موضوعات داغ

بررسی فراری کالیفرنیا T در تهران؛ اثر هنری ایتالیایی با موتور توربو

27 دی 1397

سوپراسپرت‌های ایتالیایی همیشه به خاطر طراحی چشم‌نواز و عملکرد فوق‌العاده‌شان مورد توجه بوده‌اند. در این میان فراری کالیفرنیا یکی از زیباترین خودروهای ایتالیایی است که تولید شده است. در حال حاضر نسل دوم این خودروی جی‌تی رودستر با نام کالیفرنیا T یک انتخاب جذاب برای طرفداران خودروهای رودستر دو نفره محسوب می‌شود. زیر کاپوت این اسب وحشی یک موتور V8 تویین توربو آرمیده که می‌تواند 552 اسب بخار قدرت تولید کند که برای رساندن کالیفرنیا T به ماکزیمم سرعت 315 کیلومتر بر ساعت کفایت می‌کند. کالیفرنیا را باید نسل جدید خودروهای توربوشارژردار فراری دانست که به لطف استراتژی جدید فراری برای استفاده از موتورهای پرخوران دارای قدرت و کشش بالاتری هستند. چندی پیش این خودرو به صورت گذر موقت به تهران آمده بود که در زمان حضور این خودرو عکس‌های کامل به همراه تست و بررسی آن تهیه شده که در این مقاله از خودروبانک می‌توانید با این خودروی معروف و زیبا بیشتر آشنا شوید.

کابینی با طراحی همیشگی فراری

طراحی کابین کالیفرنیا T با محصولات روز فراری همخوانی دارد و اصلی‌ترین قسمت‌های آن را داشبورد بزرگ، خروجی‌های تهویه گرد و کنسول مرکزی جداگانه تشکیل می‌دهند. کنسول و صندلی‌ها در کالیفرنیا همانند هر فراری دیگری از بهترین نوع چرم و به صورت دست دوز بهره می‌برند.

در وسط داشبورد نمایشگر مربوط به سیستم مالتی‌مدیا قرار گرفته و در پایین آن یک صفحه آلومینیوم فیبرکربنی دیده می‌شود که کلیدهای مربوط به کنترل گیربکس روی آن جاسازی شده‌اند. گرچه فراری کالیفرنیا T همانند نسل اول این خودرو از صندلی‌های عقب برخوردار بوده اما این صندلی‌ها کارایی ندارند و تنها می‌توانند مورد استفاده کودکان قرار گیرند. دقت در جزییات و کیفیت کابین بسیار عالی است و حتی آمپرهای خودرو هم دارای پوشش چرمی هستند. غربیلک فرمان چندمنظوره‌ فراری هم این امکان را به راننده می‌دهد که حالت‌های مختلف رانندگی را از روی آن انتخاب کند. نکته جالب دیگر قرار گرفتن کلید استارت موتور روی فرمان است.

آزمایش رانندگی

رانندگی بهترین بخش فراری است و کالیفرنیا T هم در این زمینه دست کمی از سایر ساخته‌های این کمپانی ندارد. عملکرد سیستم توربوشارژر زمانی که حالت اسپرت را روشن می‌کنید بسیار خوب است و کمترین تاخیر در عملکرد توربوها مشاهده می‌شود. امکان خاموش کردن سیستم کنترل پایداری ESC هم وجود دارد که برای رانندگی عادی توصیه نمی‌شود و بهتر است تنها در پیست و در شرایط ایمن آن را خاموش کنید. چون کالیفرنیا آنقدر قدرت دارد که حتی با وجود روشن بودن این سیستم نیز شاهد هرزگردی چرخ‌ها هستیم. هندلینگ کالیفرنیا بسیار خوب است و با سرعت بالایی می‌توان پیچ‌ها را پیمود. نکته‌ی جالب این است که در کنار این پایداری بسیار خوب، سواری بسیار راحتی هم دارد و در استفاده شهری به عنوان یک خودرو کروک راحت می‌توانید از آن استفاده کنید.

