موضوعات داغ

مقایسه فنی پژو 206 صندوقدار V8 و رانا LX، رقابت میان دو برادر جنگ زده

26 شهریور 1397
عکس نویسنده
آریا محسنی
نویسنده و عکاس

تجربه نشان داده است که خودروهای سدان یا به اصطلاح صندوقدار، در بازار ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. به همین خاطر گروه خودروسازی ایران خودرو تصمیم گرفت پس از عرضه موفق پژو 206 که به عنوان یک هاچ بک اسپرت و جوان‌پسند توانست سهم عمده‌ای از بازار خودروهای اقتصادی را به خود اختصاص دهد، نمونه صندوقدار این خودرو را روانه بازار کند تا توجه جامعه آماری بیشتری از مشتریان را به خود جلب کند.

اواسط سال 1385 نخستین پژو 206 صندوقدار که با همکاری شرکای اروپایی ایران خودرو طراحی شده بود، روانه بازار شد. این خودرو در ابتدا با نام پژو 206 آریان شناخته می‌شد، اما بعدها پسوند SD میان مردم رایج شد و از آن پس پژو 206 صندوقدار با نام SD شناخته شد. این خودرو مانند نسخه هاچ بک با چند تیپ گوناگون که شامل دو پیشرانه متفاوت و امکانات رفاهی گوناگون می‌شد، به بازار عرضه شد.

اما پس از گذشت 6 سال از عرضه این سدان خانوادگی، ایران خودرو بار دیگر تصمیم گرفت تا دستی بر سر و گوش این خودرو بکشد و محصولی جدید را به عنوان جایگزین ارزان قیمت پیکان به بازار معرفی کند. حاصل این تغییرات رانا بود که نتیجه بازنگری و داخلی سازی مهندسان ایرانی به منظور کاهش هزینه‌ها و در نهایت حذف نام پژو از روی این محصول بود.

از آن جایی که این دو خودرو دقیقاً مشابه یکدیگر هستند و بر روی یک پلتفرم شکل گرفته‌اند، از همان ابتدا رقابت نزدیکی با یکدیگر داشتند و دارند. حال اکنون که اوضاع بازار چندان مساعد نیست و قیمت‌ها سر به فلک می‌کشند، بر آن شدیم تا مقایسه‌ای در بازار خودروهای کارکرده کمتر از 50 میلیون تومان داشته باشیم. در این مقاله از خودروبانک قصد داریم نگاهی به ویژگی‌ها و نقاط ضعف پژو 206 صندوقدار و رانا داشته باشیم.

طراحی ظاهری

این ۲ خودرو از لحاظ پلتفرم بدنه کاملاً شبیه به یکدیگر هستند و هر دو براساس پلتفرم X12 طراحی شده‌اند. اما از آن جایی که پژو 206 صندوقدار تنها در بخش عقب تفاوت‌هایی با نسخه هاچ بک دارد، از مقبولیت بیشتری میان مشتریان برخوردار است. زیرا طراحی اروپایی این خودرو به گونه‌ای است که پس از گذشت چندسال هنوز هم مورد پسند بسیاری از مردم بوده و ظاهری نسبتاً مدرن را به نمایش می‌گذارد. همانطورکه گفته شد پژو 206 صندوقدار پروژه‌ای است که توسط مهندسان ایران خودرو و مهندسان اروپایی انجام شده است. اما نقطه قوت این پروژه نظارت برخی از کمپانی‌های مطرح از جمله پورشه آلمان روی طراحی بخش عقب به ویژه سیستم تعلیق آن است. بر همین اساس با بهره‌مندی از سیستم تعلیق پژو 206 RC برای چرخ‌های عقب نمونه صندوقدار، هندلینگ بهتر و پایداری بخش انتهایی بدنه که با اضافه شدن صندوق وزن بیشتری را متحمل می‌شود، تضمین شده است. همانطورکه گفته شد پسوند SD اضافه شده در انتهای نام این خودرو، اکنون رایج شده و با این نام شناخته می‌شود. اما شاید جالب باشد بدانید که این دو حرف لاتین برگرفته شده از عبارت فینگیلیش SANDOGH DAR است که البته برخی از کارشناسان برای برطرف کردن این موضوع بیان کرده‌اند که این دو حرف از کلمه SEDAN گرفته شده است.

رانا خودرویی است که به عنوان یک محصول مستقل و جدید روانه بازار شد، اما حقیقت امر آن است که رانا یک نمونه فیس‌لیفت شده از پژو 206 صندوقدار است که برخی اصلاحات و تغییرات در طراحی آن صورت گرفته است. از آن جایی که قیاس ظاهری یک امر کاملا سلیقه‌ای است، عده‌ای ظاهر رانا را هماهنگ‌تر و زیباتر از 206 صندوقدار می‌دانند. اما بسیاری برخلاف این موضوع فکر می‌کنند و ظاهر 206 را هماهنگ‌تر و استانداردتر از رانا می‌دانند.

طراحی داخلی

اما داستان در بخش طراحی داخل کابین کمی متفاوت‌تر است، زیرا پژو 206 یکی از خودروهایی بود که در زمان ورود به بازار ایران، به دلیل داشتن کابینی مدرن و با کیفیت، تواست نظر بسیاری از خریداران را به خود جلب کند. اما کم‌کم با آغاز داخلی‌سازی قطعات کابین، افت کیفیت نیز آغاز شد و شاهد تنزل جدی در کیفیت متریال مصرفی در کابین این خودرو بودیم. این روند در سال 91 و با آغاز تحریم‌ها و نرسیدن قطعات اصلی پژو به کشور، شدت گرفت و قطعات چینی و ایرانی جایگزین قطعات با کیفیت فرانسوی شد.

اما کابین رانا که از طرحی مستقل بهره گرفته است، به عقیده بسیاری از کارشناسان کاملاً ناهماهنگ و ناموزون بوده که به هیچ عنوان احساس خوشایندی که درون کابین 206 به سرنشینان منتقل می‌شد را بازگو نمی‌کند. همچنین جنس بی‌کیفیت و نامرغوب داشبورد از نقاط ضعف کابین رانا است که در مقایسه با پژو 206 صندوقدار در چند رده پایین‌تر جای می‌گیرد.

باتوجه به اینکه هر دو خودرو از پلتفرمی مشترک بهره گرفته‌اند، فضای درون کابین تا حد زیادی یکسان بوده و نمی‌توان تفاوت چندانی میان آن‌ها مشاهده کرد. نکته قابل توجهی که انتظار می‌رفت در رانا برطرف شود، کمبود فضای پا برای سرنشینان عقب بوده که در پژو 206 صندوقدار و هاچ بک مشکلات زیادی را برای سرنشینان بوجود آورده است. اما متاسفانه باوجود بازنگری طراحی در رانا، این مشکل همچنان وجود دارد و از نقاط ضعف آن به شمار می‌رود.

اما فضای قسمت بار و صندوق عقب در این خودرو متفاوت بوده و رانا حدود 23 درصد فضای بیشتری را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد که در مقایسه با 206 صندوقدار، این یک برتری نسبی به شمار می‌رود. در واقع می‌توان گفت حجم صندوق پژو 206 SD حدود 400 لیتر و حجم صندوق رانا حدود 450 لیتر است که این میزان می‌تواند برای خانواده‌ها اهمیت داشته باشد.

امکانات رفاهی

پژو 206 صندوقدار با چند تیپ مختلف به بازار عرضه می‌شود که تفاوت‌های زیادی از نظر فنی و امکانات رفاهی با یکدیگر دارند. اما محبوب‌ترین تیپ این خودرو V8 است که از همان پیشرانه TU5 206 تیپ 5 بهره می‌گیرد و بالاترین سطح امکانات رفاهی را دارا می‌باشد. از طرفی رانا نیز با دو تیپ EL و LX به بازار عرضه می‌شوند که تنها تفاوت آن‌ها در وجود برخی از امکانات رفاهی خلاصه می‌شود.

خودروهای مورد نظر ما در این تست از نوع پژو 206 صندوقدار V8 و رانا EL بوده که تفاوت‌هایی در امکانات رفاهی با یکدیگر دارند.

رانا EL از نظر امکانات رفاهی از وضعیت چندان مناسبی برخوردار نبوده و تنها دارای دو عدد کیسه هوا راننده و سرنشین، سیستم ترمز ABS و EBD، فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه دستی، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، شیشه‌های دستی برای عقب است. اما نمونه LX این خودرو دارای امکانات بیشتری نظیر بالابر برقی هر چهار شیشه با قطع کن اتوماتیک و قفل شیشه‌های عقب، سیستم عیب یابی (مالتی پلکس)، مه شکن جلو و عقب، تنظیم زاویه نور چراغ، تنظیم دستی صندلی‌های جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع و کمربندهای سه نقطه‌ای پیش کشنده است.

اما پژو 206 صندوقدار V8 دارای امکانات بیشتری از رانا است که این موضوع برای مشتریان از اهمیت بیشتری برخوردار است. از امکانات این تیپ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. دو عدد کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، ترمزهای دیسکی جلو و عقب مجهز به سیستم ABS و EBD، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، تنظیم برقی آینه ها به همراه گرمکن، شیشه بالابر جلو و عقب برقی با قطع کن اتوماتیک، قفل شیشه‌های عقب، فرمان هیدرولیک و نظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو.

مشخصات فنی

از نظر فنی هر دو خودرو دارای مشخصات مشترکی هستند که از پیشرانه TU5 بهره می‌گیرد. این موتور چهار سیلندر با حجم دقیق 1587 سی‌سی توانایی تولید نیرویی معادل 110 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 142 نیوتون متر در 4000 دور در دقیقه را دارد. اما در برخی منابع قدرت خروجی این موتور را برای رانا 105 اسب بخار اعلام کرده‌اند که البته این موضوع تاثیر چندانی در شتاب و سواری این دو خودرو نداشته است و تجربه رانندگی این دو تا حدودی مشابه یکدیگر هستند.

نیروی تولید شده موتور در هر دو خودرو به وسیله جعبه دنده 5 سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. لازم به ذکر است که پژو 206 صندوقدار در زمانی با جعبه دنده اتوماتیک 4 سرعته AL4 نیز عرضه می‌شد که با تیپ V9 در بازار شناخته می‌شود. اما رانا هرگز به جعبه دنده اتوماتیک مجهز نشد.

تجربه رانندگی

هنگامی که پشت فرمان هر دو خودرو می‌نشینید، تفاوت زیادی را میان آن‌ها احساس نمی‌کنید. این موضوع به این خاطر است که پژو 206 هایی که از سال 91 به بعد تولید شدند، دستخوش تغییرات بنیادی در قطعات یدکی شدند و اکثر قطعات آن‌ها با نمونه چینی و ایرانی جایگزین شدند که این موضوع کیفیت این خودرو را به شدت کاهش داد. همچنین از آن جایی که این داخلی‌سازی از زمان پروژه ساخت رانا آغاز شد، از آن پس قطعات بکار رفته در رانا و پژو 206 صندوقدار V8 و هاچ بک تیپ 5 با یکدیگر مشترک شد. در واقع می‌توان مرگ تدریجی کیفیت پژو 206 را دقیقاً از همان زمان دانست. زیرا کامپیوتر یا همان ECU این خودرو با نمونه چینی جایگزین شد.

از نکات بارز در تجربه رانندگی با این خودرو می‌توان به سیستم ترمزهای قوی اشاره کرد که به خوبی می‌تواند از پس جثه هر دو خودرو برآمده و شتاب آن را کنترل کند. اما یکی دیگر از مشکلاتی که به دلیل داخلی‌سازی در هر دو خودرو به وجود آمده است، سیستم کلاچ بوده که با توجه به نمونه‌های فرانسوی مدل پایین‌تر، بسیار خشک و سفت‌تر عمل کرده که در ترافیک‌های شهری می‌توانند برای راننده آزاردهنده باشد.

به همین خاطر بسیاری از مالکان این دو خودرو پس از خرید اقدام به تعویض کیت کلاچ با نمونه فرانسوی می‌کنند که البته با توجه به شرایط کنونی، پیدا کردن قطعات اورجینال در بازار کار بسیار دشواری بوده که در صورت یافتن، ممکن است با قیمت‌های نجومی و باورنکردنی مواجه شوید.

یکی دیگر از نقاط مشترک هنگام رانندگی با هر دو خودرو، سر و صدای اضافی از داشبورد و ستون‌ها است که پس از چند ساعت رانندگی، سرنشینان را آزار داده و موجب کلافگی می‌شود. این موضوع در 206 های مدل پایین باتوجه به کارکرد بالا و استهلاکی که داشته‌اند، کمتر دیده می‌شود که بازهم بی‌کیفیتی قطعات چینی و ایرانی را گوشزد می‌کند.

در کل می‌توان گفت که تجربه رانندگی با 206 صندوقدار تا حدودی بهتر از رانا بوده و احساس بهتری را به راننده و سرنشینان منتقل می‌کند. اما به طور کل نمی‌توان تفاوت چندانی میان آن‌ها قائل شد، زیرا 206 های کنونی از کیفیت بسیار پایینی برخوردار هستند و اغلب به دلیل افت کیفیت زود هنگام، مالکان خود را دچار دردسر می‌کنند. به همین خاطر رانا نیز از این قضیه مستثنی نبوده و به دلیل بهره‌مندی از همان مشخصات فنی، دارای ایرادات و اشکالات فنی مشابهی با پژو 206 صندوقدار V8 است.

نتیجه گیری

تا چند ماه گذشته این دو خودرو در بازه قیمتی 30 تا 40 میلیون تومان بودند و می‌شد با بودجه‌ای حدود 35 میلیون تومان خودرویی سالم از لحاظ فنی با کارکردی متوسط خریداری کرد. اما اکنون باتوجه به افزایش قیمت‌ها، بازار کارکرده نیز دستخوش تحولات اساسی شده و قیمت‌ها رو به افزایش رفته‌اند. به همین خاطر در حال حاضر می‌توان گفت که رانا و پژو 206 صندوقدار V8 در بازه قیمت 45 تا 60 میلیون تومان در بازار کارکرده جای دارند که بسته به میزان کارکرد و سلامت فنی و ظاهری ارزش‌گذاری می‌شوند. اما در نظر داشته باشید که اگر قصد خرید خودرویی این چنینی را دارید، باید به فکر هزینه نگهداری بالا و قیمت بالای قطعات یدکی آن نیز باشید. زیرا همانطور که در بالا اشاره کردیم، بخش عمده‌ای از قطعات اصلی این خودرو با نمونه چینی جایگزین شده که دردسرهای زیادی را برای مالکان ایجاد کرده است.

71 عکس

نظرات کاربران

53 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/6/26
سلام.
من سال پیش با مدرسه رفتم کارخانه ایران خودرو و از خط تولیدشون بازدید کردم. خوب پلت فرم هردو اینها یکی هست به صورتی که هردوشون در یک خط تولید میشن که دو تا 206 میره بعد یدونه رانا پس از لحاظ شاسی و پلت فرم تقریبا یکی هستن و رانا خودروی ملی نیست. ولی در هر صورت رانا به دلیل جدید بودنش طراحی بهتری از جهات مختلف به جز عقب داره!! چون چراغ های عقب واقعا چرت طراهی شدن ولی 206 هم با چراغ معمولی خیلی جالب نیست و تقریبا یکی هستن در طراحی داخلی نیز از نظر من باز هم رانا دل چسب تر از 206 هست والبته که باز هم رانا از 206 تقلید کرده و اینجا هم خودروی ملی به حساب نمیاد.

در اخر به نویسنده و هماهنگ کننده انتقادی داشتم و این هم این بودکه: هردو راننده در خودری خود دست برده بودند و چیز هایی را تغییر داده بودند مثل رینگ و چراغ در 206 و مانیتور و چراغ در رانا و به نظر هردو خودرو کارکرد بالایی داشتند بهتر بود خودرو های دیگری را تست میکردید که حداقل دست نخورده باشند.

