موضوعات داغ

رقابت کهنه‌کاران چینی؛ مقایسه فنی لیفان X60 و ام‌ وی‌ ام X33

10 آذر 1398
عکس نویسنده
آریا محسنی
نویسنده و عکاس

ام‌وی‌ام ایکس 33 را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین خودروهای چینی بازار ایران دانست که در رده کراس‌اوورهای ارزان‌قیمت، سال‌ها توانست فروش خوبی را تجربه کند. از سوی دیگر شرکت کرمان‌موتور نیز از اواخر سال 1391 اقدام به عرضه لیفان ایکس 60 کرد تا بتواند سهم مناسبی از این بازار پر استعداد را از آن خود کند. به همین‌ منظور از همان ابتدا شاهد رقابتی نزدیک میان این دو خودروی جویای نام در بازار کشور بودیم که به دلیل تشابهات فنی و همچنین قیمت رقابتی‌شان، همواره مورد توجه مصرف‌کنندگان قرار گرفته‌اند.

اما اکنون با گذشت نزدیک به یک دهه از آغاز عرضه این دو محصول، دیگر جزو خودروهای محبوب بازار به‌شمار نمی‌روند. با این جال عده‌ای همچنان معتقدند که خودروهای چینی کارکرده نیز از لحاظ کیفیت و سواری نسبت به خودروهای صفر کیلومتر داخلی، مزیت‌هایی دارند که همین امر موجب می‌شود مقایسه‌ای عادلانه و به‌دور از تعصب میان آن‌ها ترتیب داد. البته باید به این نکته اشاره کرد که ام‌وی‌ام ایکس 33 همچنان توسط مدیران‌خودرو تولید و عرضه می‌شود که همین موضوع برگ برنده‌ای برای آن در این رقابت به‌شمار می‌رود. در ادامه نگاهی به مشخصات فنی و ویژگی‌های این خودرو خواهیم داشت.

سابقه حضور ایکس 33 در بازار ایران

کمپانی چری برای نخستین‌بار در سال 2005 از شاسی‌بلند سایز کوچک شهری خود با نام تجاری چری تیگو 3 پرده‌برداری کرد. این خودرو در ابتدا به دلیل داشتن طراحی مناسب و امکانات رفاهی قابل قبول، توانست در بازار چین جایگاه مناسبی را برای خود کسب کند. شرکت مدیران‌خودرو شریک تجاری چری در ایران نیز در سال 1389 با معرفی این خودرو با نام اختصاصی ام‌وی‌ام ایکس 33 برای بازار ایران، توانست به دلیل خلا وجود خودروهای کراس‌اوور ارزان‌قیمت در بازار، فروش قابل توجهی را تجربه کند. همین موضوع سبب شد که با معرفی عرضه نسل‌های بعدی این خودرو، شاهد عرضه آن به بازار کشور باشیم.

سابقه حضور ایکس 60 در بازار ایران

لیفان X60 محصولی از لیفان است که در سال 2011 برای نخستین‌بار با الهام‌گیری از کراس‌اوورهای کره‌ای به‌خصوص نسل اول هیوندای سانتافه، به بازار جهانی معرفی شد. اما این خودرو پس از گذشت دو سال از عرضه جهانی، سرانجام توسط شرکت کرمان‌موتور به بازار ایران راه پیدا کرد. در آن زمان قیمت‌گذاری رقابتی و همچنین شرایط فروش متنوع سبب شد تا ایکس 60 در مدت زمانی نه‌چندان زیاد به یکی از خودروهای شناخته شده بازار تبدیل شود. اما رفته‌رفته با تنوع بازار با خودروهای جدیدتر چینی، شاهد کمرنگ شدن نقش لیفان در بازار کشور بودیم. تا جایی که این شرکت در سال 95 به‌صورت کاملاً چراغ خاموش اقدام به عرضه نسخه اتوماتیک X60 کرد. اما این اقدام هم نتوانست لیفان X60 را احیا کند و جان دوباره‌ای به آن ببخشد.

نگاهی به تفاوت‌های طراحی ظاهری

همان‌طور که گفته شد لیفان X60 نخستین‌بار در سال 2011 میلادی به بازار معرفی شد، به‌همین خاطر طراحی این خودرو نسبتاً قدیمی بوده و دیگر از جذابیت‌های لازم برای خریداران برخوردار نیست. در طراحی ظاهری این خودرو به خصوص نمای جلو شاهد الهام‌گیری از نسل اول هیوندای سانتافه هستیم. البته که این طرح چندان ماهرانه نبوده و با کاستی‌های فراوانی همراه است. اما جالب است بدانید که طراحی کلی این خودرو مانند سایر چینی‌های بازار کپی‌کاری نبوده و طرحی نسبتاً مستقل دارد. در نمای جانبی خطوط حجیم نقش بسته روی گلگیرها باعث شده تا چهره X60 کمی مهیج‌تر به نظر برسد. ارتفاع نسبتاً زیاد از سطح زمین نیز از دیگر مواردی است که سعی دارد بیننده را نسبت به ابعاد و سگمنت آن فریب دهد. زیرا طراحان لیفان سعی بر این داشته تا ایکس 60 را بزرگ‌تر از آن‌چه هست به نمایش درآورند. در نمای عقب نیز شاهد طرحی ساده هستیم که چراغ‌های عمودی و کشیده در طرفین خودنمایی می‌کنند. همچنین دیفیوزر نصب شده زیر سپر کوتاه نیز تاحدودی توانسته از سادگی نمای عقب بکاهد.

