزینه مناسبی است، آئودی TT قطعا ارزش بررسی دارد.

10 – سوبارو ایمپرزا 2.0i سدان مدل 2018
سوبارو ایمپرزا 2.0i سدان مدل 2018

سوبارو ایمپرزا 2.0i سدان مدل 2018

سوبارو ایمپرزا 2.0i سدان (با گیربکس 5 دنده دستی) با وزن 1349 کیلوگرم سبک ترین خودروی این گروه است. مدل های مجهز به گیربکس ضریب پیوسته CVT سنگین تر هستند. موتور 4 سیلندر تنفس طبیعی ایمپرزا 152 اسب بخار قدرت دارد و می تواند این خودرو را در مدت زمان حدود 9.0 ثانیه به 96.5 کیلومتر در ساعت برساند. جای تعجبی ندارد که این خودرو کم مصرف نیز هست و مصرف سوخت مدل دنده دستی آن در سیکل ترکیبی 8.7 لیتر در 100 کیلومتر است. مدل های مجهز به گیربکس CVT تنها 7.3 لیتر در 100 کیلومتر سوخت مصرف می کنند. مدل های 5 در ایمپرزا اندکی سنگین تر از مدل سدان هستند و مدل های اسپرت WRX و WRX STI که عملکرد بالایی دارند حتی از مدل های قبلی نیز سنگین تر هستند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد