موضوعات داغ

معرفی و تست خودروهای دست دوم (کیا اسپورتیج 2010)

4 خرداد 1394

نوشته و عکس: محمدحسین مارینی

مقدمه

فرض کنید که از خودروی ایرانی- فرانسوی(!) خود خسته شده‌اید و می‌خواهید خودروی خود را با خودرویی وارداتی عوض کنید. با نگاهی اجمالی به قیمت‌ها متوجه خواهید شد که حداقل هزینه برای خرید خودروهای پر زرق و برق وارداتی 100 میلیون تومان است. حالا اگر شما این مبلغ را داشته باشید و نخواهید به سراغ خودروهای صفر این بازه قیمتی بروید که از لحاظ موتوری و آپشن در سطح متوسطی هستند و خواهان خودرویی با "قدرت" بیشتری باشید، باید به خودروهای کارکرده در این بازه قیمتی فکر کنید که یکی از این خودروها کیا اسپورتیج 2010 است.

معرفی و بررسی کیفیت

درباره این خودرو باید گفت که تمام ویژگی‌های هیجان‌انگیز در این خودرو جمع شده تا بتواند نظر شما را به خود جلب کند ولی در پوسته‌ای نه چندان به روز. آپشن‌ها و قابلیت‌های زیاد (هرچند صرفاً روی کاغذ) در کنار قیمت فوق‌العاده پایین نسبت به رقبای ژاپنی می‌تواند عوامل خوبی برای قانع کردن خریدار به انتخاب این خودرو باشد.

اسپورتیج 2010 یک شاسی‌بلند کوچک شهری است که از موتور 6 سیلندر به حجم دقیق 2656 سی‌سی و قدرت 175 اسب‌بخار در 6000 دور در دقیقه و گشتاور 241 نیوتن‌متر در 4000 دور در دقیقه بهره می‌برد.

این خودرو با پلت فرم مشترک با هیوندای توسان (جدی‌ترین رقیب) بهره می‌برد که این موضوع در ابعاد و حتی ظاهر خودرو به خوبی مشهود است.

طراحی

در نمای جانبی خودرو با استفاده از خطوط و حجم‌های بعضاً اغراق شده سعی شده تا چهره‌ای جذاب از این خودرو در نمای جانبی بسازد.

یک خط از گلگیر عقب شروع شده و با گذر از روی چرخ‌ها به سپر جلو ختم می‌شود. خط دیگری نیز در قسمت بالایی درب‌ها وجود دارد که از روی دستگیره‌ها عبور می‌کند. نکته‌ی منفی این حجم‌ها و خطوط روی بدنه زمانی مشخص می‌شود که بدنه احتیاج به صافکاری داشته باشد، که یا بدنه خوب صاف نمی‌شود یا هزینه زیادی در بر خواهد داشت. عدم دید مناسب نسبت به این حجم‌ها نیز نکته منفی دیگری است که در اوایل این خودرو دقت بیشتر شما را می‌طلبد!

رینگ‌های 5 پره 16 اینچی این خودرو با لاستیک 235 به نظر کوچک می‌آید اما موجب راحتی و عملکرد بهتر تعلیق خودرو می‌شود. البته واضح است که استفاده از لاستیک هنکوک در این خودرو بصورت پایه نیز بی‌تاثیر در راحتی نبوده است. در نمای جلوی خودرو چراغ‌های بیضی شکل با خطوط شکسته در قسمت پایین چراغ‌ها فرمی ساده اما فانتزی به جلوی خودرو بخشیده است. البته این چراغ‌ها مربوط به فیس لیفت 2009 این خودرو است و گرنه پیش از این فرم چراغ‌ها کاملاً ساده و به دور از هرگونه هیجان بود. روکش کرومی خطوط جلو پنجره جنبه‌ی لوکس نمای جلویی است که تاثیر بسزایی در ظاهر خودرو داشته است. روی کاپوت نیز دو خط از دو طرف جلو پنجره شروع شده که تا انتهای کاپوت ادامه دارد.

نمای عقب خودرو کاملاً روتین طراحی شده؛ چراغهای عمودی در دو طرف درب پنجم خودرو با ترکیب رنگ کلاسیک (قرمز نارنجی سفید) قرار دارند.