ببخشید طولانی شد ممنون.
1397/6/26
206 مورد بررسی از سری های به اصطلاح فرانسوی است ولی مشکلات آن را به داخلی سازی مرتبط کردید که اشتباه است استهلاک قطعات فرانسوی 206 نیز بالا است در ضمن ایرانخودرو در مدل های 95 و 96 تا کنون از سیستم های emsوecu های با دریچه گاز برقی برای 206و207 استفاده می کند که شامل ecu بوش me17 ساخت مجارستان از طریق شرکت سازه پویش یا ecu maw ساخت آلمان از طریق شرکت غرب استیل و ecu continetal easyu2.5 آلمان تولید تحت لیسانس چین توسط شرکت کروز تامین می گردد. هم چنین از سال 95 گیربکس خودرو 206 از be1 به be 4 تغییر پیدا کرده است که مشکلات مربوط به گیربکس و صفحه کلاچ حل شده و تعویض دنده ها روان است . خود شرکت پژو فرانسه نیز ازسری گیربکس be با کد be 4 را بر روی خودروی 206 GTI نصب کرده است که البته نمونه ایرانی در شرکت نیروی محرکه تامین می گردد و هر چند با نمونه فرانسوی تفاوت کیفیت دارد ولی مشکل خاصی از آن گزارش نشده است . در مورد موتور TU 5 هم بر خلاف شایعاتی که گفته می شود این موتور چینی یا هندی است ایران خودرو در سال های 87 و 88 داخلی سازی موتور TU5 را با نظارت پژو فرانسه انجام داده و تمامی قالب های بلوک سیلندر و سرسیلندر و میل لنگ و سیلندر و یستون ها را خریداری کرد و تمامی این قطعات شرکت های داخلی ایرانخودرو و با کیفیت خوب تحت لیسانس پژو شروع به تولید کردند. واز سال 89 موتور های TU5 از نظر قطعات مکانیکی به صورت 100% داخلی شده اند و زیر نظر پژو این کار صورت گرفت . از این تاریخ ایرانخودرو توانست با توجه به تولید داخل شدن این موتور آن را بر روی 405 و پارس نیز نصب کندوبه همین دلیل در تولیدات ایرانخودرو از سال 89 به بعد مارک پژو روی درپوش موتور حذف شدو بعدا با آرم ایران خودرو جایگزین شداما سیستم های الکترونیکی داخل موتور مانند EMS و ECU و هم چنین سیستم برقی اتاق که مالتی پلکس بود نیز تا سال 90 وارداتی بود و بعد از تحریم ها ایرانخودرو شروع به استفاده از ECU ها چینی مشتزک با سایر خودرو ها بر روی 206 کرد و تا سال 94 از این نوع ECU ها استفاده شده که دارای دریچه ی گاز سیمی می باشند ولی از سال 95 با نمونه های دریچه گاز برقی و ECU های که در بالا نام برده شد تولید می شوند. عمده تفاوت 206 فرانسوی با تولیدات سال های 95 و 96 در سیستم مالتی پلکس اصلی با سیستم مالتی پلکس اکو مکس ساخت کروز یا سازه پویش می باشد که سیستم فرانسوی قابلیت نصب اکثر آپشن ها را در سیم کشی فابریک در نظر گرفته است ولی در نمونه های جدید این امکان وجود ندارد.البته یک سری از قطعات جانبی نیز از سال 90 تغییر ماهیت دادند مانند یونیت ABS که از نمونه فرانسوی به نمونه MANDO ساخت کره و تامین شده توسط شرکت کروز یا نمونه موبیس ساخت شرکت سازه پویش تغییر کرده است .ویا این که از سال 90 به جای شمع های بوش از شمع های چینی TORCH روی تمامی موتور های ایران خودرو به جای شمع بوش استفاده شده است .که البته شمع را به راحتی می توان تعویض نمود و اتاق و نجهیزات داشپورد هم از سال های 84 و 85 داخلی شده اند ولی بعد از سال 90 با کاهش کیفیت روبرو شده اند ببخشید طولانی شد خواستم تفاوت های 206 های تولیدی در سال های مختلف را کامل توضیح بدم
1397/6/26
خسته نباشيد سينا جان تو يك كلام ٢٠٦ هاى قديم از هر لحاظ بهتر از ٢٠٦ هاى جديد مگر از لحاظ اپشن قديمى ها كمى اپشن كمتر داشته باشن وسلام
1397/6/29
گیربکس 405یی قدیمی رده خارج چند دهه پیش یعنی BE جای دفاع نداره و کافیه نمایندگی ها ببینید چقدر ایرادات مختلف داره
موتور از 110 اسب بخار توی ایرانیز ها شده 104.6 اسب بخار !
ترمز ها فاجعه اند
بدنه مثل روغن حلبی سبک و ضعیف شده مخصوصا ستون های جلو مثل کاغذ توی چپ کردن تا میشه و سقف میخوابه
ایرادات مختلف کیفی و قطعات هم که گفتن نداره
سیستم برق هم افتضاح شده مخصوصا چراغ سوزاندن های زیادی که پیدا کرده
و...
