موضوعات داغ

آشنایی با نسل پنجم مازراتی کواتروپورته 2012؛ اصالت به سبک رومی‌ها

7 فروردین 1399

مازراتی کواتروپورته خودرویی از کلاس سدان‌های اسپرت لوکس است که پس از آزادی واردات خودروهای خاص به کشور از سوی شرکت نماینده رسمی برند مازراتی در ایران، یعنی آرتاتک موتور، به کشور وارد شد. خوشبختانه محصولات مازراتی در دوران اوج و شکوفایی صنعتی این برند به ایران راه یافتند از این رو کواتروپورته در کنار دیگر محصول این برند، گرن توریسمو (جی‌تی/GT)، برترین مدل‌های وقت مازراتی بودند که به کشور وارد شدند. آنچه در ادامه این مقاله از خودروبانک می‌خوانید، معرفی فیس‌لیفت نسل پنجم مازراتی کواتروپورته است.

کواتروپورته گرافی

برخلاف تصورات عوام از نوین بودن نام کواتروپورته، قدمت این مدل به بیش از نیم قرن پیش بازمی‌گردد. در سال 1963 مازراتی برای اولین بار سدانی بزرگ با پیشرانه V8 با نام کواتروپورته را روانه بازار کرد که از دیدگاه انتخاب پیشرانه و ابعاد بزرگ خودرو حرکتی نوین برای این برند به حساب می‌آمد.

اولین نسخه از این خودرو به سفارش شاهزاده کریم آقاخان چهارم (بریتانیایی و ساکن پاریس)، به تولید رسید که طراحی آن به قلم طراح معروف تورینی، پیترو فروآ و با الهام از نسخه به خصوصی از مازراتی 5000GT، خودرویی که نسخه اول آن به سفارش محمد رضا پهلوی تولید شده بود، انجام شد.

طراحی نه چندان جذاب کواتروپورته تا پایان تولید نسل چهارم در سال 2001 ادامه یافت تا با دو سال تاخیر نسل پنجم آن (خودرو معرفی مقاله) در سال 2003 روانه بازار شود. طراحی نسل پنجم کواتروپورته را کِن اوکویاما، طراح پر آوازه و سرشناس ژاپنی، خالق خودروهای منحصربفردی چون نسل اول هوندا NSX افسانه‌ای، فراری انزو، 612 اسکایلیتی، 599GTB فیورانو، کالیفرنیا، و کانسپت‌های مشهوری چون فراری رُوسا و مازراتی بِردکِیج در موسسه طراحی خوش نام پینینفارینا انجام داد.

از آنجاییکه مازراتی از نسل چهارم کواتروپورته 50 درصد تحت تملک فراری قرار گرفته بود و همچنین طراحی نسل پنجم بر عهده یکی از طراحان نام‌آور و قدیمی فراری سپرده شده بود، عجیب نیست که طراحی ظاهری این نسل از کواتروپورته جهش چشمگیری به خود دیده باشد. با داشتن ظاهری بسیار محافظه‌کارانه اما خشن، گیرا، شکیل و سنگین، بدون اغراق و ابهام در خطوط بسیار نرم نمای خارجی، کواتروپورته لقب یکی از زیباترین خودروهای زمان تولید را به خود اختصاص داد که بسیار عجیب بود. دلیل اعجاب این لقب آن است که طراحی آن از سوی طراح مشترک با فراری انجام شد، کسی که طراحی فراری 612 اسکایلیتی (از کلاس کوپه 2+2) را نیز قلم زده بود. اما 612 اسکایلیتی لقب یکی از زشت‌ترین خودروهای دوران را به خود اختصاص داد. این در حالی است که 612 اسکایلیتی از دیدگاه زمان طراحی ظاهری و ورود به بازار تقریباً با کواتروپورته همزمان (حتی کمی دیرتر) بود اما یکی زشت و دیگری زیبا خطاب شدند.

کواتروپورته در بدو ورود خودرویی ارائه شده تنها در یک ستاپ استاندارد از جانب کمپانی بود چراکه مازراتی بر شخصی‌سازی و لوکس‌گرایی این خودرو تمرکز بیشتری داشت تا ارائه چندین مدل پیشرانه و سیستم‌های انتقال نیرو مختلف. از این رو مالک این خودرو می‌توانست با انتخاب بین پانزده رنگ متنوع بیرونی، ده رنگ مختلف چرم کاری نمای داخلی انجام شده از سوی شرکت مبل‌سازی مشهور ایتالیایی، پولترون فروآ و همچنین سه نوع چوب تزئینی استفاده شده در نمای داخلی خودرو خود را به شکل منحصربفری شخصی‌سازی کند. هرچند این رویه بعدها با اعمال تغییرات و ارائه سیستم‌های متفاوت فنی کمی تغییر کرد و تریم‌های مختلفی برای کواتروپورته به وجود آمد.

در سال 2008 طراحی کواتروپورته بار دیگر از سوی شرکت طراحی پینین‌فارینا مورد بازنگری قرار گرفت و به طور رسمی در نمایشگاه ژنو همان سال به نمایش در آمد. این فیس‌لیفت شامل تغییر ظاهری سپرهای جلو و عقب، جلوپنجره فرو رفته با خطوط عمودی، آینه‌های عاریه‌ای مدل GT، چراغ‌های جدید جلو و عقب با سیستم روشنایی زنون منطبق بر عملکرد سیستم فرمان و پیچ جاده به همراه چراغ راهنماهای LED و البته سیستم راهیاب ماهوارهای و سرگرمی جدید بود که خودرو مورد معرفی خودروبانک به همراه تمام نمونه‌های وارداتی به کشور از نمونه فیس‌لیفت است.

ساختار فنی

ابعاد خارجی 5097×1895×1438 میلی‌متری اندکی بزرگ‌تر از نمونه‌های قبل فیس‌لیفت و دارای ضریب درگ (Cd) برابر با 0.35 است. این خودرو بر ساختار شاسی و اتاق یکپارچه (یونی‌بادی/مونوکوک) از جنس فولاد سوار شده که نیم شاسی‌های جلو و عقب خودرو (در برگیرنده و حائل سیستم تعلیق و پیشرانه) به همراه برخی قسمت‌های بدنه از جمله کاپوت و در صندوق عقب از جنس آلومینیوم در نظر گرفته شده‌اند که باعث می‌شوند وزن نهایی کواتروپورته وابسته به نوع گیربکس انتخابی برابر با 1930 کیلوگرم (برای سیستم انتقال نیرو DuoSelect) یا 1990 کیلوگرم (برای سیستم انتقال نیرو اتوماتیک) باشد. با توجه به واردات کواتروپورته‌های مجهز به گیربکس اتوماتیک به ایران وزن خودرو مورد بررسی مقاله ما نیز نزدیک به 2 تن است.

پیشرانه‌ها

تنها دو نوع پیشرانه V8 به حجم‌های 4.2 و 4.7 لیتر برای مازراتی کواتروپورته نسل پنجم ارائه شد که که از خانواده پیشرانه‌های فراری-مازراتی با کد شناسایی F136 هستند. خانواده F136 پیشرانه‌هایی از نوع DOHC (دو میل سوپاپ/32 سوپاپ) بنزینی آب خنک هستند که به صورت مشترک بین فراری و مازراتی طراحی اما از سوی فراری تولید شدند. این سری پیشرانه‌ها در حجم‌های متنوع بر طیف گسترده‌ای از زیرمجموعه‌های فیات (فراری/مازراتی/آلفارومئو) استفاده شد که در محصولات فراری از میلنگ‌های تخت (180 درجه) و در محصولات مازراتی و آلفارومئو از میلنگ‌های کراس (45 درجه) بهره می‌بردند و دقیقاً به دلیل همین تفاوت جزئی اما مهم، صدای پیشرانه‌های مازراتی و آلفارومئو بم‌تر و دورپایین‌تر ولی صدای پیشرانه‌های فراری زیرتر و دور بالاتر است. این پیشرانه در سال 2013 با پیشرانه جدیدتر خانواده F154 فراری جایگزین شد. از جمله خودروهای مجهز به سری پیشرانه‌های F136 به جز دو محصول مازراتی (گرن‌توریسمو و کواتروپورته) باید به فراری‌های سری 430، کالیفرنیا، 458 و آلفارومئو 8C اشاره کرد.

کواتروپورته های عرضه شده در ایران به پیشرانه قدرتمندتر 4.7 لیتر مجهز هستند که وابسته به تریم 424، 434 یا 444 اسب بخار قدرت در دور 7000 و 490 یا 510 نیوتن‌متر گشتاور در دور 4750 دارند. بهترین عملکرد کواتروپورته مربوط به پیشرانه 444 اسب بخاری است که بهترین شتاب 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت برابر با 5 ثانیه و توان دستیابی به سرعت کمی فراتر از 280 کیلومتر بر ساعت را برای این سدان لوکس 2 تنی به همراه می‌آورد که با توجه به سال تولید و سگمنت ارائه شده درخور توجه است.

سیستم انتقال نیرو

سیستم انتقال نیرو کواتروپورته نسل پنجم به تنهایی جذابیت منحصربفرد خود را دارد. این خودرو در دو فرمت کاملاً متفاوت با دو گیربکس متفاوت به بازار عرضه شد. سیستم انتقال نیرو کواتروپورته در بدو ورود بر گرفته از گیربکس نوع نیمه اتوماتیک الکتروهیدرولیک 6 سرعت فراری بود که مازراتی آن را DuoSelect خطاب می‌کرد. این گیربکس در عقب خودرو و به صورت مشترک با دیفرانسیل بر محور متحرک (فرمت ترنس اکسل /Trans Axle) قرار می‌گرفت.

پیشرانه مازراتی هم در کواتروپورته و هم در گرن‌توریسمو تقریباً بین دو محور (کمی عقب‌تر از چرخ‌های جلو و نه بالای آن‌ها) نصب شده که باعث می‌شود کواتروپورته و گرن‌توریسمو از دیدگاه انتقال نیرو در حقیقت در گروه خودورهای پیشرانه جلو/وسط و متحرک عقب (FMR) قرار بگیرند. این چیدمان ضمن کاهش ارتفاع نقطه ثقل خودرو باعث بهبود تقسیم وزن و در نتیجه بهبود کلی مانورپذیری می‌شود. حال تصور کنید که انتخاب سیستم انتقال نیرو DuoSelect در کنار چیدمان FRM خودرو باعث شد کواتروپورته از دیدگاه طراحی به توازن وزنی تقریباً 50-50 بین دو محور (جلو-عقب: 47-53 بر حسب درصد) دست یابد که برای خودرویی از کلاس سدان استثنایی است.

بعدها گیربکس 6 سرعت اتوماتیک توربینی معمولی با کد 6HP26 از ساخته‌های ZF آلمان به لیست اضافه شد که به دلیل داشتن توربین هیدرولیک و نیاز به اتصال مستقیم به فلایویل، گیربکس باید دقیقاً پشت پیشرانه قرار می‌گرفت. از این رو برای نصب گیربکس اتوماتیک، مازراتی مجبور شد نیم شاسی‌های آلومینیومی جلو و عقب و بخشی از تونل انتقال نیرو (تونل گاردان) را از نو طراحی کند. به همین دلیل با کمی دقت در می‌یابید که کواتروپورته در حقیقت خودرویی 4 نفره است چرا که نه‌تنها اصلًا فضا پا کافی برای سرنشین وسط در ردیف عقب طراحی نشده، بلکه جابجایی از یه سمت صندلی عقب به طرف دیگر به دلیل باریک بودن فضای پا در وسط و البته بلند بودن تونل انتقال نیرو تقریباً غیرممکن است.

کواتروپورته‌های وارداتی به کشور (احتمالاً به دلیل ارائه ساده‌تر خدمات فنی و ارزان‌تر بودن هزینه‌های نگهداری و کم‌تر بودن پیچیدگی‌های فنی) به گیربکس 6 سرعت اتوماتیک توربینی معمولی مجهز هستند که وجه تمایز آن با سیستم انتقال نیرو DuoSelect در وجود شیفتر دنده بر کنسول میانی و امکان انتخاب دنده مورد نظر یا استفاده از حالت تیپ ترونیک توسط آن است. لازم که تاکید است که وجود پدال‌های اسپرت تعویض دنده در پشت فرمان تنها در تریم‌های Sport GT استاندارد بوده و برای سایر تریم‌ها یک گزینه آپشنال است به همین دلیل الزاماً تمامی کواتروپورته‌های وارداتی ایران مجهز به پدال‌های اسپرت پشت فرمان نیستند. همچنین لازم به ذکر است که تمامی تریم‌های کواتروپورته مجهز به هر دو نوع سیستم انتقال نیرو در عقب به دیفرانسیل اسپرت لغزش محدود (LSD) مجهز هستند.