اما در آن‌سوی میدان ام‌وی‌ام ایکس 33 وجود دارد که به مراتب دارای ظاهری جدیدتر و موردپسندتر دارد. البته که خودروی مورد نظر در این بررسی نسل دوم ایکس 33 بوده و نسبت به ایکس 60 یک نسل جلوتر است. با این حال باید گفت که به لطف المان‌های طراحی مدرن نظیر چراغ‌های روشنایی در روز، رینگ‌های تراش خورده و ادوات کرومی روی بدنه، ایکس 33 توانست بار دیگر نظر مصرف‌کنندگان را به‌خود جلب کند. البته نباید شرایط فروش اقساطی با تسهیلات ویژه را در موفقیت این خودرو در بازار نادیده گرفت. زیرا طی سال‌های اخیر شرکت مدیران‌خودرو شرایط مناسبی را جهت خرید خودرو برای تمامی اقشار جامعه فراهم کرده است.

یکی دیگر از ویژگی‌های ایکس 33، نسخه اسپرت بوده که در این مدل، مشکی شدن سقف، ستون‌ها و آینه‌ها در کنار استفاده از دیفیوزر در جلو و عقب و نصب رکاب اسپرت به‌صورت فابریک زیر درها، جلوه‌ای جوان پسندتر و امروزی‌تر از ایکس ۳۳ را به‌نمایش گذاشته‌اند.

مقایسه فضای کابین X60 و X33

نسل دوم ام‌وی‌ام X33 درون کابین تغییراتی اساسی را به خود دیده است که موجب شده فضایی به مراتب مدرن‌تر از قبل به‌وجود آید. همین موضوع باعث شده تا نظر بسیاری از خریداران جلب شود و برای خرید این خودرو اقدام کنند. اما باید به این موضوع اشاره کرد که کیفیت متریال مصرفی درون کابین ایکس 33 چندان مطلوب نبوده و با انبوهی از قطعات پلاستیکی خشک مواجه هستیم. همچنین تودوزی صندلی‌های از چرم مصنوعی بوده که پس از چندسال استفاده مستهلک می‌شوند. اما فضای کابین در این خودرو برای سرنشینان مناسب بوده که می‌تواند یکی از مزایای آن به‌شمار رود. در قسمت عقب کابین علاوه‌بر فضای کافی پا، ارتفاع مناسب سقف باعث می‌شود تا افراد بزرگسال نیز به راحتی بتوانند بنشینند.

اما یکی از بزرگترین مشکلات ام‌وی‌ام X33، کیفیت پایین مونتاژ قطعات داشبورد و تجهیزات درون کابین بوده که در کنار کیفیت پایین متریال، موجب می‌شود پس از گذشت مدتی اجزای داشبورد به صدا بیوفتد. همچنین زاپاس‌بند نصب شده روی در صندوق نیز از دیگر مواردی است که می‌تواند پس از مدتی به صدا بیوفتد و موجب آزار سرنشینان شود.

اما لیفان X60 خودرویی است که طراحی فضای کابین آن دقیقاً از کابین نسل دوم تویوتا RAV4 الگوبرداری شده است. حتی در جزئیات کابین نظیر محل قرارگیری دریچه‌های ورودی هوا و پنل کنترلی میان داشبورد، دقیقا مشابه تویوتا راوفور نسل دوم است. اما موضوعی که در این میان حائز اهمیت است، عدم کیفیت قطعات و متریال مصرفی است که متاسفانه هیچ شباهتی با تویوتا راوفور ندارد. یکی از مواردی که ممکن است برای همگان خوشایند نباشد، طراحی صفحه پشت آمپرها بوده که به‌صورت دیجیتالی سرعت خودرو را به نمایش در می‌آورد.

اما تودوزی دورنگ کرم و خاکستری از دیگر مواردی است که می‌توانند برای خریداران خوشایند باشد. لازم به ذکر است که نسل اول X33 هم از کابینی با فضای بسیار شبیه به X60 بهره می‌برد. با این حال اکنون می‌توان گفت که ایکس 33 دارای کابینی جدیدتر بوده که برای مصرف‌کنندگان از نکات حائز اهمیت به‌شمار می‌رود. همچنین فضای پای لیفان ایکس 60 به مراتب بیشتر از ام‌وی‌ام ایکس 33 بوده که می‌توان از آن به‌عنوان برگ برنده یاد کرد.

در مورد هر دو خودرو لازم به ذکر است که با وجود معایب موجود در کابین و کیفیت پلاستیک خشک بکار رفته، قیمت نهایی دو خودرو نیز باید مورد توجه قرار بگیرد چون با توجه به دیگر خودروهای هم قیمتی، نمی توان آنچان خودرویی با کیفیت متریال بالاتری بدست آورد.

امکانات رفاهی و آپشن‌ها

یکی از ویژگی‌های بارز خودروهای چینی لیست بلند بالای امکانات رفاهی آن‌هاست که باعث می‌شود خریداران ترغیب شوند و آن‌ها را برای خرید انتخاب کنند. این دو خودرو نیز این قاعده استثنی نبوده و از امکانات مناسبی برخوردارند. اما در این میان سهم ایکس 33 بیشتر بوده و با داشتن امکانات بیشتر می‌تواند طیف وسیع‌تری از خریداران را شامل شود.