قسمت شیشه‌ای، قابلیت باز شدن به طور جداگانه دارد که نکته‌ای مثبت برای دسترسی راحت‌تر به فضای حجیم بار است. در زیر سپر عقب هم دو خروجی اگزوز وجود دارد که علاوه بر زیبایی و ایجاد نمایی اسپورت به تنفس بهتر موتور 6 سیلندر خودرو کمک می‌کند.

تجهیزات

تریم داشبورد این خودرو در 2 رنگ بژ و مشکی عرضه شده است که خودرویی که در اختیار ما بود تریم بژ داشت. کیفیت مواد بکار رفته در داشبورد نسبتاً قابل قبول بود ولی انتظار ما از یک خودرو با این سطح قیمتی بیش از اینها بود. طراحی کنسول ساده و بدون نکته خاصی انجام شده بود.

کنسول عمودی سیستم پخش و تهویه مطبوع خودرو را در خود جای داده بود که دور آن نوار پلاستیکی طرح چوب قرار داشت. نکته مثبت در این قسمت سیستم صوتی قدرتمند آن بود که فراتر از انتظار ما عمل کرد. چنجر 6 تایی، شش بلندگو و دو توئیتر به همراه آمپلی فایر بصورت فابریک روی این خودرو نصب بود که کیفیتی فوق‌العاده داشت.

فرمان چهار شاخه با دور فرمان چرم دست دوز - که کیفیتی قابل توجه داشت - عملکرد فوق‌العاده نرمی را از خود نشان داد. اما خبری از دکمه‌های کنترل سیستم صوتی یا بخش‌های دیگر خودرو روی آن نبود. البته در سمت راست فرمان یک اهرم برای سیستم کروز کنترل قرار داشت.

صفحه کیلومتر خودرو متشکل از 3 دایره که تنها سرعت و دور موتور و نشانگر سوخت باقی مانده در آن وجود داشت و هیچ نشانگری (چه عقربه‌ای چه دیجیتالی) برای دمای آب رادیاتور وجود نداشت! یک کامپیوتر سفری کوچک هم در آن قرار تعبیه شده که مصرف لحظه‌ای سوخت و مسافت طی شده و اطلاعاتی از این دست در آن نمایش داده می‌شد. رنگ نور صفحه کیلومتر سبز کم رنگ بود که گرچه رنگ ملایمی است و اصلاً چشم را اذیت نمی‌کند اما بسیار شبیه به پرایدهای قدیمی است که این مساله ممکن است کمی توی ذوق بزند!

کیفیت چرم صندلی‌ها قابل قبول و راحتی آن نیز مناسب بود ولی ارگونومی صندلی‌ها چنگی به دل نمی‌زد بطوریکه اگر با سرعت بپیچید از سر جایتان جا به جا خواهید شد.

خودرویی که در اختیار ما بود صندلی‌هایش بصورت دستی تنظیم می‌شد ولی در نمونه فول آپشن صندلی‌ها علاوه بر تنظیم برقی دارای گرم‌کن نیز هستند.

از نظر ایمنی نیز کیا اسپورتیج با کسب 4 ستاره ایمنی از موسسه امنیت ترافیک اروپا (EURO NCAP) خودرویی ایمن شناخته شده و 6 ایربگ در کنار سیستم‌های ABS و ESP از شما در تصادفات محافظت می‌کند.

پیشرانه و تجربه رانندگی

بالاخره موتور را روشن می‌کنیم تا عملکرد فنی خودرو را بسنجیم. خودرو با سوئیچ استارت می‌خورد و خبری از استارتر نیست. موتور 6 سیلندر بدون لرزش روشن شد و صدای اندکی از موتور به درون اتاق نفوذ می‌کرد. عایق‌بندی اتاق کاملاً مناسب بود و با توجه به گذشت 5 سال از عمر خودرو و کارکرد 76000 کیلومتری آن، همچنان موتور و اتاق بدون سر و صدای اضافی بودند. گیربکس تیپ ترونیک 4 دنده را در حالت DRIVE قرار داده و شروع به حرکت کردیم. حرکت اولیه خودرو بدون مکث و با کمی تکان انجام شد ولی کاملاً راضی کننده حرکت را آغاز کرد، اما کمی پس از حرکت متوجه شدیم عملکرد گیربکس در حد عالی نیست به طوری که گویی گیربکس علاقه چندانی به دنده 1 نداشت! و سریعاً دنده را تعویض می‌کرد، که این امر موجب کندی شتابگیری و همچنین ضعف در حرکت در سربالایی‌های تند می‌شود. ناگفته نماند که این مشکل را می‌توانید با تغییر گیربکس به حالت دستی تا حد زیادی برطرف کنید.

موتور و اتاق از هماهنگی خوبی برخوردار بودند و موتور کاملاً جوابگوی اتاق نسبتاً سنگین خودرو بود هرچند که خود موتور به هیچ وجه بازدهی خیره کننده‌ای ندارد. البته در نظر داشته باشید که تکنولوژی ساخت این موتور مربوط به سال 2006 آن هم با دانش فنی وقت کره جنوبی می‌باشد.

شتابگیری با خودرو در حالت D گیربکس کاملاً راضی کننده بود و انتظارات ما را از یک شاسی‌بلند شهری برطرف کرد. ما در شتابگیری به میانگین 12.7 ثانیه برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر از حالت سکون رسیدیم که 2.2 ثانیه با عدد اعلامی از سوی سازنده اختلاف داشت که با توجه به کارکرد خودرو و اختلاف ارتفاع نسبت به سطح دریا و همینطور کیفیت بنزین کاملاً قابل قبول است.

و اما ترمز؛ جایی که می‌توان از آن بعنوان یک نقطه ضعف یاد کرد. ترمز با فشار زیاد پدال عملکرد مطلوب خود را نشان می‌داد. البته این بدین معنا نیست که سیستم ترمز فاجعه بار است اما انتظار ما بیش از این بود. طبق تستی که ما انجام دادیم برای رسیدن به ایست کامل از سرعت 100 کیلومتر نیازمند طی مسیر 40 متری بودیم که عدد خوبی است اما برای رسیدن به این عدد انرژی زیادی صرف کردیم!

خب؛می رسیم به هندلینگ، مقوله‌ای که زیاد در شاسی‌بلندهای شهری نسل پیشین مطرح نبوده است پس باید با توجه به کلاس خودرو و سال ساخت آن از آن انتظار داشت. می‌توان گفت با توجه به کلاس خودرو و سال ساختش هندلینگ مناسب بود بگونه‌ای که می‌توان عبارت "خوب" را برای آن برگزید. نکته منفی دیگری که در این خودرو وجود داشت مصرف سوخت بالای آن بود. این خودرو طبق اعلام سازنده در سیکل ترکیبی به ازای هر 100 کیلومتر طی مسیر 10 لیتر بنزین مصرف می کند اما در تستی که ما انجام دادیم در جاده به ازای هر 100 کیلومتر 9.5 تا 10.5 لیتر و در شهر 11 تا 13 لیتر مصرف می‌کرد. ناگفته نماند که در برخی لحظات خودرو مصرف 19 لیتر را نیز نشانمان می داد(!) که البته خیلی سریع کم می‌شد.

جمع بندی

کیا اسپورتیج 2010 بعنوان خودرویی در کلاس شاسی‌بلند کوچک شهری (که این روزها حسابی بازارش داغ است) گزینه‌ای مناسب برای خرید در بازار خودروهای کارکرده رنج قیمتی 100 میلیون تومان است که عملکرد نسبتاً مناسبی از خود نشان می‌دهد. اگر قصد خرید شاسی‌بلند شهری دارید و بودجه‌ شما هم حول و حوش 100 میلیون است، می‌توانید به این خودرو نیز فکر کنید. البته باید با مصرف بنزین خودرو و راحتی نه چندان دلچسب آن کنار بیایید و بیشتر به موتور 6 سیلندر قدرتمند و ظاهر مناسب و امکاناتش توجه کنید.

همانطورکه می‌دانید ارزش برند کیا هرگز در حد و اندازه آلمانی‌ها و ژاپنی‌ها نیست اما از مقبولیت نسبی در کشور برخوردار است. پس از این نظر هم می‌تواند راضی کننده باشد خصوصاً اینکه بازار فروش نسبتاً خوبی هم دارد.

البته در این بازه قیمتی و این کلاس هیوندای توسان هم وجود دارد که نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت و باید به آن نیز نیم‌نگاهی داشته باشید.

در انتها از آقای محسن خسروی تشکر می‌کنیم که خودروی خود را جهت تست و بررسی در اختیار گروه خودروبانک قرار دادند.

برای مشاهده مشخصات کامل فنی کیا اسپورتج به این صفحه مراجعه کنید.

82 عکس

نظرات کاربران

53 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1394/3/4
خسته نباشید .
جالب نیست . حتی تو زمان خودش هم جالب نبود . انگار بیشتر شبیه اسب بازیه .
راستی تو رو خدا این نیسان جوک رو بررسی کنید .
1394/3/5
نیسان جوک 1600 113 اسب بخاری که بیشتر شبیه اسباب بازیه واسه خانوما خوبه
1398/12/20
واقعا ماشین فوق العاده ای من خودم داشتم قیافشم خیلی تو که شتابشم همینطور فرمونه نرمیم داره ولی فک کنم ماشین که مشخصاتشو نوشتی مشکل داشت چون ماشین من این اشکال گیربکس رو نداشت پس کس تحویل مردم ندید با تشکر
1401/12/3
من دارم یک دانه قهوه ای مدل 2010 خیلی راضیم قدرت عالی داره امکانات به اندازه ی سال ساخت کامل است کیفیت بالا وبه نظرم کسانی که نداشتند ولی میگن اسباب بازی نظر ندهند من هیچ مشکلی نه تو ظاهر نه توی هیچی ندیدم فقط مصرف بالا
1394/3/4
تست کاملی بود
دستتون درد نکنه
در مورد اسپورتج باید بگم که اصلاً ازش خوشم نمیاد، ولی اون موقع که اولا اومده بود نسبت به توسان ترجیح میدادم
الان که دیگه هیچی! حالا 6 سیلندر هم باشه!
1394/3/4
تست کاملی بود
اینکه به خودروهای دست دوم می پردازید کار جالب و جدیدیه
به نظر من توی این رنج و اگر بخوایم دست دوم بخریم از توسان بهتره، قیافش بهتر از اونه
1394/3/4
سلام من خودم مدل ۲۰۱۰ را دارم
چند تا سوال داشتم
۱-این آمپلیفایر زیر صندلی شاگرد هست ؟
۲همانطور که میبینید -۲ تا چراغ سبز زیراینه وسط جلو هست ..کاراییش چی هست ؟
۳- بوق ماشین خراب شده ،پرسیدم از چند جا که ۱۵۰،۰۰۰۰ تومان قیمتش هست ،میشه بوق متفرقه انداخت رو ماشین ؟
۴-شیشه جلو بخاطر پرتاب سنگ ترک برداشته ،قیمت نو اش چند هست حدودا ؟
1394/3/5
سلام آقا کسری
1-نخیر زیر صندلی راننده است(البته مدلی که من دیدم.این خودرو رو نمیدونم)
2-یک دکمه واسه روشن خاموش کردن قطب نمای تو آینه است.و چراغاش هم یکیش سبز یکیش قرمزه
3 و 4- اینا رو بلد نیستم!
1394/3/4
دوستان به هیچ وجه دونباله کره ای کارکرده نرین اگه تو این رنج قیمت خواستین خودرو شاسی بخرین فقط سوزوووووکی شک نکنید
1394/3/5
اون سوزووووكي كه شما ميگي خيلي زوووووركي را ميره مخصوصا موتور ٢٠٠٠ با نصف آپشن اسپورتيج و كيفيت پايينتر ميفيت مونتاژ بماند پ لطفا رو هوا نظر ندين
از خودرو بانك هم ممنونم فقط كاش موضوعات ديگه مث قيمت و كميت لوازمش تو بازار و توانايي ٤*٤ رو هم مورد بررسي قرار ميدادين
1394/3/4
سلام به نظرم اگه دس دوم asx گیر بیاد بهتر از اینه
1394/3/5
اونایی که مدام الکی و از رو تعصب می گن ماشین کره ای اصلان کیفیت نداره و زود سر و صداش درمی اد و ........ تحویل بگیرن!!!! اخه اگه ماشین کره ای بی کیفیت بود هیوندا و کیا تو بازار رقابتی دنیا تا حالا 100 بار ورشکسته شده بودن! نه این که هر سال کلی ماشین به دنیا صادر کنن. اونم به بازار آمریکای شمالی!!!!
1394/3/5
خسته نباشید مرسی