آپشن‌ها

تنها برای بیان مختصر گوشه‌ای از مهم‌ترین آپشن‌های ایمنی و رفاهی مازراتی کواتروپورته می‌توان به سیستم الکتریکی برای باز و بسته شدن در صندوق عقب، سیستم الکتریکی باز شدن درب‌ها، سیستم تعلیق Skyhook، صندلی‌های جلو برقی 14 جهت دارای 3 حافظه مجزا، سیستم ورود و خروج بدون کلید، شیشه‌های لمینیتی، یخچال و سیستم تهویه مطبوع جداگانه برای سرنشینان جلو به همراه دو خروجی برای سرنشینان عقب اشاره کرد. البته برخی آپشن‌های دیگر نظیر نشان‌دهنده باد لاستیک‌ها ( TPMS )، سانروف، ماساژور، گرمکن و تهویه صندلی‌های عقب و جلو، تهویه جداگانه برای سرنشینان عقب، روکش چرمی فرمان و دسته دنده، روکش چوبی فرمان، آینه‌های حساس به نور (الکتروکرومیک)، سیستم HomeLink و استفاده از تزئینات چوبی یا کربنی در نمای داخل اشاره کرد.

سخن نهایی

می‌توان به جرات گفت که مازراتی کواتروپورته در کنار گرن‌توریسمو یکی از بهترین خودروهای وارد شده به خاک ایران در دوران باز بودن دروازه‌های واردات خودروهای خارجی بود که با منع واردات خودروهای دارای حجم موتور فراتر از 2500 سی‌سی و برخی قوانین خنده‌دار و گریه‌دار دیگر، دستش از بازار تشنه ایران کوتاه ماند.

کواتروپورته در زمان عرضه در ایران به هیچ وجه خودرو ارزان قیمتی به حساب نمی‌آمد و هم اکنون نیز قیمت نمونه‌های کارکرده آن بر حسب سلامت فنی و ظاهری رقم 2 میلیارد تومان را به سادگی رد می‌کنند. اما نکته بسیار جالب توجه برای محصولات مدرن مازراتی، بازار نمونه‌های کارکرده آن است. با وجود آنکه کمترین قیمت ساده‌ترین تریم کواتروپورته در زمان عرضه در سال 2012 فراتر از 127 هزار دلار بود اما نمونه‌های کارکرده آن امروزه در بازار جهانی زیر 25 هزار دلار قیمت می‌خورند. این اختلاف قیمت هوش از سر خواننده می‌پراند اما دلایل محکم و قانع کننده‌ای برای این اختلاف قیمت وجود دارد.