سیستم تعلیق پیشرفته‌ کالیفرنیا T دارای کمک فنرهای تنظیم شونده از نوع MagneRide بوده و در صورتی که آن را در حالت اسپرت قرار دهید، سختی سیستم تعلیق افزایش پیدا می‌کند. البته حالت اسپرت تنها مربوط به سیستم تعلیق نیست و عملکرد جعبه دنده نیز تیزتر و خشن‌تر شده و فرمان هم تیز می‌شود. فراری کالیفرنیا T به خاطر وجود همین مشخصات باید خودرویی بسیار مناسب برای مسابقات خیابانی دانست. فراری پکیج‌هایی را هم برای خریداران کالیفرنیا T عرضه می‌کند که برای مثال یکی از آن‌ها HS نام دارد و سواری خشک‌تری را در عوض هندلینگ بهتر ارائه می‌دهد.

عملکرد کالیفرنیا T چگونه است؟

نمی‌شود یک فراری را بررسی کرد و محو مهندسی فوق‌العاده‌ موتور آن نشد. آخرین بار فراری در مدل F40 از سیستم توربوشارژ استفاده کرده بود، که در دهه 80 میلادی معرفی شد. پس از آن تا مدت‌ها فراری روی پیشرانه‌های تنفس طبیعی اصرار داشته و حالا کالیفرنیا T بازگشت دوباره فراری با بازار توربوها است. اسب تیزپای مارانللو از یک قلب هشت سیلندر خورجینی با دو توربوشارژر استفاده می‌کند که حجم دقیق آن 3855 سی‌سی است. این موتور می‌تواند قدرت و گشتاور به ترتیب 552 اسب بخار و 755 نیوتن متر تولید کند. کالیفرنیا T می‌‌تواند در 3.3 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد و شتاب صفر تا 200 کیلومتر آن نیز 11.2 ثانیه است و در نهایت می‌‌تواند به تاپ اسپید 315 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

موتور استفاده شده در این خودرو با نام F154 شناخته می‌شود. این موتور نه تنها در ساخته‌های فراری بلکه در مازراتی گیبلی و کواتروپورته GTS، آلفارومئو جولیا و استلویو نیز مورد استفاده قرار گرفته که البته در هر یک از این خودروها تغییراتی در موتور داده شده است. برای مثال نسخه‌ی قرار گرفته در محصولات فراری دارای کارتل خشک (Dry Sump) است ولی در مازراتی و آلفارومئو از کارتل تر (Wet Sump) استفاده شده است. همچنین میل لنگ فراری از نوع تخت (Flan Plan) بوده ولی در مازراتی و آلفا از میل‌لنگ‌های متداول استفاده شده است. این موتور آلومینیومی دارای دو توربوشارژر از نوع توئین‌اسکرول یا دو مجرایی ساخت IHI ژاپن است. سیستم تایمنیگ در این موتور از نوع زنجیر تایمی بوده و در هر سر سیلندر دو میل سوپاپ قرار دارند که مجموعاً 32 سوپاپ را کنترل می‌کنند. هر دو میل سوپاپ هوا و دود در این موتور از سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ بهره‌مند هستند. نکته جالب این است که فراری زنجیر تایم را در موتور F154 در سمت فلایویل قرار داده که چندان طرح معمولی نیست.

گیربکسی که فراری در این مدل استفاده کرده از نوع دوبل کلاچ 7 دنده است و از فناوری خودروهای F1 در آن استفاده شده و عملکرد آن نیز دست کمی از خودروهای مسابقه‌ای ندارد و نمی‌توان ایرادی از آن گرفت. توقف ایمن کالیفرنیا T بر عهده دیسک‌های ترمز و کالیپرهای بزرگ این خودرو است.

با وجود عملکرد فوق‌العاده موتور اما برخی از رانندگان همچنان موتورهای تنفس طبیعی فراری را ترجیح می‌دهند و معتقدند رانندگی با آن‌ها لذت بیشتری دارد. فراری هم به این خاطر سعی کرده تا رفتار این موتور توربوی جدید را تا حد امکان شبیه به موتورهای تنفس طبیعی خود کند به طوری که تاخیر توربوها به کمترین حد خود رسیده و همچنین موتور می‌تواند تا نزدیک 8000 دور بر دقیقه دور بگیرد.

سرنوشت شوم در پایتخت

فراری کالیفرنیا T از هر نظر نسبت به نسل قبلی خود پیشرفت کرده و باید آن را بهترین خودرو در کلاس خود دانست. نزدیک‌ترین رقیب این خودرو مرسدس بنز SL63 AMG است که هم قیمت پایین‌تری دارد و هم عملکردی نزدیک به فراری را ارائه می‌دهد. بنتلی کنتیننتال GT نیز از دیگر رقبای کالیفرنیاست. عملکرد کالیفرنیا T هرگز به پای GTB488 نمی‌رسد اما باید مد نظر داشت که اکثر خریداران این خودرو اولین بارشان است که یک فراری می‌خرند و به همین خاطر کالیفرنیا تجربه‌ نابی از رانندگی با یک فراری را به نمایش می‌گذارد، در عوض مشتریان GTB488 همانند 458 از رانندگانی هستند که قبلاً نیز تجربه سواری با فراری را داشته‌اند و عملکرد خودرو برایشان حرف اول را می‌زند.

همانطورکه در اول مقاله اشاره کردیم، این خودرو به صورت گذر موقت به تهران آمده بود و در روزهای حضور حسابی خبرساز بود اما متاسفانه سرنوشتی شوم در انتظار این خودرو بود و در یکی از اتوبان‌ها تصادف کرد.

در گالری تصاویر زیر می توانید عکس های این ایتالیایی قرمز رنگ زیبا را مشاهده کنید.

57 عکس

نظرات کاربران

17 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/10/27
این ماشین دیگه ماشین نمیشه. من اگه همچین ماشینی داشتم بیشتر از ۵۰ کیلومتر در ساعت باهاش رانندگی نمی کردم
1397/11/3
البته سرویس هاش رو هم در نظر بگیرید که هم هزینه بر و هم اینکه احتمالا باید توی امارات انجام بشه
وگرنه فراری که ماشینهاش بینظیر هستن
1397/10/27
هیچ کشوری تو دنیا مثل ایتالیا ماشین نمیسازه بهترین طراحای دنیا رو داره از فیات 500 تا لافراری همشون خاص و با پرستیژن
1397/10/27
باهات موافقم
1397/10/27
واقعا صد حیف که تصادف کرد
عجب کیفیت چرم و کابین فوق العاده ای داره!!!
1397/10/27
واقعا شکاف طبقاتی تو این کشور یه چیز عجیب غریبه.اکثریت تو زندگی روزمره موندن؛ بعد یه عده و احتمالا وابسته،زندگی اشرافی.این مدل ماشینا،اون مدل ویلاها و خونه ها،زندگی تو بهترین کشورهای خارجی با پول زیاد.این اسمش حسودی نیست،اگر تو یه جامعه همه به نسبت از امکانات رفاهی و لازمه یک انسان برخوردار باشن،چه ایرادی داره که افراد شایسته تر و پرتلاش تر امکانات بیشتر داشته باشن ولی اینجا...
1397/10/27
داداش یه جوری داری میگی شکاف که هر کس ندونه میگه همه اونور فراری سوار میشه داداش این ماشین ها برا خود خارجی ها هم ارزو هست موقعی که تو خیابون هستن همه با گوشی باهاش عکس میگیرن لب کلامم اینه همه جا ادم بدخت هست پولدار هم هست
1397/10/27
تو بسوز
1397/10/28
بالاخره برداشت شما هم این بود،موفق باشید دوست عزیز.
1397/10/30
اقای علیرضا شما از اقا زاده ها هستین یا اینکه الحمد الله به لطف دولت تدبیر وامید اختلاف طبقاتی رو نمیتونین حس کنید
1397/10/27
واقعا فوق العادست.حيف كه تصادف كرد
1397/10/27
با سلام
راستش عنوان مقاله بسیار جذاب هست و تصاویر هم به همین صورت. ولی هرچی گشتم چیزی از بررسی ندیدم. قدیم تر ها بررسی تخصصی معنی دیگه ای داشت. درواقع گالری عکس هست و یکسری اطلاعات راجب ماشین که میشه به راحتی بدست آورد و یا تصاویر ماشین از تمامی زوایا هم که الی ماشا الله در اینترنت موجوده. فکر نمی کنید وقتی بررسی تخصصی انجام میشه باید کمی مطالب غنی تر باشه و هم اینکه حس دیدن و راندن اون خودرو رو به خواننده منتقل کنه. قبلا خیلی بهتر بود مطالب ولی الان حتی کمتر راغب میشم حتی روی عناوین کلیک کنم!
1397/10/29
طراحی عقب الفا 4C رو میشه اینجا دید
1397/11/1
سلام میخاستم بدون این ماشین با پلاک گذر قیمتش حدودا چقدر میشه
1397/11/5
داداش تو یه کشور عین ایران این ماشین قیمت نداره هرچی بدی کمه تا جایی ک میدونم قیمتش خودش حدود 205 هزار دلار که با قیمت ارز کنونی ینی دلار 10 تومانی فقط قیمت خودش به تنهایی میشه 2 میلیارد دوتومان اینجور خودرو ها هم به روش (کارنه دوپاساژ) وارد میشم کلمه فرانسوی به معنی ظمانت نامه هست که شاید برای این ماشین همون مبلغ دومیلیارد به شکل ضمانت گرفته شده باشه برای همین پلاک چند ماه ای که ایشون داشتن 35درصد گمرک و هزینه پلاک به شکل دوره ای 6 ماه یا سالیانه پرداخت میشه در کمترین حالت داشتن این ماشین تو کشور ما به میزان 5 میلیارد پول بی زبون احتباج داره که مقداریش رو بهتون بعدا برمیگردونن البته این ها همه بدون هزینه حمل و نقل و نگهداری بود.درضمن این نوع خودرو داخل کشور حق خرید و فروش ندارن ینی آوردی دیگه باید نگهداری تا زمان پلاک تموم بشه یا بدون حرکت نگهش داری یادتون باشه داشتن این نوع ماشین ها تو حتی کشور ایتالیا که سازندش هست برای همه به شکل آرزو هست بیشتر این چیزایی که میبینی یکی این ماشین رو میاره و این هزینه رو انجام میده دو حالت داره یا واقعاً عاشقش هست و یا فقط بخاطر کور شدن چشم بقیه این کارو میکنه.
من که خودم از عاشقان فراری هستن به نظرم رتبه بندی ماشین ها این شکلیه:
اول فراری
دومی فراری
سوم فراری
.
.
.
تا رتبه ده فراری بقیه هم از رتبه 20 تازه شروع میشن
1397/11/5
این تصادف فک کنم برای پارسال بهمن ماه بود یه فیلم دیده بودم ازش دوستش یا شایدم فک فامیلش با مالزراتی زرد جلوتر وایساده که حضرت آقا رو با خودشون اسکورت کنن ببرن یکی دیگه براش فراری بخرن ولی خدایش تصادف برای هر کسی ممکن پیش بیاد و تو رانندگی واقعاً نمیشه ادعا کرد منتها هرجور فک میکنم فقط به این نتیجه میرسم این دوستمون که ماشینو زده له کرده واقعاً (چیز دست) بودن لعنتی آخه مگه چش نداشتی ببینی چی کارش کردی ماشینو :|
1397/12/16
در دنیا هیچ خودروسازی شجره نامه ای به خوبی فراری ندارد و فراری یکی از محبوب ترین خودروسازان در بین مردم است.جدا از این سایر خودروسازان ایتالیایی مانند فیات-لامبورگینی-بوگاتی-آلفارومئو-و... نیز کیفیت کاملا قابل قبولی را ارائه می دهند.
با این حال دست اندر کاران خودروبانک هنوز هیچ ویدئویی از خودرو های ایتالیایی تولید نکرده اند و اگر هم تولید کرده اند با عرض پوزش من ندیده ام.این همه ماشین ایتالیایی در بازار ایران موجود است(مثل:آلفارومئو 4c-فیات 500-و...).لطفا رسیدگی کنید.
باتشکر بسیار زیاد از سایت خودروبانک.