الان این نشانگر امپر ابش کجاس ؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!
1394/3/5
درود بر شما اگه میشه یه مدل رنو جدید هاچپک رو که جدیدا وارد کشور شده بررسی کنید . با تشکر
1394/3/5
فقط تو این رنج قیمت سوزوکی
1394/3/5
سلام لطفا ماشین های جدید و بروز رو بررسی کنید
1394/3/5
با تشکر از کار خوبتون تقاضا دارم بررسی کیا اپتیما 2010 را انجام دهید.
با موتور قوی و امکانات زیاد و قیمت نسبتا مناسب گزینه احتمالی بسیاری میتونه باشه. از جمله خودم.
1394/3/5
با 100 میلیون میشه یه بی ام و 325 یا 330 مدل 2006 یا 2007 خرید (که در همین سایت بررسی شد) که فقط آرمش میرزه به کل این ماشین.حالا هندلینگ و قدرت و آلمانی سوار بودن و لذت رانندگی بماند!!!
1394/3/5
بفرمایید .اونایی که میگین ماشین کره ایی بده و ب سر صدا میفته!! بعد از 5 سال بدون هیچ سرصدایی
1394/3/5
انگار پنهان کردن پلاک این ماشین از دستتون بیرون پریده
1394/3/6
سلام به نظر من سورنتو ex2008-2009تو این رنج قیمت بهترین هست. از این ماشین که خیلی بهتر هست. چه آپشن، قدرتش که بماند، بزرگی و... کلا یه کلاس بالا تره. ما خودمون یه 2009 داریم واقعا حرف نداره. خیلی پر قدرته. هفتاد هزار تا کار کردشو صد و پنج تومن خریدیم که البته گرون بود. بعد لطفا بی خودی هی نگید کره ای ها بیکفیتن. مال ما عین ساعت بدون مشکل کار میکنه بدون اینکه صدای اضافه بده. نسبت به ژاپنی ها آره کیفیت پایین تری داره ولی نه که بی کیفیت باشه.
1394/3/6
ارزش خرید نداره
1394/3/6
این که همش شد ایراد!!!
1394/3/6
با تشکر لطفا خودرو آلفا جولیلا را برسی کنید
1394/3/6
سلام
در پایین همین صفحه جیلی رو جز محبوب ترین خودروهای چینی در حال حاضر قرار دادین خوب چرا تو بخش نقد وبررسی یا معرفی و تست این خودرو رو تست نمیکنید؟
1394/3/9
منظورشون جولیتا بود، منم موافقم، واقعا اگر کسی این ماشین رو داره در اختیار خودرو بانک بذاره یه بررسی بکنه، از سال 2012 که اومده یه بررسی خشک و خالی نشده! شنیدم ماشین خیلی عالی ای هستش ولی به علت همین که شناخته نشدست خیلی ها اصلا اسمش رو هم نشنیدن!
1394/3/6
سلام لطفا سانتافه فول آپشن رو بررسی کنید
1394/3/6
فقط سانتافه فوووووووول آپشن🙌🙌🙌🚘🚘🚘
1394/3/7
سلام و خسته نباشید خدمت گروه خودروبانک لطفا اگه امکان داره سانتافه فول آپشن رو بررسی یا درباره اش اطلاعاتی در سایت قرار بدهید ممنون میشم
1394/3/7
ممنون از برسیتون اسپورتیج برادر توسان هستش (هم نسل) از توسان که خوشگل تره از نسل جدیدشم شیک تره ادم یه تمیزشو پیدا کنه ماشینه خوبیه ولی مصرفش خیلی زیاده
1394/3/8
قیمتش معقول نیست متاسفانه..
توی شیراز ازین ماشین چند ساله به عنوان سرویس کادر پرواز فرودگاه استفاده میشه
یه ابهتی توی ذهنمون نقش بسته!!
1394/3/10
ولی در طراحی این ماشین هیچ نقطه ی قوتی دیده نمیشه که آدم این رو به بقیه ترجیح بده
ولی سانتافه یه زیبایی داره که آدم تو نسل جدیدش هم اگه دقت کنه میبینه از نسل قدیمش یه الهاماتی گرفته
1394/3/12
طراحی داخلیش تو نگاه اول شبیه خودروهای 30 سال پیش میمونه با پلاستیک ها خشک و... بیرون هم جالب نیست قسمت عقبش باز بهتر طراحی شده