اول آن که مازراتی خودرویی لوکس است که با گذر زمان، به خودی خود از ارزش مادی و حجم لوکس‌گرایی آن در مقایسه با سرعت پیشرفت تکنولوژی و تولید نمونه‌های جدید کاسته می‌شود و این نکته‌ای است که معمولاً در خصوص بیشتر خودروهای هم کلاس صدق می‌کند. نکته دوم و بسیار مهم‌تر از نکته اول، وجود برخی اشتراکات فنی میان محصولات مازراتی و فراری است. باز کردن این مهم نیازمند مطلب تخصصی جداگانه‌ای است اما باید بدانید که سوا از هزینه‌های گزاف تعویض روغن و لنت ترمز و فیلترها و سایر هزینه‌های قابل توجه برای سرویس‌های استاندارد، فراری خودرویی پراستهلاک، پرهزینه و بسیار حساس و نیازمند رسیدگی زیاد است. تحلیل ساده‌تر آخرین جمله بیان شده آن است که هزینه‌های نگهداری فراری (و برندهای مشابه آن مانند بوگاتی، لامبورگینی، اَستن مارتین، پاگانی، کونیگزگ و ...) به اندازه‌ای زیاد است که برای درک بهتر، هزینه‌های نسبی آن را بر حسب واحد "دلار بر کیلومتر" می‌سنجند. همچنین نیاز به تاکید است که پیشرانه‌های مشترک فراری و مازراتی وابسته به شیوه و میزان استفاده در بازه 30 تا 50 هزار مایل (50 تا 80 هزار کیلومتر) نیازمند اورهال و تعمیر اساسی در حد خرد شدن کامل پیشرانه (و رسیدگی اساسی گیربکس) هستند که هزینه‌ای در حدود 30 هزار دلار، معادل قیمت یک خودرو سدان معمولی بر شانه‌های مالک می‌اندازند. به همین دلیل تعداد فراری، مازراتی، لامبورگینی یا خودروهای مشابه که بیش از 100 هزار کیلومتر تردد کرده باشند در دنیا بسیار انگشت شمار است و معمولاً پیش از طی شدن این مسافت به مزایده گذاشته می‌شوند چرا که حتی افراد ثروتمند نیز صرف چنین هزینه گزافی را منطقی نمی‌دانند. در عوض خودرو قدیمی را فروخته و با هزینه‌ای که قرار بود صرف تعمیر آن بکنند، مدلی جدیدتر را خریداری می‌کنند و به همین دلیل نمونه‌ای کارکرده آن در بازار جهانی بسیار ارزان قیمت است.

کواتروپورته با وجود داشتن قیمت قابل توجه نمونه های کارکرده در ایران و استقبال نسبتاً خوب نسبت به نمونه‌های وارد شده در زمان واردات و تب داغ برند، در خرید دست دوم بسیار حساس جلوه می‌کند و مالک باید به یاد داشته باشد که هر کیلومتر نزدیک شدن به مسافت مورد نیاز برای بازسازی اساسی پیشرانه به معنای صرف هزینه گزاف برای تعمیرات یا زدن چوب حراج به خودرو است.

اما از یاد نبریم که کواتروپورته ظاهری هرچند بسیار محافظه‌کارانه اما بسیار گیرا و باجذبه، به همراه تناژ بالایی از مردانگی و ابهت دارد که حتی در مدل‌های امروزی رقیب هم کلاس موجود در ایران، یعنی پورشه پانامرا یافت نمی‌شود. شاید کواتروپورته در ایران به اندازه پانامرا سرها را به سمت خود بر نگرداند و فریاد "مازراتی! مازراتی!" را بر دهان رهگذران همانند فریادهای پورشه! پورشه! جاری نکند، شاید کواتروپورته نتواند به قدرت و سرعت و چالاکی پانامرا حرکت کند، شاید کواتروپورته نتواند بازار دست دوم و خدمات پس از فروش پانامرا را برای مالک نمونه‌های کارکرده آن به ارمغان بی‌آورد، شاید کواتروپورته نتواند جوانان ثروتمند و تشنه سرعت را همانند پانامرا به خود جذب کند اما باید بدانید که ارزش و اعتبار لوگو بسیار ساده مازراتی به تاریخ تاسیس در سال 1914 (17 سال زودتر از برند پورشه) و البته تمرکز تولید محصولات در تیراژ محدود با رعایت لوکس‌گرایی و عملکرد بهینه به عنوان زبان طراحی و خط‌مشی همیشگی حاصل شده است. تیراژ تولید کواتروپورته نسل پنجم طی 9 سال تولید تنها 25 هزار و 256 دستگاه بوده است که شاید زیاد به نظر برسد اما برای خودرویی از این کلاس و در نظر گرفتن نمونه‌های تولید شده در تریم‌های سفارشی و خاص، رقم بسیار کمی است. برای مقایسه بهتر باید بدانید که نسل اول پورشه پانامرا تنها طی بازه 7 ساله تولید (2009-2016) در تیراژ 164 هزار و 503 دستگاه معادل 6.5 برابر تیراژ کواتروپورته به تولید رسید که باعث می‌شود از دیدگاه خاص‌گرایی و انحصار به فرد به گرد پای کواتروپورته هم نرسد.