از امکانات رفاهی لیفان X60 می‌توان به مواردی از قبیل سانروف دو حالته، دو عدد کیسه هوای راننده و سرنشین، آینه‌های جانبی برقی، سنسور پارک عقب، دوربین دنده عقب، سیستم تهویه مطبوع دستی، سنسور نور دماسنج نشان دهنده ی دمای بیرون، خروجی برقی 12 ولت داخل کنسول، سیستم صوتی دارای نمایشگر لمسی با قابلیت پخش DVD، کنترل سیستم پخش از روی فرمان و تنظیم دستی صندلی های جلو در ۴ جهت اشاره کرد. همچنین از سیستم‌های ایمنی این خودرو نیز می‌توان به سیستم ترمز ABS و EBD اشاره کرد.

اما ام‌وی‌ام ایکس 33 علاوه‌بر امکانات یاد شده، دارای سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، کمربند ایمنی سه نقطه‌ای سرنشینان، سیستم تهویه اتوماتیک و کروز کنترل است که این امکانات از درجه اهمیت بالایی برای خریداران ایرانی برخوردار است. در بخش ایمنی نیز ایکس 33 مانند رقیب هموطن خود به می‌توان به سیستم ترمز ABS و EBD مجهز است.

مقایسه فنی مشخصات پیشرانه‌ها

اما قسمت جذاب این مقایسه به بررسی مشخصات فنی و تفاوت‌های پیشرانه‌ها نصب شده درون سینه این چینی‌های جویای نام است. ابتدا از لیفان X60 شروع می‌کنیم که برای تامین نیروی پیشرانه خود از یک موتور چهار سیلندر تنفس طبیعی با حجم دقیق 1794 سی‌سی بهره می‌گیرد. این موتور که در ابتدا روی مدل 620 نصب شد، پس از انجام آزمایش‌های متعدد و استفاده مکرر در سال‌های متمادی، در نهایت روی این کراس‌اوور نصب شد که قادر به تولید نیرویی معادل 131 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 168 نیوتون متر است. جعبه‌دنده 5 سرعته دستی نخستین گزینه قابل عرضه توسط کرمان‌موتور بود که نیروی تولید شده موتور را به چرخ‌های جلو انتقال می‌داد. اما بعدها گزینه 7 سرعته اتوماتیک CVT نیز به لیست امکانات این خودرو اضافه شد.

اما ام‌وی‌ام ایکس 33 نیز دارای موتور چهار سیلندر تنفس طبیعی با حجم دقیق 1971 سی‌سی است که توانایی تولید نیرویی معادل 139 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 182 نیوتون متر را دارد.

بنابراین با وجود تفاوت در ساختار پیشرانه‌ها، اعداد و ارقام و خروجی هر دو خودرو نسبتاً مشابه بوده که همین موضوع رقابت میان آن‌ها را جذاب‌تر می‌کند.

تجربه رانندگی

لیفان X60 موردنظر دارای جعبه‌دنده 5 سرعته دستی بوده که همین موضوع باعث می‌شود شتاب و کشش بهتری را نسبت به نسخه‌های اتوماتیک تجربه کنیم. شروع حرکت با این خودرو آن‌طور که انتظار می‌رود نیست، اما در حد یک کراس‌اوور شهری چینی قابل قبول است. عایق‌بندی کابین به‌گونه‌ای است که در حالت درجا صدای موتور چندان به گوش نمی‌رسد، اما به محض شروع حرکت و بالا رفتن دور موتور شاهد شنیده شدن صدای موتور و زوزه جعبه‌دنده در اتاق هستیم. همچنین هنگام تعویض دنده صدای نسبتاً زیادی به گوش می‌رسد که طبق اطلاعات موجود، تاکنون تعداد زیادی از این خودروها مجبور به تعویض و یا تعمیر اساسی جعبه‌دنده شده‌اند.

با وجود هیدرولیک بودن سیستم فرمان، عملکرد آن بسیار نرم و سبک بوده که در شهرهای شلوغی نظیر تهران، می‌تواند از نکات مهم و مثبت به‌شمار رود. اما همین موضوع می‌تواند در سرعت‌های بالا حادثه آفرین باشد، زیرا در صورت نداشتن تجربه کافی و آشنایی با نوع عملکرد فرمان آن، ممکن است سبکی فرمان موجب تغییر جهت ناگهانی شود. به همین خاطر توصیه می‌شود در ابتدا کمی با نحوه عملکرد فرمان آشنا شوید سپس اقدام به حرکت با سرعت‌های بالا کنید.

سیستم ترمز در این خودرو به خوبی عمل کرده و می‌تواند این اطمینان خاطر را به راننده بدهد که در زمانی مناسب خودرو به‌صورت کامل متوقف خواهد شد. همچنین نوع سیستم تعلیق و فنربندی در ایکس 60 به‌گونه‌ای است که ضربات ناشی از ناهمواری مسیر چندان احساس نمی‌شود. اما این بدان معنا نیست که مانند سایر چینی‌ها فاقد تکان‌های عرضی باشد. بلکه در این خودرو هم تکان‌های متعدد در عبور از مسیرهای ناهموار کمی آزاردهنده است.