1394/3/13
یک مسأله که باید تو بررسی ماشین های دست دوم بهش توجه کنید مقوله سرویس های دوره ای هستش که فوق العاده مهمه
شما میتونید از مالک راجع به هزینه های نگهداری سوال کنید و ببنید که ماشین خرابی داشته یا نه ویا اینکه هزینه های نگهداری در چه صطحی قرار داره
در رابطه به همین ماشین تست بررسی سایت خدرو بانگ میتونستند سوال کنن که روغن گیربکس کی عوض شده و چه مقدار کار کرده(چند کیلومتر)چون این موردی که فرمودین ماشین با ضربه شروع به حرکت کرده دقیقا یکی از مواردی هست که روغن گیربکس کهنه به وجود میاره
یا در تست شتاب گیری با ماشین های دنده ای حتما باید وضعیت صفحه کلاچ در کنار عواملی مثل کیفیت سوخ و ارتفاع از سطح دریا مورد بررسی قرار بگیره.
با تشکر از مدیریت سایت
1394/3/16
آقا بی زحمت تجربه رانندگی با مزدا 3 کارکرده اتقاق قدیم رو هم بزارید.مرسی
1394/3/29
سانتافه بهترین ماشین شاسی بلنده فرمان نرمی داره و امکاناتش هم عالیه عالیه انصافا کیفیت داخلی ماشین هم عالیه
1394/4/8
سورنتو و ديگر هيچ
1394/10/11
من تو جاده این ماشینو میدیدم قدرت موتورش خیلی عالی بود حیف که نمای داخلش نسبت به 100 میلیون اصلا نمیرزه
من پیشنهاد میدم به نیسان مورانو 2008 (البته باید سالمشو پیدا کنی) هم یه نگاهی بندازید . از لحاظ موتوری فوق العادس زیباییش هم حرف نداره آپشناش هم از همه اینا بیشتره : کی لس استارت - 2 صندلی جلو مموری - گرمکن و ... .
ایرادش کمبود قطعات و خرابی گیربکسش هست که تو بعضی هاشون نیاز به تعویض داره
1395/1/2
گزارش ارائه شده کاملا مورد تایید است
1395/4/26
اسپورتیج2010 با توجه به قیمتش و امکاناتش خیلی ماشین خوبی هست
1396/1/7
من كه يكي خريدم و فعلا ازش راضي ام
1396/2/17
سلام ماشین خیلی عالی هستش من خودم یه دونه سفیدشو دارم
20 تا کارکرده
1396/2/17
سلام من دنبال یک اسپرتیج 2010 سال میگردم اگر ممکن راهنمائی نمائید باتشکر
1396/4/8
سلام من یه 2010 دارم واقعا تمیزه خیلی زیاد پول احتیاج دارم میفروشم
1397/1/4
کیا اسپرتیج ۲۰۰۹ دارم ؛ آفرودش خیلی خوبه . ممنون از بررسی تون❤️
1397/6/3
"همانطورکه می‌دانید ارزش برند کیا هرگز در حد و اندازه آلمانی‌ها و ژاپنی‌ها نیست"!!!!!!! ببخشید که کیا الان 3 ساله باکیفیت ترین برند خودروسازی دنیاست، شما سعی کن نظرات شخصیتو برا خودت نگه دار. برا من که کیا قطعا ارزشش بیش تره و در موارد مشابه قطعا کیا رو ترجیح میدم.
1397/6/19
به لطف خدا و به حول و قوه الهی الان با 100 میلیون میتونی یه دنا پلاس بخری یا یا ال 90 اونم اگه شانس بیاری
1399/7/29
به لطف خدا و به حول و قوه الهی الان با 100 میلیون یدونه پراید هم نمیتونی بگیری پراید 150 میلیون هست !! معلوم نیست 6 ماه دیگه با این 100 میلیون چی قراره بگیریم ؟
1397/11/19
به نظر شما ماکسیما بخرم یا اسپورتیج؟؟؟؟؟
1398/5/8
بهترین شاسی بلند تو این رنج قیمت همینه، شتاب و قدرت فوق العاده ای داره.
سواری شم عالیه
1398/7/23
من از سال 2008 تا به حال یه اسپورتیج KM (همین اتاق، قبل از فیس لیفت) رو دارم.
