موضوعات داغ

نگاهی نزدیک به تویوتا FJ کروزر، غول آفرود ژاپنی

12 اردیبهشت 1397
عکس نویسنده
حسین ریاحی
نویسنده

مقدمه

تویوتا FJ کروزر از سال 2006 در بازار جهانی حضور دارد و در سال 2010 نیز مدل 2011 این خودرو با تغییراتی روبرو شد. تویوتا FJ کروزر یک خودروی آفرودی تمام عیار است که قابلیت حمل 5 سرنشین را دارد و به یک موتور V6 با حجم 4 لیتر مجهز است که قدرت بالایی دارد و نیروی خود را با استفاده از یک گیربکس اتوماتیک ۵ دنده به چرخ‌ها انتقال می‌دهد. اصلی‌ترین مشخصه‌های تویوتا FJ کروزر را باید ارتفاع از سطح زمین بالا، موتور قدرتمند و امکانات مناسب برای آفرود دانست. برای سال 2011 تویوتا اقدام به برزرسانی تویوتا FJ کروزر کرد و تغییراتی را در قدرت خروجی و ظاهر این خودرو اعمال کرد که البته تغییرات ظاهری چندان گسترده نبودند. همچنین مدل 2011 این خودرو به یک سیستم صوتی قدرتمند نیز مجهز شد. از آنجایی که قبلاً تویوتا FJ کروزر را مورد تست رانندگی قرار داده‌ایم، امروز می‌خواهیم به بررسی یک مدل کمی تغییر یافته از این خودرو بپردازیم و بیشتر نکات فنی آن را با هم مرور کنیم و متوجه شویم که چرا تویوتا FJ کروزر از نظر قابلیت‌های آفرودی خودروی معروف و قابل اعتمادی است.

موتور قدرتمند 1GR-FE

تویوتا در FJ کروزر از موتور شش سیلندر وی شکل خود با نام GR-FE1 استفاده کرده است که این موتور با موتور مدل‌های شش سیلندر لندکروزر و پرادو نیز یکسان است اما در هر خودرو قدرت خروجی متفاوتی دارد. این موتور شش سیلندر 4 لیتری دارای بلوک و سرسیلندر آلومینیومی است که استفاده از آلومینیوم با هدف کاهش وزن بوده است. طراحی سرسیلندر نیز از نوع DOHC است که به معنای دو میل سوپاپ در بالا است. تایمینگ سوپاپ‌های نیز با استفاده از زنجیر تایم انجام می‌شود و به این ترتیب نیازی به سرویس تسمه تایم در این خودرو وجود ندارد چون زنجیر تایم معمولاً در صورتی که با خودرو بد رفتاری نشود به صورت مادام‌العمر کار می‌کند. موتور GR1 دارای 4 سوپاپ در هر سیلندر است و ضریب تراکم آن 10.4 به 1 است. سیستم سوخت‌رسانی این خودرو نیز از نوع MPI است و پاشش سوخت به صورت الکترونیکی در مانیفولد هوا انجام می‌شود.

پیشنهاد سازنده در مورد سوخت مورد مناسب برای این موتور نیز بنزین اکتان 95 است گرچه عنوان شده که از بنزین دارای اکتان 91 نیز می‌توان در این موتور استفاده کرد. در خصوص توان تولیدی موتور تویوتا FJ کروزر هم باید به قدرت 260 اسب بخاری و گشتاور 380 نیوتن متری این خودرو اشاره کنیم. در جدول زیر می‌توانید مشخصات فنی تویوتا FJ کروزر را مطالعه کنید.

مشخصات فنی
مدلتویوتا FJ کروزر
پيشرانه6 سيلندر تنفس طبیعی
حجم موتور4 هزار سی سی
حداکثر قدرت260 اسب بخار در 5200 دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور380 نیوتون متر در 3700 دور بر دقیقه
شتاب رسمی7.3 ثانیه
مصرف سوخت ترکيبی14 لیتر در هر 10 کیلومتر
وزن1948 کیلوگرم
قيمت350 تا 450 میلیون تومان

سیستم انتقال نیرو

انتقال نیرو در تویوتا FJ کروزر از طریق یک گیربکس 5 دنده اتوماتیک انجام می‌شود که دارای کد A750F است. البته در بازار جهانی امکان سفارش این خودرو با یک گیربکس 6 دنده دستی نیز وجود دارد اما گیربکس‌های اتوماتیک برای مصارف آفرودی گزینه‌های بهتری هستند. تویوتا FJ کروزر همچنین به یک ترنسفر کیس با دنده کمکی نیز مجهز است که به سیاق قدیم، درگیر کردن دنده های کمکی آن با استفاده از یک دسته دنده دوم در داخل کابین انجام می‌شود.