اما پس از رانندگی با ایکس 60 به سراغ ایکس 33 می‌رویم تا ببینیم این خودرو در عمل چگونه است. از آنجایی که جعبه‌دنده CVT ماهیتی نه چندان پرشتاب دارد، در این خودرو نیز با شروعی ناامیدکننده مواجه هستیم که ممکن است در همان ابتدا دیدگاه شما را نسبت به ایکس 33 عوض کند. با این حال پس از بالا رفتن دور موتور شاهد بهبود عملکرد خودرو هستیم. اما عایق‌بندی ضعیف‌تر نسبت به لیفان و همچنین بهره‌مندی از جعبه‌دنده CVT موجب می‌شود تا صدای موتور بیش از آن‌که انتظار برود درون کابین شنیده شود. با وجود برتری نسبی عدد درج شده برای خروجی موتور X33 اما به نظر می رسد که عملکرد موتور لیفان X60 نسبتاً سرحال تر است. سواری ایکس 33 نسبت به لیفان خشک‌تر بوده و تکان‌های بیشتری را به اتاق وارد می‌کند. اما از طرفی امکانات رفاهی بیشتر می‌تواند تاحدودی این معایب را پوشش دهد. همچنین طراحی جدیدتر کابین از دیگر مواردی است که برتری ایکس 33 را نسبت به ایکس 60 گوشزد می‌کند.

نتیجه‌گیری پایانی

با مروری بر قابلیت‌ها و توانایی‌های هر دو خودرو، در می‌یابیم که ام‌وی‌ام ایکس 33 برتری‌های نسبی به لیفان ایکس 60 دارد. از امکانات رفاهی گرفته تا طراحی مدرن و پویاتر. اما لیفان ایکس 60 هم برای خود نکات مثبتی دارد که می‌توان از آن به سواری نرم، عدم پیچیدگی فنی و ارتفاع خوب از سطح زمین اشاره کرد که در مسیرهای خارج از جاده می‌تواند مثمر ثمر واقع شود. همچنین مصرف هر دو خودرو قابل قبول بوده و بسته به نوع رانندگی در شهر، میانگین حدود 9 تا 10.5 لیتر است.

اما یکی از مواردی که بسیار حائز اهمیت است، تامین قطعات و ارائه خدمات پس از فروش بوده که از این حیث می‌توان گفت ایکس 33 از وضعیت بهتری برخوردار است. زیرا پس از قطع همکاری لیفان با شریک تجاری خود در ایران به دلیل تحریم‌های بین‌المللی، شاهد توقف تولید این خودرو در خطوط تولید کرمان‌موتور هستیم و البته عرضه این برند به خودروسازان بم نیز سپرده شد که هیچگاه روی خط تولید این شرکت نرفت ولی فعلاً خدمات پس از فروش این برند به عهده بم خودرو است. از همین رو ممکن است از این پس مالکان این خودرو در شهرهای کوچک‌تر برای تامین قطعات با مشکل مواجه شدند. این در حالی است که تامین قطعات و خدمات پس از فروش از دایره تحریم‌ها خارج است.

از سوی دیگر وضعیت بازار دست دوم این خودروها از مواردی است که حتماً باید پیش از خرید به آن بیاندیشید. زیرا لیفان با توجه به قابلیت‌هایی که دارد، طی یکی دو سال گذشته با استقبال چندانی همراه نشده و میزان تقاضا برای خرید آن کاهش پیدا کرده است. از همین رو بازار دست دوم این خودرو نیز تعریف چندانی ندارد. در این بین ایکس 33 نیز وضعیت متمایزی نسبت به ایکس 60 در بازار کارکرده ندارد. بلکه به دلیل افت کیفیت، با افت قیمتی همراه است. در واقع این موضوع برای بسیاری از چینی‌ها صادق است. اما با این تفاسیر می‌توان گفت که ایکس 33 از بازار کارکرده بهتری برخوردار است.

در پایان اگر انتخابی میان این دو گزینه داشته باشیم، باید بگوییم که خرید ام‌وی‌ام ایکس 33 منطقی‌تر است. اما همچنان بر این معتقد هستیم که انتخاب میان دو خودرو کاملاً امری سلیقه‌ای بوده که بسته به نوع نیازهای مصرف‌کننده می‌تواند یکی از دو گزینه را انتخاب کند. در انتها از آقایان هادی برکتی و رضا گرامی مالکان خودروهای ام‌وی‌ام ایکس 33 و لیفان ایکس 60 جهت همکاری و در اختیار قرار دادن خودروهایشان به منظور بررسی و مقایسه تیم خودروبانک کمال تشکر و قدردانی را داریم.