کواتروپورته قرار نیست سریع باشد، برای فخرفروشی و خودنمایی برخی تازه به دوران رسیده‌ها طراحی و تولید نشده است. کواتروپورته آمد تا اصالت، اعتبار، و لوکس‌گرایی به سبک ایتالیایی‌ها با کمی فلفل خوش عطر شتاب و سرعت به عنوان چاشنی ترکیب کند و در اختیار گروه معدودی از افراد باسلیقه و البته ساده و سخت پسند قرار دهد، کاری که حتی در سرعت صفر کیلومتر بر ساعت نیز به خوبی از پس آن بر می‌آید.

35 عکس

نظرات کاربران

43 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/1/7
خودروبانک واقعا دمت گرم که تو این ایام کرونا و خونه نشینی با این تست و بررسی های خوب و عکسای زیبا حال آدمو بهتر میکنی فقط ایکاش تو قسمت مسابقات درگ ماشین های قویتر و قدر تری بیارید مثل همین مازراتی یا cls که تست کردید ولی بازم دمتون گرم
1399/1/7
ماشینای مازراتی ابهتی داره که کمتر ماشینی اون ابهت رو داره واقعا ماشیناش نماد قدرت و ثروته
1399/1/7
برعکس تمامی ماشین های تست شده خودرو بانک چه موتور تمیزی داره
1399/1/7
قیافه ماشین شبیه عقب مونده هاست الکی اسم در کرده همه مازراتی مازراتی میکنن
1399/1/8
طراحی ایتالیایی هنرمندانه ترین طراحی های صنعت خودرو هست. داداش خودت یه خورده سریعتر راه بیا برسی...
1399/1/8
تو همون پراید هاچبک لیقاتت هست برو با همون خوش باش
1399/1/9
احمد کاربر فرانسوی باز ۱.۶ لیتری ها دست بردار
1399/1/9
ماشین ایتالیایی عشق است عشق
1399/1/9
وجدان ژاپن ، ضد فرانسه دستت برای همه رو شده ، تو آدم ضعیفی هستی چون تو کل کل کردن کم آوردی میای با اسم Ahmad کامنت میزاری که مثلا بخوای بقیه کاربرهارو بر علیه Ahmad بشورونی اول از اینکه کاربری به اسم احمد خیلی وقته دیگه تو سایت نیست چطور شده یهو تو دوتا مطلب پیداش شده دوما اینکارت سو استفاده کردن از نام کاربران دیگست تو اگه راست میگی با اسم واقعی خودت بیا کامنت اینکارت خیلی کودکانست بچه
1399/1/9
خدایاااااااااااااااا😫😫😫😫😫😫😫
1399/1/9
من که قبلا کامنت نمیزاشتم و تو چند تا تجربه رانندگی آخر با اسم ضد آشغال های فرانسوی و ضد فرانسه کامنت گذاشتم بچه جون
1399/1/10
تو خوبی با اون ۱.۶ لیتری هات
1399/1/10
ال نود بازا نیان اینجا اینجا بررسی ماشین ایتالیاییه
1399/1/10
و باز هم احمد کاربر ۱.۶ لیتری فرانسوی
1399/1/8
طراحی داشبورد در حد ال 90 , قیافش مثل عقب افتاده ها , استهلاک فوق العاده بالا , بعد قیمت بالای 2 میلیارد , خنده دار نیست!؟
1399/1/10
نه نيست!!! توقع نمي ره هر كسي مازراتي و بفهمه درك كنه!!!
1399/1/11
اگر قرار باشه کسی نیاد اینجا ، آشغال سوارای ژاپنین ، اینجا جمع بزرگانه جای بچها که نیست ، شما با همون مزدا 1000 خوش باش بزار ما هم با 1/6 لیتریمون خوش باشیم
1399/1/11
آره وجدان ژاپن تو که حتما راست میگی ، خدا وکیلی با این همه صوتی که دادی رو داری که میگی من نبودم ، رو نیست که سنگ پای قزوینه با چندین نام کاربری میای کامنت میزاری خ.... خودتی ، الان باز بیا بگو وجدان ژاپن کیه من وجدان ژاپن نمیشناسم خخخخخخ
1399/1/12