همچین 206یی جای دفاع نداره ماشین 18-19 سال پیشِ پژو با این همه تغییرات بد و بی کیفیت
1398/2/30
سلام بسیار خوب و کامل توضیح دادید ممنون
1397/6/26
ظرفیت صندوق رو اشتباه نوشتید. رانا ۴۰۰ لیتر و ۲۰۶اس دی ۴۵۰ لیتر است که البته خود جای تعجب داره اما اگر به ساعت ایرانخودرو سری بزنید این اعداد رو خواهید دید.
1397/6/26
تنها آپشنی که 206 نسبت به رانا lx بیشتر داره فقط کولر اتوماتیک هست بقیه آپشن هارو هردو دارن
درمورد موتور هم هر دو ماشین یعنی هم 206 هم رانا 105 اسب شدن نه فقط رانا
تمام قطعاتشونم یکی هست فقط ظاهرشون فرق میکنه. حتی بعضی وقتا قطعات رانا رو بستن رو 206 و قطعات 206 رو بستن رو رانا
به عنوان مثال من که رانا دارم لنت جلوی ماشینم لنت 206 میخوره دوستم که 206 داره لنتش لنت رانا میخوره
1397/6/26
بستگی داره به چی بگین 206 ، 206 های بعد از 91 تقریبا با رانا یکی هستن و قبل از اون اشتراک خاصی با رانا نداشتن ، در واقع 206 های الان همون رانا هستن با ظاهر متفاوت ، اگر سیستم برقی 206 های قدیمی هنوز بود و کیفیتش انقدر نزول نکرده بود قطعا قابل مقایسه نبودن ، نمیگم نسبت به رانا خیلی بهتر بودن ، اما متفاوت بودن ، اما اینا اومدن همه چیزو قاطی کردن و نتیجش شد یه چیزی که طرف میخواد بره یه لنت ترمز یا صفحه کلاچ بخره نمیدونه دقیقا چی بخره باید حتما قطعه قدیمیشو باز کنه ببره نشون بده چون معلوم نیست چی بستن رو ماشین؟ از کجا بستن ؟ مدل هر سالی باشه ماشین یه چیزی روش بستن با سال قبل فرق میکنه !!!
1397/6/26
ترمز عقب دیسکی. کلیدهای کنترل سیستم پخش خودرو پشت فرمان و چند تا مورد ریز دیگه هم هست که ۲۰۶ بیشتر از رانا داره.
1397/6/27
منظور مقایسه ماشینای هم مدل هست دیگه که از وقتی که رانا اومد 206 هم کلا عوض شد وگرنه اگه مثل قبلا بود که من خودمم 206 میگرفتم یه 7.4.4 هم داشتم واقعا عالی بود. ولی الان فقط ظاهرشون فرق میکنه و همه چیز مشترک هست و هیچ فرقی باهم ندارن و اینکه بگن مثلا فنی 206 از رانا بهتره یا رانا از 206 بهتره یه حرف بی معنیه چون دقیقا یه ماشینن با ظاهر مختلف. متاسفانه از نمونه های قدیمی 206 به خصوص 7.4.4 ها هم دیگه نمونه سالم و سرحال به ندرت پیدا میشه
1397/6/27
کامران جان ترمز عقب رانا هم دیسکی هست فرقی ندارن
1398/9/8
206 اس دی زمین تا آسمون برا رانا فرق داره رانا ماشین خوبی نیست
1397/6/26
هر دو در سه نکته مشترک هستند:بی کیفیت و پرسروصدا و مصرف سوخت بالا!!
1398/9/20
مصرف بالا؟؟؟؟؟؟؟نسبت به کدوم ماشین؟من پراید 1395 صفر خریدم مصرفش از پرشیا 1384 که داشتم بالا تر بود!!!!لطفا نظر غیر کارشناسی و رو هوا ندید مصرف رانا از 206 تیپ 2 که هردوش رو دارم پایین تره رانا مدل 1393 و206 تیپ 2 مدل 1389. خودم هردو رو کیلومتر زدم تو یه مسیر یکسان.مثلا قزوین باک پر کردم تا رشت چند بار چون ممکن بود شرایط جوی متفاوت باشه مثل وزش باد مخالف و..... در همه موارد رانا مصرفش پایین تر بود.
1397/6/26
با سلام
این مقاله ای که نوشتید بیشتر از این که مقایسه بکنه فقط میخواست بگه کیفیت قطعات ایرانی پایین هست آقای غرب زده ما حاضریم کیفیت قطعات یه کم پایین تر باشه ولی چهار تا جوان سر کار برند لطفا اگر سواد فنی ندارید نظر ندید و الکی حرف هایی که از هرجایی میشنوید رو هم این جا ننویسید من خودم مهندسی مکانیک خوندم و همیشه مقالات موتور وان میخونم کجای 206 صندوق دار با مشارکت ایران خودرو و پورشه و پژو طراحی شده!؟ برید سایت موتور وان بخونید!!! این ماشین توسط پژو طراحی شده بدون مشارکت ایران خودرو و پورشه! همچنین رانا در پلتفرم بدنه تغییرات زیادی تجربه کرده که اطلاق هم پلتفرم بودن با 206 SD غلطه!
1397/6/27
کیفیت قطعات یه کم پایین تر بود مشکلی نداشت ، خیلی پایینه ، یه قطعه میندازی سه ماه کار نمیکنه ، کیفیت قطعات به کنار ، ماشینامون به هیچ عنوان امنیت ندارن و مستقیما داره با جون مردم بازی میشه ، بی کیفیت بودن قطعات چه ربطی به اشتغال جوونامون داره مرد حسابی؟؟؟ همون جوونایی که دارن کار میکنن اگه مدیریت دلسوز و با وجدان بالا سرشون باشه قطعات با کیفیت هم تولید میکنن ، مگه حتما جوون باید از ژاپن و آمریکا و آلمان بیاد قطعات با کیفیت تولید کنه برامون ؟؟ این چه طرز فکریه ؟