نقاط ضعف:
-گیربکس متوسط با ضرایب دنده نا مناسب
- طراحی ظاهری دل نچسب
- عدم تناسب ظاهری ابعاد رینگ و چرخ نسبت به اتاق ماشین (نظر به ابعاد شلگیر ها، استفاده از رینگ بزرگتر تقریبا غیر ممکنه)
- کیفیت نسباتا پایین داشبورد و نورپردازی قدیمی داشبورد (رنگ سبز)
- سیستم تعلیق خشک و پر سر و صدا
- مصرف سوخت بالا
- شعاع گردش نسباتا بالا (نسبت به ابعاد خودرو)
- سیستم صوتی کاملا معمولی (بر خلاف نظر نگارنده که البته به لطف اطلس خودرو ماشین من آمپلی فایر و ... نداره)
نقاط قوت
+ استهلاک پایین موتور و زیر بندی(با توجه به شرایط شغلی نسباتا سخت، در دراز مدت بیشتر از حد انتظارم دوام آورده که البته این دوام قابل قیاس با امثال تویوتا یا حتی سوزوکی هم نیست، اما در نوع خودش قابل تحسینه)
+ ابعاد جمع و جور برای ترافیک
+ شتاب ثانویه قابل قبول با توجه به گشتاور مناسبش
+ تعداد خروجی مناسب 12V
+ ایمنی قابل تحسین (نسبت به سال ساخت و قیمت وقت ماشین)
• عجیبه که تو مطلب فوق خبر ایمنی 4 ستاره ماشین داده در حالی که اگه راجع بهش مطالعه کنید اسپورتیج KM پنج ستاره و هیوندای توسان همون نسل -با وجود شاسی و موتور و گیربکس یکسان- چهار ستاره ایمنی از یورو انکپ گرفتن! (دلیل این تفاوت رو نمی دونم!)
+ ترمزش اصلا حس خوبی به راننده نمیده اما راندمان قابل قبولی ارائه میده
سعی کردم به شکلی مختصر و مفید قوت و ضعف ماشین رو خدمتتون عرض کنم
تنها موضوع ارزش در برابر قیمت ماشین می مونه که بسته به انتظار از ماشین و نوع کاربری برای افراد مختلف متفاوته ، اما با قیمت این ماشین انتخاب های زیادی پیش رو دارید
به طور مثال اگه آپشن پرستید و یه کم به فکر استهلاک ماشین هستید و بودجه محدودی دارید اسپورتیج و توسان (این نسل) پیشنهاد میشه
اگه زود ماشین رو عوض می کنید و به آپشن بیشتر از عمر ماشین اهمیت میدید چینی های کم کارکرد و نسباتا پر آپشن رو انتخاب کنید
اگه به آپشن اهمیت چندان نمیدید و عمر و استقامت و جون سختی ماشین رو می پسندید سراغ سوزوکی گرندویتارا برید
انتخاب های دیگه هم هست - امثال راو4 و نسل سوم و چهارم اسپورتیج و توسان - که پر واضحه که بودجه بیشتری رو می طلبه.
رهام
مهر نود و هشت
1398/9/23
تو این رنج قیمت داستر رو انتخاب کردم
با توجه به مدل و کارکرد و هزینه نگهداری تو این شرایط بکر کنم انتخاب بهتری باشه
البته اگه اسپورتج کم کار سالم پیدا کردین شک نکنین تو خریدش
به نظرم به جز گیربکس نه چندان جالب و مصرف بالا ماشین خیلی نرم و خوبیه
1399/7/19
10 ساله دارم خیلی ماشین خوبیه در حد خودش بدون سرو صدا پرقدرت و پرشتاب جادار وقتی پشتش بشینی میفهمی چی میگم خرجش از 206 اتوماتی که داریم خیلی کمتره فقط مصرفی هاش و عوض کردم اگه بخام مقایسه کنم باید بگم قبلا کرولا 2008 داشتم که خوب نرمتر از این بود و به همین کمخرجی ولی واقعا تویوتا معرکس. وراکروز داشتم که خب از همه نظر بهتر از این بود 206 هم اتومات هم تیپ 5 داشتم که فاجعه یه جک اس 3 هم داریم که برای توی شهر مناسبه و در مقابل این مثه دوچرخس البته توقعاتمو برآورده کرده.