سیستم انتقال قدرت در تویوتا FJ کروزر را باید بیشتر یک سیستم سنتی و ساده دانست و خبری از پیچیدگی‌های سیستم‌های چهارچرخ امروزی که برای مثال در خودروهای آلمانی دیده می‌شود، در این خودرو نیست.

بدنه و ابعاد

طراحی ظاهری تویوتا FJ کروزر از مدل FJ40 اقتباس شده است. در حقیقت FJ کروزر را باید خودرویی با بدنه کلاسیک دانست که در زیر پوسته آن یک تویوتا پرادو قرار دارد. البته ابعاد تویوتا FJ کروزر در مقایسه با پرادو کوچک‌تر است. طول، عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب 4670، 1905 و 1830 میلیمتر هستند. فاصله محوری نیز 2690 میلیمتر است که از این نظر نیز از پرادو کوچک‌تر است.

اصلی‌ترین مشخصه‌های ظاهری این خودرو را باید دربهای خاص آن دانست که خلاف جهت یکدیگر باز می‌شوند. طراحی کلی بدنه نیز یک حالت جعبه‌ای یا آیرودینامیک بسیار ضعیف دارد و از این نظر باید آن را همانند مرسدس بنز جی کلاس دانست.

سیستم تعلیق

تویوتا در FJ کروزر از سیستم تعلیق دوبل جناغی با فنر لول در جلو استفاده کرده و در عقب نیز از سیستم تعلیق پنج اتصالی با میل تعادل و فنرهای لول استفاده شده است و کمک فنرهای این خودرو نیز در جلو و هم در عقب از نوع گازی هستند. سیستم فرمان نیز از نوع هیدرولیکی راک‌اند‌پینیون است.

ایمنی

تجهیزات ایمنی تویوتا FJ کروزر شامل شش عدد ایربگ شامل ایربگ های جلو، جانبی و پرده‌ای، سیستم ترمز ضد قفل، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم کمکی نیروی ترمز، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش فعال، پشت سری‌های فعال و کمربندهای ایمنی پیش کشنده هستند.

سیستم کنترل کشش مخصوص این خودرو که A-TRAC نام دارد در شرایط لغزنده بودن مسیر چسبندگی بهتری را برای خودرو فراهم می‌کند.

ترمزهای نیز در این خودرو از نوع چهارچرخ دیسکی هستند و ابعاد دیسک ترمز جلو 319 میلیمتر و دیسک ترمز عقب نیز 312 میلیمتر است و ضخامت دیسک نیز 28 میلیمتر در جلو و 18 میلیمتر در عقب است. دیسک‌های ترمز این خودرو هم در جلو و هم در عقب از نوع خنک شونده و کالیپرهای نیز در جلو از نوع چهار پیستون و در عقب از نوع تک پیستون هستند.

امکانات

تجهیزات استاندارد تویوتا FJ کروزر شامل رینگ‌های 17 اینچی آلومینومی، سیستم صوتی JBL با هشت بلندگو و یک ساب ووفر، سیستم تهویه مطبوع دستی، نمایشگر 4.3 اینچی، صندلی هشت جهته راننده، صندلی چهار جهته سرنشین جلو، اتصال بلوتوث، قفل دیفرانسیل عقب، کروز کنترل، دوربین دید عقب، سنسور پارک عقب، مه شکن عقب، غربیلک فرمان چرمی، قابلیت تا شدن صندلی‌های عقب، آینه‌ها و شیشه‌های برقی، آینه جانبی الکتروکرومیک، شیشه‌های ایمنی و ایموبلایزر را نام برد.