در ضمن پلت فرم رانا چه تفاوتی با 206 داره ؟ اصلا پلت فرم چه تعریفی داره از نظر شما ؟؟؟ چه شاهکاری کردن با تولید رانا که میگین تغییرات زیادی رو تجربه کرده ؟؟
رانا در خوشبینانه ترین حالت فقط و فقط یه فیس لیفته !!! البته فیس لیفتی که رو به عقب!!
1397/6/27
"آقای غرب زده ما حاضریم کیفیت قطعات یه کم پایین تر باشه ولی چهار تا جوان سر کار برند لطفا اگر سواد فنی ندارید نظر ندید و الکی حرف هایی که از هرجایی میشنوید رو هم این جا ننویسید"
اقای مهندس غرب نزده از طرف خودت حرف بزن و جمع نبند.ممکنه نظر خیلی هام خلاف شما باشه
1397/6/28
آقای شرق زده امثال شماهایی که با این افکار پوچتون اوضاع رو اینجوری کردین. واسه استفاده آقاها و آقازاده ها (به اسم رفتن جوونای مملکت سر کار) چ جوونایی رو رو کشتین با پراید و پژو های کاغذی.. چ خانواده هایی رو بی سرپرست کردین.. چ افرادی رو ناقص و قطع عضو و از کار افتاده کردین.. بسه دیگه برین از اون خدایی که مال شماست و مال ما نیست بترسین
1397/6/30
عزیزم منم ارشد مکانیک خوندم. پلت فرم و بدنه 206 sd. و رانا دقیقا یکی هست.
من نمیدونم شما به چی میگی تغییر.
حمایت از تولید داخل و سرکار رفتن جوان ها درست ولی به چه قیمتی؟ به قیمت اینکه ما از علم روز تولید خودرو این همه عقب بیفتیم؟
اوایل دهه 80 شمسی که سمند تولید شد چین دقیقا موتور سه چرخ تولید میکرد. ولی الان بعد از تقریبا دو دهه ما همون سمند رو تولید میکنیم به علاوه مونتاژ ماشین های چینی. به همین یه جمله فکر کنی میبینی چقدر اسفناکه وضعیت صنعت خودرومون
1397/7/2
آقای مهندس کامپیوتر مجله خارجی خوان اصلا شما میدونید پلتفرم چیه تفاوت پلتفرم با فیس لیفت میدونی چیه؟ تغییر چراغ جلو میشه پلتفرم جدید خخخخخخ
شما نگران جوانهای بیکار نباش نگران خانواده هایی باش که بخاطر کیفیت پایین و ایمنی پایین هر پنجشنبه با همین فرغونهای ساخت ایرانخودرو و سایپا میرن سر مزار عزیزاشون
1397/8/9
جناب مهدی بسیار متاسفم از نظر ترکیده ای که افاضات فرمودین! با همین طرز فکراست که افغانستان هم داره ما رو جا میزاره! من مطمعنم که جیره ی شما وصله به ایران خودرو یا سایپا که ارابه های مرگ تولید میکنند حالا قدیمی بودن و بی کیفیت بودن و از تکنولوژی عقب بودن خودروهاشون به کنار... شرق زده!!!
1397/10/28
آقای دلواپس، تولید خودرو بی کیفیت به قیمت جون آدمها و متلاشی شدن خانواده ها تموم میشه، زورکی نیس که، میتونین کامپیوتر تولید کنین؟ نه، پس سر هم کردن اون به اسم تولید ملی، با پایین ترین کیفیت بزرگترین اشتباهه، مخصولا اگه وسیله ای باشه که با جون آدمها ارتباط مستقیم داره
1398/10/1
سلام. من بعید میدونم شما اصلا دیپلم داشته باشی تا برسه به مهندسی مکانیک. واقعا متاسفم برای این نوع تفکر
1398/10/24
دوستان عزیز
کلیت حرف این مهندس درسته. حرف شما هم درسته
اما نکته ایی که کمتر بهش توجه میشه اینه که
فرهنگ رانندگی در کشور ما واقعا پایینه!
نباید که زور بالاسرمون باشه که مثلا کمربند ایمنی رو ببندیم یا
رعایت سرعت مطمئنه رو بکنیم یا فاصله با خودروی جلویی رو رعایت کنیم و هزاران مثال دیگه.
تو همین تهران :تو اتوبانا چنان ماشینا رو میچسبونن به هم باسرعت بالا که آدم واقعا میترسه! فقط کافیه یکی ترمز بگیره...
این همه دغدغه ی کیفیت خودرو داشتن و حمایت از تولید کشور داشتن خیلی خوبه اما کمی به خودمون بیایم این وضع رانندگی ماها واقعا افتضاحه
مخلص همگیتون هم هستم
1399/3/3