هر چی میخوای فکر کن من وجدان ژاپن نیستم
1399/1/8
واقعا دمت گرم خودرو بانک جان. خداقوت. ما که همیشه مو به تنمون سیخ میشه وقتی مازراتی میبینیم. من آرزومه یه گرن توریسموی کابریولتMC بخرم ی روز:)) در ضمن اینم بگم 612 اسکایلیتی به نظرم خیلی طراحی خوبی داشت.. مرسی اَه:|😂
1399/1/8
متاسفانه کیفیت عکس هاتون اصلا خوب نیست اونم با توجه به سابقه ی این رسانه و همچنین زمینه ی فعالیتتون که صنعت خودرو هست. یه جا هایی نور زیاد جزئیات تصویر رو از بین میبره یه جا هایی نور کم. یه جا هایی واقعا کیفیت پایین عکس جلوه ی ماشین رو خراب میکنه و اینکه واقعا کراپ های انتخاب شده ی عکاس به قدری بده که اون عکس اگه نباشه بهتره. امیدوارم در زمینه ی عکاسی حرفه ای عمل کنید.
1399/1/8
واقعا این نسل یه اوباهتی داره که بنظرم اس کلس بنز نداره این یه چیز دیگست
1399/1/9
لازم دونستم بیام ی چیزیو بگم این وجدان ژاپن ضد فرانسه و...... با اسم ده تا کاربر دیگه میاد فحاشی و ناسزا میگه و انطور که من از بقیه کامنتا فهمیدم این یارو داره از نام کاربران دیگه سایت سو استفاده میکنه لطفا همه دوستان برای اینکه شر این ادم بی ادب کم بشه از سایت خودرو بانک با هشتگ حذف وجدان ژاپن و ضد فرانسه تقاضا کنید این کاربر را حذف کنه
1399/1/11
احمد جون خودرو بانک نمیتونه منو بلاک کنه چون من کاربر خودرو بانک نیستم انقدر زور نزن بخدا خیلی ضایعی
1399/5/10
آقا آرمان لطفاً یه حرفی بزن که با عقل جور دربیاد ببینم شما تا حالا از نزدیک یه بنز اس کلاس دیدی؟ ها ؟ از تو می پرسم اولاً که کجای این ماشین با ابهته هیچم با ابهت نیست قیافش شبیه عقب مانده هاست یعنی چی این ماشین آشغال به تمام معنا چون استهلاکش شدیدا زیاده خیلی زیاده با یه پات تو تعمیر گاه باشه تو نمایندگی
تعمیر و هزینه اش خیلی زیاده توش که بشینی تمام صدای موتور تو داخل ماشینه ولش کن اما خوبیت هایی هم داره مثلا هندلیکش نسبت به پانامرا خیلی بهتره پیشرانه خیلی توپی داره و نیز یه خودرویی هست در عین لوکس بودن خودرویی اسپورتی هست به نظر من به ۲ میلیارد نمی ارزه ولش کن
اما آقا آرمان اینو بدون ابهت یک اس کلاس مخصوصا اتاق w221 هاش یعنی نسل ۵ش خیلی زیاد تقریبا بعد از لندکروز با ابهت ترین خودرو جهان هست
ممنون بابت تستتون میان ماشین های مازراتی به نظرم گرن کابریوs فندی از همش بهتره
یا علی
1399/1/8
داخلش تو یه نگاه ادم رو یاد h30 کراس میندازه
1399/1/9
برخی قوانین خنده‌دار و گریه‌دار دیگر...
1399/1/10
خیلی چراغ عقبش شبیه ورنا ه
1399/1/10
به به خیلی ماشین خوبیه خودرو بانک ممنون که دیگه از آشغال های فرانسوی بررسی نمیزاری و از خودرو های با اصالت بررسی میزاری
1399/1/11
قطعا خودروهای ایتالیایی از آشغالهای ژاپنی خیلی بهتره کوچولو
1399/1/11
و همینطور ممنونیم که از آشغالهای بی اصالت ژاپنی مطلب نمیزاری و به جاش از خودروهای با اصالت آلمانی فرانسوی ایتالیایی مطلب میزارید امیدواریم این روند ادامه داشته باشه و با مطالبی از آشغالهای بی ارزش ژاپنی حالمونو نگیری
1399/1/11