خودرویی که در تصویر مشاهده می‌کنید اما به امکانات اضافه‌ای همچون نور افکن‌های سقفی، چراغ‌های اضافی پر نور، تودوزی چرمی، کمربندهای ایمنی قرمز رنگ، سر اگزوزهای آکراپوویچ و لاستیک‌های مخصوص آفرود مجهز شده است.

رانندگی

تویوتا FJ کروزر یک خودروی آفرودی تمام عیار است و نباید انتظار زیادی در خصوص توانایی‌های غیر آفرودی از این خودرو داشته باشید. شاسی و بدنه تویوتا اف جی جدا از یکدیگر هستند. این یک مورد مثبت برای یک خودروی آفرودی است اما تاثیر منفی روی هندلینگ خودرو در جاده دارد. ضمن اینکه با توجه به وزن حدود 2 تنی خودرو نیز نباید انتظار مصرف سوخت پایینی را داشته باشید. دید خودرو نیز با توجه به زاویه کاپوت و ابعاد شیشه‌ها کم است و بیشتر حس یک خودروی نظامی را از این نظر منتقل می‌کند.

اما FJ کروزر را با تمامی این تفاسیر باید خودرویی لذت بخش برای رانندگی توصیف کرد. موتور 260 اسبی می‌تواند در کمتر از 8 ثانیه خودرو را از حالت سکون به 100 کیلومتر بر ساعت برساند و عملکرد تند و تیز گیربکس نیز باعث می‌شود تا اف جی را سریع‌تر از آنچه هست حس کنید. عملکرد خودرو در آفرود نیز بی‌نقص است و می‌توانید با اتکا به زوایای خوب و قدرت بالای موتور به راحتی شیب‌های سنگین را پشت سر بگذارید. وجود سیستم کنترل کشش و قفل دیفرانسیل نیز نگرانی در خصوص گیر کردن در مسیرهای صعب‌العبور را از بین می‌برد ضمن اینکه FJ کروزر توانایی عبور از رودخانه با عمق 700 میلیمتر را نیز دارد.

از نظر نرمی سواری و راحتی باید نمره‌ای متوسط را به تویوتا FJ کروزر داد چون نه به نرمی خودروهایی همچون لندکروزر است و نه خشکی آن به شدت آفرودرهای ارزان‌تر همانند نیسان اکسترا است. اما با توجه به فضای عقب و تاریک بودن داخل خودرو نباید انتظار داشته باشید که در مسافت‌های طولانی، سرنشینان عقبی با رضایت از این خودرو خارج شوند.

نکاتی در مورد خرید تویوتا FJ کروزر دست دوم

تویوتا FJ کروزر در حال حاضر در بازار کشور به صورت صفر کیلومتر موجود نیست و علاقه مندان این خودرو باید به سراغ مدل‌های دست دوم بروند. موتور این خودرو به ندرت دچار مشکل می‌شود و موتور قابل اعتمادی است. اما در هنگام خرید به چند نکته باید توجه کنید. نخست اینکه از سلامت دیفرانسیل‌های خودرو اطمینان حاصل کنید که صدای اضافی نداشته باشند. خرابی در این بخش می‌تواند هزینه و وقت زیادی را از شما بگیرد. معمولا خودروهایی که ابعاد رینگ و لاستیک آن‌ها افزایش پیدا کرده و از حالت استاندارد کارخانه خارج شده‌اند، زودتر دچار مشکل در بخش دیفرانسیل می‌شوند. دیفرانسیل سالم تویوتا FJ کروزر نباید هیچ صدای اضافه و زوزه‌ای داشته باشد. همچنین در هنگام دور زدن نیز نباید صدایی از دیفرانسیل به گوش برسد. تمامی تجهیزات الکترونیکی به خصوص آن‌هایی که مربوط به آفرود خودرو هستند نیز باید به خوبی کار کنند که مهم‌ترین آنها سیستم کنترل کشش و سیستم قفل دیفرانسیل عقب هستند. در این خصوص می‌توان با استفاده از یک دستگاه دیاگ از عدم وجود هر گونه Error در این بخش‌ها اطمینان حاصل کرد.