64 عکس

نظرات کاربران

34 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/9/10
يك چيزى كه به اشتباه واسه ماشين هاى چينى جا افتاده اينه كه بگيم اينا خيلى آپشن دارند!!!!
كل مواردى كه نوشتيد توى ماشين هاى ايرانى هم هست مثل دنا و ٢٠٧ و كوييك و ... خيلى آپشن هاى ويژه اى به شمار نميرن
1398/9/11
دوست عزیز وقت بخیر ببین ماشین ایرانی که میگی دنا 207 کوییک برای سال 2020 جزو ماشین به حساب نمیان نکه چینی های توی این تست ماشین هستن نه اینا هم به نسبت قدیمی و معمولی هستن و امکاناتش پیش پا افتاده ای دارن ولی باید قبول کرد ماشین چینی هم از نظر امنیت هم سواری و کارایی بالاتره از ایرانی ایرانی هم میگیم ایران اصلا ماشین نداره در اصل ایرانی نما باید گفت ولی وقتی ادم میخواد 200تومن پول بده با احترام به کسانیکه ماشین ایرانی میخرن حال به هر دلیلی خرید ماشین چینی قطعا ارزشش بیشتره بخاطر موارد مثبت حالا سرویسش 400تا 600هزارتومان باشه ولی حداقلش تصادف کردی شانس زنده موندن یا سالم موندن بیشتره دنا 207 کوییک اصلا مال این حرفا نیستن توی بدنه امنیت ما خودمون تمام ایرانی ها بجز پراید داشتیم ژاپنی و المانی هم همین الانش داریم بخوایم ماشین بخریم برای روزمره و شهری شک نکن چینی خیلی بهتره ایرانی سلطانش دنا پلاس توربو هستش دیگه یه سیستم پایداری نداره ترمز خوب نداره اتاق خفه است حالا این میگیم مدلشه یه گیربکس اتومات چندساله میخوان بزارن من دوستم داره قاب اینه اشو مدل معمولی الان 1ساله پیدا نمیکنه رنگ نقره ای شو اگر سر قطعه هم بخوایم بگیم کم هستش که درسته برای چینی توی ایرانی زیاده ولی کلی بی کیفیت هستش ماشین چینی حداقل اینه که کیفیت قطعه از درجه 1نباشه 2 3 هستش ولی ایرانی چینی درجه 8 9هستش پس در مجموع چینی بالاتره اپشن هم الان سانروف زدن دیلایت زدن ایرانی هارو قدیم ازین چیزانبود
1398/9/10
الان یه عده میان میگن این‌ آشغالهای چینی چیه بررسی می‌کنید و اینا.
من نمیدونم این چه داستانیه که هرکی ماشین چینی داشته ازش بد نمیگه ولی هرکی سوار نشده خودش رو عاقل میدونه و اونی که خریده رو کم عقل!!
تو امارات زندگی نمی‌کنیم که،بین سورن توربو! و ماشین چینی باید انتخاب کنیم دیگه.
1398/9/10
ببین چه تو ایران باشی چه تو امارات ماشین چینی اشغاله !!!
مثل اینکه بگیم مثلا پراید تو مغولستان ماشین خوبیه چون حق انتخاب ندارن اونجا !!
کسایی هم که ماشین اشغال چینی دارن هیچ وقت نمیان ماشینی که کلی بابتش پول دادن بگن اشغاله! چه انتظاری داری
طرف پراید داره میگه راضیم ازش کارمو راه میندازه
1398/9/10
دقیقا همینطوره
1398/9/10
از خصائص ما ایرانیان اینه که شکممون خوب کار نمیکنه اما اصرار داریم دقیقا لب خزینه بنشینیم!!!رفیقی داشتم که ده سال پیش هر وقت بحث خودرو میشد میگفت ماشین یا لندکروزر میخرم یا هیچ؛امروز اون یه پراید 83 دوررنگ داره و منی که از روز اول انقدر بلند پروازی نکردم اقلا یه رنو لوگان سوارم:=))
حکایت منتقدین ماشین چینی هم دقیقا همینه و لاغیر!
1398/9/10
داداش آشغال ، آشغاله .
چینی و ایرانی نداره.
در ضمن توی داخل هم ماشین با کیفیت مثل محصولات رنو(تندر، ساندرو) هست.
1398/9/10
چ اصراری رو کراس اوور دارین. با همین قیمت جک j5 بردارین مخصوصا دنده ایش کلا صحبتش با این دوتا فرق داره. چ موتوری چ کیفیت چ سواری. تفاوتش مث تفاوت پیکان با پژوعه
1398/9/10
تو لگن بدرد نخور و سر تا پا ایراد
1398/9/10
ای کاش به جای این مدل x60 نسخه ی نیو فیسشو میاورید هر چند حتما در دسترس نبوده دیگه چون شما همیشه کامل بودید و دوست داشتید کامل ترین نسخه رو بیارید حالا این طور که تو عکسا مشخصه لیفانش گیربکس قدیمی بوده که اگه جدید بود خیلی بهتر هم میشد و این ایرادات گیربکس رو دیگه شاهدش نبودیم بازم مرسی ممنون مثل همیشه عالی بود
1398/9/10
عزیزم!اون اپشنهایی که روی دنا و...نصب شده اند چینی و از نوع درجه دو هستند. وانگهی کیفیت
موتور و گیربکس مهم است که دنا و کوییک فاقد ان هستند!!
1398/9/10
من خودم سه ساله x60 اتومات دارم و ۷۷۰۰۰ تا هم باهاش راه ذفتم و بجز اینکه پمپ بنزینش چند وقت پیش نیمسوز شد دیگه مشکل نداشته ماشین راحتیه رانندگی کردن باهاش خستت نمیکنه و درسته که گیربکس ش cvt و شروع حرکت ش کند اما تو جاده تو پایین ترین دور میره که مصرف شو کم میکنه و صدایی داخل نمیاد
1398/9/10
هم x33 هم لیفان قدرت ندارن موتوری 140 اسب بخار با وزن ماشینی که 1.5 تن هست جور در میاد؟
1398/9/10
اینا شیب 15 درجه رو هم نمیتونن برن
1399/3/5
ماشیتو داری؟؟؟؟
x33 قدرتش خوبه حاجی
140 با موتور 2000
1399/11/14
لیفان و ام وی ام هردو مثل پلنگ میرن بالا و نمیتونی این مسعله رو زیر سوال ببری یا یکی از اینا رو داری و اینجوری تخریب میکنی که بعید میدونم و یا تویوتا لند کروز داشتی و الان یکی از این دوتا رو داری و یا پرایدی چیزی می رونی و داری حسادت میکنی
اگر گزینه اول درست باشه تو راننده نیستی بیا تبریز بهت رانندگی رو یاد میدم ماشینتو درست برونی وگر نه 15 درجه که هیچ سر پایینی رو هم نمیتونی بری بالا
یا علی
1398/9/10
یک نکته مهم در انتخاب این دو خودرو باید بگم اینکه موتور لیفان x60 زنجیر تایم داره و نیاز به تعویض نداره ولی موتور x33 تسمه تایمی هست و از نظر استحلاک باید هر دوره سرویس چند هزارتایی عوض بشه نکته بعدی اینه که هر دوی ماشین تو سربالایی خیلی ضعیف و لاک پشتی هستند و اصلا جون ندارن از لحاظ بدنه لیفان محکم تر بنظر میاد و ایمن تر هست امکانات داخل کابین لیفان کمتر از x33 هست و ساده طراحی شده و ام وی ام تو امکانات بالاتره و یک موضع مهتر ام وی ام زودتر از لیفان لش میشه بخاطر کوتاه تر بودن نسبت به لیفان
1398/9/11
خر من هم خیلی خوبه چون خر منه