سلام آقا شرق زده . بفرمایید اگه ما بخوایم جونامون برن سر کار باید آشغال تولید کنیم و سوار بشیم ؟ بفرمایید آیا بخاطر پر شدن جیب مافیای دزد و بیشرف خودرو باید انتخاب مردم یه کشور را محدود کرد به ارابه های مرگی که سایپا و ایران فرغون شما میسازن ؟ آخه تا کی و تا کجا مردم باید جور یه مشت بیسواد پول پرست رو بکشن و دم نزنن . مافیای خودرو جوری توی حکومت و دولت رخنه کرده که دیگه هیچکس حریفش نمیشه به غیر از مردم . ملت لطفا آشغالای اینارو نخرین نخرین نخرین
1399/12/17
اقای شرق زده!!که خوب بلدید ادم رو محکوم کنید و پای چوبه دار بکشید!مردم مگه با هزار جور بدبختی پول در نمیارن؟!مگه پول دراواردن تو ایران راحته که میگی ما حاضریم بنجل باشه؟درامد مرذم به دلار نیست که همچین تز هایی میدی!!
1397/6/26
از شخصی که هم تجربه رانندگی با 206 sd و هم رانا رو داشتم به شما نصیحت، رانا به مراتب از 206 sd بهتره
1397/6/31
کاملا موافقم من هم هردوتاشون داشتم و کلا رانا در زمینه ترمز بهتر عمل می کنه گارانتی سه ساله داره که مشخه مشکلات فنیش به مراتب کمتر از206 هست و همیشه حدود3یا4میلیون از206 ارزونتره
1400/10/8
دورود بر شما دوست گرامی
با این نظرتون کاملا مخالفم چون هم تیپ ۶ داشتم هم اس دی هم رانا
متاسفانه رانا از لحاظ کیفیت خیلی پایین تره البته بنده ۲۰۶ مدل ۹۰ و ۹۱ داشتم و رانا مدل ۹۳ که موتور بشدت پرسروصدا مصرف بالا
جوریدکه ۱۰۰ تا سرعت داشتم انگار با پراید ۱۶۰ تا میری
ماشین بدی نیس ولی به هیچ وجه قابل مقایسه با ۲۰۶ نیست
1397/6/26
عکسهایی که گذاشتید مال خود ماشین نیست کاملا مشخصه که عکس یه ماشین دیگه رو با فوتوشاپ تغییر دادید و ناشین اصلی تست شده اتوماتیک بوده و فرمان ۲۰۸ یا ۲۰۰۸ روش نصب بوده که توی یکی از تصاویری که از عقب ماشین گذاشتید مشخصه و دستگیره ها و دکمه های تنظیم دریچه کولر کرومی و داشته که توی عکسی که از داشبرد گذاشتید معلوم نیست
1397/6/27
دقیقا ، آفرین به این دقت !!!
رو عکسای کنار ماشین رو گلگیر خورده ALX که یعنی اتومات ، اما جالبه ماشین دنده دستیه !!پس دو حات داره یا صاحب ماشین یه آرم ALX الکی چسبونده یا عکسا از ماشینای متفاوته !
تو یکی از عکسا فرمون 208 رو میبینیم و تو چند عکس دیگه دستگیره در کرومی و دسته تنظیم دریچه کولر کرومی ولی تو یه عکس کلی از داشبورد همه چیز سادس !!!! ولی بازم جالبه که ضبط و دیسپلی تایپ B تو همه عکسا مشترکن !! تو این مورد احتمال میدم یه تعداد عکس قبل از دستکاری و آپشن گذاری رو ماشین گرفته شده یه سری هم بعد از دستکاری!!
ولی این که رو گلگیر زده اتومات ولی ماشین دنده ای هست هم جای تعجب داره!!
1397/6/28
آفرین به دقتتون.
1399/5/7
آفرین
توی مقایسه گفته شده رانا از نوع el است ولی تو عکس ها رانا صفحه نمایش تایپ b و شیشه بالا بر عقب برقی داره که رانا el این ها رو نداره و فقط در مدل lx این امکانات هست
به نظر من رانا از ۲۰۶ بهتره
1397/6/26
یادم بود بار اولم گفتم دنبال ماشین خفنم هعهعهعهعهعععع رانا
1397/6/26
تو سایت ایرانخودرو حجم صندوق 206 رو 450 و رانا رو 400 زده، یا شما اشتباه تایپ کردید یا ایران گاری!!!!
1397/6/27
من هر دو رو داشتم رانا کیفیت داشبوردش واقعا بد بود خیلی از قطعاتش جدا میشد میفتاد پایین همه جاش هم صدا میداد.۲۰۶ به نسبت بهتره.
1397/6/29
2 تا ماشین یکسان با 2 چهره ی مختلف با فنی و کیفیِ افتضاح
یک نگاه و تحقیق راجع به گیربکس و برق و ترمز و بدنه شون کنید تا تهش رو متوجه میشید
1397/6/30
با سلام به شما و تشکر از سایت خوبتون.من خودم رانا دارم ونکته کلاجش واقعا درست بود اما به نظر من رانا طراحی جوان پسند تری نسبت به206 داره. ولی باید در نظر داشته باشیم که ایران خودرو انگار می خواست که رانا رو وارد چین بکنه.سپاس از شما
1397/10/24
بخدا کیفیت داشبورد پراید ۸۲ از جفت اینا بهتره.
1398/3/14
سمند بخر از همه بهتره
1398/7/27
ای گفتی فقط پراید ۸۲ کاربراتور
1398/8/21
سلام خريدارخودروي راناهستم به نظرمن خودروي رانانسبت به خودروي206فرق چنداني نداردگاهي مواردبهتراست
1398/9/4
۴تا جوون به چ قیمتی برن سرکار؟ ک خودروهای بی کیفیت تولید کنن باهاش مردم رو قتل عام کنن؟!!!!!!