داخل کابین خودرو نیز با توجه به کاربری آفرودی FJ کروزر باید از نظر نفوذ آب و نشتی چک شود. برخی از دارندگان تویوتا FJ کروزر نیز عنوان کرده‌اند که میزان فرمان این خودرو در آفرود به هم می‌خورد و چرخ‌ها از هم راستایی خارج می‌شوند. در این خصوص نیز در صورتی که در هنگام خرید خودرو سایش لاستیک را مشاهده کردید بهتر است خودرو را به یک مکانیک نشان داده و میزان فرمان لیزری را نیز روی خودرو انجام دهید تا مشکل بررسی و رفع شود.

تجهیزات اضافه‌ای که این روزها برای تیونینگ خودروهای آفرودی روی این خودروها نصب می‌شوند گرچه توانایی‌های خودروها را افزایش می‌دهند اما تاثیر بسیار منفی روی دوام و قابلیت اطمینان خودرو دارند.

اگر تویوتا FJ کروزر را به عنوان خودروی دوم و برای آخر هفته‌ها خریداری می‌کنید، مشکل چندانی وجود نخواهد داشت اما اگر خودرو را روزانه مورد استفاده قرار می‌دهید، پیشنهاد می‌کنیم از خرید خودروهایی که مورد ارتقاء قرار گرفته‌اند خودداری کنید.

37 عکس

نظرات کاربران

9 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/2/12
اين ماشين عاليه هيچ ماشيني به پاش نميرسه تو آفرود
بنظر من كسي كه اين غول رو ول كنه و با اين پول بره مثلا سورنتو صفر بهره احمقه
1397/2/12
خوبی داداش؟ یکی شاید دلش بخواد ماشین صفر سوار بشه یا یکی دلش بخواد ماشین شهری داشته باشه یا دلش بخواد زود فروش بره! خدایی چه ربطی به سورنتو داشت؟
1397/6/15
تو افرود بی رقیبه؟!!!
حداقل مرسدس جی کلاس و رنجروور ها رو هیچی حساب کردی اونا از این خیلی بهترن
1397/7/5
جناب مهدس من خودم هم سورنتو دارم هم اف جی ولی سورنتو بهتر از اف جی هست.چون من حرف جناب مهدی رو قبول دارم سورنتو من بهتر از اف جی هست و داخل بدنه و مصرف سوختش هم بهتره.برای ایران این ماشین زیاد مناسب نیست مخصوصا که این اقا ماشین اش رو خیلی زشت کرده.بعد هم چرا باید احمق باشه نظر شما درست ولی من فکر می کنم هر کس نظر شخصی خودش رو داره.و اگر هم دفع بعد در جای عمومی خواستید مطلبی بنویسید مطلبی باشه که در خوره شعن شما باشه و گر نه ما هم فهش های بدتری بلد هستیم ولی استفاده نمی کنیم چون اعتبار شخص ما رو زیر سوال می بره.امیدوارم دفعه بعد در صفحه های عمومی فهش ننویسید چون در خوره شعن و اعتبار شخصی چون شما ادم محترم نیست.روز خوبی داشته باشید.
1397/2/12
هرچه بیرونش زیباست...
داخل خیلی خیلی زشته !
یعنی با داشبرد پراید تو زشتی رقابت میکنه !!!
1397/2/12
عزیزم توقع داری تو ماشین 100 درصد آفرودی برات چرم و چوب افرا و پوشش لاکچری بذارن ؟!!!!!!!!!!! یکم فکر کن ببین ماشین واسه چی ساخته شده
ماشین هم لوکس هم آفرودر میخوای لکسوس lx هست. لندکروز و پرادو هم تویوتا چند منظوره ساخته. اما اف جی رو فقط واسه آفرود طراحی کرده
1397/2/13
برادر من این ماشین برای آفرود کارای خشن ساخته شده نه دور دور و دختر بازی
1397/2/15
آفرودرهای ارزان‌تر همانند نیسان اکسترا !!!!!!!
در مورد بازار کجا صحبت می کنی ؟
ایران !!!!!
1397/2/15
ماشین خوش تیپی فقط داخل ماشین زشت و ساده شبیه مینی بوس و مصرفش بالاست