حس چینی سوارها به ماشیناشون
1398/9/11
یکی از بدترین ماشین های 2014 همین لیفان ایکس 60 بود پر از ایراد فنی
اولش با قیمت 52 تومن دنده دستی معرفی شد و بعد با قیمت 64 تومن دنده اتوماتش اومد

1398/9/12
هردو خودرو خوبی هستن ولی x33بهتره بخصوص مدل اسپرتش
هرچی باشه چین با اون عظمتش خودروهایی خیلی خیلی بهتر از ایران میزنه
1398/9/16
آره خیلی خوبه خخخخ فقط گیربکسش خنگ نیست احمقه
1398/9/12
من تجربه ام وی ام ۵۳۰ را دارم با اینکه ۷ ساله که سوارشم و بیشتر از ۱۰۰ هزار کیلومتر رفتم ولی هنوز سر وصدای اضافه در کابین نداره و چرم صندلی سالمه.از نظر فنی هم خوشبختانه سالمه.فکر میکنم x33 جدید بهتر هم باشه.البته باید قیمت های مسخره ایران برای خودروهای ارزان چینی را در نظر داشت
1398/9/17
سلام، در این 10 سال که بنگاه خودرو دارم همیشه طرف خودروهای چینی را میگرفتم اما تازه متوجه شدم خیلی در اشتباه بودم هیچ وقت خودرو چینی کامل نمیشه و نخواهد شد. میشه یک قسمتش میلگنه انگار خودروهای چینی نفرین شده هستند واقعا دنیا حق داره دیپورتشون میکنه
1398/9/19
کاش در مورد هزینه های جانبی سرو صدای افتاده در کابین و موارد تعمیری بیشتر توضیح میدادید بررسی طولانی مدت اینجوری بیشتر به درد میخوره
به نظرم در زمان خریدن قیمت و ظاهر هر دو ماشین خیلی به بازارشون کمک کرد ولی الان با توجه به افزایش قیمت و سطح فنی دو خودرو ارزش خریدشون رو کم کرده
1398/11/16
X60 فیس لیفت با x33اسپورت هر دوشو داشتم ولی لیفان x60 یه سرو گردن از x33 بالا تره اونایی که سوار x60نیواتومات هستن متوجه هستن.
1398/12/2
ام وی ام ایکس،۳۳یکی از بهترین ماشین هاهم از نظر سواری هم راحتی من الان ۲سال سپارم جز مصرفی چیز دیگه شودست نزدم ایکس۶۰داخل سربالا قدرت ندارن وزودچپ میکنه
1399/1/16
بدرد نخورن هر دوشو داشتم یخورده از قیمت قطعات هم بگین بد نیست
بالا 30 40م یه سرویس کامل میخوان قطعاتم باید صبر کنی بیاد فروختم 207 و پرشیا خریدم باز لاقل با هزینه ها جور میاد 207 خانومم خودمم پرشیا
1399/6/11
سلام. بنده 5 سال سوناتا ان اف سوار شدم که قبل از سال 99 با نصف قیمت امروزی فروختمش و با پارس اتومات معاوضه ش کردم و ملک بار ارزشی رو معامله کردم، در حال حاضر با توجه به پولی که مجدد دستم اومده قصد خرید یک خودرو توی رنج 300 تومن دارم و بسیار تحقیق کردم.
نظر خودم بیشتر روی ایکس 33 اس و یا ایکس22 بود چون خدماتش به نظر بهتر از سایر چینی هاست و توی بازار هم بیشتر دیده میشن.
دیروز طی یک بررسی میدانی چند ساعتی رو با مکانیک های مختلف که به قول معروف زیر و بم تمام خودروهای امروزی رو میدونستن و همچنین با دلالان محترم بازار گفتگو صمیمانه کردم و موارد زیر طی این تحقیق دستم اومد که البته در درجه اول برای خودم قابل پیش بینی نبود ولی در هر صورت تجربه افراد فعال بازار خودرو و تعمیرکارای مختلفه :
1. خودروهای چینی مد نظر بنده ( x33 s یا x22 ) بسیاااار خودروهای لوکسی در ظاهر هستن و واقعا از نظر ظاهری یک سرو گردن از خودروهای خارجی هم قیمت خودشون بالاتر هستن...یعنی ظاهر چینی ها خیییلی بهتر از خارجی هایی مثل سوناتا 2006 یا آزرا و کمری و ماکسیما و...است. اگر فقط ظاهر می خواین صد در صد چینی ها اوکی هستن.
2. فعالان بازار اعتقاد دارن که بدلیل هرج و مرج توی بازار امروزه تقریبا تمام خودروها توی بازار به راحتی خرید و فروش میشن...پس نگران اینکه ماشین چینی رو دستتون بمونه نباشین. البته منظورم ماشین های چینی محبوب مثل تیگو و ایکس22 و جک و...است.
با این حال جالبه بدونید که اعتقادشون اینه که اگر ماشین خارجی حتی با کارکرد 15 ساله مثل سوناتا یا آزرا یا ماکسیما و کمری و...توی بازار بیاری، فروشش به مراتب راحت تر از ماشین چینی صفر یا در حد صفره!!