بخاطر شما باسوادای بی سواده ک مملکت ب این روز افتاده. لیسانس مکانیکتو ب رخ نکش این روزا همه ی مدرکی دارن ولی کسی سواد نداره. تا الان ک خودروهای کثافت داخلی ریدن ب همه چی و دارن مردم بدبخت رو قتل عام میکنن کثافتای بی ناموس.
1398/9/6
بنظر من باید اجازه بدن شرکتای بزرگ خودرو سازی بیان ایران و خودرو تولید کنن و همون جوونایی که شما میگین از ایران خودرو و سایپا برن اونجا کار کنن هم اونا راضی هستن هم مصرف کننده .
البته معلومه کیا ناراضین که این اتفاق نمیفته.
1399/6/17
محصول بي كيفيت نوعي دزدي است
1398/10/3
اقا بحث تولید ملی و کیفیت و... به کنار ما الان مجبوریم تو این مملکت این آشغال هارو سوارشیم به هزار و یک دلیل.ولی باز گزینه زیاده بین بد و بدتر.دوست عزیزی که میری 52 تومن پول پراید صفرمیدی.مهربونی که 130 تومن پول سمند دنا میدی صفرمیخری.کزینه بهتری نداری؟؟شمایی که میگی پراید کم مصرف تره و ارزونه تاحالا باهاش یه تصادف کوچیک کردی ببینی چه بلایی سر ماشین میاد و چقد ضعیفه؟؟منی که الان پراید سوارم خیر سرش abs داره تو سرعت کم هم ترمز نمیگیره درست حسابی.ولی میگم حداقل دو قرون بزارم رو پولم یه ماشین یه درجه بهتر(بد و بدتر) سوار شم.چاره نیس چون اوضاع مالی کشور اوکی نیس که خارجی سوار شبم مجبوریم یک بهتر سوار شیم حالا تو این اوضاع ول وشو و گرونی یکی از گزینه های خودم همین 206 اس دی (تا مدل 90)هست که قطعا و حتما شرف داره به پراید.ببخشید زیاد حرف زدم
1398/10/15
سلام.ماهم پژو پارس داریم هم یدونه ۲۰۶ sd tu5 و پسر خالمم رانا برادرمم ۲۰۶ هاچ بک.همه اینهارو هرچقدر بگی سوار شدمو باهاشون به مدت های خیلی طولانی رانندگی کردم و تجربم از اینهمه رانندگی این بود که همه ماشین های ساخت ایران یکین فقط قیافشون فرق میکنه البته درسته پارس از بعضی لحاظ از بقیه بهتره به نظر من مثل تعادل بیشتر،نرمی،اتاق بی سروصدا،امنیت و....
1398/11/2
رانا مدل نودو شش گرفتم بیش از دوسال دارمش..تنها مشکلی که پیدا کرده سوپایینه یکی از لامپاش سوخته😁داشبورد اصلا صدا نداره..مصرفشم بالا نیست..ترمز هاش فوقالعادس..تنها چیزی که اذیتم میکنه بغل دری هاس که میخوام برم بدم تودوزی کنم..شتابشم از اس دی بهتره که نمی دونم چرا ..با اینکه یه صدکیلو سنگین تره رانا
1399/5/11
به خاطر سیستم گاز هست
به جای سنسور با فنر کار میکنه
تاخیر سنسور رو نداره
به همین دلیل شتابش بیشتر ۲۰۶ هست
1398/12/28
سلام ببخشید یه سوال داشتم میخواستم بگم ایا سردنده 206 به رانا میخورد یا نه
1399/4/25
واقعا که خیلی مقایسه نا عادلانه ای بود رانا نیمه فول (el) رو با ۲۰۶ فول v8 مقایسه کردید ؟!!
باید رانا lx رو مقایسه میکردید
تو مقایسه گفتید ۲۰۶ از لحاظ امکانات چند رده بالا تر قرار میگیره فقط با یه تهویه مطبوع خودکار 🙁🙁
در عوض رانا باز کن قفل صندوق عقب از داخل خودرو را داره که ۲۰۶ این رو نداره!!
من بین این دو رانا رو انتخاب میکنم ( البته به سلیقه فرد بستگی داره که کدومو انتخاب کنه ) ولی من رانا رو انتخاب میکنم چون ۱۸ میلیون پول کمتر میدی و همون ماشین با ظاهر قشنگ تر رو میخری و ۱۸ میلیون پول رو الکی تو جیب ایرانخودرو نمیریزی
1399/5/2
یه اشتباه خیلی بزرگ تو این مقایسه بود
تو مقایسه گفتید که انا از نوع el بوده ولی تو عکس ها رانا صفحه نمایش تایپ b داره و شیشه های عقبش برقی هست که رانا el فاقد این امکانات هست
من با اون آقایی که گفته این مقایسه ناعادلانه بود موافق به عنوان کسی که رانا دارم و ۲۰۶ هم سوار شدم میگم که رانا از ۲۰۶ بهتره
1402/3/29
سلام به نظرم رانا تعادلش در سرپیچ ها بهتره و سربالایی هم بهتر بالا میره ترمزهاش هم خیلی قوی و خوبه چون گفتن ایران دستکاریش کرده همه دارن به 206 رای میدن ولی باید بدونین خوده 206 هم ایرانیزه شده .من با هردوتاشون مسافرت رفتم زیاد فرقی باهم ندارن . البته خودم دنا دارم ولی از رانا راضی تر بودم