وجدان ژاپن خوب خودتو به خودروهای با اصالت ایتالیایی آلمانی میچسبونی تو برو قربون صدقه همون آشغالهای ژاپنی برو لیقاقتت همون بنجلهای ژاپنیه تو چی از ماشینای ایتالیایی حالیت میشه
1399/1/12
حداقل سوار دو تا ماشین ایتالیایی شدم نه مثل تو که فقط ادعا میکنی مطمئنم ال نود سواری از حرف زدنت معلومه
1399/1/10
از نظر این ماشین مثل یه دریاست به عمق یک متر!!! همه چی داره ولی توی هیچی خوب نیست.نه اندازه پانامرا اسپورته...نه اندازه مرسدس لاکچری.تازه کسی که بین اینارو بخواد سری6گرن کوپه میگیره که واقعا گنگش بالاست و پرفروشترین تو سگمنت خودش توی بورلی هیزل شد(اهل دلاش میدونن یعنی چی).مثل برج آزادی آمریکاست...زیبا و با شکوه ولی تو خالی.حرف آخر اینکه صاحب این ماشین تجربه سواری با بنز و پورشه رو نداشته
1399/1/13
احتمالا سوار لادا شدی فکر کردی فیات 124 خخخخخ ، البته خوبه که سوار شدی و با چشم خودت دیدی چقدر بهتر از لگنیجات ژاپنین ولی چه فایده که نمیخوای قبول کنی
1399/1/15
آره سوار جولیتا شدم صندلی هاش چرم قهوه ای بود با کابین زیبا و هنرمندانه . نه مثل تو که از رنو ۵ بابات اومدی پایین سوار ال نود قسطی خودت شدی
1399/1/11
از مازراتی بعید بود
1399/1/16
تو سوار جولیتا شدی خخخخخ شرط میبندم از مزدا 1000 بابایی بیشتر سوار نشدی ، نهایتاً تو خیابون یکی پارک بوده رفتی باهاش سلفی گرفتی .
1399/4/6
در پاسخ به شما ضد آشغال های ژاپنی من تو c200 نشستم فهمیدم که چه ماشینه خوبیه. با این که amg نبود ولی عاشقش بودم. اگه پول داشتم حتما می خریدم
1399/1/24
طبق عکسا 1277کیلومتر با مصرف 3.9 کیلومتر به ازای هر لیتر و سرعت متوسط 23 کیلومتر بر ساعت یعنی:
یه تازه به دوران رسیده رانت خور فقط باهاش تو شهری که دم هر سطل آشغالش چند نفر تا کمر توش خم شدن فقط با دنده یک گاز داده و سالی بالای 10 تن دی اکسید کربن تولید کرده که چیه چون پول دارم خیلیییی زیاد دارم.... همینقدر بی خاصیت و تباه
1399/1/24
طبق عکسا 1277کیلومتر با مصرف 3.9 کیلومتر به ازای هر لیتر و سرعت متوسط 23 کیلومتر بر ساعت یعنی:
یه تازه به دوران رسیده رانت خور فقط باهاش تو شهری که دم هر سطل آشغالش چند نفر تا کمر توش خم شدن فقط با دنده یک گاز داده و سالی بالای 10 تن دی اکسید کربن تولید کرده که چیه چون پول دارم خیلیییی زیاد دارم.... همینقدر بی خاصیت و تباه
1399/1/26
قرار نیست چون خودت پراید سوار میشی به بقیه توهین کنی به احتمال زیاد اون از تو خیلی بیشتر زحمت کشیده و بجای اینکه تو سایت به بقیه بی احترامی کنه داشته کار می کرده پول در می اورده الانم دوست داره اینجوری استفاده کنه اگه شما به این پول رسیدی برو یه ماشین برقی بخر
1399/1/28
قطعا برای دزد شدن تو این ابعاد باید کلی عرق ریخت و نون حلال دراورد (چون بقیه که کار نمیکنن صبح تا شب واس 2میلیون در ماه!) و کلی کاسه لیس "بی نام" هم دور خود جمع کرد تا شاید بذارن با ماشینشون یه عکس واس اینستاگرامشون بگیرن. لعنتی چه درس بزرگی بهم دادی با این حرفت اصلا بهم ریختم! برم یکم زحمت بکشم پرایدم تبدیل کنم به مازراتی.