نکته بعدی در مورد فروش ماشین چینی که دلالان خیلی بهش تاکید میکردن این بود که ماشین های چینی اگر گارانتی داشته باشن بهتر به فروش میرسن و در صورت اتمام گارانتی افت قیمت محسوسی دارن...همچنین توصیه برای خودروهای چینی بیشتر نسخه های صفر کیلومتر بود و گفته میشه که اگر پول چینی صفر نداری بهتره خارجی کارکرده بخری!!
3. نکته بعدی در مورد خدمات خودروها بود که اکثر افراد و تعمیرکاران که خودشون در حال تعمیر ایکس33 اس بودن گفتن خودروهای چینی از نظر قطعه بسیار ضعیفن و حتی در صورت داشتن گارانتی، شرکت خدمات دهنده برای رفع نقص ماشین مدت بسیار طولانی ( حتی چند ماه) ماشین رو ممکنه بخوابونه !
به طور کلی اکثر تعمیرکارا خودروهای وارداتی کارکرده توی رنج قیمتی مد نظر بنده رو خیلی بهتر از چینی ها میدونستن و به خصوص روی کیفیت و دوام خودروهای ژاپنی مثل ماکسیما و کمری تاکید داشتن.
4. در مورد خرید خودرو چینی یک توصیه از جانب تعمیرکاران این بود که اگز می خوای چینی بخری فقط دنده ای بخر ! بخصوص در مورد گیربکس ایکس33 اس و تیگو5 خیلی بد تعریف کردن و گفتن بعد از چند سال احتمال زنجیر پاره کردن و یا سوزوندن گیربکس cvt چینی ها خیلی زیاده.
5. بین خودروهای خارجی، بنده تا الان سوناتا داشتم و دیروز هم یک تویوتا کمری 2007 رو تست کردم...همونطور که در ظاهر هم مشخصه سوناتا خیلی بهتر از کمریه ولی از نظر فنی و کیفیت سواری تویوتا کمری واقعا نرم و کم سرو صداست...حتی بدترین دست انداز های شهری رو کمری بدون صدا رد میکنه. به نظر من اگر سوناتا سالم و کمری سالم موجود باشه، از نظر کیفیت سواری کمری خیلی بهتره ولی سوناتا هم راضی کننده س و آپشن بیشتر داره...بازار هر دو هم خوبه بخصوص سوناتا.
حتی یکی از توصیه های جالبه فعالان بازار این بود که میگن حتی اگر ماکسیما دنده ای 85 بگیری بهتر از چینی صفره!!
در کل بنده بعنوان یک مصرف کننده که تعصبی هم روی هیچ برندی ندارم و تا الان خودرو چینی نداشتم و فقط ماشین ایرانی یا کره ای داشتم و چند نمونه چینی و ژاپنی رو فقط تست کردم بر طبق این تحقیقات به نظرم رسید که اگر توی این شرایط کمبود قطعات، سراغ ماشین های با تجربه مثل ماکسیما، مگان، سوناتا، کمری و...برم خیلی بهتر از چینی هاست...بخصوص از ماکسیما بعنوان خودرو لوکس پرقدرت و کم درد سر یاد میشه که تنها مشکلش مصرف بنزین بالاست. از ماکسیما خیلی زیاد تعریف میشه و حتی بعضی افراد تعصبی اجازه مقایسه ماکسیما با ماشین کره ای رو به کسی نمیدن و در حد پرستش این ماشین رو دوست دارن !!!!! تنها ضعف ماکسیما به جز مصرف سوخت این بود که گفتن یادت باشه سر پیچ با سرعت خیلی زیاد نپیچی ...گویا هندلینگ ماکسیما بدلیل ضعف در سیستم تعلیق عقب و عدم توازن وزن مناسب بین محور جلو و عقب تا حدودی ضعیفه که البته برای افرادی مثل بنده که سرعت مطمین رانندگی می کنم مشکل خاصی نداره.
در هر صورت این چیزی که بنده عرض کردم حاصل تجربیات فعالان بازار و مکانیک های خودروهای خارجی بود...ممکنه به درد شما هم بخوره.
یا حق
1399/10/29
عرض سلام و ادب
متاسفانه تقریبا بیشتر ما ایرانیها فکر میکنیم کارشناس به دنیا آمدیم و حرف هیچ کس رو قبول نداریم بنده خودم از افرادی بودم که هرکی ماشین چینی سوار میشد بهش ایراد میگرفتم اما امر‌وز خودم ماشین چینی دارم
ما اگر تعصب بی جا نداشته باشیم و فقط به شنیده ها اکتفا نکنیم تصمیم های بهتری میتونیم بگیریم
باید عرض کنم که از ماشینی مثل x60 یا x33 نمیشه انتظار بی جا داشت و با ماشین های کره ای یا ژاپنی مقایسه بشن که متاسفانه اکثر دوستان همین کار رو میکنن
در اینکه ماشین های چینی البته نه همه اونها از ماشین های ایرانی بهتر هستند هیچ شکی نیست چه از لحاظ فنی و سواری و چه از لحاظ ایمنی و آپشن ها اما قبول و درک این مسئله برای خیلی ها دشواره
البته برای خیلی ها هم سود توی خراب کردن بازار چینی های توی ایرانه که اون جای بحث داره
با کمال احترام باید عرض کنم اکثر دوستانی که در همین جا از ماشین های چینی انتقاد میکنن و میگن آشغاله خودشون پراید سوارن یا در بهترین حالت ۲۰۶
و دقیقا داستان گربه ای است که دستش به گوشت نمیرسه
اکر تعصبات بی جا را کنار بگذاریم و کمی منطقی باشیم به این نتیجه میرسیم که اکثر چینی های توی بازار نه تنها خودروهای ضعیفی نیستند بلکه کاملا قابل قبول هستند
با احترام به تمامی نظرات
1399/11/14
سلام خدمت دوستان چینی سوار و ایرانی سوار و البته دلالان که پره اینجا باید بگم من سال 94 پرشیا داشتم در اثر تصادف مجبور به فروشش شدم (خیلی خطر ناک بود و ماشین به خوبی ضعفشو نشون داد ) تصمیم به خرید یه شاسی بلند گرفتم و بین ام وی ام x33 و لیفان x60 گیر کردم و در مورد ماشین چینی هم مطمعا نبودم اما دلمو زدم به دریا و لیفان مدل 91 خریدم که میگفتن بعد 4 سال باید بفروشیش وگر نه کلی خرج دستت میزاره هنوز هم اون ماشین رو دارم و عاشقشم الانم سال 99 هستش یعنی ماشین 8 سال کار کرده که به مشکلی برنخوردم و 2 مورد تصادف داشتم و همگی به زیبایی مقاومت ماشین رو به رخ منتقدان چین کشیدم و تصادف پرشیا با لیفان در تقریبا همان شرایط اصلا قابل قیاس نبود
من با لیفان هر ماشین هم سطحی رو گرفتم جک اس 5 تیگو 7 ایکس 33 و دنا و پارس و 405 و .... که همشونو له کردم خلاصه به حرف دلال های خودرو گوش نکنید چرت و پرت میگن و الکی ماشین رو تخریب میکنن به نظر من لیفان ایکس 60 مدل 91 به هزار تا تارا و دنا و شاهین و ... صفر ایرانی میرزه ممنون از سایت خوبتون به خاطر تحلیل های خوبتون
1400/9/11
X33 و x60 را من اتوماتش را داشتم الان هم هر دو را فروختم ال نود اتومات گرفتم لیفان و چری تتی اتوبان وحشی هستند و بسیار عالی و لی ال نود تهاجمی نیست اما باور کنید کوچکترین سربالایی ال نود قورتشون میده من با هر سه رفتم رامسر سد میجران لیفان و جری برگشتنه سر بالایی ها را گیر میکردند و با ۷ یا ۸ بار تلاس پر گاز از عقب رفتم تا اومدن ولی ال نود نیش گاز میره بدون ۲ بار تلاش و سر خوردن پولتون را حدر نکنین یا ال نود اتومات بگیرین یا داستر یا پارس lx موتور tu5 همین .
1400/10/27
آخه چرا بعضیا که خیلی ادعایه فهم و شعورشون میشه مردم دیگرو نادون فرض میکنن و اظهار فضل میکنن آخه مگه تو اندازه تویوتا یا سانتافه پول میدی که این ماشینارو با ژاپنی یا کره ایی مقایسه میکنی اصلا میخوای برو با شورلت آمریکا مقایسه کن.یکی نیست بگه بابا نادون داری قده سمند و پرشیا و 206 آشغال پول میدی و صد در صد هر ماشینه چینی از اینا بهتره و نسبت به پولی که میدین عالیه.هروقت پول ماشین خارجی دادی با اونا مقایسه کن.
1400/12/7
این جنگ طرفداران چینی و ایرانی تمومی نداره
دوستان من ایرانی صفر دارم و هم جک اس ۵،هر ماشین معایب و محاسنی داره .ماشین ایرانی به مراتب کیفیت کمتری داره از چینی در مسافرت ایرانی واقعا خسته کننده هس
چینی ها هم گیربکس ضعیفی دارند
درکل بگم اگه درامد مناسبی دارید چینی بگیرید از راحتیش لذت ببرید
اگه درامد بالایی ندارید ایرانی بگیرید که قطعاتش تو بقالیا هم پیدا میشه و قیمت قطعات نسبت به چینیا پایینتره
در کل هر دو محصولات ایراد دارن ولی خوب ما هم ساکن ایرانیم چاره یی نداریم بین بد و بدتر باید انتخاب کنیم .
واقعا اگه پولدارید سراغ کره یی و ژاپنی برید
1400/12/23
سلام اگه بودجه داشتین شاسی بلند فقط:
1_ رنو کولیوس
2_ تویوتا راوفور
3_کیا سورنتو
4_هیوندای سانتافه
5_هیوندای توسان
از من نصیحت تو این اوضاع سراغ چینی نرید!!!!!